English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Amin Chiakha
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robbie
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 18:15    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:

Det er FCK som står som eier av lisensen helt til Chiaka eventuelt har signert for Rosenborg.

Det hele kommer ned til hvorvidt han ønsker å belønne en klubb hvor han har vært i nesten halve livet sitt, eller en klubb han har vært i ett år.

En kjøpsopsjon i denne sammenhengen er en avtale om at Rosenborg skal ta over denne lisensen så lenge de oppfyller kriteriene for opsjonen. Det er FCK og spiller innforstått med når de signerer låneavtalen.
Back to top
View user's profile Send private message
Habilos
Senior

PostPosted: 29.01.2026 18:49    Post subject: Reply with quote

Jeg har vært inne på det tidligere i tråden her, men det er nok vanlig at ved opsjon på kjøp, så har samtidig låneklubben en avtale med spilleren som strekker seg utover låneperioden dersom opsjonen utløses. Nettopp for å forhindre et tilfellet at spilleren plutselig setter seg på bakbena.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 29.01.2026 20:09    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
FCK kan ikke gjøre det. De fraskriver seg retten til det når de aksepterer en opsjon i lånekontrakten.

Det er jo ikke sånn det fungerer i praksis. FCK kan ikke tvinge spilleren til det, men man trenger ikke være veldig kreativ for å finne løsninger som både spiller, FCK og kjøpende klubb tjener ganske gode penger på.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 29.01.2026 20:14    Post subject: Reply with quote

Habilos wrote:
Jeg har vært inne på det tidligere i tråden her, men det er nok vanlig at ved opsjon på kjøp, så har samtidig låneklubben en avtale med spilleren som strekker seg utover låneperioden dersom opsjonen utløses. Nettopp for å forhindre et tilfellet at spilleren plutselig setter seg på bakbena.

Dette har spiller "alt" å tape på, så tviler sterkt. Hvis han er god nok til at RBK vil innfri den høye opsjonen, vet han (og spesielt agenten) at han er god nok til å tjene mer penger andre steder. Det blir selvsagt noe helt annet hvis man inngår en slik avtale med Liverpool eller Real Madrid eller noe sånt - da har man en makset avtale i enden av et vellykket låneopphold.

I praksis bør vi håpe at spilleren er viser nok til at vi har troa på han, men ikke så mye at store klubber får troa på han. Nemcik godt eksempel, der valgte vi å utløse opsjonen rett før vi trodde at han skulle få et slags gjennombrudd. Hadde vi vært trygg på mekanismene her, kunne vi jo like gjerne ventet til låneoppholdet nærmet seg slutten - og dermed plassere risiko hos tidligere eier.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 23:15    Post subject: Reply with quote

Habilos wrote:

Jeg henviser nok engang til saken med Fiabema. Rosenborg hadde opsjon, Rosenborg og Chelsea var enig. Fiabema og Rosenborg kom ikke til enighet.

Så husker jeg ikke om Rosenborg utløste opsjonen eller om man forhandlet frem en ny avtale, men uansett satte spilleren seg på bakbeina.
Back to top
Habilos
Senior

PostPosted: 30.01.2026 06:36    Post subject: Reply with quote

Det er sikkert mange eksempler på at vi ikke har hatt en slik avtale med spiller ved inngåelse av opsjonsavtalen. Vi har jo også gjort mye annet uklokt opp igjennom.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 30.01.2026 08:17    Post subject: Reply with quote

Jeg aner ingenting om disse reglene og hva vi kan forvente, men nå gjorde visstnok Besiktas akkurat dette med Tammy Abraham denne uken. De utløste opsjonen etter å ha lånt ham fra Roma og solgte ham til Aston Villa dagen etter.
Back to top
Mighty
Senior

PostPosted: 30.01.2026 08:30    Post subject: Reply with quote

Om en større klubb vil hente ham går de vel direkte til moderklubben for å få til en avtale. Helt unødvendig å prosessere to overganger med ti minutters mellomrom. Er jo bare fordyrende og unødvendig arbeid for alle parter (bortsett fra RBK) hvis spilleren uansett ikke skal spille flere kamper for låneklubben. Vi gjorde vel noe tilsvarende da vi hentet Anthony Annan fra Start, som da var på lån til Stabæk.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.01.2026 08:53    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Jeg aner ingenting om disse reglene og hva vi kan forvente, men nå gjorde visstnok Besiktas akkurat dette med Tammy Abraham denne uken. De utløste opsjonen etter å ha lånt ham fra Roma og solgte ham til Aston Villa dagen etter.

Hadde vi vært Besiktas kunne vi også avtalt en kontrakt med spiller som sikret han 50 millioner i året i lønn, og så sendt han videre på første fly. Virkeligheten her er litt annerledes, det er vanskelig å se for seg at vår spiller går med på en avtale som allerede nå binder han til en lønn på 1,6 millioner - i tilfelle han skulle bli en monsterhit her. Jo lengre opp i pyraminden man er, jo mer realistisk er det med avtaler der spillerens personlige kontrakt allerede er avklart.
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 30.01.2026 08:56    Post subject: Reply with quote

Luka Jovic er et annet eksempel. Kjøpt av Eintracht Frankfurt (utløste opsjon etter lån) 01.07.19 for 22 mill Euro, og solgt til Real Madrid dagen etter for 60 mill Euro.

Kilde: https://www.transfermarkt...ler/257462
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 30.01.2026 09:23    Post subject: Reply with quote

I internasjonal fotball er Jovic-eksemplet mye mere vanlig enn Fiabema-eksemplet.

Jeg regner også med at lånekontrakten dekker hva som vil skje i slike scenarioer.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 30.01.2026 09:58    Post subject: Reply with quote

Jeg vil også si at sjansen for at vi blir rævkjørt av en dårlig kontrakt er mye, mye mindre etter at vi ansatte bestekompisen til Krim-Jim som rekrutteringsjef.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 30.01.2026 21:47    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
I internasjonal fotball er Jovic-eksemplet mye mere vanlig enn Fiabema-eksemplet.

Jeg regner også med at lånekontrakten dekker hva som vil skje i slike scenarioer.

Om en klubb vil kjøpe Chiakha i sommer så må FCK trolig betale oss en kompensasjon for å avbryte låne tidlig. Enten så er det regulert i kontrakten eller så må det forhandles frem en sum.

Så må man jo også ta med i betraktningen at det i internasjonal fotball er blitt mye vanligere med obligatoriske opsjoner, og da er jo selvsagt den personlige kontrakten allerede avklart. Bare at klubbene låner spilleren i sesong 1 på grunn av økonomiske regler/årsaker og dermed blir kjøpet registrert sesongen etter. Samtidig som mange en klubb som Roma låner jo ut Abraham til Besiktas fordi de ønsker å bli kvitt ham, men det deles opp i en lånesum pluss en obligatorisk opsjon som gjør at Besiktas enklere kan betale det Roma krever og Roma får registrert inntekt for lånet og deretter for salget.

Og som Hedon er inne på, den økonomiske forskjellen er "mindre" i slike internasjonale situasjoner.

Dessuten ble opsjonen på Jovic utløst i april og han signerte for Madrid i juni såvidt jeg kan se.

Benfica fikk også rundt €15M som følge av klausuler om videresalg når han ble solgt til Real Madrid, som betyr at Benfica satt igjen med omtrent €37M og Frankfurt satt igjen med rundt €25M i fortjeneste.

Kilde:https://en.wikipedia.org/...Jovi%C4%87
Back to top
doffen
Veteran

PostPosted: 31.01.2026 08:33    Post subject: Reply with quote

Kontrakt eller ei; han var en av de positive i går synes jeg. Aktiv, ok touch og viste gode initiativer. Veldig potisiv første 45 synes jeg.
Back to top
siggen1
Proff

PostPosted: 31.01.2026 10:05    Post subject: Reply with quote

Ok Touch, høres lovende ut for sesongen om dette var beholdningen. En av spillerne hadde ok touch
Back to top
ODN
Veteran

PostPosted: 31.01.2026 10:12    Post subject: Reply with quote

Skal være forsiktig med å skryte opp noe etter «slike» prestasjoner i det som er en treningskamp, men jeg synes han viste fine offensive holdninger. Det skulle fremover, et godt overblikk og en fin nærteknikk. Tydelig at de rundt han ikke var i nærheten av å være på bølgelengde der i går.

Blir spennende å se han på banen med bedre spillere.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 31.01.2026 11:36    Post subject: Reply with quote

Han så veldig lovende ut. Morsomt når man umiddelbart ser at det er en bra spiller og ikke må overbevise seg selv med "kan nok bli bra etterhvert". Blir nok skadeplaget utover våren.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.02.2026 20:20    Post subject: Reply with quote

– Jeg vil nok beskrive meg som en spiss som kan litt av alt. Jeg er god i spillet, og vil gjerne involveres. Jeg er en dyktig presspiller. Jeg liker å holde på ballen og bidra med energi i laget, så er jo min jobbeskrivelse nummer én å score mål, sier 19-åringen.

(...)

– Merker du noen forskjell på Alfred nå og fra tiden i FCK?

– Nå har jeg ikke vært her så lenge, men han er omtrent den samme. Et utrolig fotballhode og godt menneske. Det skal nok bli bra.

Les mer: RBKs nye spiss: – Prøver å ikke tenke for mye på det
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Page 7 of 7

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb