| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 20.11.2007 11:30 Post subject: |
|
|
Det er jo veldig lett å være enig i at vi bør kjøpe de beste spillerne, og betale derretter. Spørsmålet er om det er det vi er best tjent med over tid. Se på Start (uten sammenligning forøvrig) - jeg vil påstå at der har oppturen for et par sesonger siden, med dertil hørende oversatsning, bare vært negativt for situasjonen i dag. De står igjen med spillere som de ikke har råd til å beholde.
Skal man sette dette i Rosenborg-perspektiv, er spørsmålet om vi har råd til å ha så gode/dyre spillere som Hagen (Han har 6 mill i året i Zenit)-
Hva skjer dersom vi ikke klarer å være stabilt i toppen, men varierer fra 1.-7.-plass videre også?
Jeg skulle egentlig ønske at RBK fikk på plass en ekstern investor snart, uten å selge for mye av sjela si... |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 20.11.2007 12:11 Post subject: |
|
|
Når Rosenborg handlet spillere på 90 tallet handlet vi ikke nødvendigvis det presumtivt beste spillerne ,men det beste spillerne for Rosenborg. På slutten av 90 tallet og begynnelsen 2000 tallet begynnte vi å handle dyre Norske spillere som kom med et godt rykte ,men det var ikke god RBK spillere.
Vi må finne ut hvilket system vi skal spille og definere viktige egenskaper for hver enkelt posisjon i det systemet og handle spillere utifra dette. Når det gjelder lønn er jeg enig med Eggen om lønnes etter behov, det var jo derfor Iversen fikk sin vanvittig lønn i fjor fordi han var sett på som roseborgs viktigeste spiller, noe Bjørkøy ikke kommer til å være til å begynne med. |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 20.11.2007 13:55 Post subject: |
|
|
Ja, jeg mener også lønn etter behov er et riktig prinsipp.
Så lenge spilleren ikke er et opplagt og udiskutabelt valg i førsteellveren så synes jeg det er riktig å ikke fire på et eneste prinsipp.
Bjørkøy er et godt eksempel i så måte.
Men jeg håper dette ikke legger presedens på hvordan man tenker i forhold til lønninger for opplagte førstelagsspillere som udiskutabelt vil styrke laget.
Jeg synes eksempelvis det er helt ok å lønne til langt oppover pipa for å sikre oss en spiller som Erik Hagen. |
|
| Back to top |
|
 |
stalet Senior
|
Posted: 20.11.2007 14:37 Post subject: |
|
|
| Ingen tvil om Iversens motiver i dagens uttalelse. Erik Hagen og Iversen er jo kompiser, og Steffen kunne tenkt seg Hagen til RBK sånn at de kan tulle og leke seg på utenlandsturene. Men Hagen tjener jo grisemye i Russland og går ikke til RBK for standardlønn. Derfor et lite innspill i lønnsdebatten, men av høyst personlige årsaker. |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 20.11.2007 14:41 Post subject: |
|
|
| Jeg synes det er bra at KTE ikke velger å hente Bjørkøy nå, når han krever mer lønn enn det Tettey og Per Ciljan allerede har... |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 20.11.2007 14:46 Post subject: |
|
|
| puckno wrote: |
Jeg synes eksempelvis det er helt ok å lønne til langt oppover pipa for å sikre oss en spiller som Erik Hagen. |
Jeg ville gjerne sett Hagen i RBK-skjorte, men ikke for enhver pris som du tydeligvis mener... Hagen er en steinalderfotball-type...
Bytt ut Erik Hagen med Prodl eller Hangeland, og jeg er veldig enig. Dersom behovet er der, så kan vi godt lønne veldig godt, og bedre enn de fleste nordiske klubber. |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 20.11.2007 14:55 Post subject: |
|
|
Jeg synes KTE skal ha ros for å ikke kaste alle lønns- og økonomiprinsipper for å skaffe RBK en spiller vi strengt tatt ikke er avhengig av (Bjørkøy).
Håper han klarer å skaffe Demidov nå da.... |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 20.11.2007 15:09 Post subject: |
|
|
| Må innrømme at jeg synes det er litt vittig at KTE får kred for at han ikke kjøper en spiller han vil ha. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 20.11.2007 20:37 Post subject: |
|
|
| Men det er jo ikke Eggen som bestemmer lønna. Han har garantert en finger med i spillet, men i likhet med i situasjonen rundt Koppinen og Dorsin, er det styret som bestemmer hvor langt Eggen kan strekke seg. |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 21.11.2007 08:59 Post subject: |
|
|
Altså det er så enkelt at hvis man ikke følger med i utviklingen så får man ikke tak i de beste spillerne. Og som det ser ut nå så vil Rosenborg slite med å få tak i bare de nest beste spillerne, som jeg vil si Bjørkøy er. Og da ser jeg langt ifra lyst på fremtiden. Vi blir nok forbikjørt så det holder av Brann, Vålerenga, Lillestrøm og Viking. Tror vi må kjempe om 5. og 6. plasser i fremtiden hvis ikke de idiotene av noen ledere som er på brakka.
Makan til amatører. Og nå får vi på nyåret en ny gammelrosenborger som ikke evner å se bare i en retning. Dette går på dunken snart folkens. Vi må melde oss inn alle mann i RBK nå å få kasta ut noen folk og få tak i dyktige personer som kan å drive og bygge en klubb. De som er der nå river jo den bare ned. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 21.11.2007 10:17 Post subject: |
|
|
Slike innlegg begynner å gå meg på nervene nå. Det er å svartmale og å krisemaksimere. Vi hadde fått Bjørkøy lett hvis vi hadde ønsket å bruke så mye penger på en rotasjonsspiller. Det er bra vi ikke lot oss lokke til å gi mer lønn. Eggen sier det egentlig godt nok selv:
- Jeg føler vi har handlefrihet til å løse ting. I enkelttilfeller, når det er snakk om spesielle spillere, er vi i stand til å strekke oss. Men betingelsene må stå i samsvar med hvor god spilleren er, i forhold til de øvrige vi har.
Gi det nå litt tid. Vi har garantert spillere på blokka som vi enda ikke har hørt om. Overgangsvinduet stenger først om noen måneder. Samtidig er det vel ikke så mye som har gått i mot oss de siste to ukene? |
|
| Back to top |
|
 |
FamousGrouse Senior
|
Posted: 21.11.2007 10:32 Post subject: |
|
|
Jeg er bare glad for at vi ikke hiver oss på bølgen, og betaler overpris for norske middelmådigheter. Prisen gjenspeiler rett og slett ikke kvaliteten.
Og hvis den siste tids "mislykkede" forsøk på å hente norske spillere bidrar til at folk aksepterer at man heller henter kvalitet fra utlandet, så ville intet gledet meg mer.
Vis meg den rosenborgsupporteren som har varmere følelser for Basma enn Sapara, fordi Basma er norsk...
Lokale talenter og utenlandske kvalitetsspillere ser ut som de eneste fornuftige satsningsområdene slik dagens marked er. |
|
| Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 21.11.2007 10:36 Post subject: |
|
|
Med kjøpefesten i norsk fotball, hvor middels spillere prises og lønnes sykt høyt, er det bra at RBK holder igjen. Glem norske middelmådigheter som innbilder seg at de er Guds gave til fotballen. La Torbjørnsen gjøre jobben med å finne gull i utlandet kombinert med sterk satsing på lokale talenter.
Om pris- og lønnsfesten fortsetter er tipper jeg flere norske klubber kan få problemer dersom et usikkert inntektsgrunnlag blir redusert. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 21.11.2007 10:38 Post subject: |
|
|
| Håper så sinnsykt at disse klubbene i tippeligaen som kaster penger til øst og vest for å sikkre seg greie tippeligaspillere går skikkelig på trynet økonomisk om et par år. |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 21.11.2007 10:50 Post subject: |
|
|
| Hvorfor byr vi ALTFOR mye penger på ALTFOR dårlige spillere? Kjenner jeg blir irritert. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 21.11.2007 11:07 Post subject: |
|
|
Slenger meg på de siste her. Heller få nei på realistiske pris- og lønnstilbud enn å betale overpris. Eksempelvis kunne vi fått Tore Reginiussen for 15-20 mill, og Bjørkøy med årslønn på halvannen million.
Som jeg har nevnt før har vi ikke, slik jeg ser det, tapt mer enn èn "kamp" om spiller hittil, og det var Thømt Jensen. Resten har strandet enten på skyhøye priser fra nåværende klubb, eller før høye krav til lønn i forhold til vår nytteverdi.
Jeg velger å vente til vi får avklaring om Jarstein og Demidov. Jeg føler det er først der vi ser hvor konkurransedyktig og attraktiv klubben vår er på et marked. På disse spillerene byr vi mot klubber i samme segmentet som oss. Mister vi begge disse, begynner jeg å bli litt bekymret. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 21.11.2007 11:21 Post subject: |
|
|
| Wilhelm S Myhr wrote: | | Med kjøpefesten i norsk fotball, hvor middels spillere prises og lønnes sykt høyt, er det bra at RBK holder igjen. Glem norske middelmådigheter som innbilder seg at de er Guds gave til fotballen. La Torbjørnsen gjøre jobben med å finne gull i utlandet kombinert med sterk satsing på lokale talenter. |
100% enig: Dette må være mantraen framover! |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.11.2007 11:43 Post subject: |
|
|
| Er helt enig i at det nå er en ukontrollert pengebruk i TL når det gjelder lønn og delvis overgangssummer. Dette er SÅ TYPISK. Hver gang det er litt høykonjunktur satser klubber, agenter osv over hevne. Men KTE og styre bør realitetsorientere seg litt. I dagens fotballverden har den faste lønna blitt høyere, mens bonuser har blitt mindre viktig. For klubbene er dette ugunstig da lønningsevnen er større når det går bra. Men for spillerne er det helt klart bedre, da man i større grad vet hva man får i lønn. I en fotballkarriere er det ofte bare noen få sesonger man virkelig tjener godt. RBK bør dreie sitt lønnsystem i noe av den retning av det som er trenden i dagens fotballverden. Viss ikke blir de ikke konkurransedyktige på økonomiske vilkår med de konsekvenser det får for klubben. Færre virkelig godt betalte spillere kan være løsningen på å utligne denne ekstra kostnaden. 17-18 godt betalte, etablerte spillere +7-8 spillere fra egen juniorstall, evt andre mindre klubber som går på ett eller toårskontrakter med industriarbeiderlønn. Slår noen av disse igjennom får de bedre kontrakt. Viss klubber som FFK,TIL osv kan matche RBK på lønn og vel så det, på de spillerne som RBK vil kjøpe fra dem, blir ikke RBK noen typisk nr1-klubb lengre i norsk fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 21.11.2007 12:52 Post subject: |
|
|
Stano_11, hva har skjedd?
Du pleier da ikke å komme med så lite gjennomtenkte innlegg..
Skal man først gi Eggen jr. skryt så er det nettopp i denne overgangssaken at man bør gi ham skryt. At vi ikke betaler for mye for en spiller av middelmådig-kvalitet er jo bare positivt. Det betyr rett å slett at han vet at dette dreier seg om en spiller som ikke vil heve førsteellevern til RBK, men er en mer rotasjonsspiller.
Istedet for å komme med et innlegg hvor du krisemaksimere til de grader, bør du etter min mening heller gi skryt til Eggen jr, for en fornuftig jobb han har gjort i denne saken. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 22.11.2007 01:23 Post subject: |
|
|
Jeg har prøvd å roe troppene med å si at overgangsvinduet stenger om nesten fire måneder, men nå kom jeg på et viktig poeng: Hvis vi skal hente spillere som enten krever sign-on-fee eller vil ha lettere for å bite på med sign-on-fee som lokkemat, så lønner det seg å hente de før året er omme.
Grunnen er at idrettsutøvere som er i landet i mindre enn seks måneder, slipper unna med 15% i skatt. Det kan sammenlignes med artistskatten i Danmark, og den bør vi vite å utnytte. På bakgrunn av det, håper jeg Eggen prøver å komme til enighet med eventuelle storfisk før årsskiftet. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 22.11.2007 01:30 Post subject: |
|
|
Må si jeg faktisk (som en av de eneste kanskje) er fornøyd hittil i overgangsvinduet. Vi er tidlig ute med å hente et stortalent, en signering som på alle måter er mer riktig enn Reginiussen og spesiellt Bjørkøy til de summene det snakkes om. Det eneste jeg kanskje savner litt er å høre om nye spennende spillere fra utlandet. Men er det noen jeg stoler på der, så er det Stig Torbjørnsen. Litt flere norske kvalitetsspillere kunne vi også luktet på, men med gjeldende priser er det kanskje best å holde kjøp av nordmenn på et minimum. Tragisk, men investorfotballen har slike virkninger.
EDIT: For øvrig spår jeg at Demidov er det beste norske kjøpet som gjøres i dette vinduet. Han blir sannsynligvis en meget god spiller og til en veldig fornuftig pris. _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 22.11.2007 01:32; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 22.11.2007 01:30 Post subject: |
|
|
| Vet ikke om jeg husker feil nå, men åpner ikke overgangsvinduet i de fleste andre europeiske land 1. januar. Synes jeg husker en sak om at UEFA var missfornøyd med at Norge har så lange overgangsvinduer. Så hvis vi skal ha en Europeisk storfisk( og et er vel først og frems de som kan benytte seg av skattefordelen), så må i vente til etter nyttår uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.11.2007 01:45 Post subject: |
|
|
| Overgangsperiodene er vel uavhengig av selgers periode?? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 22.11.2007 01:47 Post subject: |
|
|
Det stemmer. Vi kan kjøpe fra hvor vi vil i vinduet vårt.
EDIT: Pappa.
Last edited by attach on 22.11.2007 01:48; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 22.11.2007 01:48 Post subject: |
|
|
Ok, my bad  |