| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.03.2008 22:40 Post subject: |
|
|
Ser Tippeliga-tipset nå. Huff, så tragisk LSK-kampen var defensivt. Fikk et gjensyn med Svendsens ekstremt svake måte å håndtere spørsmålet "Hvorfor har ikke du vurdert din stilling" på.
EDIT: Var visst mye tragisk i andre kamper defensivt også. Huff.
EDIT 2: Basma/Koppinen var rett og slett svak i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.03.2008 22:57 Post subject: |
|
|
| Syns Semb hadde noen gode poenger angående Skjelbred og Tetteys utvikling. De brukes rett og slett ikke riktig. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.03.2008 23:00 Post subject: |
|
|
| Enig i det angående Skjelbred, men i motsetning til Semb mener jeg Skjelbred er best som hengende spiss. Var fantastisk å se det klippet på noen minutter på slutten med alle de fineste fintene og vendingene av RBK-spillerne i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.03.2008 23:03 Post subject: |
|
|
| Ikke hengende spiss, men i den rollen Sapara har i dag eller den rollen han hadde selv høsten 2005. Han må ha mere enn et alternativ foran seg. Og jeg mener han er best når han har en spiss og to vinger foran seg. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 27.03.2008 23:41 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Syns Semb hadde noen gode poenger angående Skjelbred og Tetteys utvikling. De brukes rett og slett ikke riktig. |
Nå vet ikke jeg hvor Semb mener Tettey skal spille, men hvis han mener at Tettey brukes feil når han spiller DM så understreker han bare mitt inntrykk av han selv og andre ''eksperter''. Etter min mening er Tettey den fødte moderne DM i likhet med Makelele, Obi osv. Dekker store rom som resulterer i friere tøyler for de offensive kreative på midten. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.03.2008 23:43 Post subject: |
|
|
| Tettey har sitt potensiale som indreløper i 4-3-3. That's it... |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 27.03.2008 23:51 Post subject: |
|
|
| Enig der, han har for mye offensiv vilje og altfor mye løpskraft til at han fungerer optimalt sentralt, uten at vi har en som holder igjen for ham. Tettey er resultat av manglende alternativer sentralt. I mitt hode ville jeg foretrukket Savolainen og Tettey sentralt, med Skjelbred foran som en trequartista som italienerne kaller det. På den måten kan Tettey ta løpa sine, Savolainen holde igjen og Skjelbred bli få sine pasningsalternativer. Hadde vært veldig artig å testa ut nå som Sapara er skadet. Om Savo er den beste balansespilleren som kan holde igjen, vet jeg dessverre ikke pr. dags dato. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.03.2008 23:55 Post subject: |
|
|
| Fullstendig enig... |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 27.03.2008 23:57 Post subject: |
|
|
Tettey har et vel så stort potensial som defansiv midtbanespiller som indreløper han må bare sørge for å bli litt mer disiplinert i spillet sitt og bli litt bedre til å tackle/bryte motstanderen sine angrep. Eneste grunnen til at Semb vil ha Skjelbred og Tettey som indreløpere er at det har veldig stor løpskapasitet ,men dette er en egenskap jeg føler at Semb overvurderer i forhold til andre viktige egenskaper for sin begrunnelse av foretrukken posisjon.
Semb er heller ikke alene om dette i norsk fotball hvor fokuset i alltfor stor grad ligger i ha stor løpskapasitet fordi en i Sembs/Drillo stilen skjelden eller aldri er intressert i å ha "possesion" og derfor trenger stor løpskapasitet for å jakte brudd. Dagens Rosenborg er i langt større grad intressert i å holde på ballen og da er det viktig å ha spillere som er trygge med ball i beina noe både Tettey og Skjelbred er. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 28.03.2008 00:01 Post subject: |
|
|
| Rart å høre på at folk fortsatt mener Tettey ikke egner seg som dm! Hurtigheten og evnen til å dekke rom er gull veerdt der, å både pasningene roen kommer me tida. Tettey har utvikla seg ekstrmt det siste året, og han kommer til å utvikle seg mye mer. Han er allerede et aternativ til å overtal Andresen sin rolle på landslaget.. Hvis vi får behole han så lenge, så kommer han til å eie den rollen på rbk og landslaget om 1-2 år. Å han kommer til å bli solgt for en sykt stor sum!! Tettey skal ha dm, ingen tvil. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 28.03.2008 00:11 Post subject: |
|
|
Det handler ikke for meg om å ha løpskraft nok til brudd, det handler om løpskraft og vilje nok til å gjøre seg spillbar. Det er i altfor mange kamper blitt veldig stillestående, man har ingen pasningsalternativer og kjæler dermed for mye med ballen og da må man spille mot etablert forsvar. Vi har heller ingen bakromsspisser i form (eller som vi vet hva står for) og dermed kan vi ikke slå stikkere i bakrom. Vi har en stall med altfor mange gode spillere, men vi mangler riktige spilletyper i viktige posisjoner. Jeg var veldig positiv til dette nye spillesystemet vårt i starten, men etter Valenciakampene har jeg blitt skeptisk.
Tettey fungerer ikke optimalt i en defensiv midtbanerolle, jeg ønsker å se ham som indreløper, der har han i mine øyne best forutsetninger for å bli en kvalitetsspiller. Han kan med sin løpsstyrke innvolveres defensivt, ta sugende løp offensivt og på den måte være spillbar. Om han får utviklet pasning- og skuddteknikk kan han bli rett som det er en veldig truende og god indreløper. Han er ingen Makelele, sistnevnte har ikke fart som sin store fordel.
Skjelbred igjen passer godt som indreløper, enda bedre i en rolle lenger fremme på banen, men ettersom det er defensivt vi sliter mest ser jeg for øyeblikket at han blir brukt som indreløper. Han jobber godt begge veier, er spillbar og kan styre spillet med sine gode innvolveringer.
Om nå Savolainen kan bli den holdende midtbanespilleren vi har lett etter, kan denne trioen bli riktig så bra. Jeg vet enda ikke om han er rett for oss, kunne tenkt meg en ryddegutt som kunne avlasta forsvaret vårt litt. En person lik Makelele, Diarra osv. Tobias Linderoth hadde vært mitt førstevalg, synd han tjener så godt i Tyrkia.
Jeg holder Sapara utenfor her, spillertypen Sapara konkurrer i hovedsak med Skjelbreds rolle. Eneste mulighet for meg å få alle disse fire på banen samtidig, er om Sapara blir brukt som høyrekant og har mulighet til å trekke ned mot midtbaneleddet. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 28.03.2008 00:24 Post subject: |
|
|
Word.
Makelele kjennetegnes ikke av fart. Det er en ekstrem smartness i den mannen, han står alltid der hvor ballen kommer, uansett. Samtidig tømmer han ikke rommet på midtbanen, og er en ekstrem ballvinner èn mot èn. Alle de tingene sliter Tettey med. Men enorm aksjonsradius har han da, og vil alltid ha ballen.
Savolainen er en liten terrier med mange av de èn mot èn egenskapene Maka har, samt en heidundrandes mye bedre pasningsfot enn Tettey.
Det blir en vurderingssak.
Men uansett så er det ingen tvil om at Strand skal, og bør, plasseres langt bak i køa. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 28.03.2008 00:31 Post subject: |
|
|
Tror mange sammenligner Tettey med Maka (verdens beste i sin tid, fortsatt klasse) pga. posisjon og hudfarge. Dessverre har de ikke de samme egenskapene, Tettey er mer en Essien light som trenger å løpe for å være god. Essien tok seg jo joggeturer etter kamper som stopper, fordi han ikke fikk løpt fra seg.
Tettey viste i landskampen mot Tyrkia at han ikke passer som sjef på midten i en holdende rolle, han er ingen Makelele, Vieira eller Hamann! |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.03.2008 00:41 Post subject: |
|
|
| Bortsett fra at Tettey ikke har samme taklingstyrkene har Tettey flere trekk som minner om Mascherano i spillestilen der en med stor aksjonradius fungerer som et skjold for forsvaret. |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 28.03.2008 01:25 Post subject: |
|
|
Begynner vi å sammenligne Tettey med Mascherano nå?! Herre...
Tettey = Essien light, ferdig med den saken.
Mascherano du lissom... |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 28.03.2008 16:54 Post subject: |
|
|
RBK har allerede begynt å tilpasse seg den nye treneren
| Quote: | Når Erik Hamrén kommer så blir ikke alt snudd på hodet. Vi har snakket sammen hele vinteren. Det blir en forsiktig tilnærming i forhold til det han ønsker å innføre, sier Hoftun.
- Hva snakker dere om da?
- Vi har snakket med Hamrén om hva slags opplegg han vil kjøre, og også litt om hvordan han ønsker å spille. Det er mye likt som ligger der fra før. Men så blir det også gjort noen småjusteringer, forklarer den tidligere midtstopperen.
|
http://www.vg.no/pub/vgar...tid=512853 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.03.2008 17:01 Post subject: |
|
|
| Det er ikke akkurat gladfotball vi har blitt presentert for i vinter, håper ikke dette er Hamren fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 28.03.2008 20:41 Post subject: |
|
|
Det å diskutere Tetteys kamp på landslaget for å vise hvor god han er blir litt tragisk. Ingen kan virke god når alt som skjer er at ballen blir lempa over deg og når motstanderen kommer mot deg så er det ikke tegn på at noen jobber hjem. Da sier det seg selv at Tyrkia? spilte ball i hatt med Tettey. 1 mot 3-5 blir ikke fair uansett hvordan du snur og vender på det _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.03.2008 21:25 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner jo godt at Semb gjerne ser Tettey som indreløper, i og med at han mener at fotball skal spilles i 4-5-1 Kick and Run. I det hele tatt forekommer Semb meg å være en "ekspert" som i stor grad baserer meningene sine på hvordan folk passer inn i hans formasjon.
Det virker som en del her inne (som Semb, ironisk nok) kun er interesserte i hva spillere tilfører laget offensivt, som om det er det eneste kriteriet på hva man presterer som lagspiller i en gitt rolle. Dette er jo i beste fall en veldig begrenset måte å forstå fotball på. Jeg tror ikke jeg er den eneste som har fått med meg hvor utrolig mye mer solid RBK framstår defensivt med Tettey på banen, og som diverse profilerte trenere har kunnet fortelle oss: gjenvinning gir overgangsmuligheter.
At Tettey også er god som 4-3-3-indreløper er vel neppe noen overraskelse, siden han er flasket opp i den rollen, men det er hverken hans eneste eller beste rolle.
Tettey er nå i ferd med å skape sin rolle på fotballbanen, og den består mest av alt i å bruke aksjonsradiusen sin til å fungere som defensiv ryddegutt. Duellstyrke og posisjonerine en mot en har han alle forutsetninger for å bli god på, han er lovende allerede, og han er ikke gamle karen.
At han også liker å ta offensive løp er, så vidt jeg kan forstå, ikke automatisk negativt bare fordi andre sammenlignbare spillere sjelden gjør det. Alt som kreves i den sammenhengen er at medspillerne kjenner hverandre godt nok til at noen andre holder igjen når Tettey-løpet kommer. Det er jo bare litt ekstra dynamikk det, og som noen påpekte, hvis han får orden på skudd og pasninger i tillegg, blir han veldig skummel. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 28.03.2008 21:31 Post subject: |
|
|
Grattis! Du har skjønnt det 100% Enig. |
|
| Back to top |
|
 |
Halcyon Junior

|
Posted: 28.03.2008 21:36 Post subject: |
|
|
Jepp, Tettey er absolutt best som defensiv midtbanespiller da han ikke har den kvikkheten (finter etc) og kreativiteten som for eksempel Skjelbred og Traore. _________________ I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself.
D. H. Lawrence |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 29.03.2008 01:36 Post subject: |
|
|
Mye Espen Hoff-prat lenge her nå,har mista tråden,men er han på billigsalg kan vi vel kjøpe uten å nødvendigvis selge Ø. Storflor som det blir hevdet som et alternativ så ofte? Kribler skikkelig frem til mandag nå,håper vi får en skikkelig start og kan avgjøre noen kamper tidlig slik at vi får matchet noen spillere for fremtiden.
Tror faktisk Rambo kan greie det bedre enn Nils Arne,Sollied,Hareide,Ola,Per mathias,Perry,Knut Tørum,noen glemt?  _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 29.03.2008 01:56 Post subject: |
|
|
Zaphod og du som var enig..støtter den,med den arbeidskapasiteten og det drivet Tettey har inne er det bare videre spill i gampeligaen vår som hindrer ham i å bli en verdensstjerne.Håper vi kan ordne en langtidskontrakt slik at vi får betalt for det han er verdt når tiden er moden for ham til å reise ut. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 29.03.2008 02:33 Post subject: |
|
|
Tror ikke Rambo kan klare det bedre enn Eggen, Sollied, Hareide eller Ola By, men tror Hamren fort kan gjøre det bedre enn de tre sistnevnte  _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
MIXMASTERTOT Senior

|
Posted: 29.03.2008 03:04 Post subject: |
|
|
Tror Tettey heller vil utvikle seg til en spiller ala zokora i spillestilen...
Ikke den kreative ballfordeleren men med ekstrem løpskapasitet. Ser heller for meg demidov som den som skal tre de lekreste pasninger fremover på banen. Mens Tettey skal dekke rommene bakover på banen ved brudd i mot.
Den viktigste egenskapen i den rollen Tettey har sentralt er å ha overblikk over spillet før han mottar ballen og spille ballen videre i riktig øyeblikk. En egenskap som jeg tror er mer "trenbar" enn en følsom pasningsfot.
Hvis man ser på en spiller som Bent Skammelsrud så var det mest blikket for spillet som gjorde han så god (ja, han hadde også en fantastisk pasningsfot). Jeg husker han i alle fall best som den spilleren som snudde spillet perfekt til motsatt banehalvdel for å skape overtall. En oppgave jeg tror Tettey vil løse bedre og bedre...
Ingen spiller på midtbanen til rosenborg skal ha uforløst løpskapasitet uansett rolle! Tettey skal selvsagt tenke angrep så lenge rosenborg har ballen, men skal være den som først legger inn spurten hjemover når/hvis vi mister ballen
Selv Haile Gebrselassie skulle vært sliten etter 90 min som def. midtbane om jeg hadde styrt skuta  |
|
| Back to top |
|
 |
|