| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
davus Rutinert

|
Posted: 14.03.2008 18:17 Post subject: |
|
|
Det er egentlig morsomt så mye det diskuteres om Lago's brølere i forsvaret.
Jeg er vel ikke den eneste som kan se at det forsvaret som er nå lager like mange brølere - ganske ofte.
Får å si det sånn, Lago er minnst like fort som Kvarme.
Han er yngre.
Han vil bevise at han KAN spille bra.
Gode holdninger, og sterk som en okse.
Jeg vil heller se en Lago som viser gejst og vilje, enn en gammel forsvarsguru som egentlig skulle lagt opp denne sesongen.
Vi snakker ikke om annet enn å gi han en/noen sisste sjanse(r).
Enten så overbeviser han, eller ikke. Punktum. _________________ Forza Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 18:32 Post subject: |
|
|
Heia Tommærn og Thoves!
1. Lago har aldri fått tillit over tid.
2. Han har alderen med seg.
3. At han fremdeles er i Rosenborg og ikke klager i media viser gode holdninger.
4. Han er en av svært få duellsterke spillere i årets stall.
5. Han kan umulig være verre enn Basma når det kommer til markering/posisjonering.
Noen som vet om han begynner å nærme seg noe norsk eller skandinavisk? Burde vel kunne noen ord etter hvert?
Har fremdeles troa på at Lago kan stå fram som vårt klare alternativ sammen Demi. Gi mannen tillit over tid, som med Stoor. _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 14.03.2008 20:51 Post subject: |
|
|
| Clasiker wrote: | Heia Tommærn og Thoves!
Har fremdeles troa på at Lago kan stå fram som vårt klare alternativ sammen Demi. Gi mannen tillit over tid, som med Stoor. |
Grattis med egen fanklubb
Stoor fikk egentlig ikke tilit, var bare eneste alternativet pga skader, og benyttet sjansene han fikk, i motsetning til Lago.
Ble mindt på at vi har slitt med forsvaret før da, de tversoverpasningene til Stensaas har gitt meg grått hår... _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 14.03.2008 21:01 Post subject: |
|
|
| At vi må velge mellom pest (en Kvarme med en kropp uten noen form for fart eller spenst) eller kolera (Lago som kan gjøre de mest utrolige markerings- og plasseringsfeil) er tragisk. Hadde direktørlederassistentspillerne skaffet oss skikkelige spillere hadde verden sett lysere ut... |
|
| Back to top |
|
 |
bergert Rutinert

|
Posted: 14.03.2008 21:11 Post subject: |
|
|
Altså... vi slipper Basma. Vi skal være glade for det! _________________ If something is hard doing, it's not worth doing |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 14.03.2008 21:21 Post subject: |
|
|
| Alt er bedre enn pest og kolera samtidig, det stemmer, men likvel burde klubben ha som mål å ha så gode spillere som mulig på alle plasser. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 15.03.2008 03:21 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: |
.....
- han er forsåvidt dyktig i dueller, men hva hjelper det når han er konstant feilplassert? Lago er alltid involvert i misforståelser, sist han spilte en TL kamp kom han inn 10 min før slutt mot en skada Riseth, en markeringssvikt av Lago og motstanderen utlignet. |
Når en forsvarsfirer nesten aldri får spille stabilt sammen, så vil slike problemer oppstå. Lago har sjeldent (aldri?) fått spille flere kamper på rad til å venne seg til RBKs spillestil og medspillernes forståelse av spillet (samhandling).
| joko- wrote: | | Han har også hatt en markeingsfeil i en treningskamp i vinter, han ser generelt rusten og dårlig ut. |
Etter å ha vært kamprusten i nesten et halv år, så vil jeg si det er forsvarlig..
| joko- wrote: | | Jeg forstår sulten etter andre midtstoppere enn Kvarme og Basma, men Lago er ikke svaret. |
Når situasjonen er slik den er idag så Må Lago få en fair sjanse. Alle skal starte med blanke ark. Jeg mener ihvertfall at Lago ikke er dårligere enn både Basma og Kvarme, derfor:
| Clasiker wrote: | | Heia Tommærn og Thoves! | og zaphod81.
| robbie wrote: | | h b wrote: | | Ser at han konkurrerte med feil menn, men rbk var ikke så veldig solid i forsvar i fjor, så hadde han virkelig vært så god som enkelte skal ha det til, så hadde han nok spilt. |
Om du har glemt det, så vil jeg opplyse deg om at vi hadde Knut Kjartan Tørum som trener ifjor. |
Knut Tørum (og Bratseth) har uttalt at han ville gi Lago sjansen men at EØS-regelen hindret ham til å gi Lago de sjansene han fortjente. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 15.03.2008 04:28 Post subject: |
|
|
| Syns og Lago virker såpass at han burde få sjansen.. Mener han er på nivå med kvarme iallefall, så frem til vi har vår nye bauta på plass kan gjerne Lago få spille. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 15.03.2008 19:04 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: |
Faktum er jo at de to alternativene til Lago som høyre midtstopper per i dag har vært litt ulykkesfugler hele karrieren sin, med enorme brølere som ankepunkt mot ellers solide og gode spillere. Nå har det solide og gode gått ut på dato. Likevel skal Lago altså vurderes som dårligere på utrolig tynt grunnlag, og det synes jeg er påfallende dumt. |
Dette er vel noe av det mest fra et faktum som kan presenteres.
Basma har vært en toppspiller på europeisk nivå i RBK. Kvarme har vært toppspiller i England, Frankrike og ikke minst Spania i tillegg til i RBK.
Faktum er at de tidene stort sett er over. Ja de glimter til som på Stamford Bridge (Basma) og mot Valencia (Kvarme), og jeg er selvsagt enig i at Lago fremstår som et like godt alternativ i dag. Men at de har vært slik hele karrieren er tull og tøys. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 15.03.2008 20:13 Post subject: |
|
|
Det var nettopp derfor jeg sa "som et ankepunkt mot ellers solide og gode spillere". Både Basma og ikke minst Kvarme holdt godt europeisk nivå i gamle dager, men begges største feil har alltid vært konsentrasjonsglipper i en del avgjørende situasjoner.
For Kvarme var det jo spesielt merkbart da han spilte for Liverpool, mens alle som har fulgt med Rosenborg en stund, vil minnes at Basma alltid har hatt en lei tendens til å oppheve offside og forårsake stygge brudd på midtbanen. Disse feilene ble riktignok ikke fullt så katastrofale før han ble flyttet inn i midten.
Sum: Ja da, de var gode de, men noe ukonsentrerte, og nå er de ikke engang gode lenger. Så mye er vi vel i alle fall enige i? |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 15.03.2008 20:20 Post subject: |
|
|
Glemmer aldr ene målet vi slapp inn borte mot Fredrikstad sist sesong. Fredrikstad kontret, Koppinen og backene stoppet opp og markerte for offside. Da lå selvsagt Basma 5-6meter bak alle andre og opphevet offsiden. Husker meget godt at jeg ikke helt visste om jeg skulle le eller gråte... _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 16.03.2008 01:12 Post subject: |
|
|
Poenget mitt zaphod81 er at jeg ikke synes enorme brølere eller avgjørende konsentrasjonssvikt preger hele karrieren til Basma og Kvarme.
Sammen med Hoftun, Bragstad og Bergdølmo utgjorde Basma det beste forsvaret RBK har hatt opp til i dag (etter min mening). Men selvsagt finner en sikkert feil som alle disse har gjort men at det var særtegn for Basma de første sesongene i RBK er jeg uenig i.
Jeg heller mer til at de er blitt mer mette og ukonsentrerte i dag, for når de evner å varte opp med godt spill i de store kampene så kunne de sikkert holdt bra i TL også.
Men på den andre siden av skalaen har vi Lago som viser tegn til å ville for mye og derfor feile når han får sjansen.
Så det vi er enige om er at Lago bør få en fair sjanse. Noe han ikke har fått siden Perry trente laget. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 16.03.2008 02:48 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: |
I de kampene han har spilt har han vært bunnsolid. |
Offisiele kamper Lago deltok i når han spilte fra start fast i 2005:
24/7 Aalesund - Rosenborg 2-1
31/7 Rosenborg - Bodø/Glimt 2-0
3/8 Fredrikstad - Rosenborg 5-1
7/8 Rosenborg - Lillestrøm 1-2
10/8 Steaua Bucuresti - Rosenborg 1-1
13/8 Start - Rosenborg 5-2
23/8 Rosenborg - Steaua Bucuresti 3-2
Nekter å tro at en spiller som var med på to kamper hvor man slapp inn 5 mål hver, kan ha vært spesielt bunnsolid. |
|
| Back to top |
|
 |
Halcyon Junior

|
Posted: 16.03.2008 04:22 Post subject: |
|
|
Lago har aldri vært bunnsolid, han er og kommer alltid til å være en middelmådig spiller. Hans spill preges av markeringsvikt, rusing og elendig pasningsspill. Han har fått nok sjangser. _________________ I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself.
D. H. Lawrence |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 16.03.2008 11:28 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: |
Nekter å tro at en spiller som var med på to kamper hvor man slapp inn 5 mål hver, kan ha vært spesielt bunnsolid. |
Huff for en argumentasjon her inne nå. Kampen mot Start var vel den der E.Johnsen var i det gavmilde hjørnet med 3 baklengs før han ble utvist. Nå husker ikke jeg Lagos opptreden i de eksakte kampene men det blir jo for enkelt å si at laget slapp inn 5 da må alle ha levert en dårlig kamp.
Vel, Johnsen hadde vel 2 tabber samt at han bidro godt til å gjøre det vanskelig for resten av laget med å la dem spille 10 mot 11 i over timen.
Hvis du ikke husker/har sett kampene Lago spilte så ikke bruk resultatet som argumentasjon for at han er en dårlig spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 16.03.2008 12:10 Post subject: |
|
|
| Enig med veteran trondh. Jeg forventer ikke akkurat veldig høyt saklighetsnivå på dette forumet, men et visst belegg for det man sier kan man vel forvente? Jeg var tilfeldigvis på Fredrikstad stadion da Fredrikstad banket rbk 5-1, og jeg fulgte litt ekstra med på Lago siden han var ny for meg. Enket sagt med et understatement: Det var ikke akkurat Lago som var skylden i dette ydmykende nederlaget. Som sagt tidligere her inne: Jeg har ikke sett alle kampene med Lago, og jeg skjønner at det må være noe i dette at mange mener at han bommer på posisjoneringen, men om dette er et stort problem ift til de andre forsvarsspillerne har jeg vondt for å tro. Det stemmer i alle fall ikke med det jeg har sett av Lago og de andre forsvarsspillerne. Hvis Lago har et elendig pasningsspill, hva har da Basma, Kvarme og andre? Forøvrig vil jeg si at det å ha vært innom Uruguay sitt landslag tyder på at potensialet er der. Jeg holder fast på at Lago fortjener flere sjanser inn til det motsatte er bevist. |
|
| Back to top |
|
 |
cypern Proff
|
Posted: 16.03.2008 12:42 Post subject: |
|
|
Jeg synes Lago har fått en god del sjanser, og argumentet om at han aldri har "fått muligheten" er direkte feil. Derimot ser jeg poenget; Kvarme og Basma er ikke mange hakk bedre, men førstnevnte har vist et meget godt toppnivå i Europa og derfor bør være vårt soleklare førstevalg inntil en ny midtstopper er kjøpt inn.
Lago er temposvak, usikker i posisjoneringen, dårlig i pasningskvalitet, ikke spesielt god på hodet og kommunikasjonen med de andre spillerne fungerer heller ikke |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 16.03.2008 12:46 Post subject: |
|
|
| En presisering. I all fall i følge Wikipedia spilte Lago 25 landskamper for Uruguays A-landslag før han kom til Rosenborg i 2005, 26 år gammel. Året før han kom til Rosenborg var han også med i troppen som spilte til bronse i Copa America. Saken er vel heller den at hans karriere fikk en knekk når han kom til Rosenborg - på falske premisser? |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 16.03.2008 13:07 Post subject: |
|
|
Det var da voldsomt til svartmaling i disfavør Lago. Man kan jo lure på hva han gjør i a-stallen i det hele tatt. Bare en liten presisering. Jeg har ikke sagt at Lago ikke har fått sjanser til å spille seg inn på laget, det har han jo. Men han burde etter min mening fått flere. At cypern mener noe helt annet er ok, men vennligst ikke vri og vreng på hva andre sier fordi din oppfatning er helt motsatt.
Jeg har lyst til å trekke frem et apropos til det å komme som utlending til en ny klubb og ny kultur: Daniel Bråthen i Bolton. Han fikk jo spille på rbk nesten uansett hvor sløv han kunne være, og det var vel fordi alle så det enorme potensialet han har. I Bolton er han ikke på benken en gang. I fotball handler det mye om å få tillit, og jeg tror spesielt at utlendinger som ofte trenger tid på å tilpasse seg må få denne tilliten over tid for å lykkes. Det bør ligge som en del av vurderingen når man henter nye spillere fra andre land. Noen klarer å tilpasse seg raskt, men vanligvis trenger utenlandske spillere lengere tid, og det mener jeg at man må vær villig til å gi dem. |
|
| Back to top |
|
 |
cypern Proff
|
Posted: 16.03.2008 13:45 Post subject: |
|
|
Ser ikke at noen har vridd på noen ting jeg
Jeg mener at Lago ikke holder mål, og har fått nok av sjanser.
Du mener at han har fått sjanser, men ikke nok.
Min sak er at han viser et for dårlig ferdighetsregister totalt sett. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 17.03.2008 01:51 Post subject: |
|
|
| cypern wrote: | | Jeg mener at Lago ikke holder mål, og har fått nok av sjanser. |
Han har fått sjanser men ikke flere kamper på rad, det var kun i en liten periode. Og det holder ikke, hvis man har som mål at en spiller skal lykkes i sin nye klubb. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 17.03.2008 10:53 Post subject: |
|
|
I kampen i går hadde Lago et par stygge klareringer og mottak som mest sannsynligvis ville kostet oss poeng i Tippeligaen.
Jeg er enig i at han kanskje er den som har mest potensiale til å spille jevnt godt som makker til Demi, men noe supertalent er han ikke. Midtstopperne våre er rett og slett for dårlige, Lago også.
Jeg nevner i fleng:
*Elendig mottak
*DÃ¥rlige langpasninger
*Lager ofte unødvendige frispark, fordi han ikke vurderer situasjonen godt nok (gjelder også Demidov)
*Ofte feilplassert
Men: Lago innehar veldig god duellstyrke, og det er det ikke for mye av i RBK anno 2008. Jeg har problemer med å velge mellom ham og Beto. |
|
| Back to top |
|
 |
KRS Proff

|
Posted: 17.03.2008 11:17 Post subject: |
|
|
Jeg vil også legge til dårlige overstegsfinter og hælsparkene hans sitter jo nesten aldri.
Kom igjen a! Han er der for å være en duellspiller, han skal rydde opp i forsvar og være den som hasardiøst kaster seg inn med hodet først i en takling. Om langpasnignen hans til venstre kant ikke alltid sitter er ikke så nøye, for det er ikke derfor han er på banen.
Kan jo hende du blander langpasning og klarering
Tror vi kommer til å få mye glede av han i sesongen som kommer, spesielt mot duel-lag ala Lillestrøm og Ham Kam. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 17.03.2008 11:27 Post subject: |
|
|
Lago holder ikke mål, fatter ikke at det er noe å diskutere engang.
Basma og kvarme er heller ikke gode, men det gjør ikke Lago noe bedre.
I spillestilen til Hamren vil han ikke få mange sjansene i alle fall.
Braathen er og blir dårlig, alle viste han ville havne på benken i Bolton. Det er der han burde vært i RBK også. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 17.03.2008 11:57 Post subject: |
|
|
.... så var det det med at ingen er bedre enn det svakeste ledd osv.
Det er vel få som er uenig i at vi kunne trengt en forsterkning i midtforsvaret. Men poenget nå er at det skal velges blant dem som er i klubben inntil den forsterkninga er på plass.
Jeg ser heller ikke pr. i dag Lago som et langsiktig alternativ, men mener at han ikke har fått den nødvendige tillit til å vise sitt potensiale.
Skulle en føre en statistikk over tabber pr. sjanse fra start ville neppe Lago gjøre det dårligere enn de alternativene vi har i dag eller de vi hadde i fjor.
Og da måler vi pr. i dag mot Basma og Kvarme og da fortjener han mer tillit. |
|
| Back to top |
|
 |
|