| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Elg Veteran
|
Posted: 29.07.2026 10:51 Post subject: |
|
|
Morsomt påfunn med innsamling. Er vell ingen som tror at man skal få en sum av betydning, men det er hvertfall en beskjed til rbk om hva fansen sterkt ønsker, og at rbk engasjerer _________________ Herremann
https://m.youtube.com/wat...JO5hlp7L6A |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.07.2026 16:28 Post subject: |
|
|
Det er jo først og fremst et litt morsomt stunt.
Ser at han har vært i kontakt med RBK som lover å øremerke de til spillerkjøp:
| Quote: | BK-oppdatering: Alle donasjoner øremerkes spillerkjøp i sommer!
29. juli 2026 19:39
Det er rørende å se den enorme givergleden som finnes der ute – enten bidragene kommer fra supportere i nord, sør, vest eller øst i landet.
I kveld har jeg vært i dialog med RBK, og i løpet av de nærmeste dagene vil klubben komme med en bekreftelse på at absolutt alle midler fra denne spleisen øremerkes direkte til spillerkjøp denne sommeren. |
|
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 30.07.2026 19:24 Post subject: |
|
|
Vært fantastisk om det faktisk kan bli sånn at SUPPORETERNE/FANS kan bidra til at vi signerer Amir permanent!  _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
Last edited by moomoo on 30.07.2026 19:48; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 30.07.2026 19:31 Post subject: |
|
|
| Litt spalteplass i 3 sekunder på tv2 sporten også. Nå må da Reitan våkne |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.07.2026 19:37 Post subject: |
|
|
Sportslig leder i Rosenborg, Alfred Finnbogason, omtaler supporternes innsamling som en fin handling.
– Det betyr at Amin gjør det bra i Rosenborg at supporterne er fornøyde med hans innsats. Så får vi se om det er nok penger til å kjøpe ham ut, sier Finnbogason.
– Hvor realistisk er det for Rosenborg å kjøpe Amin Chiakha?
– Det ville vært rart om vi ikke prøver i hvert fall. Vi har han på lån dette og året har en opsjon, så på én måte er vi sikret å kunne få ham. Oppsiden er der, og det vil være dumt å ikke prøve.
Størrelsen på opsjonen kan han ikke kommentere, men etter det Adresseavisen erfarer skal den være på omtrent 40 millioner kroner.
Les mer: RBK-spissen om spleisen: – Det er mye penger
Samtidig må også Chiakha selv være interessert i å forlenge oppholdet sitt på Lerkendal.
– I et scenario hvor Rosenborg utløser klausulen, og det blir opp til deg – hva kan du si om det per dags dato?
– Jeg kan si at det er en grunn til at klausulen er der. Jeg har hadde ikke signert med den klausulen om jeg ikke kunne sett meg selv her på en lengre basis. Den er der av en grunn, men samtidig har jeg ikke tenkt så mye på det. Det har blitt mye snakk om det nå som følger at jeg har begynt å score litt mål. Alt om fremtiden også videre tar vi i desember.
Les mer: RBK-spissen om spleisen og framtiden: – Tror ikke det er fullstendig urealistisk |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 31.07.2026 11:02 Post subject: |
|
|
| Pettergomes wrote: | | Hedning wrote: | | Vi tjente penger på manu-kampen. |
AI sier: |
Hvis du starter innlegget ditt med dette så kan du like gjerne la være, seriøst. |
|
| Back to top |
|
 |
LordNicklas Junior
|
Posted: 31.07.2026 13:37 Post subject: |
|
|
Ifølge Tipsbladets oplysninger skal Rosenborg betale fem millioner euro, 37,5 millioner kroner, for at sikre sig bomberen på en permanent aftale.
Det er noget højere, end hvad der tidligere er blevet rapporteret om i norske medier, som i de seneste dage har berettet om en købspris på fire millioner euro, 30 millioner kroner."
https://www.tipsbladet.dk...aa-chiakha |
|
| Back to top |
|
 |
Andy Pandy 27 Rutinert
|
Posted: 31.07.2026 13:48 Post subject: |
|
|
Finner det smått ironisk med spleisen (ikke at jeg er negativ til den), og håpet om at noen kan spytte inn et betydelig beløp, samtidig som vi generelt har vært og er så skeptiske til eksterne investorer. Er det ikke like greit å svelge den kamelen da? Det går an å sette klare premisser slik at klubben fortsatt har full kontroll.
I hvert fall når det gjelder nytt treningsanlegg og oppgradering av Lerkendal bør vi kunne åpne for det. Det er tross alt investeringer som kommer klubben til gode i flere tiår.
Flere av klubbene Eggen gjerne kalte "bakgårdsklubber", har både stadioner og treningsfasiliteter som holder et høyere nivå enn det RBK kan vise til. Da er det på tide at vi også tar et skikkelig løft. Særlig i Polen har det skjedd mye! |
|
| Back to top |
|
 |
Akademia Senior
|
Posted: 31.07.2026 13:58 Post subject: |
|
|
| Du kan ikke sammenligne en gave uten betingelser med tredjeparts eierskap/dualmodellen. Dette er to helt ulike ting. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.07.2026 14:06 Post subject: |
|
|
Spleisen er bare et morsomt stunt. Det har jo ingen ringvirkninger for driften av klubben.
Det er også noe med å sammenligne en grasrotinnsamling med investorer hvor noen få enkeltpersoner med mye makt i næringslivet, vil helt uungåelig utøve press uformelt uansett hvor lite formell makt de får i en slik avtale.
Det er en skvis vi ikke ønsker å være i. |
|
| Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 31.07.2026 14:19 Post subject: |
|
|
| Andy Pandy 27 wrote: | Finner det smått ironisk med spleisen (ikke at jeg er negativ til den), og håpet om at noen kan spytte inn et betydelig beløp, samtidig som vi generelt har vært og er så skeptiske til eksterne investorer. Er det ikke like greit å svelge den kamelen da? Det går an å sette klare premisser slik at klubben fortsatt har full kontroll.
I hvert fall når det gjelder nytt treningsanlegg og oppgradering av Lerkendal bør vi kunne åpne for det. Det er tross alt investeringer som kommer klubben til gode i flere tiår.
Flere av klubbene Eggen gjerne kalte "bakgårdsklubber", har både stadioner og treningsfasiliteter som holder et høyere nivå enn det RBK kan vise til. Da er det på tide at vi også tar et skikkelig løft. Særlig i Polen har det skjedd mye! |
Ja takk til donorer, nei takk til investorer |
|
| Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 31.07.2026 14:33 Post subject: |
|
|
| Med donorer mener du da også at du synes det er greit at milliardærer gir oss millioner av kroner, så lenge de ikke krever noe tilbake? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 31.07.2026 15:43 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | – Jeg har hatt flere møter med Amin. Han har sagt nei til meg flere ganger. Jeg prøvde å hente ham tidligere i min karriere, sier Alexandersson.
Les mer: Avslører hemmelige møter med RBK-spissen |
Hovedpersonen bekrefter overfor Rotsekk at Alexandersson forsøkte å hente ham til Brann. Var lav odds på det. |
|
| Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 31.07.2026 15:52 Post subject: |
|
|
| trøndergutten wrote: | | Med donorer mener du da også at du synes det er greit at milliardærer gir oss millioner av kroner, så lenge de ikke krever noe tilbake? |
Jeg klarer ikke hisse meg opp om Reitan donerer penger til klubben, nei. |
|
| Back to top |
|
 |
Ronster Senior
|
Posted: 31.07.2026 15:55 Post subject: |
|
|
| Kun en hjernedød ville sagt nei til millioner av kroner fra en gavmild milliardær som ikke krever noe tilbake. Hvis holdningen er det motsatte er det faen ikke rart denne klubben er så skakkjørt som den er😂 |
|
| Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 31.07.2026 16:09 Post subject: |
|
|
| Så min holdning skakkjører klubben? Wow, kult at jeg har en sånn makt. Jeg ville mislikt at Reitan gav oss 10 millioner kroner. Jeg mener fotballklubber bør tjene sine egne penger. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 31.07.2026 16:16 Post subject: |
|
|
Selvsagt ingen problem å ta i mot pengegaver, der det ikke er noen form for krav om gjenytelser. Om en milliardær vil gi meg 10 mill, fordi han har lyst, så takker jeg selvfølgelig ja. Hva er problemet om for eksempel Witsøe gir Rosenborg 300 mill, øremerket spillerkjøp, fordi han har hjerte i klubben. Vinn vinn, vil jeg påstå. Paradokset nå er at medlemmer ønsker suksess, gode spillere og god økonomi, men er kritiske til omtrent alle måter å tjene penger på.
Om en investor krever styringsrett og innblanding i klubbdrift, er det selvfølgelig en helt annen sak. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.07.2026 16:23 Post subject: |
|
|
| LordNicklas wrote: | Ifølge Tipsbladets oplysninger skal Rosenborg betale fem millioner euro, 37,5 millioner kroner, for at sikre sig bomberen på en permanent aftale.
Det er noget højere, end hvad der tidligere er blevet rapporteret om i norske medier, som i de seneste dage har berettet om en købspris på fire millioner euro, 30 millioner kroner."
https://www.tipsbladet.dk...aa-chiakha |
Det er rundt 55 millioner norske vel?
Aldri i verden om vi tar oss råd til det. |
|
| Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 31.07.2026 16:29 Post subject: |
|
|
| Ratatosk wrote: | Selvsagt ingen problem å ta i mot pengegaver, der det ikke er noen form for krav om gjenytelser. Om en milliardær vil gi meg 10 mill, fordi han har lyst, så takker jeg selvfølgelig ja. Hva er problemet om for eksempel Witsøe gir Rosenborg 300 mill, øremerket spillerkjøp, fordi han har hjerte i klubben. Vinn vinn, vil jeg påstå. Paradokset nå er at medlemmer ønsker suksess, gode spillere og god økonomi, men er kritiske til omtrent alle måter å tjene penger på.
Om en investor krever styringsrett og innblanding i klubbdrift, er det selvfølgelig en helt annen sak. |
Jeg kan bare snakke for meg selv, men mitt problem er at jeg mener dette fører til enda mer urettferdig konkurranse. Vi var de heldige som fikk 300 millioner i fanget, ikke fordi vi var best sportslig, var attraktive for sponsorer, eller fordi vi solgte en god spiller, men fordi person X gav oss pengene. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 31.07.2026 16:48 Post subject: |
|
|
| Det kan jeg være enig i, men fakta er jo at RBK i dag er i den andre grøfta. En av klubbene som ikke får penger. Omtrent alle storklubbene i verden får penger fra noen. Så om alle gjorde som RBK, så er det selvsagt det beste. Men da må man legge forventningene deretter. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.07.2026 17:06 Post subject: |
|
|
Kjenner at mitt største problem med rike velgjørere (ved siden av konkurranseaspektet), er den uungåelige risikoen for at de kommer til å utøve innflytelse, uansett om de har formell makt eller ei.
Fordi det er ikke mange milliardærer som gir fra seg pengene sine uten å forvente å få noe tilbake, eller uten å sikre seg innflytelse med de pengene. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 31.07.2026 17:08 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | Det er rundt 55 millioner norske vel?
Aldri i verden om vi tar oss råd til det. |
Ja, 37,5 mill er vel i danske kroner. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 31.07.2026 18:16 Post subject: |
|
|
| Klare seg selv, er selvsagt alltid det beste. Men om man da ikke har råd til å kjøpe Chiakha for 55 millioner, og heller går for en billigere spiss fra OBOS eller nivå 2 i Sverige, samtidig som Chiakha går til Bodø/Glimt, scorer 30 mål i sesongen, og blir solgt videre for 250 mill om to år, så er jo det tragisk. Nivåforskjellen blir større både sportslig og økonomisk. Om man da kan få inn nok til å hente Chiakha nå, om så det var et rentefritt lån fra en «investor», så vil man mest sannsynlig, kunne betale tilbake pengene ved et salg, og samtidig sitte igjen med stor økonomisk og sportslig gevinst. Om Høgh kan gå for 140 mill i en alder av 26, så kan man få minst like mye for Chiakha. En ung landslagsspiller fra Algerie. Alternativet er selvsagt at Vik og Alfred har fått orden på speiding og spillerlogistikk. Her har RBK vært en av de dårligste i norsk toppfotball over mange år. Kvalitet koster uansett penger. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.07.2026 18:33 Post subject: |
|
|
Tipper at Bodø Glimt må ut med 90 mill hvis de skal ha Chiakha. Gitt at han fortsetter å levere i samme tempo og ikke bare har sett strålende ut mot dumpekandidater. Fordi selv Fossum fremsto som Prime Barcelona på små flater mot FFK.
SÃ¥nn sett er det eneste grunnen til at han er potensielt "billig" for oss er at vi har den klausulen.
Høgh går for 140 millioner fordi han har bøttet inn mål i Europaligaen, og har scoret 5 ganger på den største scenen klubbfotball har å by på. Og ikke minst er det 2 mot City, 1 mot Atletico, Inter og Sporting.
Det er noe annet enn å score mot FFK, Start og KBK.
Men ellers enig i at Chiakha har en megastor potensiell oppside. Men vi får vente litt med å ta av. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 31.07.2026 18:34 Post subject: |
|
|
Det er ganske tragisk om vi kjøper Amin for 50 så sliter han korsbåndet et kvarter etterpå, også. Altså, dette er ikke en case som er så clean cut at vi garantert vil tjene på den, da hadde han neppe vært aktuell for oss i utgangspunktet. Han skal score mye mål og levere jævla bra over tid for å være en spiller som koster 100+ millioner. Det fremstår som reneste galemattias om vi skal blåse slike summer på én spiller, etter den hestekuren vi nettopp har vært gjennom (og fortsatt delvis står inni).
FCK må være veldig fleksible på pris om dette bør være veldig aktuelt. 20ish mill nå, gode bonuser knyttet til resultater og en solid videresalg (må sikkert opp i 30%) så ligner det på noe som kan bli noe av. |
|
| Back to top |
|
 |
|