View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 30.05.2005 04:10 Post subject: Brann - RBK |
|
|
Vet at dette ikke er neste kamp, men ett Ham/Kam med skoringsvegring og null mål borte hittil tar vi garantert hjemme.
Brann skiller seg på mange måter fra resten av laga i år. De har ett spill som er veldig avhengig av enkeltpersoner, og muligens eliteseriens beste spisspar og sentrale midtbane.
Forsvaret er Branns akilleshæl og med Hanstveit ute så er de definitivt sårbare...
Nøkkelen til suksess i Bergen er selvfølgelig å nekte Sæternes og Winters baller å jobbe med og for å få til det så må det legges ned ett vanvittig defensivt arbeid på midtbanen der en virkelig tar tak i mann/mann duellene og 1.steforsvareroppgavene.
Samtidig så har både Tromsø og B/G vist at Brann kan tuktes på hjemmebane med solid defensiv organisering og arbeidsinnsats der en satser på kontringer. Ingen har i år spillt ut Brann på midtbanen, og også Lynkampen viste også at Brann er sårbare ved kontringer.
Både Charlie Miller og Raymond Kvisvik leverer gode baller fra kantene, gjerne fra distanse og må stoppes av våre flankespillere.
Andresen har funnet formen og serverer målgivende fra sin sentrale posisjon, menst Scharner er livsfarlig med sine offensive løp.
Robbie Winters jobber utrettelig, beveger seg mest i eliteserien og serverer målgivende, menst Sæternes er farlig effektiv , slu og sterk i duellene - men han liker seg best i fart med bakrom å true.
Jeg mener resepten mot Brann er ett RBK som prioriterer defensiv jobbing og fullhjerta kontringer når sjansene byr seg mot Branns vaklende forsvar.
Solli må ta seg av Scharners løp, Strand må "ta igjen" mot Martin Andresen og kanskje kan Skjelbred få rollen med å sende avgårde de riktige kjappe kontringspasningene.
Dette blir kampen der Solli virkelig får sjansen til å bevise at han har de defensive ferdighetene den sentrale posisjonen krever. Etter den glimrende Odd-kampen så blir dette hans store eksamen.
Flankespillerne MÅ gjøre sin defensive jobb, og Storflor og Ødegaard bør få oppgaven og ligge ganske dypt for å ta Kvisnes og Miller. Ingen av Branns flanker er spesiellt hurtige og våre flankespillere skal i liten grad kunne stoppes av Branns om de ligger dypt men får fart på beina.
Lista over "målpoeng" for Brann forteller mye, INGEN andre lag er i nærheten av å ha så involverte enkeltspillere.
Sæternes 9
Winters 9
Andresen 5
Scahrner 5
Kvisvik 3
Miller 2
Skal en greie å la våre midtbanespillere nøytralisere Scharner og Andresen så MÅ våre flankespillere ta sitt defensive ansvar og ta ut Branns flanker, ikke overlate det til midtbanespillerne eller til backene å støte høyt opp på Branns flanker, for det vil medføre for mye rom for bevegelige Sæternes og Winters.
Vår forvarsrekke MÅ være kompakt, og med sikring og våre midtstoppere må kunne konsentrere seg om å "ta ut" Sæternes og Winters, med backer som er aktive som 2.ndreforsvarere.
På spissplass er det selvfølgelig Helstad som må få tilliten. Han har banka inn mange mål på stadion før og dette er definitivt hans type kamp.
Frode Johnsen har sin type kamp mot Ham-Kam og bør sitte på benken, klar for sluttspurten dersom vi må høyt opp å presse på slutten i denne kampen.
4-5-1 med masse terping på defensive oppgaver og raske kontringer på treningene i forkant ?
kontringsorientert 4-5-1:
Basma-Riseth-Koppinen-Dorsin
Ødegaard-Strand-Solli-Skjelbred-Storflor
Helstad
Stensaas og Johnsen ønsker jeg meg på benken, men klare med friske bein for å legge om til 4-4-2 og høyt press om det er nødvendig på slutten av kampen.
høyt press og direkte spillt 4-4-2:
Basma-Riseth-Koppinen-Dorsin
Ødegaard-Strand-Solli-Stensaas
Helstad-Johnsen
TV2-webtv:
Sammendrag Brann - Lyn
Sammendrag Start - Brann
Sammendrag Brann - Lillestrøm
Sammendrag Fredrikstad - Brann
Sammendrag Brann - Bodø/Glimt
Sammendrag Aalesund - Brann
Sammendrag Brann - Tromsø
Sammendrag VÃ¥lerenga - Brann _________________

Last edited by LitjEggen on 31.05.2005 00:59; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 30.05.2005 07:03 Post subject: |
|
|
Har egentlig ikke så meget at tilføje, er enig i meget af det du skriver. Vil egentlig bare rose dig for et flot indlæg, det er et indlæg som dette som gør at jeg synes godt om dette forum. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Vajp Junior
|
Posted: 31.05.2005 00:27 Post subject: |
|
|
Kvisnes er en ny en det eller?  _________________ Oh Yeah! |
|
Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 31.05.2005 01:42 Post subject: |
|
|
Mange gode tanker her.
Men med Perrys vegring for å prøve andre taktikker/formasjoner så tviler jeg på at det blir en realitet. Desverre tror jeg, for dette hadde vært svært spennende.
En annen ting. Stensaas på Venstre midtbane? Greit nok at han kan servere noen inlegg, men jeg tviler litt på at han ville funkert optimalt i denne rollen. Men det er jo meg da =) |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 31.05.2005 01:53 Post subject: |
|
|
4-4-2 varianten min er kun tenkt som en kriseløsning for å presse høyt og slå mange baller inn mot ett forsvarende Brann. Samma hvor du plasserer han på papiret, oppgaven vil være å slå flest mulig harde bananinnlegg mot Branns 5-meter. I en slik kampfase så har ikke noen andre spillere med gode nok innlegg. Skulle han stå høyt og slå innlegg fra backposisjon, med så bakromsvandrende spillere som Scharner, Miller, Winters og Sæternes vil det være meget skummelt. Da ville Brann isåfall kunne konsentrere seg om å slå langballer bak vår venstreflanke. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 31.05.2005 14:53 Post subject: |
|
|
4-5-1 med kjappe kontringer vil være ideelt. Brann bruker Kvisvik og Miller på kantene, ingen av de to kan beskyldes for å være særlig gode defensivt. Det vil derfor være rom på kantene når RBK kontrer.
Er ikke enig i at HamKam blir en walk-over slik som du antyder. Det trodde man vel før Aalesund og Fredrikstad kampene også. Solbakken har gått Drillo-skolen og det vil nok bli veldig lite rom å spille i for RBK. Frykter reprise på de tidligere hjemmekampene... |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 31.05.2005 15:25 Post subject: |
|
|
Med den ekstreme hodestyrken til Branns midtstoppere, Scharner og Sæternes, burde vel Frode Johnsen spille fra start? _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 31.05.2005 15:42 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Med den ekstreme hodestyrken til Branns midtstoppere, Scharner og Sæternes, burde vel Frode Johnsen spille fra start? |
Hvorfor ? Ikke helt logisk TomH.
Med mange hodesterke spillere på Brann er det marginalt hva vi kan få ut av F.Johnsens egenskaper ved egne dødballer og marginalt hvor mye han kan dekke opp 4 mann ved Branns dødballer. Fordi Brann har så mange hodesterke spillere så bør vi satse på helt andre kvaliteter...ikke Frode denne gangen. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 01.06.2005 19:29 Post subject: |
|
|
Jeg og en kammerat har måske tænkt os at tage turen over. Men da vi har translokation den 18 ved vi ikke om vi er "friske" nok til at tage derop, eller om økonomien er til det. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Jomer Rutinert
|
Posted: 02.06.2005 12:31 Post subject: |
|
|
Skal i vei... men har ikke bestilt noe enda. Venter på feriepenger. _________________ ultras nidaros |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 02.06.2005 13:12 Post subject: |
|
|
Hei Litjeggen,
ditt resonement var vel litt enkelt....
Forøvrig har jo vi også hodesterke spillere i feks Koppinen og Riseth, men det kan være jo greit å nøytralisere mer enn 50% av Branns kanskje farligste angrepsvåpen - innlegg/dødballer + hodestyrke (i tillegg har de McAllister som er en bra hodespiller som gjerne settes inn på slutten når Brann må ha mål og pumper baller opp).
Slik jeg ser det har Frode Johnsen absolutt en viktig defensiv oppgave i denne kampen. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 02.06.2005 15:14 Post subject: |
|
|
rull inn. Vi stiller ikke med en spiss hvis oppgave er defensive dødballer på slutten av kampen!
Dette er RBK, ikke TIL! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 02.06.2005 15:36 Post subject: |
|
|
TomH:
Brann er det mest effektive kontringslaget for tiden takket være stor bevegelse på midtbane, presise pasningsleggere på midtbanen og bevegelige Scharner, Winters og Sæternes.
Det vi MÅ unngå på Brann stadion er å miste ballen på vei framover og da er ikke akkurat F.Johnsen ute av form den vi ønsker på topp. De dårlige mottaka/flikkene/pasningene hans med påfølgende ballmist er det siste vi ønsker å gi Andresen, Scharner, Kvisvik, Miller og Sæternes...
Jeg har heller ikke inntrykk av at dødballer/luftstyrke har vert så avgjørende for Brann i år. Det er evnen til å sette fart framover med imponerende bevegelighet og samspill mellom Winters/Sæternes som har ført Brann til skoringstoppen.
At du framhever hodestyrken til Branns forsvarere er heller ikke noe godt argument for å gi F.Johnsen tillit fra start, da er det mye bedre å stille med Storflor-Helstad-Ødegaard så har vi tre spillere som kan angripe langs bakken med fart.
Dette er ikke en kamp der vi får anledning til å servere 15 innlegg fra kantene, det er en kamp der vi mest sannsynlig blir presset bakpå men vil få 5-6 sjanser til kvalitetskontringer.
Når så du F.Johnsen sist skore etter å ha blitt spillt på fra midbanen eller ved kontring ? Tror det er veldig lenge siden, og jeg kan ikke komme på noen... Kan du ? _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 09.06.2005 06:35 Post subject: |
|
|
BA prater med Mjelde om defensive problemer:
Quote: |
Både Soma og resten av Brann-forsvaret har fått en del pepper i vår, og trener Mons Ivar Mjelde sier han fortsatt venter på toppformen hos flere av spillerne i det bakerste leddet.
– Men det er absolutt tegn til bedring. Dessuten har vi ikke gjort det lett for dem med å ligge for høyt i enkelte kamper, sier Mjelde til BA.
– Det ser gjerne dumt ut når en får kontringer imot, og forsvaret blir stående med hele ansvaret for å rydde opp, sier «Ragge».
– Personlig synes jeg nok at det har blitt hakket for mye på oss bak. Å forsvare seg er en oppgave for hele laget, og vi har - som Mons Ivar sier - ikke alltid vært taktisk kloke nok.
Og selv om Per-Ove Ludvigsen har bekreftet at Brann jakter klassespillere i sommer, er det ikke sikkert at Soma og Bjarnason får konkurranse i midten bak.
– Det er et veldig vanskelig marked for tiden, sukker «Peddien».
– Dessuten er vi ikke Rosenborg, vi har ikke ubegrenset med midler. |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 12.06.2005 23:22 Post subject: |
|
|
klart jeg skal...men i år har jeg vært seint ute og har ikke fått billett. Hvordan gjør jeg det hvis jeg vil være på bortetribunen, noen som vet? takk _________________
Mikael Dorsin wrote: | Fotball er ganske enkelt når man gjør det enkelt. |
|
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 12.06.2005 23:50 Post subject: |
|
|
Prater trøndersk når du kjøper den... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 13.06.2005 10:21 Post subject: |
|
|
Uten tvil årets viktigste kamp.
Med seier i Bergen så er vi med i toppsjiktet og kan legge VIF bak oss i runden etter. Med tap så får Brann en bra luke foran oss, og Brann er ett adskillig værre lag å ha lenger opp på tabellen enn Start.
Det blir en kamp mellom de to mest sjanseskapende laga i elitesrien og det er også de to laga med de beste kontrings-spillerne.
Mest sannsynlig en kamp der midtbanen må løpe noe helt forjævlig, og som det er viktig å være godt organisert i, lagdelene imellom, for å unngå strekk i laget når det kontres begge veier.
En kamp for spesielle taktiske disposisjoner, der den som får "ballen til å gjøre jobben" kan tjene mye på det.
Det vil være alfa og omega å ha høy presisjon i eget spill og å bringe ballen fram til våre angreps-spillere tidlig, samt å være godt organiserte og forberedte på egne ballmist og Branns påfølgende supereffektive kontringer.
Mitt håp for lagoppstilling:
Basma-Riseth-Hoftun-Dorsin
Ødegaard-Strand-Solli-Berg-Storflor
Helstad
4-5-1 for å få mindre strekk i laget og for å hindre oppspillene på Sæternes/Miller og kunne bruke Berg/Solli til å nøytralisere Scharner/Andresen.
Ødegaard, Helstad og Storflor for å kunne prioritere hurtige angrep og kontringer med minst to hurtige spillere.
Våre kantspillere har kapasitet til å ta ut Brann`s kantspillere menst Branns ikke greier å følge farta til våre...
Å plassere F.Johnsen ute av målform mellom Branns midtstoppere vil være totalt fånyttes. Han vil derimot være høyaktuell som targetmann i sluttfasen dersom Brann på det tidspunktet ligger bakpå og forsvarer en ledelse. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 13.06.2005 11:27 Post subject: |
|
|
Brann.no:
Quote: | Opdal må stå over
Brann må klare seg uten førstekeeper Håkon Opdal i mandagens kamp mot Viking. Det er klart etter at Opdal ikke besto testen på Brann Stadion i morgentimene. Johan Thorbjørnsen overtar plassen på laget, mens Steffen Haraldsen er reservekeeper.
-HÃ¥kon kan kaste seg, men har problemer med raske forflytninger, konkluderte fysioterapeut Frode Skjelvan etter testen.
Håkon Opdal tråkket over på fredagens trening, og vil trolig være spilleklar til søndagens kamp mot Rosenborg.
Johan Thorbjørnsen spiller derfor sin tredje A-kamp for Brann mandag kveld. 21-åringen debuterte i serieåpningen mot Molde, da han spilte en strålende kamp og holdt buret rent.
|
Øker vel sannsynligheten for at Viking hjelper oss vs Brann. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 13.06.2005 11:50 Post subject: |
|
|
Kan ikke annet en å si meg enig med Litjeggen. For at Rosenborg skal vinne i Bergen må vi tenke defensivt og kontra. Det godtas ikke mange personlige feil som grove feilpasninger. Vi må ha ballen mye i laget og satse på raske kontra når sjansen byr seg. Derfor må Frode J. på benken. Nå har jo han ikke imponert noe hittil i denne sesongen (ikke siden han kom i 2000 spør du meg) slik at benken vil være det mest naturlige for han nå. Ser ut som Brattbakk kanskje er tilbake i god gammel for. Hva med å bruke han som midtspiss? En løpe duell mellom han og Soma hadde jo vært topp. Mitt forslag mot Brann:
E. Johnsen
Russel - Basma - Hoftun - Dorsin
Helstad - Strand - Solli - PCS - Storflor
Brattbakk
I og med at Koopinnen brakk nesa så er vel han uaktuel mot Brann. |
|
Back to top |
|
 |
Balder Proff

|
Posted: 13.06.2005 11:54 Post subject: |
|
|
Koppinen kan kanskje spille med maske da. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.06.2005 14:34 Post subject: |
|
|
JellyFish wrote: | i år har jeg vært seint ute og har ikke fått billett. Hvordan gjør jeg det hvis jeg vil være på bortetribunen, noen som vet? takk |
Rekker ikke å sjekke kjernen.no akkurat nå, men billetter er vel til salgs i sjappa der?  |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 13.06.2005 15:00 Post subject: |
|
|
mulig, jeg skal ta meg en tur.
Morsomt det, bergenser kommer og spør etter billetter i RBK-svingen...jaja _________________
|
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 14.06.2005 09:58 Post subject: |
|
|
"Gode nyheter" fra Bergen:
Andresen bekymret for helsen.
Quote: | Brann-kapteinen har lenge slitt med en vond lyske. Etter landskampen mot Italia var smertene så store at Brann-stjernen knapt har spilt fotball før gårsdagens vestlandsderby.
- Jeg kan ikke drive på å bare spille kamper lenger. Blir jeg ikke bedre, må vi tenke annerledes, sier Andresen.
I dag drar han til Tønsberg for å oppsøke osteopat. Andresen hadde suksess med denne behandlingen i vinter da han også slet med skader.
Mons Ivar Mjelde er enig i at situasjonen ikke er holdbar.
- Det var ingen stor kamp fra Martin sin side. Alle kan se at han er preget. Nå får vi se hva de kommer frem til, så får vi legge opp et løp etter det, sier Brann-treneren.
Andresen ønsket ikke å skylde den svake forestillingen på skadeproblemene.
- Spiller jeg, så er jeg også frisk nok, men jeg føler meg ikke topp, sier Andresen.
|
[url=http://fotball.adressa.no/nyhetsarkiv/article.jhtml;jsessionid=ROQTHA012SHILQFIMUNSFEQ?articleID=80334]
Forhandler om Kvisvik[/url]
Quote: |
STAVANGER: Viking – Brann 0-0: Raymond Kvisvik kommer stadig nærmere Fredrikstad. Etter det Bergens Tidende erfarer, er Brann og Fredrikstad i ferd med å sluttforhandle en overgangsavtale.
Det betyr at Super-Ray er i ferd med å avslutte sin karriere i Brann. Avtalen sikter mot at Kvisvik forlater Brann i juli når eliteserien
har sommerpause.
- Jeg uttaler meg ikke om personalsaker før alt er klart, sier administrerende direktør i Fredrikstad, Arve Mokkelbost.
FÃ¥r snaut fem millioner
Den tidligere Brann-treneren har lenge ønsket seg Kvisvik til Plankebyen. I forrige uke bekreftet Fredrikstad overfor BT at villige investorer er klare til å bidra med pengene det koster å hente landslagsspilleren til Fredrikstad. Nå gjør de alvor av det. Ifølge BTs opplysninger skal overgangssummen en er i ferd med å bli enige om, ligge på nærmere fem millioner kroner.
- Ingen kommentar, sier Per-Ove Ludvigsen.
|
Økonomien i Brann kan ikke være all verden.
Kvisvik er publikumsmagnet og den viktigste profilen for Brann i media.
Om dette stemmer og de lar Kvisvik gå i midten av en sesong der de kan ta gull så må Brann være presset økonomisk. Eller er det prisen å betale for at de lar investorer gjøre innkjøp ? Hvem eier egentlig overgangsrettighetene til Kvisvik ? Kjøpte Brann han fra investorene ?
Uansett så har Brann ikke greidd å være med på kampen om en høyre flankespiller, og lar muligens Kvisvik gå. Styret sa nei til kjøp av "billige" Larsen fra Tromsø men ja til Helgbege(?) som er venstreflanke. ( altså for å selge Kvisvik )
Miller er også ønsket andre steder, Soma har utenlandsambisjoner, og Andresen har kroniske muskelproblemer.
Er vi så heldige at Brann rakner i det de har kommet 80% i mål på å bygge ett komplett lag ? _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 14.06.2005 14:28 Post subject: |
|
|
ehm...folk klaget på Frode mot Ham-Kam. Nettavisen setter han på rundens lag, uten forklaring dessverre, jeg var ikke der. Gjorde han en god kamp, bortsett fra at målet manglet?
Lille-Per kåret til rundens spiller også. Konge
http://pub.tv2.no/nettavi...406574.ece
Jeg trodde Brann var på "rett" spor når det gjaldt å kjøpe og selge spillere. Selger de Kvisvik nå, så er det noe gale som har skjedd der nede... _________________
|
|
Back to top |
|
 |
|