English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Amin Chiakha
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
£irik
Proff

PostPosted: 26.01.2026 20:51    Post subject: Reply with quote

Dersom det stemmer, kan jeg aldri se for meg at vi har råd til å utløse utkjøpsklausulen. Med mindre vi ser noe heeeelt ekstraordinært kommende sesong. Håper på sistnevnte.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 26.01.2026 21:36    Post subject: Reply with quote

Dersom vi er villige til å betale 56 MNOK etter sesongen, er det nok så mange andre større klubber ute etter ham at han ikke vil skrive kontrakt med oss.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Habilos
Senior

PostPosted: 26.01.2026 21:42    Post subject: Reply with quote

Kontrakten med spilleren kan vel i teorien allerede være ferdigforhandlet, og tre i kraft dersom Rosenborg utløser opsjonen. Er vel ikke en uvanlig måte å gjøre det på ved opsjon.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.01.2026 21:46    Post subject: Reply with quote

Virker veldig rart at spilleren ikke har et sjølstendig valg når RBK først bestemmer seg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 21:57    Post subject: Reply with quote

Er ganske vanlig at man har kontrakt ferdigforhandlet og at klubb er alene om å bestemme om den skal utløses.. skal ikke se bort ifra at det var det som skjedde med Nemsic også…
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 22:07    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Virker veldig rart at spilleren ikke har et sjølstendig valg når RBK først bestemmer seg.

Man kan vel argumentere for at spilleren tar det valget når han går med på låneavtalen og dermed har akseptert at det er klubben som har valget om opsjonen utløses eller ikke.

Med en gang klubbene begynner å forhandle utenom opsjonen så oppstår det en ny situasjon og man må da komme til enighet på nytt.

Jeg er dog enig med deg i at det høres rart ut at spilleren ikke kan ta stilling til situasjonen når opsjonen utløses, men må ha tatt stilling til og akseptert en kontrakt potensielt flere måneder i forveien.

Hva som er vanlig vet ikke jeg, poenget mitt er bare at man kan argumentere for at spilleren er klar over alle forutsetninger når han frivillig går med på låneavtalen og dermed aksepterer at all makt ligger hos klubben som har opsjon etter å ha akseptert betingelsene i en potensiell permanent kontrakt med nevnte klubb.
Back to top
siggen1
Proff

PostPosted: 28.01.2026 12:10    Post subject: Reply with quote

Hva er egentlig avtalen? Hva er opsjonen, åssen ser den ut?
Back to top
Mighty
Senior

PostPosted: 29.01.2026 14:28    Post subject: Reply with quote

Jeg digger spillertypen og hvordan han fremstår, men sliter litt med å se strategien bak denne avtalen, hvis opsjonen er lagt så høy at den ikke kan bli utløst med Rosenborgs budsjetter. Og blir han plutselig en 100-millioners-spiller så ender han nok et annet sted uten at det drypper noe på oss. Rosenborg skal ikke brukes som en utviklingsarena for FCK sine spillere. Eneste jeg kan se at er at han er tiltenkt rolle som en billig 2. valg for Dino, og RBK har dermed kjøpt seg et år på å finne den neste spissen til Rosenborg.
Back to top
Ronster
Junior

PostPosted: 29.01.2026 14:37    Post subject: Reply with quote

Dette er veldig enkelt å forstå:
Blir han en suksess så vil automatisk større klubber i andre ligaer komme å by det tre dobbelt hva hva klausulen er. Det er da totalt risikofritt for RBK å løse han ut. De kan allerede dagen etter selge han videre for langt større summer.

Dette er en signering det er umulig å bomme på.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 14:38    Post subject: Reply with quote

Altså, om Chiaka ender opp med å skåre 20-25 mål er konsekvensen av det at Rosenborg ender så høyt på tabellen vi får europacup-spill igjen i 2027. Da er plutselig ikke 20-30 millioner så mye penger. Da vil allerede den reelle markedsverdien være minst på nivå med Broholm.

Om han blir et bomkjøp, er det bare å sende han heim til Køben etter sesongen.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 14:47    Post subject: Reply with quote

Vi vet ikke om opsjonen er for høy? Kan hende vi mener prisen på ham er for høy akkurat nå basert på det han har vist på seniornivå og derfor vil se ham på vært hold i stedet. Som et slags prøvespill.

Med andre ord så har vi råd til opsjonen, men basert på informasjonen vi har nå så synes vi det er en for stor risiko/gambling å bruke så mye penger på ham og derfor låner vi ham for å se om han er verdt en slik sum.

Og hvis spilleren gjør det bra og trives her, hvorfor skal han hoppe på det første og beste tilbudet annet sted? Han vet at han er ung og at muligheten trolig vil komme senere uansett hvis han fortsetter å prestere. En hel sesong eller mer i ES er også mer verdt enn en halvsesong for eksempel.

Vi kan alltids utløse opsjonen utenfor vinduet om vi ønsker det, hvis vi merker tidlig i løpet av våren at han er verdt det. Akkurat som vi gjorde med Nemcik.

I verste fall så blir han en billig backup til Islamovic. Om vi skal miste ham uten å få noen kompensasjon så må det bli etter sesongen, da FCK trolig må betale oss en sum for å avbryte lånet tidlig hvis vi ønsker å beholde ham ut låneperioden. Og forsvinner han til en annen klubb etter sesongen for 100 millioner uten at det drypper penger på oss, vel da har han prestert såpass bra på banen at han har trolig hjulpet oss veldig til å kjempe høyt oppe på tabellen.
Back to top
ODN
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 15:40    Post subject: Reply with quote

Kan vell ikke rent juridisk binde seg til oss, så vi er nok ikke sikret en overgang om han hypotetisk sett blir helt sinnsyk og langt større klubber ligger langflat etter han. Ville derimot vært rart av han å bryte det som nok allerede er en avtalt kontrakt (mot lovnader om umiddelbart videresalg).

Det er en liten risiko å ta i det store bildet med den økonomien vi har. Man må bare erkjenne hvor vi er per dags dato, og så må riktige steg gjennomføres derifra. Vi skal ikke være en klubb hvor FCK spillere bare kan komme til på denne måten, men det er vi. Da er det ‘samarbeidet’ bare fint for oss, når spillerne som ikke slår gjennom der ser at andre i deres situasjon klarer det hos oss.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 16:06    Post subject: Reply with quote

Jeg har fulgt med fotball i 30-35 år og kan ikke huske at jeg noengang har hørt om et scenario hvor en spiller er utlånt med opsjon, klubben som låner vil ha permament overgang, men spiller og eierklubb lager kvalm.

Jeg er ikke jurist, men jeg nærmest forventer at slike scenarioer er dekket i lånekontrakten. Om han blir en så stor suksess at han blir for god for oss, er det mest realistiske scenarioet at vi kjøper han ut fra opsjonen og selger han videre umiddelbart uten at FCK har noe de skal ha sagt.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 16:11    Post subject: Reply with quote

Tja, vi hadde vel opsjon på Fiabema men han takket nei og dro til Forest Green i stedet?
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 16:18    Post subject: Reply with quote

Vi ville vel ikke ha han Surprised
Back to top
Yv89
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 16:36    Post subject: Reply with quote

Han ville absolutt bli, såvidt jeg husker.
Huber
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 16:39    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Jeg har fulgt med fotball i 30-35 år og kan ikke huske at jeg noengang har hørt om et scenario hvor en spiller er utlånt med opsjon, klubben som låner vil ha permament overgang, men spiller og eierklubb lager kvalm.

Jeg er ikke jurist, men jeg nærmest forventer at slike scenarioer er dekket i lånekontrakten. Om han blir en så stor suksess at han blir for god for oss, er det mest realistiske scenarioet at vi kjøper han ut fra opsjonen og selger han videre umiddelbart uten at FCK har noe de skal ha sagt.

FCK kan nok ikke gjøre noe, så det kommer an på hva spilleren selv velger å gjøre.

Så er det vel også slik at en eventuelt ny klubb må forhandle med FCK, og FCK har neppe heller noen plikt til å opplyse RBK om hva den andre klubben ønsker å gi.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 16:45    Post subject: Reply with quote

Så la oss si at Chiaka scorer 30 mål og hele Europa vil ha han. Arsenal kommer på banen og er villig til å betale 100 millioner. Spilleren vil til Arsenal.

I dette tilfeller trenger ikke Arsenal snakke med FCK i det hele tatt. RBK kjøper han ut av opsjonen for 30 mill og selger videre umiddelbart med 70 millioner profitt. FCK har ingenting de skal ha sagt, med mindre det er spesifisert i kontrakten.

Hvorfor skulle spilleren sette seg på bakbena her? Spesielt om han ønsker seg til Arsenal?
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 29.01.2026 16:48    Post subject: Reply with quote

Altså. Arsenal snakker jo med FCK først og tilbyr dem 60 mill og spilleren 10 mill i signeringsbonus hvis han ikke skriver under noe med RBK. Arsenal sparer 30 millioner, FCK tjener 30 millioner og spilleren får en fin bonus.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
robbie
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 17:07    Post subject: Reply with quote

FCK kan ikke gjøre det. De fraskriver seg retten til det når de aksepterer en opsjon i lånekontrakten.
Back to top
NA
Junior

PostPosted: 29.01.2026 17:15    Post subject: Reply with quote

Dette er vel nesten samme hypotetiske situasjon som når Mikkel gikk fra Lyn til Manchester, til Chelsea er det ikke?
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 17:29    Post subject: Reply with quote

Angående Fiabema så fant jeg dette:

"Rosenborg er enige med Chelsea om en låneavtale for Bryan Fiabema ut 2022. Rosenborg har også opsjon på kjøp."

https://www.rbk.no/nyhete...-rosenborg

"Rosenborg og Chelsea var enige om en permanent overgang for Bryan Fiabema. Men spilleren selv ønsket å dra tilbake til London.

- Vi ønsket virkelig å ha Bryan med videre. Vi var enige med Chelsea, men klarte ikke å finne en løsning med Bryan. Dermed reiser han tilbake til Chelsea, sier sportslig leder Micke Dorsin."

Så spilleren står i sin fulle rett til å takke nei i utgangspunktet. Jeg antar at det var opsjonen som ble utløst, men det skal jeg ikke påstå dog. Om vi forhandlet med Chelsea om en annen sum enn det som sto i opsjonen så blir det en litt annen case.

https://www.rbk.no/nyhete...il-chelsea

Uansett: FCK har ikke lov til å si nei til vårt bud om det er i henhold til opsjonen, men jeg regner med vi uansett må bli enig med spilleren om kontrakt først. Og jeg synes det er rart om den kontrakten allerede blir signert i forbindelse med låneavtalen, men jeg antar at partene har pratet sammen og har en viss forståelse for rammene i en slik kontrakt i utgangspunktet. Mulig man er muntlig enig om et utkast også, men så lenge ingen ting er signert så kan spilleren takke nei vil jeg tro.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 17:33    Post subject: Reply with quote

NA wrote:
Dette er vel nesten samme hypotetiske situasjon som når Mikkel gikk fra Lyn til Manchester, til Chelsea er det ikke?

Ikke helt. Det var en slags forståelse om at Mikel skulle til Chelsea, men han ble plassert i Lyn på grunn av noe regelverk som gjorde at han ikke kunne signere for Chelsea på det tidspunktet (tror det var alder). Han hadde vært på flere prøvespill mener jeg å huske og intensjonen var at Lyn bare var midlertidig frem til han kunne signere kontrakt med Chelsea.

Så kom United på banen, Mikel følte seg visstnok presset til å signere den kontrakten osv. selv om han egentlig hadde avtale med Chelsea. Så "stakk han av" med agenten sin (Shittu), før han dukket opp igjen og til slutt så betalte Chelsea en overgangssum til United som et slags forlik mellom partene.

Slik jeg husker det.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 17:59    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Så la oss si at Chiaka scorer 30 mål og hele Europa vil ha han. Arsenal kommer på banen og er villig til å betale 100 millioner. Spilleren vil til Arsenal.

I dette tilfeller trenger ikke Arsenal snakke med FCK i det hele tatt. RBK kjøper han ut av opsjonen for 30 mill og selger videre umiddelbart med 70 millioner profitt. FCK har ingenting de skal ha sagt, med mindre det er spesifisert i kontrakten.

Hvorfor skulle spilleren sette seg på bakbena her? Spesielt om han ønsker seg til Arsenal?

Det er FCK som står som eier av lisensen helt til Chiaka eventuelt har signert for Rosenborg.

Det hele kommer ned til hvorvidt han ønsker å belønne en klubb hvor han har vært i nesten halve livet sitt, eller en klubb han har vært i ett år.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 29.01.2026 18:14    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
NA wrote:

Ikke helt. Det var en slags forståelse om at Mikel skulle til Chelsea, men han ble plassert i Lyn på grunn av noe regelverk som gjorde at han ikke kunne signere for Chelsea på det tidspunktet (tror det var alder). Han hadde vært på flere prøvespill mener jeg å huske og intensjonen var at Lyn bare var midlertidig frem til han kunne signere kontrakt med Chelsea.

Så kom United på banen, Mikel følte seg visstnok presset til å signere den kontrakten osv. selv om han egentlig hadde avtale med Chelsea. Så "stakk han av" med agenten sin (Shittu), før han dukket opp igjen og til slutt så betalte Chelsea en overgangssum til United som et slags forlik mellom partene.

United hadde kjøpsopsjon ra United som Chelsea tilslutt cashet inn på siden Mikel ville dit. Helesaken er unødvendig komplisert av regelverket, men Mikel villt il Chelsea, United hadde kjøpsopsjon og signerte ham men han ville egentlig ikke dit så da tok Chelsea affære og utløste opsjonen og han ble chelsea spiller.

Slik jeg husker det.

Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 6 of 7

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb