View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
fysio Junior
|
Posted: 25.10.2008 13:55 Post subject: |
|
|
Harald wrote: | Hvis og hvis, det skete jo ikke så hvorfor starte en hypotetisk diskussion om det.
Du glemmer vidst også at Storflor heller ikke vil forfølge sagen og at den derfor alle ville blive taget op i retssystemmet. Og jeg er ganske sikker på at man ikke får 1 år og 5 måneders fængsel for et slag, hvis man ikke tidligere er straffet.
Begge spillere har lagt sagen bag sig og Traore har fået en passende straf. Længere er den ikke. |
Etter å ha behandlet flere pasienter med traumatiske hjerneskader gjennom en årrekke, så har jeg stor innsikt i at det i utgangspunktet "uskyldige" traume mot hodet kan ende fatalt.
Derfor er ikke dette en hypotetisk diskusjon. Dette er en diskusjon om hvorfor du kan utsette med og motspillere på idrettsbanen for alvorlig helsefare, uten å risikere å bli straffeforfulgt ? |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 25.10.2008 14:12 Post subject: |
|
|
Jamen så lad os tage tacklingen som Storflor satte ind på Traore, der udsatte han jo også Traore for alvorlig helsefare. Tænk hvis benet brækkede, ja tænk hvis det skulle amputeres som det blev for en norsk spiller for ikke så længe siden?
Som du selv kan se kan alt køres ud i ekstremer. Fakta er at det var et slag som begge spillere har lag bag sig og Traore har modtaget sin straf. Jeg kan ikke se hvorfor den skal køres længere ud, Storflor selv synes jo åbenbart ikke at episoden kvalificerede til videre retsforfølgelse. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 25.10.2008 14:21 Post subject: |
|
|
Alvorlig når han slår ned en kollega. To kamper er i hvertfall ikke for mye. Men sammenlignet med incidenter som Bowyer/Dyer er vel ikke dette kjempekritisk for lagmoralen, kanskje bare styrkende all den tid det blir tatt et oppgjør med ugjerningen fra lagledelsens side.
Uansett er dette to spillere som har fått lite spilletid, og som vi vet(Storflor) og regner med (Traorè) ikke har noen lang framtid i klubben.
Espen Johnsen vs. Fredrik Winsnes
Steffen Iversen vs. Øyvind Storflor
Alexander Lund Hansen vs. Rune Jarstein
Abi Traorè vs. Øyvind Storflor
Hvem blir de neste kamphanene? _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
fysio Junior
|
Posted: 25.10.2008 14:32 Post subject: |
|
|
Harald wrote: | Jamen så lad os tage tacklingen som Storflor satte ind på Traore, der udsatte han jo også Traore for alvorlig helsefare. Tænk hvis benet brækkede, ja tænk hvis det skulle amputeres som det blev for en norsk spiller for ikke så længe siden?
Som du selv kan se kan alt køres ud i ekstremer. |
Jeg ser absolutt også problemet med en åpenbar hasardiøs takling, som har som formål å skade en annen spiller. Nå, vet jeg ikke om Storflors takling var av en slik karakter.
Men problemet er dersom voldshandlinger på idrettsarenaen alltid skal bedømmes som et resultat av "slikt som skjer i kampens hete", og som en følge av dette bli bagatellisert i etterkant.
Jeg tar det som en selvfølge at Traore var edru og udopet da slaget mot lagkompisen falt.
Hadde Traore drukket alkohol, blitt provosert på byen og slått ned et menneske, hadde han ikke kunnet forventet noen formildende omstendighet verken som følge av alkoholrus eller "kampens hete".
Hva er det med "lærkula" som gjør at den formilder vold mer enn både alkohol og dop ? |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 25.10.2008 14:38 Post subject: |
|
|
Jeg vil sige det er ganske formildende at når offeret ikke vil forfølge sagen videre. Du siger også at du ikke ved af hvilken karakter tacklingen var. Du aner jo heller ikke af hvilken karakter slaget var?
Jeg kan ikke se at Traore har sluppet specielt let i denne sag, han har fået en mundtlig advarsel, noget som vel kan sidestilles med betinget fængsel, på den måde at hvis det sker igen så er straffen nok af en anden karakter. Jeg synes bestemt ikke sagen er blevet bagatelliseret. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.10.2008 15:10 Post subject: |
|
|
Hvis de innvolverte er ferdig med saken og er fornøyd med hvordan den er løst ser jeg ingen grunn til å begynne å snakke om politiet. Det har ikke akkurat for lite å gjør at det skal bry seg om slike bagateller som dette.
Straffen er helt kurrant og forholdvis mild fordi det er en førstegangshendelse og det som har utført udåden er også en veldig ung mann. Det ser heller ikke ut som Storflor har tatt stor skade fra slaget og konsekvensen er stor del av straffe utmålingen på samme måte som intensjonen. Desutten er det ingen her som har sett selve slaget eller taklingen og har derfor lite grunnlag for å utale seg om selve handlingen. Det er bedre med forsoning og rettledning enn å straffe hardt og isolere, det er jo ønskelig for alle parter at Traore skal konsentrere seg om det sportslige og kunne oppføre seg blant folk. Advarselen indikerer også at hvis det skjer igjen så vil Traore møte langt sterkere sanksjoner.
Last edited by Keenoir on 25.10.2008 15:36; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 25.10.2008 15:30 Post subject: |
|
|
Svensk och norsk rättskipning är ungefär lika. En misshandel (ringa?) skulle för en tidigare ostraffad ge högst villkorlig (betingad) dom. 1½ års fängelse får man endast vid upprepad brottslighet och mycket grova våldsbrott. Det är mycket sällan att någon döms till så hårda straff för misshandel. Det vanliga är kanske 1-2 månaders fängelse för tidigare straffade. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.10.2008 16:48 Post subject: |
|
|
Sånn generelt er vel mitt syn at straffen for vold (f.eks. på byen) ofte er altfor lav i forhold til f.eks. enkelte "ufarlige" trafikkforseelser. Ender veldig ofte med en mindre bot.
Når det gjelder weltervekt-møtet i går, så syns jeg straffen var grei nok. Så ikke slaget, men antar det var en "avslutning" etter en del fysisk nærkontakt - ikke en knyttneve etter fem meter rennafart. |
|
Back to top |
|
 |
fysio Junior
|
Posted: 25.10.2008 16:49 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Hvis de innvolverte er ferdig med saken og er fornøyd med hvordan den er løst ser jeg ingen grunn til å begynne å snakke om politiet. Det har ikke akkurat for lite å gjør at det skal bry seg om slike bagateller som dette.
|
Her er vi tydeligvis uenig i hva som er bagateller. Fra mitt ståsted som behandler i norsk helsevesen, så blir det helt feil å karakterisere et slag mot hodet som en bagatell.
For de av oss som husker noen år tilbake, så mistet vi faktisk en medsupporter under ei cupfinalehelg, som resultat av vold mot hodet !
En RBK-supporter døde som følge av "kampens hete" den cupfinalehelga.
Etter min mening må det innføres nulltoleranse på fotballbanen, for hendelser som innebærer slag eller spark mot hodet. Det finnes ingen "idrettslig" unnskyldning for denne type hendelser. Det at den skadelidte sier seg ferdig med episoden, fratar ikke klubben muligheten til å statuere et eksempel som tydelig viser at slikt er uakseptabelt.
Spillere på eliteserienivå er rollemodeller for barn og unge i idretten.
I den siste tiden har vi hatt mange saker med voldsepisoder på fotballbanen i aldersbestemte klasser, og skal vi komme dette tillivs, så kan vi ikke bagatellisere rollemodellenes oppførsel på fotballbanen til å handle om "slikt som skjer i kampens hete".
Vold, uansett hvor den utføres, skjer oftest som et resultat av krangel "kampens hete", uten at vi unnskylder den på grunn av dette. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.10.2008 16:57 Post subject: |
|
|
Har du sett selve slaget? For jeg tviler på at dette er en strak høyre eller en uppercut. Tror Traore slenger av gårde et slag i affeksjon og at det ikke nødvendigvis var for å skade Storflor. En ung gutt gjør en dum feil som han helt sikkert angrer på og føler seg veldig lei for og du vil istedenfor å gi en reprimande og hjelpe gutten og støtte ham slik at han kan komme seg videre så vil du heller halshugge han og melde han til poltiet og sparke han ut av klubben. Når det innvolverte parter har skværet opp så blir det etter min mening overformynderi av poltiet å blande seg i noe som er lagt død. |
|
Back to top |
|
 |
fysio Junior
|
Posted: 25.10.2008 17:27 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Har du sett selve slaget? For jeg tviler på at dette er en strak høyre eller en uppercut. Tror Traore slenger av gårde et slag i affeksjon og at det ikke nødvendigvis var for å skade Storflor. |
Ja, starten på de fleste voldsepisoder handler om at det er noen som i affekt tyr til vold.
Problemet oppstår når "samme" type affektive handling blir behandlet på vidt forskjellig måte, avhengig av om den skjer på fotballbanen eller på en annen arena i samfunnet.
Jeg har ingen intensjoner om å kappe hodet av Traore, mitt budskap er at handlingen Traore utførte, er av en slik karakter at fotballen ikke kan bagatellisere dette til å handle om " en del av gamet ".
En strengere reaksjon hadde også hatt en preventiv effekt inn mot yngre utøvere i fotballen. Vi kan ikke leve med at vold "tryggest" kan begås med fotballsko på bena.
Jeg har nå belyst denne saken fra mitt ståsted, og avslutter med dette denne debatten for mitt vedkommende, og ønsker Traore hjertelig velkommen tilbake på fotballbanen etter endt karantene. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 25.10.2008 17:43 Post subject: |
|
|
fysio wrote: | Hva 23 åringen har på rullebladet forøvrig, har jeg ikke peiling på.
Men hovedproblemet er at idrettsbanen er blitt den arenaen i Norge, der en kan utøve vold uten fare for straffekonsekvenser.
Husk det er bare tilfeldigheter som avgjør om et slag er "uskyldig" eller kan få fatale konsekvenser. Hva om Storflor hadde fått en livstruende hjernehinneblødning ?
Hadde fortsatt 18 minutters jobbnekt, vært en passende straff ? |
Ha ha ha dette er kanskje det cornieste jeg har lest siden ferielektyren og du har sannelig ikke mye peiling på livet og kotymen i et fotballag, Fysio. Slike episoder som dette - knuffing/krangel mellom spillere - skjer hele tiden i alle lag og er som oftest et sunt utslag av frustert ambisjon og innsatsvilje. Faktisk har Traore fått en uvanlig streng straff av RBK. |
|
Back to top |
|
 |
fysio Junior
|
Posted: 25.10.2008 18:02 Post subject: |
|
|
Guffen skrev:
" Ha ha ha dette er kanskje det cornieste jeg har lest siden ferielektyren og du har sannelig ikke mye peiling på livet og kotymen i et fotballag, Fysio. "
Mine innlegg har ikke handlet om krangel eller knuffing på fotballbanen. Mine innlegg har handlet om slag/vold mot hodet.
Godt mulig du har mer erfaring både med hensyn til fotball og hodeskader enn jeg har.
Min bakgrunn er fotballinje på vgs. B-trenerkurs i fotball fra 1985. Studier på idrettshøyskolen og fysioterapeututdanning. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.10.2008 18:19 Post subject: |
|
|
Det er ikke en bagatell og Traore bør og skal trø veldig forsiktig i tiden fremover ,men det er heller ikke en alvorlig forbrytelse han har begått og nå har han fått en straff og en kraftig refs. Synes klubben har håndtert saken proffesjonelt og med et tydelig budskap. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 25.10.2008 18:26 Post subject: |
|
|
fysio wrote: |
Etter min mening må det innføres nulltoleranse på fotballbanen, for hendelser som innebærer slag eller spark mot hodet. Det finnes ingen "idrettslig" unnskyldning for denne type hendelser. Det at den skadelidte sier seg ferdig med episoden, fratar ikke klubben muligheten til å statuere et eksempel som tydelig viser at slikt er uakseptabelt. |
Heldigvis er det opp til Storflor å avgjøre om RBKs reaksjon er passende, ikke du. Og Øyvind ser ikke ut til å ha noe stort problem med straffen fra RBK. Fordi han kjenner gamet på treningsbanen og vet at et sammenstøt der, mellom lagkamerater, ikke er i nærheten av det samme som ei ørtæv på byen.
Og hva vet du, Fysio, kanskje var taklingen fra Storflor et verre fysisk angrep enn dasken fra Traore? Er en grov/ufin takling mindre alvorlig enn et klaps i fjeset...? |
|
Back to top |
|
 |
fysio Junior
|
Posted: 25.10.2008 19:03 Post subject: |
|
|
Jeg har egentlig gjort meg ferdig med denne debatten, men vil avslutningsvis kommentere ditt innlegg slik. Som tidligere skrevet så har jeg trenerutdannelse og trenererfaring tilbake til 1985. Jeg har sett utrolig mye krangel og knuffing på fotballbaner og treningsfelt. Men jeg har aldri opplevd at en spiller har slått ned en lagkamerat på trening.
Selvfølgelig er det ikke Storflor som skal avgjøre hvilken straff som er passende i dette tilfellet. Litt av et rettsprinsipp du lanserer der. "la offeret avgjøre, hva som er passende straff"
Hva om Storflor hadde krevd Traore kastet ut av laget og landet ?
Og ditt retoriske spørsmål om taklingen fra Storflor var verre enn "klapsen" fra Traore besvares med et spørsmål.
Når innførte vi blodhevn i fotball ?
Er det slik at en spiller som føler seg "taklet" hardt, på eget initiativ kan velge en passende avstraffelse ? Det være seg slag/spark, mot spilleren en føler seg forulempet fra ?
Nei, utfra skaderisiko er det ingen forskjell om "ei ørtæv" blir delt ut på fotballbanen enn ute på byen. Dersom kraften, vinkelen og treffpunktet mot hodet er den samme. Er skaderisikoen like stor.
Jeg ser med interesse fram til en vitenskapelig begrunnet påstand fra din side, som kan vise til andre resultater. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 25.10.2008 20:34 Post subject: |
|
|
Jeg skrev ikke at Storflor skulle bestemme straffen. Selvfølgelig gjorde jeg ikke det. Det skulle tatt seg ut. Jeg skriver at Storflor har akseptert reaksjonen fra RBK, og da er den åpenbart i tråd med den ulempe Storflor føler seg forvoldt.
Ser du er veldig opptatt av slag rent teknisk sett. Personlig tror jeg Storflor datt mer av overraskelse og selvmedlidenhet enn smerte. Han ville ha sympati. Hadde slaget påført han noen form for skade, hadde vi forlengst hørt alt om det. Ufarlig slag, ufarlig uenighet, overraskende strengt med mer enn en kamps karantene, Traores rene "rulleblad" tatt i betraktning. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 25.10.2008 20:39 Post subject: |
|
|
Guffen wrote: |
Ha ha ha dette er kanskje det cornieste jeg har lest siden ferielektyren og du har sannelig ikke mye peiling på livet og kotymen i et fotballag, Fysio. Slike episoder som dette - knuffing/krangel mellom spillere - skjer hele tiden i alle lag og er som oftest et sunt utslag av frustert ambisjon og innsatsvilje. Faktisk har Traore fått en uvanlig streng straff av RBK. |
Og du har ikke mye peiling på lovverk: Les litt lenger tilbake i tråden så ser du at politi/ påtalemakt har startet etterforskning på eget grunnlag etter lignende episoder (I den nevnte saken fikk Finnstad knust kinnbeinet sitt). Hva Storflor mener har faktisk ingen betydning da norges lover gjelder på treningsfeltet på Lerkendal også. Traore skal selvsagt ikke bli kastet ut i kulden etter en enkeltepisode, men hadde slaget fått et annet utfall (og det skjer rett som det er som feks i Sofienbergparken) så hadde kanskje saken sett helt annerledes ut. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 25.10.2008 20:41 Post subject: |
|
|
Guffen wrote: |
Personlig tror jeg Storflor datt mer av overraskelse og selvmedlidenhet enn smerte. Han ville ha sympati. Hadde slaget påført han noen form for skade, hadde vi forlengst hørt alt om det. Ufarlig slag, ufarlig uenighet, overraskende strengt med mer enn en kamps karantene, Traores rene "rulleblad" tatt i betraktning. |
Du legger mye tolkninger til grunn for din konklusjon. Du tror om det ene og det andre, og konkluderer bastant. Det er vel i grunnen ikke holdbart. |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 25.10.2008 20:44 Post subject: |
|
|
Guffen wrote: | Ha ha ha dette er kanskje det cornieste jeg har lest siden ferielektyren og du har sannelig ikke mye peiling på livet og kotymen i et fotballag, Fysio. Slike episoder som dette - knuffing/krangel mellom spillere - skjer hele tiden i alle lag og er som oftest et sunt utslag av frustert ambisjon og innsatsvilje. Faktisk har Traore fått en uvanlig streng straff av RBK. |
Spille fotball sammen en dag? Runder du meg, slår jeg så hardt du ikke reiser deg før uka etterpå? Hey, det er jo bare ambisjon og innsats. Jeg MÅ jo få lov til å slå deg ned.
Hadde jeg gjort det på et utested i kveld blir det glattcelle mm. Men så lenge det er på en fotballbane kan jeg banke opp folk pga ambisjoner og innsats?
Den blir for drøy. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.10.2008 20:44 Post subject: |
|
|
Er det noen som har sett slaget? Det virker som endel tror at Traore har slått med all sin kraft for å virkelig skade Storflor ,men når en ser Storflor i intervjuer etterpå så virker han ikke så veldig skadd og den største skaden han er påført er sjokk. Å det er bare tull at poltiet skal innvolvere seg i en liten lett nevekamp hvor ingen til syvende å sist ble skadet. Du finner ikke mange saker hvor poltiet har anmeldt noen for vold når offeret er uskadd. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 25.10.2008 20:51 Post subject: |
|
|
Forskjellen på et slag som skader og ikke skader er helt avhengig av hvor slaget treffer og er ikke noe som man "kontrollerer" i en raserisituasjon. Et slag er et slag uansett og er helt uakseptabelt. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.10.2008 20:59 Post subject: |
|
|
Nei ,men det er stor forskjell på å slenge ut en arm og å for å skade en har sett slike slag i kamper også og jeg husker f.eks Scholes slenge ut en arm på Anfield bommet riktinok ,men ble utvist. Med den utvisningen var en ferdig med saken. Når alle innvolverte parter er fornøyd med hvordan saken har blitt løst så ser jeg ikke noen grunn til å klage fordi en ikke har anmeldt Traore til poltiet og det er for dumt å klage på en straff som både Traore, Stoflor, Hoftun og Hamrèn synes er en fair straff for den udåden Traore har gjort.
Så vidt meg bekjent var ingen av oss på trening og vet egentlig allt for lite om hendelsen og hva som forårsaket hendelsen, men en får stole på at Hamrèn har funnet en passende straff som virker for sitt formål som er å forbedre Traore og klubbens andre spillere sin oppførsel på trening. |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 25.10.2008 21:01 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig er det uacceptabelt, er der nogen i RBK-ledelsen som har sagt noget andet?
Men man skal også passe på med at overdramatisere. Der er ingen af os her som aner hvad der foregik derude. I mine øjne har Traore fået en passende straf, når både han og Storflor tilsyneladende har lagt sagen bag sig. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
|