| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 28.07.2026 13:52 Post subject: |
|
|
Vel. Kjernen og co fikk protesten sin. Så kan vi forhåpentligvis alle sammen bevege oss videre.
Ellers. LSK tapte mot Viking som anslått. Dessverre så klarte Molde å sikre seieren mot KFUM etter at det var uavgjort frem til 85. minutt. Så de henger med.
Men nå er vi altså 7 poeng bak Europaplass med 48 poeng igjen å spille om.
En kamp av gangen. Men det er litt deilig å kikke oppover på tabellen nå, fremfor å kun kikke nedover (selv om vi strengt talt kun er 6 poeng fra nedrykk også).
Freyr-revansj i Bergen så lukter det svidd. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 28.07.2026 13:57 Post subject: |
|
|
| Deilig utvikling. Hadde troa på Freyr uten at jeg visste mye om ham, men visste ikke at han fikk dreis på sakene såpass fort. Å ha våre beste spillere skadefrie hjelper også masse.. |
|
| Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 28.07.2026 14:23 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: | | Samtidig må klubben gjøre sitt ytterste for å skaffe inntekter på de måtene de får lov til å gjøre det på. Investorer er utelukket av den samme gjengen som her protesterer. Det skal liksom ikke være mulig for RBK å tjene penger. For jeg vil tro ingen ønsker dyrere kampbilletter heller. |
Det er klubber i Eliteserien som er fattigere enn oss, uten at de ser seg nødt til å arrangere treningskamp for å få inntekter. Det er også bare tull at det ikke er mulig å for Rosenborg å tjene penger. Vi har da klart det før uten investorer eller å arrangere en treningskamp, samme har svært mange andre lag i verden. Vi kan tjene penger på å selge spillere, sponsorer, medieinntekter, premiepenger, utleie av stadion (f. eks konserter eller lokaler), salg av eiendom...det er mange muligheter, som vi selvfølgelig også får inntekter fra i dag. Personlig synes jeg investorer og rike onkler er en av svært mange styggedommer i fotballen så jeg er glad for at vi ikke har det. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 28.07.2026 14:33 Post subject: |
|
|
| tigerbart wrote: | | Deilig utvikling. Hadde troa på Freyr uten at jeg visste mye om ham, men visste ikke at han fikk dreis på sakene såpass fort. Å ha våre beste spillere skadefrie hjelper også masse.. |
Hjelper også å bruke godfot-teorien mht Svensson og Pereira. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 28.07.2026 19:17 Post subject: |
|
|
| Ja, veldig fint at spillere brukes rett. Nå har vi hatt tre sterke kamper mot relativt svak motstand, så de store testene kommer de neste kampene. Kan vi konkurrere mot dem vi egentlig har lyst til å utfordre? Ikke enkelt å bare kjøre over dem selv om vi har fått litt selvtillit, men jeg håper på fortsatt gode prestasjoner uavhengig av resultat mot de sterkeste. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 03.08.2026 16:00 Post subject: |
|
|
Etter gårsdagens lakmustest er vel konklusjonen ganske grei. Vi kan spille slik mot langt bedre motstand også.
Problemet er selvfølgelig at det er vanskeligere å score på bedre lag, og det er lettere å bli straffet.
Nå må det fysiske komme opp så vi ikke blir tvunget til å bytte halve laget. Så lukter det svidd.
6 poeng etter seier borte mot LSK og seier hjemme mot Viking. Så er vi i rute. Glimt borte er egentlig avskrevet. Det er på kunstgress og de har en helt annen ferdighet i å spille av press og straffe lag.
Sesongen er egentlig avskrevet, men en skikkelig sterk høstrekke og det er ikke langt opp til den mytiske 4. plassen som kan sende oss ut i Europa. Bare synd at Molde har delvis fått skikk på ting og Brann nå er kommet ut av skadehelvete sitt. |
|
| Back to top |
|
 |
oskisjunior Rutinert
|
Posted: 03.08.2026 19:53 Post subject: |
|
|
De første 60 minuttene i går var altså det beste jeg har sett av RBK siden 2015. Hadde ikke drømt om at Freyr skulle få til noe så fort. Nesten så det ikke betyr noe at vi tapte. Det som betyr noe er at vi endelig er på vei! Endelig et lag som sprudler, skaper engasjement og spennende fotballkamper.
Dette lover godt! Og om vi får inn en keeper som holder nivå, litt mer kvalitet i stallen generelt og hever det fysiske nivået til å stå kampene ut... ja, da kan alt skje  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.08.2026 12:45 Post subject: |
|
|
Det er særlig to posisjoner trønderne ønsker å forsterke.
– Det er spiss og sekser-posisjon. Det er ikke noen hokuspokus-løsning der. Vi prøver å finne spillere som kan passe inn i vår spillestil, sier Freyr Alexandersson og fortsetter:
– Det andre er at vi har noen nøkkelspillere som presterer på veldig høyt nivå akkurat nå, men som dessverre kjemper litt med å spille 90 minutter. Det er Pereira, Ole og Jonas. Forhåpentligvis kommer de over den hindringen slik at vi kan bruke dem i lengre perioder. De skal hente de siste prosentene.
Les mer: Forklarer vanskelig valg: – Det er ikke optimalt |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 14.08.2026 21:22 Post subject: |
|
|
Bodø neste.
Men etter det? Terminlista ser jo veldig bra ut.
HamKam hjemme
Tromsø hjemme
Kristiansund borte
Sandefjord hjemme
Sarpsborg borte
HamKam borte
Fredrikstad borte
Start hjemme
Aalesund borte
Molde hjemme
VIF borte
KFUM hjemme
Ferdig med Glimt, Viking og Brann.
Kan bli mange 3 poengere. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 14.08.2026 21:25 Post subject: |
|
|
1 poeng bak 4. plassen nå. Og LSK skal til Ekeberg og spille en kjip bortekamp mot KFUM. Molde får besøk av Tromsø som helt sikkert har selvtillit etter 7-1 overhøvligen av Cluj over to kamper.
Kan være når helga er over at vi er kun et poeng bak når kampene er ajour.
Bodø er litt verre med kunstgress, men det er lov å håpe!
Ellers ser lista ganske bra ut ja. Det var disse fire kampene her som var litt make or break. Og 6 poeng, som kunne og kanskje burde vært 7 eller 9 er foreløpig godkjent det. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 14.08.2026 22:38 Post subject: |
|
|
Det er morsomt å se RBK spille igjen. Jeg tror også de fleste nøytrale vil si at RBK-kampene har vært veldig morsomme etter Freyr tok over. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.08.2026 02:22 Post subject: |
|
|
Det er vel første gangen på 10 år det går an å kjenne på litt glød eller varme. Hovedtrener du kan ha litt sansen for. Littegrann sprut på banen og litt utsikter til at det kan bli mer i høst og et bra 2027. Skal ikke mer til, så har du 5000-8000 flere på hjemmekampene. Folk var nesten bedøvde og hadde glemt følelsen. Enda sitter det folk og gnurer på at Alfred J. var sånn en "fin fyr" som "hadde noe på gang" når det som skjer foran nesen deres viser i klartekst hva tro og kjemi og momentum kan skape på null tid. Det totale fraværet av alt dette forklarer den jævlige misæren som har pågått alfor mange år. Ikke bare Johansson, men også forgjengerne. Har ikke sett glimt og glød i en RBK-trener siden Ajax 2017. Begynner å bli fryktelig lenge. Jeg forstod det da jeg så Freyr A. stå i casual RBK-klær og hytte med nevene og gi litt i intervjuene etter Fredrikstad-kampen: Det er rett match til rett tid.
Det er det det koker ned til nesten alltid i fotball: Det er lett å se på RBK i sluttminuttene mot Viking at de tror at dette kan vinnes. Det er en vilje til å presse på for å få det til, og de har noen strategier for å kunne skape noe. De trekker samme vei. Spol tilbake og se en hvilken som helst match fra i fjor på denne tida eller i vårsesongen og let etter det samme. Det kommer du ikke til å finne. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 15.08.2026 08:07 Post subject: |
|
|
Vi ser jo at dette mannskapet ble gjort fryktelig mye dårligere av super ettan teamet, en kvaliteten de har inne. Synd det tok så lang tid for styret og andre tett på til å forstå det
Men nå har vi ihvertfall fått litt entusiasme og tro tilbake på Lerkendal. Det tok 14 dagers trening til. Ska mye til om vi ikke klarer topp 4 nå.
Da kan vi gå inn i 28 med tro på stigning og medaljer. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 15.08.2026 08:43 Post subject: |
|
|
| Hadde vært interessant å høre fra spillere hvordan de opplever Freyr kontra AJ. Hva de tenker, hva som er de viktigste endringene, hvordan det egentlig føltes under svensken... hvordan ting kan snu så fundamentalt på så kort tid. En del sier seg selv, men skulle gjerne hatt en ærlig vurdering fra innsiden. Ikke at det kommer til å skje da men. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 15.08.2026 08:51 Post subject: |
|
|
Det mener jeg Selnes og Svensson svarer ut til TV2 etter hver kamp? De blir da spurt om dette av reporter hele tiden.
Små marginer
Mer intensitet
Trykket på et par knapper
Tydelig på hvordan de vil ha det på banen
Fokus på få og enkel måte å spille på
Noe i den duren… |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 15.08.2026 09:15 Post subject: |
|
|
Forskjellen er spillestil og fotball filosofi _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 15.08.2026 10:05 Post subject: |
|
|
| Forskjellen er mindre avstander innad laget og regelen om å gå ALL OUT på press første 5-7 sekundene etter vi mister ballen. Og at første handling etter å ha vunnet ballen er å alltid ta et skritt fremover eller spille ballen bort fra press om det ikke er mulig, i stedet for å "få kontroll" ved å spille støtte. |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 15.08.2026 12:31 Post subject: |
|
|
Har vi litt flaks med skader og suspensjoner så har vi klart heng på 4 plass og mulig europacupspill.
Men vår store svakhet er selvsagt at vi har en kvalitetsmessig tynn stall og når vi må bytte fra førsteelleveren så går vi merkbart ned i kvalitet. Det tapte vi 3 poeng på i Bergen og vår hårsbredd unna to tapte i går også. Topplagene bytter seg likt eller som i går opp i kvalitet.
Hvordan skal vi spille f.eks. uten Selnæs og Chiaka? Med Dino på topp så er vi praksis minus en spiller i pressleddet.
Vi har skadefrie Fossum og Bolkan Nordli som kvalitet og synes også Fonn Witry var bra i går,men bak disse er det syltynt.
Der de andre klubbene sannsynligvis vil håve inn alt fra 10-talls millioner til hundre mill pluss gjennom Europa så er vår eneste mulighet å selge eiendom.
Jeg misunner ikke Finnbogason/Berdal, de balanserer på en stram line mhp risiko nå, med bedre økonomi/risikoavlasting ved eksterne investorer kunne vi allerede nå tatt sjansen på å utløse opsjon på Chiaka, ved utgangen av 26 så kan det være at vi har pengene, men ikke mulighet til å imøtekomme personlige betingelser.
Som alle andre er jeg superhappy med hvordan RBK fremstår nå,samtidig så ser jeg at selv om økonomien vår bedrer seg så er det hvordan det står seg relativt til de andre toppklubbene som er viktigst |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.08.2026 14:02 Post subject: |
|
|
Jeg for min del har ganske stor tro på at RBK tar 3. plassen i år. Det er ti poeng opp til Tromsø, og ikke at de har vært svake i det siste, men de avgir spillere de også. Hjertø-Dahl til Hull. Innbyrdes hjemmekamp mot de gjenstår. Den kommer i september, og vinnes. Da slipper vi å se et så sterilt og tafatt lag som på vi var på Alfheim i våres. Ut fra hvordan RBK så ut i den fasen av sesongen vil en 3. (eller 4.) plass være til å hoppe i taket over. Da har man fått best tenkelige resultat ut fra åpning og forutsetninger.
Det Chiakha-spørsmålet synes jeg er tricky. Har ikke noen sterk, instinktiv formening om bør / bør ikke der. Det er for og mot. Egentlig heller jeg mot å ja, investere tungt i stallen, men fordele midlene mer. Man kan godt si at det er 80% sjanse for at Chiakha selges for 150+ millioner om et år, men risikoen for at historien blir en helt annen er alltid tilstede. Et eksempel er jo da Wanderson signerte permanent for GAIS før 2012-sesongen. Eller Samuel Adegbenros karriere i Rosenborg, selv om vi ikke betalte sånne penger til Viking. "Guldet blev till sand" er det en sang som heter, fra en sånn utvandrermusikal skrevet av Björn & Benny. Men det er klart - om de 80% (eller deromkring) slår inn, så er det jo stor oppside her. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 15.08.2026 14:06 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | | Jeg for min del har ganske stor tro på at RBK tar 3. plassen i år. Det er ti poeng opp til Tromsø |
Det er vel potensielt 13, de har jo 1 kamp mindre spilt akkurat nå. Skal vi kapre 3. plassen avhenger det av en Tromsø-kollaps i høst.
Taper de i helgen (mot Molde), så er det større muligheter. Men det hadde vært fint om Molde avga poeng også så¨vi får passert de så snart som mulig. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.08.2026 14:30 Post subject: |
|
|
Går forbi Molde snart okke som. Ikke tenk. Og jeg blir svært overrasket om TIL går gjennom andre halvdel av sesongen med tilnærmet samme snitt som de har hatt hittil. Det skjer bare ikke. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
rail Rutinert
|
Posted: 15.08.2026 16:21 Post subject: |
|
|
| WT62 wrote: | | Chiaka, ved utgangen av 26 så kan det være at vi har pengene, men ikke mulighet til å imøtekomme personlige betingelser. |
Nei, akkurat de betingelsene er allerede låst. I avtalen. Og Chiakha har selv vært mer enn tydelig i intervjuer på at han er svært klar for dette. Men dersom spilleren fortsetter å leverer i hver bidige kamp ut sesongen, og et storlag står på perongen og vifter med penger og kontrakt i desember, så er det jo fullt mulig at han ikke er full så hypp lenger.
Ser at kontrære typer, som ønsker å fremstille seg selv som smartere enn hopen, peker på at vi må investere disse 40m i flere spillere og ikke konsentrere alt i en spiss. Men det er en fuckings krevende øvelse å finne en klassespiss som fungerer på billigsalg. Det har historien vist. Chiakha har alle forutsetningene og er 20! Jeg kan ikke skjønne annet enn at vi bør finne pengene til å fikse dette så snart som mulig. Han er verdt det dobbelte den dagen han signerer. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 15.08.2026 17:36 Post subject: |
|
|
| Er veldig uenig i at vi heller skal bruke 40 millioner på en pakke med masse Agon the dragon-er og Oscar Agaer. Det er mye bedre å kjøpe en stjerne til 40 mill og fylle etter med juniorer i andre posisjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 15.08.2026 18:39 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | | Det er vel første gangen på 10 år det går an å kjenne på litt glød eller varme. Hovedtrener du kan ha litt sansen for. Littegrann sprut på banen og litt utsikter til at det kan bli mer i høst og et bra 2027. Skal ikke mer til, så har du 5000-8000 flere på hjemmekampene. Folk var nesten bedøvde og hadde glemt følelsen. Enda sitter det folk og gnurer på at Alfred J. var sånn en "fin fyr" som "hadde noe på gang" når det som skjer foran nesen deres viser i klartekst hva tro og kjemi og momentum kan skape på null tid. |
Ingen satt med glede og glød høsten 2024 heller altså? Da RBK vant 11 av 16 kamper fra august og utover og tapte kun to? For eksempel da RBK slo Glimt på bortebane i oktober, du var miserabel da? Den høsten slo RBK både første, andre og tredjeplassen i ligaen. Da satt du og tenkte at Alfred, han er en dårlig trener han! Dette er dødfødt det!
Spar meg for den endeløse etterpåklokskapen og revisjonismen da, please. Hvem er det forøvrig du snakker med for tiden som sitter og ergrer seg over at Alfred måtte gå når RBK lå på nedrykk? Hvor er disse folka? Eller er det bare stråmenn du sitter og dikter opp? |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.08.2026 20:28 Post subject: |
|
|
Haha. Nei, ikke antydning til tenning da heller. Fordi vår egen sesong var spolert på våren akkurat som i år. Den gangen var heller ikke framtidstroen der, fordi resultater på høsten 2024 ville medføre at man måtte sitte med Alfred også i 2025 og heller ikke da være i nærheten av noe, gitt hans totale mangel på attityd. Nå ser jeg tegn til at Rosenborg kan melde seg litt på i 2027 når alle starter på null poeng. Fatter ikke at RBK gikk inn for å la det forrige regimet få kåle til sin tredje sesong. Jævligste treneren vi har hatt mtp. å drepe glede og stolthet for klubben. Og det sier en hel del når han konkurrerer med bl.a Rekdal. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
|