| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
trondh Veteran
|
Posted: 12.02.2006 23:55 Post subject: |
|
|
Det finnes vel ingen rivaler i norsk fotball som i England. Så for noen uker siden bildet av en ung Gerrard i Everton-drakt ved Ligapokalen for 1985. Et bilde som Liverpoolfansen fryktet stod det som tittel. For Manch City er det nok å slå United for å ha en vellykket sesong og Arsenal-Tottenham er jo skikkelige hatoppgjør. Alle fordi de er naboer, fordi fansen bor side ved side osv.
Men selvsagt blir det litt hat også på kryss av de store byene, spesielt når et lag som United dominerer som de gjorde på deler av 90-tallet.
Dette kan vel sammenlignes med det "hatet" som i dag rettes mot VIF og som på 80 og 90-tallet var mot LSK. Når du er nr.1 er det ingenting som er som å gruse nærmeste rival som har som målsetting å ta fra deg tronen. Og det samme selvsagt for den største rivalen å rive mesteren ned fra tronen. Derfor har det vært litt VIF et par år nå, men det kan like kjapt bli Lyn, Start eller LSK igjen avhengig av hvem som kommer nærmest framover.
Brann er jo bare et sjarmerende innslag i TL. Tenk, de har gått hvert eneste år siden 1963 (med unntak av de årene de har vært i lavere divisjoner) og meldt laget på i gullstriden omtrent hver gang de har tatt en seier... Og så har de bidratt til noen av de morsomste opplevelsene på Lerkendal (9-0, 10-0) og også den fine 1-6 i Bergen i 2003 der speakeren vel begynte å plapre om neste hjemmekamp i 1. omgang. Brann er ikke en rival, de er mere et lite kosedyr...
Så det blir nok Molde for meg. Det er jo forresten en av grunnene til at VIF har blitt ekstra ufordragelige de siste årene også. Molde er rivalen, og VIF har dratt et usmakelig knippe av dem til Oslo. De er det like deilig å slå når de er nr. 10 som når de er nr. 2. Mot alle de andre er en seier en seier når de er på betryggende avstand. Og så er de jo lillebror i Midt-Norge. Skulle vi holdt oss til lllebror i Trondheim hadde vi jo landet på Strindheim eller Byåsen og det faller på sin egen urimelighet. |
|
| Back to top |
|
 |
Svennie Senior

|
Posted: 13.02.2006 12:59 Post subject: |
|
|
Vålerenga, Molde og Brann er våre største rivaler synes nå jeg.. _________________ Rosenborg - Stolt fortid - Stor fremtid. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 13.02.2006 13:01 Post subject: |
|
|
Tradisjonelle rivaler er Molde, LSK, Brann. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Katalysator Veteran

|
Posted: 03.05.2007 09:30 Post subject: |
|
|
| Hvorfor hate/mislike Brann? De er jo sjarmerende på sin måte i tillegg til at de er et godt lag å bryne seg på. Dessuten blir det ofte morsomme kamper mot de. |
|
| Back to top |
|
 |
syltynn Proff
|
Posted: 03.05.2007 09:46 Post subject: |
|
|
| Man hater de fordi man ikke kan holde seg nøytrale til de. Enten så liker man de godt eller så liker man de ikke id et hele tatt. Hvor mye til hver retning avhenger av hvor glad man er i fotball. Mindre glad, mindre hat, skikkelig glad i fotball så kan man nesten drepe de. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 03.05.2007 09:53 Post subject: |
|
|
| Det er i såfall rart at jeg da liker Brann sånn akkurat passe... |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 03.05.2007 09:53 Post subject: |
|
|
Fotball er følelser. Følelser som har to ytterpunkt. Enten elsker du en klubb, eller du hater en klubb. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 03.05.2007 09:55 Post subject: |
|
|
| Er mange punkt mellom de to... SÃ¥ det er ikke enten eller... |
|
| Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 03.05.2007 10:00 Post subject: |
|
|
For min del blir det største hatet mot Molde, romsdalinger er ikke all righte dyr.
Etter det, blir det vell litt spesielt etter hvem en slåss med, men hat er har jeg ikke mot noen andre klubber. Altid godt og slå Brann, LSK og VIF. Trur det har noe og gjøre med at de har et entusiastisk publikum. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.05.2007 10:28 Post subject: |
|
|
| Thor Arild wrote: | | Fotball er følelser. Følelser som har to ytterpunkt. Enten elsker du en klubb, eller du hater en klubb. |
Av ren interesse; hater eller elsker du klubber som Kongsvinger, Tromsdalen, og Sparta Sarpsborg? |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 03.05.2007 10:34 Post subject: |
|
|
| Vanskelig og hate Brann. Brann er sjarmerende. Når de ser ut til å få til noe, er det alltid noe som stikker kjepper i hjulene for dem. Siste nå, er at videre utbygging av Stadion i Bergen kan bli stoppet pga trøblete økonomi. Ryktet er riktig nok fra forumet til Bataljonen, så det bør taes med en klype salt. |
|
| Back to top |
|
 |
Mainn Rutinert
Joined: 08 Sep 2006 Posts: 515 Location: Vest /øst / nord/ sør
|
Posted: 03.05.2007 11:31 Post subject: |
|
|
| jeg hater ingen & jeg elsker noen veldig få. Men mellom de ytterpunktene der er det mye, og når det gjelder fotball er det mellom der jeg befinner meg. Jeg elsker ikke RBK & jeg hater ikke Brann. |
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 03.05.2007 12:05 Post subject: |
|
|
| Jeg er helt enig med Torbjørn fra Solli tråden. Det var en bombastisk påstand. Ikke liker jeg Brann, jeg misliker sånne "tror-de-er-noe" klubber, men jeg hater de ikke like sterkt som jeg liker RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
syltynn Proff
|
Posted: 03.05.2007 12:53 Post subject: |
|
|
Jeg hater utrolig langt flere klubber enn jeg liker. Liker 2-3 og elsker 1, og hater resten så lenge de spiller i samme divisjon omtrent. Artig at kriteriet ikke ligger i divisjonen de spiller i, men av helt andre grunner som f.eks. klyser, pappagutter, møkkaby osv..
Men jeg bør jo presisere, som jeg så mange ganger må ovenfor dama når hun begynner å tro at jeg er lettere psykotisk, at dette hatet har veldig vanskelig for å trekke seg utover fotballarenaen og inn i "dagliglivet". Vil jo til Bergen og drikke og artig med bergensere, helt til vi kommer til fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.05.2007 18:54 Post subject: |
|
|
Hat og hatoppgjør i norsk fotball generellt har blitt vannet veldig ut de siste årene. Kanskje klubbene møter hverandre for ofte, gjennom TL, RL og treningskamper? Kanskje det har kommet inn for mye nye fans uten det "historiske" hatet gamlegutta har? Kanskje de som kaller seg fans i dag er for ferske etter supporterboomen til å se ting man misliker ved andre lag (som spillestil)? Kanskje spillere er blitt så lite lojale mot klubbene sine etterhvert at det blir meningsløst å hate en klubb når hatspiller nr 1 stikker etter to sesonger?
Ikke veit jeg. Men til og med de gode gamle hatoppgjørene mellom Lillestrøm og VIF har blitt veldig mye roligere i det siste. Tribunekampene har rett og slett blitt "kjedeligere".
Men jeg tar meg selv i å avle litt ekstra negative følelser for de fleste lag som truer Rosenborg. Godt mulig jeg hadde vært Sandefjord-hater i år, om det hadde vært de som fulgte RBK til døra i fjor. Brann og VIF er lag jeg har fått mere negativ spenning i forhold til de siste årene, på grunn av at de er blitt en trussel mot laget mitt. Samtidig føler jeg at hatet mot Molde har visnet noe siden 90-tallet. Lillestrøm har jeg fortsatt sterke følelser for, da. Negativt selvsagt. Har i årevis hata spillestilen (som de er i ferd med å endre nå), samtidig som jeg har LSK-fans rundt meg hele veien som passer på at jeg ikke glemmer.
EDIT: Det må også legges til at hat i fotballverdenen for meg (og mange andre mistenker jeg) er noe helt annet enn det man forbinder med hat ellers. Å hate en motstanderklubb i Norge, betyr for de aller aller fleste ikke annet enn å flire til fansen til laget man hater når det taper, og gni det ekstra inn hvis det er mot ens eget lag. Allikevel kan man godt sette seg og ta en pils med "fiendens" supportere etter kampen.
I England derimot, der finnes det ekte hat. Der har man folk som venter på motstanderfansen etter kamp for å grisebanke dem, gjerne foran egne barn. Men så er det vel også større klasseskiller der borte.. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 03.05.2007 21:00 Post subject: |
|
|
Det er vel Molde som er hovedrivalen for Rosenborg. Og det er en enkel grunn til det; ingen andre klubber har den tvilsomme æren av å bekle pissoaret på Klokkesvingen med sin klubblogo.
Brann er en god nummer to, og kanskje vår nåværende hovedrival, siden smurfene er på ferie. _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.05.2007 21:27 Post subject: |
|
|
Molde er vel det laget som er nærmest et "lokaloppgjør" mot Rosenborg i de øvre ligaer, og mye kommer vel derfra? For meg holder det å se hva slags spilere de avler. Aldri likt hverken Hoseth, Hulsker, Berg Hestad, Stavrum eller Sundgot-brødrene. Sikkert fler jeg har glemt i farta.. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 03.05.2007 21:32 Post subject: |
|
|
Nå var det jo Molde som plukket opp Leo og Hoftun først, og det var der Strand vokste til en spiller som kunne slå seg inn i RBKs første-ellever. I tilleg har de jo også Solskjær på sammvittgheten.
Men, på den andre siden, så har de også Rudi, Rekdal og Trond Andersen.. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.05.2007 21:43 Post subject: |
|
|
Alle du nevner kom seg bort før de ble "moldensere"  _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 03.05.2007 21:44 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | Sikkert fler jeg har glemt i farta.. |
Solskjær. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 03.05.2007 21:44 Post subject: |
|
|
Ikke de tre sistnevnte, kanskje, men de fire andre kan jeg være med på.. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 04.05.2007 09:39; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Mainn Rutinert
Joined: 08 Sep 2006 Posts: 515 Location: Vest /øst / nord/ sør
|
Posted: 03.05.2007 21:55 Post subject: |
|
|
| for ikke å glemme hareide. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.05.2007 22:31 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | Ikke de tre sistnevnte, kanskje, men de fire andre kam jeg være med på.. |
Var det jeg mente.. De andre du nevner er fullt ut moldensere, and it shows! _________________ Influencerâ„¢ |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 05.05.2007 17:55 Post subject: |
|
|
| syltynn wrote: | | Mindre glad, mindre hat, skikkelig glad i fotball så kan man nesten drepe de. |
skal ikke se bort fra at dette er det mest latterlige jeg har lest denne uka. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 05.05.2007 18:19 Post subject: |
|
|
Tradisjonelt i moderne tid er "hatlagene" Molde og LSK. Brann er en gammel (regions)rival.
VIF forstår jeg bare ikke "hatet" mot for annet enn 14iser og andre som kun har vært med siden 2004. Vi har konkurrert med dem om mesterskapet èn hel sesong! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
|