| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
quarterback Rutinert
|
Posted: 05.06.2008 21:45 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig gjør de det. Agenter er til for spillernes preferanser og behov. Hadde du forventet at en agent skal spille på lag med supporterne?
En spiller er som en ordniær lønnstaker: Han ønsker en høy lønn for gitt arbeide, følgelig er han en profitt-maksimerende konsument. På samme måte som alle bedrifter er profitt-maksimerende produsenter. Kjent mikroøkonomisk teori. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 06.06.2008 10:32 Post subject: |
|
|
Hele poenget med en agent er jo at du skal ha en person som IKKE representerer klubbens interesse, men spillerens. Syns dette er en ærlig sak, og slik kommer det til å være. Det er alltid kjipt når gode fotballspillere blir for gode for klubben/ligaen - men i stedet for å rette pekefingeren mot spilleren, så burde man heller følge med på om klubben har tenkt langsiktig nok til å kunne erstatte spilleren, eller produsere nye talenter i god nok grad. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 06.06.2008 12:11 Post subject: |
|
|
| Joda, men problemet kommer når agentene plutselig tenker mer på sin egen lommebok enn på spilleren. Det er jo feks liten tvil om at en agent tjener langt mere på salg enn på kontraktsforlengelse. |
|
| Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 06.06.2008 13:36 Post subject: |
|
|
Og hva er problemet?
En agent vil på samme måte prøve å gjøre sin egen jobb ved å selge en spiller. Følgelig vil han på best mulig måte imøtekomme spillerens preferanser. På samme måte som en eiendomsmegler vil selge huset til en kunde som ønsker å flytte.
Og hvorfor vil en agent imøtekomme spillerens preferanser? Jo, hvis ikke vil spilleren sparke agenten og han mister en kunde.
Det er business. That`s life. Deal with it! |
|
| Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 06.06.2008 15:53 Post subject: |
|
|
| quarterback wrote: | Og hva er problemet?
En agent vil på samme måte prøve å gjøre sin egen jobb ved å selge en spiller. Følgelig vil han på best mulig måte imøtekomme spillerens preferanser. På samme måte som en eiendomsmegler vil selge huset til en kunde som ønsker å flytte. |
Jeg ser ikke helt sammenhengen...
Når du skal selge et hus har du ant. bestemt deg for å selge. Du tar kontakt med en megler for at han skal fikse salget for deg.
Problemet med agent-opplegget er at agenten kan begynne å tenke på SEG SELV (og ikke på spillerens beste) og påvirke spilleren til å bli solgt, slik at han selv kan tjene masse penger på dette.
Til sammenligning vil det bli mer som at en megler aktivt forsøker å "rådgive" deg til å selge huset ditt, for at han selv skal tjene penger på det.
Det er en vesentlig forskjell. Greit nok at en agent hjelper en spiller om han i utgangspunktet ønsker å skifte klubb...hva jeg ikke liker er om agenter forsøker å friste/råde/påvirke/overbevise spillere til å skifte klubb for at de SELV skal tjene mange, mange mill på det. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 06.06.2008 16:01 Post subject: |
|
|
| Er ikke denne Ekker en nær venn av familien Skjelbred? Joda, selv venner kan ha egoistiske hensikter, men jeg tviler på at han prøver å villede Per for å tjene seg rik. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 06.06.2008 16:20 Post subject: |
|
|
Denne overgangen kan vel tyde på at vi ikke kan forvente stort mer enn 40 millioner for Skjelbred?
Tottenham har sikret seg stortalentet Giovani Dos Santos fra Barcelona.
Prisen for 19-åringen skal være 48 millioner kroner.
Prisen kan stige med ytterligere 40 millioner kroner hvis meksikaneren spiller et viss antall kamper.
Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvor landet ligger, men jeg vil vel tro at denne spilleren i utgangspunktet har en større markedsverdi enn Skjelbred? Det er riktignok snakk om ytterligere 40 millioner etter et visst antall kamper, men han her er et verdenskjent talent fra Barcelona. Jeg vet ikke. Får håpe vi får nok til salt på maten ihvertfall. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 06.06.2008 16:32 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvor landet ligger, men jeg vil vel tro at denne spilleren i utgangspunktet har en større markedsverdi enn Skjelbred? |
Nå måtte jeg faktisk le av meg selv her. For et spørsmål. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 06.06.2008 16:48 Post subject: |
|
|
| Haha, ja. For å understreke det ekstra kan jeg nevne at han som 16-åring ble kåret til U17-VMs nest beste spiller, at han har spilt i Barcelona i flere år, og spilt en del de siste sesongene. I Barcas siste kamp for året scoret han vel hattrick også. |
|
| Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 06.06.2008 16:49 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Er ikke denne Ekker en nær venn av familien Skjelbred? Joda, selv venner kan ha egoistiske hensikter, men jeg tviler på at han prøver å villede Per for å tjene seg rik. |
Det er på en måte litt to diskusjoner som går parallelt her nå. Den ene handler om PCS og en evt overgang, mens den andre diskusjonen er mer generelt ang. "agentenes rolle". Jeg vet ikke hvordan det er i PCS tilfelle, men jeg er veldig spektisk til agent-opplegget (generelt sett)
Er det en egen tråd ang. agenter? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.06.2008 17:46 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvor landet ligger, men jeg vil vel tro at denne spilleren i utgangspunktet har en større markedsverdi enn Skjelbred? |
Bra spørsmål
Dos Santos spilte nesten 40 kamper for Barcelona sist sesong og scret blant annet et hat-trick i siste serierunde. Han var 18 år da sesongen ble avsluttet, men har nå nylig blitt 19.
Prisen på 48 millioner synes jeg høres litt mystisk ut. Dette er en av verdens aller største og mest kjente talenter. At han går for denne prisen, får meg til å lure på om Barcelona vet noe om denne spilleren som vi andre ikke vet. Enten det, eller så finnes det en hel del klausuler i denne avtalen som ikke har blitt offentliggjort. Avtalen virker rett og slett veldig merkelig. |
|
| Back to top |
|
 |
John Ass Senior
|
Posted: 06.06.2008 23:50 Post subject: |
|
|
Han har ikke akkurat gjort det skarpt i Barcelona da, og nederlenderen-med-navnet-jeg-ikke-kan-stave har gitt han svært mye tillit uten at han har innfridd. Men det var alikevel en lav sum ja.. Spanske spillere må vel ha en kontraktsfestet kjøpssum, kanskje det var denne som var lav?
Begynner forøvrig å bli off topic, beklager.. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.06.2008 03:50 Post subject: |
|
|
| Han går jo på EØS-kvota. Det reduserer jo prisen kraftig. Dessuten har han som John Ass sier ikke akkurat innfridd. 4 mål og 4 assist på 38 kamper for Barcelona i år. Det er lavt for en playmaker/spiss. Dessuten kan faktisk prisen øke til 8,6 millioner pund etter hva han presterer de neste årene. Rettere sagt 86 774 000 kr. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.06.2008 10:20 Post subject: |
|
|
Sikker på at Dos Santos har spansk pass? Disse talentene har tross alt vært i spania en stund og det er temmelig vanlig at det får spansk pass for å komme utenom utlendigskvoter. Det var f.eks mangel på spansk pass som gjorde at Messi spillte få seriekamper til å begynne med.
I england har vel man heller ingen Eu-kvote det holder at en kvalifiserer til arbeidstilatelse. |
|
| Back to top |
|
 |
jarand Junior

|
Posted: 07.06.2008 13:24 Post subject: |
|
|
Giovanis noe lave pris skyldes nok at Barca ikke har troa på ham lenger.
Den siste tilliten til unggutten forsvant nok ut porten med Rijkaard. |
|
| Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 07.06.2008 13:34 Post subject: |
|
|
Gio Dos Santos lave pris skyldes hele og alene p.g.a Pep Guardiolas rydde-tiltak av Barca.
De kastet han jo etter div. klubber, og Pep har heller ingen tro på han. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 10.06.2008 00:39 Post subject: |
|
|
Dos Santos blir solgt fordi (p.t.) Messi, Iniesta, Ronaldinho og Bojan står foran ham i køa som offensiv midtbane. Prisen på 48 millioner hørtes likevel merkverdig lav ut, for dette er snakk om et ultratalent - tenker klausulen om de ekstra 40 ikke sitter så langt inne.
Kan hende ville Dos Santos på død og liv bli med kompisen Carlos Vela til London?
Uansett endrer det ingenting på hva jeg tror er markedspris for Ciljan, den ligger på 40-50 millioner avhengig av kontraktsforhold, og mer enn det er det ingen vits i å håpe på. Vi fikk 75 for Norges største talent gjennom tidene omtrent, og det var under tidenes overgangsboom. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.06.2008 15:16 Post subject: |
|
|
En troverdig kilde hevder at Skjelbred har blitt enig om å forlenge kontrakten. Vet ikke hvor lenge. Antar det er snakk om meget god lønn.
Har ikke kapasitet til å følge opp saken, og Adressa får heller slå til. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 23.06.2008 15:38 Post subject: |
|
|
| Godt å høre!! |
|
| Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 23.06.2008 15:44 Post subject: |
|
|
Herlige nyheter viss det er sant. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 23.06.2008 15:49 Post subject: |
|
|
| Dette er gode nyheter selvfølgelig. Men håper det ikke sprenger lønnsbudsjettet!! |
|
| Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 23.06.2008 15:54 Post subject: |
|
|
Samme her det er jo selvsagt gode nyheter hvis det stemmer.
Håper bare vi ikke sprenger lønsbudsjettet og går i den samme fellen som Brann. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 23.06.2008 16:06 Post subject: |
|
|
Haha, jeg ler når jeg tenker på at Huseklepp har 3,5 M i året hos Brann.
Det er alt for høyt! |
|
| Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

Joined: 25 Jul 2006 Posts: 1182 Location: Eksiltilværelse på vestlandet.
|
Posted: 23.06.2008 18:29 Post subject: |
|
|
Kan vi spekulere i en lønn på 2 millioner + evt. bonuser? _________________ at ease |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.06.2008 18:31 Post subject: |
|
|
| Forskjellen på Huseklepp og Skjelbred er at sistnevnte med god grunn kan hevde at han er lagets beste spiller, Huseklepp derimot er en oppskrytt reserve som er langt over talent alderen. Skjelbred snart i havn høres bra ut; da er det bare å begynne å jobbe med Tettey og Sapara som også er nøkkelspillere. Forhåpentligvis får vi Lago sin signatur i havn snart også for å nærme oss gamle høyder er vi avhengig av en forholdvis stabil spillertropp. |
|
| Back to top |
|
 |
|