View previous topic :: View next topic |
Skal Bosman-spillere plasseres på benken? |
Ja! |
|
63% |
[ 142 ] |
Nei! |
|
36% |
[ 81 ] |
|
Total Votes : 223 |
|
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 19.01.2003 13:41 Post subject: Bosman-spillere |
|
|
De siste årene har flere av Rosenborgs Tippeligakonkurrenter satt spillere, som ikke vil skrive under ny kontrakt, på benken. Branns behandling av keeper Magnus Kihlstedt er et eksempel, Vålerengas benking av Pa-Modou Kah i disse dager et annet [mer].
Rosenborg på sin side har valgt å ikke gjøre det slik. Jan Derek Sørensen er det beste eksempelet. Han spilte fast helt fram til at han forlot Lerkendal uten å legge igjen et eneste øre. :(
Før jul ble det kjent at Janne Saarinen ikke vil skrive under ny kontrakt, noe som betyr at han allerede 1. juli kan signere for en ny klubb og forlate RBK gratis ved nyttår. Nå er det i tillegg en forholdsvis stor sjanse for at Arni Gautur Arason velger den samme løsningen...
Hva bør Rosenborg gjøre? Skal man straffe slike spillere ved å plassere dem på benken, eller skal man være "snill"?
Last edited by 2mas on 08.02.2003 13:09; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.01.2003 19:08 Post subject: |
|
|
Hmmm... Flere som har stemt, men ingen som har skrevet noen grunn til sitt syn ennå... :roll:
Jeg mener i alle fall at spillere som ikke vil skrive under ny kontrakt, bør settes på benken og/eller selges (dersom det går). Synes Kjetil Rekdals kommentar til benking av Pa-Modou Kah er fin:
- Mitt mål er å få Vålerenga til topps i norsk fotball, og det kan jeg ved å bruke spillere som er med i fremtidsplanene. Det er ikke Pa lenger. Jeg vil heller ta ett steg opp i år, og tre neste år, i stedet for tre steg opp i år og to tilbake neste år. Dessuten viste vi i dag at vi kan klare oss uten Pa, sa Rekdal etter 3-1-seieren over LSK i går kveld.
Les mer: Rekdal hudfletter Pa-Modou Kahs agent
Men slik benking av (nøkkel)spillere, krever at klubben finner en erstatter snarest mulig. Janne Saarinen er som kjent på vei bort, og da skulle man tro at Hareide er på utsikt etter en ny venstreback. Dette ser ikke ut til å være tilfellet. Alt tyder på at RBK velger å bruke finnen helt fram til at han forlater RBK ved nyttår - akkurat det samme som skjedde med Derek. Nå er spørsmålet hva Arni velger å gjøre...
Hva synes dere om dette? |
|
Back to top |
|
 |
gris Junior
|
Posted: 20.01.2003 01:00 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner argumentet ditt med at det kanskje er bedre å tenke fremtidsmessig, og dermed sette spilleren på benken. Men av 2 hovedgrunner mener jeg nøkkelspillere bør få spille.
Det første er at det beste for klubben sportslig, og det er jo det som er hele konseptet med fotball, er å bruke det beste laget til enhver tid, nærmest uansett. Hva er egentlig hensikten med å sette han på benken? Klubben kan matche andre spillere lett også, eller se etter erstattere i perioden før han forsvinner (som vil være minst et halvt år
Punkt 2 er at klubben sittere sterkere i en eventult kjøpssituasjon hvis en klubb vil ha spilleren tideligere enn om et halvt år. Da må de punge ut litt, og verdien vil jo være høyere om han spiller på førstelaget.
Til slutt vil jeg si at man bør vurdere spillerens viktighet for laget. En spiller som Sarinen kan RBK klare seg uten. Men i tilfellene J.D.Sørensen og nå med Pa-Modou Kah. Disse 2 spillerne var/er så viktige for langene sine at de bær spille til siste slutt, noe jeg også mener Aarason bør gjøre.
Vi har en meget bra erstatter i Espen Johnsen, men han er definetivt ikke en fullgod erstatter. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.01.2003 11:52 Post subject: |
|
|
Fra dagens VG:
Lillestrøm-trener Arne Erlandsen mener det er helt feil av Vålerenga å sette Pa-Modou Kah på benken fordi han ikke vil forlenge kontrakten.
- Vi driver ikke med skremselspropaganda. Vi forholder oss til reglene. Du kan ikke straffe en spiller for at han ikke vil forlenge en tidsbegrenset kontrakt, sier Erlandsen.
Han sier at han til enhver tid vil spille med det laget han mener er best - uavhengig av en spillers kontraktsforhold. Det samme mener Rosenborgs Ã…ge Hareide, Vikings Kjell Inge Olsen og Branns Mons Ivar Mjelde.
Les mer: - Feil å straffe Pa
Dermed ser det ikke ut som at Hareide har noen som helst planer om å prøve og presse Janne Saarinen til å skrive under ny kontrakt ved å plassere ham på benken.
Selv om Saarinen dermed gjerne blir værende i RBK ut sesongen, synes jeg at man bør begynne å lete etter en erstatter. Jeg tror Åge Fridtjof skal få problemer med å finne en god nok venstreback i Norge - med andre ord må han nok lete utenlands. Dermed mener jeg at Saarinen-erstatteren bør være på plass snarest mulig for å begynne og tilpasse seg Rosenborg-stilen. MacBeth Sibaya er et godt eksempel på at det kan ta litt tid; han begynner først nå å føle seg til rette - et halvår etter overgangen fra Jomo Cosmos i august. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 20.01.2003 18:33 Post subject: |
|
|
Ritkig å benke bosmannspillere!
Hvorfor ikke benke bosmannspillere? De skal joh forlate klubben... Det er joh litt lurt å tenke framover også da... derfor stemte jeg nei!  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2003 12:06 Post subject: |
|
|
Rosenborgs liste over Bosman-spillere er nok lengre enn folk tror:
» Erik Hoftun
» Arni Gautur Arason
» Harald Brattbakk
» Janne Saarinen
» Dagfinn Enerly
» Christer George
» Ståle Stensaas
» Lars Blixt
Av disse har Janne Saarinen allerede sagt nei til ny kontrakt, men til forskjell fra Kjetil Rekdal velger Åge Hareide å bruke finnen. Dermed kopierer Fridtjof filosofien til Eggen (f.eks Beto og Derek).
Arni antydet tidligere i janaur at han ikke er sikker på om han vil skrive under ny kontrakt eller ikke. Nå sier Brattbakk det samme. Toppscoreren liker ikke at RBK har planer om å gå ned i grunnlønn til spillerne:
- Rosenborg må vise at de virkelig ønsker å beholde meg. Generelt sett føler jeg at jeg har sterke kort på hånda. Jeg ble toppscorer i klubben med solid forsprang til nestemann i fjor, og føler fortsatt at jeg har noe å bidra med, sier Brattigol, som ikke utelukker at han forsvinner som Bosman-spiller:
- Det eneste jeg vet er at jeg fortsatt vil spille fotball. Derfor velger jeg å holde alle muligheter åpne - også utlandet.
Les mer: Lavere grunnlønn - mer bonus
Dermed kan Rosenborg i verste fall miste store deler av førstelaget gratis ved nyttår...  |
|
Back to top |
|
 |
hermsty Senior

|
Posted: 22.01.2003 12:27 Post subject: |
|
|
Såppas stor var den lista ja.... Får bare håpe at det blir enigheter med videre spill for de fleste av de.....
Blir litt irritert hvis brattbakk velger å dra til utlandet igjen... Urolig type altså  _________________ Life is good, life is fotball |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 22.01.2003 13:49 Post subject: |
|
|
Erik Hoftun Blir
» Arni Gautur Arason Forsvinner
» Harald Brattbakk Forsvinner hvis han finner seg klubb
» Janne Saarinen Forsvinner
» Dagfinn Enerly Blir hvis han får spilletid
» Christer George Bli hvis han blir satset på
» Ståle Stensaas Er ikke god nok
» Lars Blixt Blirr hvis han imponerer Fridtjof
Ser ingen krise her |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2003 15:55 Post subject: |
|
|
Nei, ingen krise. Men jeg må vel si at jeg håper at Hareide nekter å tilby enkelte av disse kontrakt - tenker da på Stensaas. Eggen på sin side vraket jo nærmest bare Jamtfall av de mer etablerte i løpet av de siste årene... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.02.2003 15:59 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Rosenborgs liste over Bosman-spillere er nok lengre enn folk tror:
» Erik Hoftun
» Arni Gautur Arason
» Harald Brattbakk
» Janne Saarinen
» Dagfinn Enerly
» Christer George
» Ståle Stensaas
» Lars Blixt |
Jeg glemte en viktig spiller da jeg fikset denne lista, nemlig Fredrik Winsnes. Onsdag sa han blankt nei til ny kontrakt:
- Fredrik sa nei til kontraktsforslaget fordi lønna ikke var god nok, sier en ærlig Rune Bratseth.
Les mer: Blankt nei fra Winsnes
Av de ni navnene ovenfor er det faktisk kun kaptein Hoftun som har sagt at han helt sikkert skriver under ny kontrakt... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.02.2003 00:05 Post subject: |
|
|
Winsnes skrev under treårskontrakt
Det ordnet seg fort for Fredrik Winsnes. Fredag ble han og Rosenborg enige om en ny treårskontrakt. Dermed blir han på Lerkendal ut 2006-sesongen.
Les mer: Winsnes i RBK ut 2006
Dermed: One down, eight to go...  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.02.2003 13:13 Post subject: |
|
|
Rune Bratseth innrømmer at de åtte øvrige spillerne som for tida forhandler om nye kontrakter, blir nødt til å akseptere et kraftig kutt i grunnlønnen. Reduksjonen er kraftig: Et sted mellom 30 og 50 prosent. I stedet vil spillerne få bedre bonusavtaler.
- Dersom man spiller alle kampene, vil de nye kontraktene gjøre at en spiller kan tjene mer enn i dag. Dersom spilleren er lite på banen, vil han tjene vesentlig mindre, forteller Bratseth.
Les mer: Winsnes: - Ikke grådig
Så får vi inderlig håpe at de aktuelle spillerne går med på denne nye ordningen... Jeg tror nok at de aller fleste skriver under ny kontrakt, men er særlig nervøs når det gjelder Arni. Hvordan tror dere det går? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.02.2003 14:31 Post subject: |
|
|
Lista over spillere som ennå ikke har skrevet under ny kontrakt blir kortere og kortere:
» Erik Hoftun
» Fredrik Winsnes
» Arni Gautur Arason
» Harald Brattbakk
» Janne Saarinen
» Dagfinn Enerly
» Christer George
» Ståle Stensaas
» Lars Blixt
Rosenborg vraker Arason?
Dersom Arni Gautur Arason ikke skriver under ny kontrakt innen neste lørdag, blir det på benken på islendingen. Rosenborg ser dermed ut til å gå bort fra filosofien om alltid å bruke de beste spillerne, selv om de ikke forlenger kontrakten.
- Hvis Arni ikke vil forlenge kontrakten, er det ikke unaturlig at vi satser på Espen som førstekeeper, sier Rosenborg-sportsdirektør Rune Bratseth.
Les mer: Espen blir førstekeeper?
Hva synes du om dette? Er det rett å vrake Arni dersom han blir Bosman-spiller? |
|
Back to top |
|
 |
m@ds Senior

|
Posted: 14.02.2003 22:16 Post subject: |
|
|
Det jeg har sagt hele tiden er at Espen bør fortsette i RBK som 1. keeper!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
Back to top |
|
 |
Eirik Junior
|
Posted: 26.02.2003 17:36 Post subject: |
|
|
Bosman spillere skal ikke plaseres på benken!  _________________ Brattigoal - En konge |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.03.2003 15:24 Post subject: |
|
|
Verken Brattbakk eller Stensaas har skrevet under kontrakter ennå, men det er nok 99% sikkert at begge skriver under. Dermed gjenstår vi med trekløveret som ikke vil være på Lerkendal lenger:
:arrow: Arni Gautur Arason
Janne Saarinen
Christer George
Skal disse tre få spille?
Så lenge at ingen ny venstreback er på plass, bør Saarinen i alle fall få spille. I angrepsrekka mener jeg at RBK har såpass mange andre alternativer at Georgie gjerne må ta til takke med benken.
Når det gjelder Arni, så synes jeg at han nå bør degraderes til reserve. Enkelt og greit fordi at Espen Johnsen ikke skal få hetta. Sørlendingen har nå sittet på benken i flere år, og nå som han likevel skal bli førstekeeper neste sesong, kan han like godt få spille i år...
Hva mener dere? |
|
Back to top |
|
 |
^^NoRa^^ Junior
|
Posted: 13.03.2003 15:48 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med deg om at George kan plasseres på benken.
Med tanke på at rbk ikke har flere venstre backer må nesten Janne få spille. Jeg syns Arason skal bli reserve så Espen får prøve seg. _________________ Rosenborg for ever  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.05.2003 00:26 Post subject: |
|
|
Jaja... Mens Georgie har ombestemt seg og vil signere ny kontrakt, lever Arni og Saarinen i fotballens bakgård for tida.
Mandag var begge de to landslagsspillerne i aksjon for RBK2 mot Narvik. Og grunnen: At de er Bosman-spillere!
Hva synes dere om dette? Er det rett å benke Bosman-spillerne? |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 15.05.2003 09:50 Post subject: |
|
|
Ikke umiddelbart, men det kan være gode grunner til det.
"Under ellers like forhold", som det heter, er det jo helt ok å bruke han som har skrevet kontrakt. Selv synes jeg ikke forholdene er helt like her, Arni er hakket bedre enn Espen (på grunn av rutinen), mens Janne er adskillige strå hvassere enn Ståle.
Men.... Espen er god han, god nok til å stå nå. Dessuten en mann for fremtiden, som trenger tillit og kamper for å bli enda bedre.
Ståle, tja, ehhhh, jeg ville latt Janne spille, jeg... Men siden det er ganske få venstrebacker å ta av, og det for øyeblikket ligger det an til at Ståle er den eneste etter sommeren, så det kan jo sies at han trenger all den kamptreningen det er mulig å stappe i ham...
 |
|
Back to top |
|
 |
duttend Proff
|
Posted: 15.05.2003 23:28 Post subject: |
|
|
jeg synes heller att espen er hakket bedre for tillfellet...
men stensås synes jeg ikke hører hjemme på førsteellevern, hvis du så kampen mor viking så var han vel den eneste av spillerne som ikke matchet landslagskvalitet. nei, saarinen burde heller spille venstreback, han er jo MANGE hakk bedre. skulle villet att han også skrev ny kontrakt men, men....
en annen ting er att nå som forsvarslinja begynner å bli litt eldre enn andres skulle det vært fint å ha igjen saarinen som vel er den yngste av dem (27 år lr no, ikke så veeldig ung men i forhold til de andre så....). men forsterkninger behøves jo og jeg synes rbk burde kjøpe christoffer anderson, som spiller for en klubb som mer enn gjerne ville solgt han fordi de har så mye gjeld att de snart mister spillelisensen til "allsvenskan". |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.05.2003 17:16 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Verken Brattbakk eller Stensaas har skrevet under kontrakter ennå, men det er nok 99% sikkert at begge skriver under. (skrevet 13. mars) |
Fortsatt har ingen av de to signert nye kontrakter, men det ser ikke ut til å være noen fare for at de velger å bli Bosman-spillere:
- Vi ønsker å gi Ståle ny ettårskontrakt. Han er en fin person som alltid går foran som et godt eksempel på treningene. Det er ingen grunn til at han ikke bør få fortsette i klubben, sier sportsdirektør Rune Bratseth.
Les mer: Stensaas forlenger avtalen
- Jeg har ikke skrevet under, men vi har blitt enige. Det betyr at jeg blir i klubben til og med år 2006, sier Harald Brattbakk.
Les mer: Brattbakk og RBK enige
Jeg velger derfor å stryke disse to fra lista over Bosman-spillere.
» Erik Hoftun
» Fredrik Winsnes
» Arni Gautur Arason
» Harald Brattbakk
» Janne Saarinen
» Dagfinn Enerly
» Christer George
» Ståle Stensaas
» Lars Blixt
Med andre ord er det Arni, Saarinen og Georgie som i øyeblikket er Bosman-spillere. Selv har jeg "gitt opp" de to førstnevnte, og jeg antar at begge to forsvinner snart. Spørsmålet er når - blir det i sommer eller først etter sesongen? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.06.2003 09:23 Post subject: |
|
|
Lista blir kortere og kortere:
» Erik Hoftun
» Fredrik Winsnes
» Arni Gautur Arason
» Harald Brattbakk
» Janne Saarinen
» Dagfinn Enerly
» Christer George
» Ståle Stensaas
» Lars Blixt
Ser imidlertid at jeg har glemt at Tor Erik Moen og Alexander Lund Hansen fikk kun ettårkontrakter før jul. Dermed går kontraktene deres også ut etter denne sesongen...
Her er for øvrig en liste over samtlige Bosman-spillere i Norge: 84 venter på Bosman-tilbud |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.02.2005 19:23 Post subject: |
|
|
Bosmenn 2005
Ã…rets potensielle Bosman-spillere:
- Ørjan Berg
- Erik Hoftun
- Roar Strand
- Espen Johnsen
- Frode Johnsen
- Christer Basma
- Fredrik Winsnes
- Harald Brattbakk
- Roar Husby
Av disse har Strand allerede signalisert at han kommer til å legge opp, mens Ørjan gjerne drar hjem til Bodø og avslutter karrieren der.
Hvorvidt Husby får ny kontrakt kommer nok an på hva som skjer med Alex Lund Hansen.
Resten får nok tilbud om ny kontrakt uten større diskusjoner, men kjenner jeg forumbrukerne rett, så ville nok flere ha nektet enkelte av spillerne å få fortsette utover årets sesong.  |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 10.02.2005 20:35 Post subject: |
|
|
Ã…rets potensielle Bosman-spillere:
- Ørjan Berg
- Erik Hoftun
- Roar Strand
- Espen Johnsen
- Frode Johnsen
- Christer Basma
- Fredrik Winsnes
- Harald Brattbakk
- Roar Husby
Etter min mening bør dette skje med spillerne i lista!
- Ørjan Berg, han kan man la gå til Bodø/Glimt!
- Erik Hoftun bør man Aldri i livet tilby kontrakt, han er for treg!
- Roar Strand sier han vil legge opp, fint det!
- Espen Johnsen er jeg veldig usikker på hvis han trøbler til i år igjen så har han ikke noe i Rbk å gjøre!
- Frode Johnsen begyner å blir gammel men 1-2 års kontrakt til vil vel ikke skade, dessuten er det vanskelig å finne noen erstattere!
- Christer Basma begyner også å bli gammel men gi ham 1-2 år til!
- Fredrik Winsnes vanskelig å si, er veldig variabel men 1 år vil ikke være dumt og det er jo vanskelig å finne erstattere!
- Harald Brattbakk, ja hva skal jeg si han bør jo prestere i år, eller er det jo rett ut!
- Roar Husby, vil heller ha Alexander Lund Hansen tilbake!
PS: Min Mening! |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 10.02.2005 20:41 Post subject: |
|
|
Espen Johnsen bør få langtidskontrakt og spiller han ikke godt nok får han smake benken. Det vil være latterlig å la han gå - han kan fremdeles med stor sannsynlighet bli RBK`s beste keeper noen gang - om han ikke allerede er det !!
Han er mye bedre enn noen av forgjengerene var. |
|
Back to top |
|
 |
|