English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2007
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 114, 115, 116  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
aalen
Proff

PostPosted: 23.07.2007 22:00    Post subject: Reply with quote

hekt siden mini uttalte at austnes var den perfekte rosenborg ving synes jeg austnes har spilt dårlig.....sikkert gått til hodet på han...tror ikke han er god nok for rosenborg, hadde i så fall blitt et nytt ødegaard kjøp

RBK
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 09:50    Post subject: Reply with quote

Aalen,
la være å kommentere innlegg om du ikke forstår hva du leser. Kommentaren din hang ikke på greip;
Jeg mener at Austnes i løpet av en halv sesong vil kunne utvikle seg til å bli en knallgod sideback. Jeg skrev ingenting om at han var god nok/ikke god nok som ving.
LarsP
Proff

PostPosted: 24.07.2007 10:36    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del synes Valø virker som en uhyre spennende spiller med tanke på RBKs spillestil, gjennombruddshissig og meget rask. Han fremstår per dags dato som en god backup for Braaten (i tillegg til at vi har Traoré og Storflor).

Det er dessuten morsomt at han er "RBK-gutt".
Back to top
SoZo
Rutinert

PostPosted: 24.07.2007 11:16    Post subject: Reply with quote

TomH,
det er rimelig unødvendig å be nye folk på forumet om å la være og poste. aalen sin komentar henspeiler jo på Minis utspill, ikke innlegget ditt. Hvis han mener at Austnes ikke er god nok for RBK, så må han da få si det
Back to top
bergert
Rutinert

PostPosted: 24.07.2007 11:41    Post subject: Reply with quote

Austnes kan muligens bli god i RBK systemet. Han har vært god med hatt en liten fordupp nå. Kan jo også ha noe med hvilken fotball AAFK spiller, tror han ville blomstret i RBK systemet. Braathen bør jo benkes så fort som svint og en ny spiller inn, en VING! Driblefanter kan vi spare til siste 25 min når vi skal drøye tid pga vi leder 1-0...
TomH
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 12:46    Post subject: Reply with quote

Sozo,
innlegget ditt henger heller ikke på greip.

Aalens innlegg var minimum et indirkte svar til meg. Problemet var bare at han ikke hadde fått med seg at jeg uttalte meg om Austnes som back og ikke ving. Av den grunn ble svaret hans meningsløst.

Jeg nekter å tro at Aalen helt plutselig og tilfeldigvis, rett etter mitt innlegg om Austnes, fant ut at han skulle poste et innlegg om Austnes basert på en gammel kommentar fra Mini. Spesielt finner jeg dette lite sannsynlig da Austnes ikke har vært diskutert på laaang tid. Nei Sozo, Aalens innlegg var nok ment som et svar.

NÃ¥r du i tillegg blander deg inn og lager egne tolkninger, blir jo dette en salig lapskaus Wink .

Jeg har aldri bedt noen om å slutte å poste! Derimot har jeg bedt om at folk forstår det de svarer på. Dette gjaldt Aalen på hans innlegg om Austnes - og det gjelder deg når du nå gjetter deg til hva Aalen egentlig mente. Nå har jeg fått frem mitt poeng og ønsker ikke tulle mer om dette.

Austnes har alle kvaliteter til å bli en sabla god ving-back (ala Heggem/ Bergdølmo).
bommel
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 13:02    Post subject: Reply with quote

Spørsmålet er om Austnes er villig til å bli skjøvet inn i en backrolle..For en så offensivt anlagt spiller med veldig gode dribleferdigheter er det ikke bare å omforme seg til en back med stort defensivt ansvar og mindre involveringer fremover.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 15:27    Post subject: Reply with quote

he he,
Austnes får omtrent like mye å gjøre offensivt som ving i Aafk eller back i RBK...
(det er jo positivt at han synes det greit å spille back i Aafk).
bommel
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 15:39    Post subject: Reply with quote

Det blir, hvordan du enn vrir og vender på det, langt mer å defensivt og mindre offensivt.
Hvis han hadde blitt forespeilet en fast rolle som back i Ã…lesund tror jeg nok han hadde protestert.
Back to top
Anders4
Proff

PostPosted: 24.07.2007 16:59    Post subject: Reply with quote

Er i utgangspunktet enig i at det kan være en idé å omskolere vinger til vingbacker, hvis en finner det riktige "emnet", bl.a. Dortmund hadde to omskolerte Brasilianske vinger på backene for noen år tilbake.

Problemet med å gjøre den "operasjonen" med spillere som allerede er godt forbi utviklingsfasen (Austnes er jo født i 1983) er at det må være en spiller som allerede kan posisjonere seg defensivt og takle meget bra, som f.eks. Zambrotta som var en to-veisspiller av rang på høyre midtbane for Juve og Italia før Camoranesi kom med sine meget gode crossballer og tok den plassen og skøv ham ned på venstreback.

Har ikke sett så altfor mange Aalesund-kamper men jeg har nå ikke fått intrykket at Austnes er den type spiller som kan takle spesielt bra eller posisjonere seg godt nok i i forhold til backlinja. Og i en alder av 24 er han vel noe gammel for å lære seg det? Å sammenligne han med naturlige forsvarstalenter som Bergdølmo, som var god nok til å være førstelagsstopper på Ajax i flere sesonger, blir litt for mye, selv om jeg skjønner at du ville bruke det eksemplet for å belyse de offensive egenskapene.

Det at han ble satt in i Bahokens posisjon mot Morten Hæstad, i en TL-kamp mot et elendig Start-lag, er ingen indiktator på at han kan spille back i europacup. Det har kanskje mer med å gjøre at stor fart er det viktigste for å nøytralisere atletiske, middelmådige spillere som Morten Hæstad.
Forsvarsspillere for E-cup-kamper hvor vi ikke ligger og trykker på et eller annet elendig TL-lag er tross alt der lista må ligge hvis vi skal bruke mye penger på å sikre oss en norsk spiller med de prisene som TL opererer med nåfortiden. Hvis han ikke er bosman-spiller etter sesongen må vi vel ut med en 10 mill.

Kort sagt, for fem år siden, ja, men kanskje litt for sent nå i Joakim Austnes sitt tilfelle?

TomH, jeg må forresten reagere på at du sier at det er langt lettere å lære seg å takle enn å drible. Hvis Austnes skal spille back for oss må han lære seg forsvarsposisjonering, å time/tajme taklinger, i tillegg til disse viktige fotballinstinktene som en ikke kan forvente av en spiller som har vært ving/4-3-3-spiss i hele karriæren.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 24.07.2007 17:39    Post subject: Reply with quote

Å påstå at en spiller som er 24, er for gammel til å omskoleres er en relativt drøy påstand. Når begynte Riseth spille stopper? Frode Johnsen var jo 24 før han overhodet ble en "topp"spiller*!

*andres definisjon, ikke min. Very Happy

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 19:48    Post subject: Reply with quote

Anders4,
som Recon påpeker har RBK tidligere lykkes med å omskolere spillere (og sikkert også mislyktes):
- Heggem var vel ving sine to første år som senior.
- Strand var vel også ving i begynnelsen av sin seniorkarriere.
- Frode Johnsen ble også omskolert med bra suksess (i norsk målestokk).
- Husker ikke hvor gammel Riseth var da han ble omskolert fra spiss til forsvarer.

I
farta kommer jeg ikke på noen RBK har mislyktes med å omskolere. Christer George og Solli slår meg, men de slo jo ikke til på noen plasser, heller ikke der de i utgangspunktet spilte før de kom til RBK.

For
øvrig tviler jeg sterkt på at Perry ville brukt Austnes på backen om ikke spilleren hadde hatt et "minimum" av defensive fibre, som taklingsevne og posisjonering. Dette baserer jeg på ren logikk: Da Hæstad er kjent for å være rask og vi går ut i fra at Austnes er omtrent like rask, ville Austnes ved å posisjonert seg feil, kommet på etterskudd i duellene mot Hæstad. Det gjorde han ikke i denne kampen.

Morten
Hæstad er heller ingen dårlig dribler og igjen, om vi går ut i fra at Hæstad av og til mottok en pasning i løpet av kampen, har han svært sannsynlig blitt taklet av Austnes noen ganger i løpet av kampen (dette fordi rapportene sier at Hæstad ble nøytralisert av Austnes).

Jeg
tror derfor, med bakgrunn av hva jeg selv har sett og hørt/ lest, at Austnes i løpet av en halvsesong i TL ville blitt en såpass god back at vi kunne brukt ham i Europacup kamper. Det ville vært forholdsvis trygt å matchet ham i TL, da det ikke er ofte RBK blir hardt presset i den norske serien.

PÃ¥
litt sikt tror jeg Austnes ville blitt en back som var for god for RBK. Jeg ser et veldig potensiale i ham som back.
Anders4
Proff

PostPosted: 24.07.2007 19:48    Post subject: Reply with quote

Quote:
Å påstå at en spiller som er 24, er for gammel til å omskoleres er en relativt drøy påstand. Når begynte Riseth spille stopper? Frode Johnsen var jo 24 før han overhodet ble en "topp"spiller*!

Det var derfor jeg trakk fram Zambrotta, som spilte høyre midtbane på Juve fram han var 25-26, da han ble brukt som venstreback. Poenget var at han tydelig allerede hadde alle kvalitetene pluss god nok fotballhjerne til å kunne brukes som sideback.

Spørsmålet er om Austnes har det? Kan han virkelig posisjonere seg i et soneforsvar? Har han instinktene/fotballhjernen som forteller deg når du skal ta motspilleren som er på løp innover i banen og skaper tellefeil for sentrallinja, eller holde kanten for å dekke opp for vingen som ligger ute ved krittet og ellers hadde vært helt fri? Har han styrke nok i kroppen til å vinne dueller? (Igjen, Morten Hæstad er ikke noen målestokk her.) Kan han tajme disse duellene og velge når han skal gå inn, slik at han ikke skaper masse unødvendige frispark? Har han den mentale tøffheten til å kunne ta et defensivt ansvar mot en god og dribleglad ving? Har han nok ro i toppen til å kunne ta gode beslutninger når han har ball nede på egen 16-meter?
Lista over bekymringer er lengre en dette. Det er en stor risiko å ta for de millionene en må ut med for å kjøpe en norsk spiller med så godt rykte som han har, pluss at klubbene altid legger på noen mill på prislappen når RBK skal kjøpe.

Hadde han vært bosman hadde jeg vel vært positiv til et slikt prosjekt.

Det jeg har sett av Austnes er at han er en god 4-3-3 ving, og som jeg sa har jeg ikke sett at han er spesielt god på det defensive. Men jeg satte altså spørsmålstegn til det og blir gjerne overbevist om at han har disse kvalitetene.

Last edited by Anders4 on 24.07.2007 20:05; edited 2 times in total
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 24.07.2007 20:04    Post subject: Reply with quote

Jeg er positiv, du er skeptisk.
Vi får uansett aldri svar på dette.
Brady
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 00:22    Post subject: Reply with quote

Om Austnes har en back boende i seg, kan jeg ikke si noe om. Til det har jeg sett ham spille alt for lite. Men er fullt ut enig med TomH og Recon om at spillere godt kan konverteres til nye posisjoner selv om de er langt forbi junioralder.

En av de største suksesseksemplene jeg kan komme på er skotten Kenny Burns som var en middels spiss for Birmingham City, før han som 24-åring ble kjøpt av Nottingham Forest. Der omskolerte Brian Clough ham til midtstopper, og i sin første sesong fikk han de engelske fotballjournalistenes pris for 'player of the year'. Og i de to neste sesongene ledet han forsvarsrekka til to europacuptitler på rad.

Et annet suksesseksempel er midtbanespilleren Dave Mackay som 34 år gammel ble kjøpt av Brian Clough til Derby. Der ble han omskolert til sweeper, og ble i sin første sesong tildelt 'player of the year' av de engelske fotballjournalistene.

Så alder skal ikke ha noe å si for mulighetene til å omskolere spillere.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 00:46    Post subject: Reply with quote

Selvsagt går det an å omskolere spillere til nye posisjoner. Hovedspørsmålet, hvis man ser bort fra ferdigheter, er om spilleren vil dette.
Fine eksempler du drar frem, men man må også huske på at stopper er den plassen det er enklest å tilpasse seg. Roar strand fra ving til indreløper er et annet ;p
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 01:11    Post subject: Reply with quote

uten at jeg skal slå ring rundt denne austnes (jeg har ikke sett nok av ham til å danne meg et standpunkt) så vil jeg si at TomH har et poeng.
i offensive rosenborg er forsvarerrollene fundamentalt forskjellige fra hva som er tilfellet i andre tippeligalag. derfor har rosenborg med likhet med offensive storlag i andre ligaer hatt suksess tidligere med å flytte spillere lengre bak på banen.
vegard heggem er tidligere nevnt her. da han begynte å spille back i 97-sessongen var han også elendig defenstivt der. han fungerte for det meste som en ekstra ving. det var vel først i liverpool han begynte å lære seg forsvarerferdigheter.

men listen er lengre. øyvind husby er et godt eksempel på en ving som ble dratt lengre bak på banen. både rune bratseth og erik hoftun var begge først midtbanespillere. kalle løken er et annet eksempel. ståle stensås har vel aldri vært kjent for sine defensive egenskaper.

vi ser også hvordan spesielt barcelona og arsenal konsekvent har flyttet spillere bakover i backposisjon. spillere som philip cocu, geo van bronckhorst, flamini, mark overmars, thiago etc etc.

poenget mitt er at det er forskjell på å spille forsvarspiller i offensive og defensive lag. og at rosenborg da kanske for øyeblikket leter etter forsvarspillere på feil steder. forsvarspilleren vi trenger kan godt spille angriper i en klubb et eller annet sted akkurat nå.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 02:45    Post subject: Reply with quote

Defensiv Austnes mot LSK

ÅLESUND: Joakim Austnes skal bekle rollen som AaFKs venstreback mot Lillestrøm.

Angrepsspilleren støtter Per Joar Hansens taktiske valg, men legger likevel ikke skjul på at han er skuffet over uttaket.

- Jeg spiller der jeg får beskjed om å spille, enkelt og greit. Men jeg må innrømme at jeg trives best framover på banen. Der får jeg ut potensialet mitt. Jeg har imidlertid ingen problemer med å spille back av og til, bare det ikke blir en vane. Jeg er kantspiller, og det er der jeg ønsker å spille, forteller Joakim.

Jeg er enig i argumentasjonen din angående omskolering av spillere, TomH. Det er fullt mulig å gjennomføre både for eldre og yngre spillere. Austnes er et spennende forslag til nytt spillerkjøp. Samtidig må vi huske på et par aspekter: For det første er det ikke backposisjonene våre som trenger forsterkninger umiddelbart, selv om det ikke betyr at man ikke skal ha et øye åpent for spillere også her. For det andre er Austnes tilsynelatende klar på at han ønsker å spille ving, og ikke back.

En ny rask, ballsikker og autoritær midtstopper bør stå øverst på handlelisten slik situasjonen er nå.
bommel
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 03:14    Post subject: Reply with quote

Bommel skrev:
Quote:
Hvis han hadde blitt forespeilet en fast rolle som back i Ã…lesund tror jeg nok han hadde protestert.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 03:37    Post subject: Reply with quote

men om austnes er som fotballspillere flest, så trenger ikke perry bruke mange timene med pedagogisk retorikk for å overbevise austnes om at han kunne passet på backen
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 09:23    Post subject: Reply with quote

Det er vel nok å spørre Austnes om han ønsker å være en OK ving på et dårlig lag, eller en landslagsspiller back på et godt lag som presterer ute i Europacupene år etter år... Wink

Tviler sterkt på at Austnes velger middelmådighet.

Ellers legger jeg merke til at Austnes hevder at han er ving fordi det er i denne posisjonen han får ut potensialet sitt...

He he, jeg tror jeg må snakke litt med ham.

Ps. Robbie bor du i Tromsø? Hvor?
robbie
Veteran

PostPosted: 25.07.2007 16:49    Post subject: Reply with quote

like ved fylkeshuset og polaria? hva med det?
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 26.07.2007 13:15    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Det er vel nok å spørre Austnes om han ønsker å være en OK ving på et dårlig lag, eller en landslagsspiller back på et godt lag som presterer ute i Europacupene år etter år... Wink

Enn kan ikke være mer enig med deg her TomH.

Det må vel friste litt å spille back på RBK, å få spille litt ute i europa. Enn å bo i heisen mellom tippeligaen og adeccoligaen. ..
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 26.07.2007 19:16    Post subject: Reply with quote

Har meget gode kilder på at RBK vil prøve seg på den nederlandske u21 landslagsspilleren Erik Pieters som spiller for FC Utrecht. Stig Torbjørnsen skal ha vært til stede under FC utrecht - Top oss.

Spennende at RBK søker i nye markeder!
Veteran

PostPosted: 26.07.2007 19:40    Post subject: Reply with quote

Jeg har nevnt han før, men nevner han igjen! Håvard Storbæk er definitivt en mann for fremtiden. Den 21 år gamle midtbanespilleren til Nybergsund har scoret i 12 mål i 2 divisjon så langt i sesongen. Han sies å være ramm på løpsstyrke og spiller indreløper i Nybergsunds 4-3-3. Vif skal ha han på prøvespill nå snart og flere andre er interessert. Tror han ikke blir dyre karen heller.

Erik Pieters er stopper for Utrech og har spilt nærmest fast sist sesong, lite trolig at vi henter han.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 114, 115, 116  Next
Page 86 of 116

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb