|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
vegviks Veteran
|
Posted: 25.11.2025 16:49 Post subject: |
|
|
Om vi hadde fått maks ut av alle spillerne vi har i stallen idag, hadde vi kanskje vært helt der oppe. Men vi får ikke det beste ut fra noen om dagen, ei heller Tangvik og Nemcik. Om vi ser på lagene øverst på tabellen ser man at både midtbanespillere og forsvarsspillere skårer en god del mål. Vi har vel knapt mål fra midtbanespillerne våre i høst, og de gangene det har skjedd (feks Bolkan mot Banga og Fossum mot Godset i 1. serierunde) virker det som om det er fordi de ikke kjente til det seige angrepsspillet vårt. Nå når de kjenner dette, holder de seg langt bort fra 16-meteren.
Nei, vi trenger mer fart i angrepsspillet, mer spill i bakrom, flere indreløpere inn i boksen og bedre dødballer. Og jeg kan ikke fatte og begripe at det ikke er mulig med den stallen vi har nå, i alle fall burde vi ta minst én overgang pr kamp, eller i det miste ha ett innlegg pr kamp. Mot Tromsø hadde man flere gode innleggsmuligheter, men man velger dem bort. Er dette fordi man "ikke skal ha innlegg", eller rett og slett fordi vi har kun 1 mann i boksen? _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 25.11.2025 17:25 Post subject: |
|
|
Helt enig. Vi ligger bak lag som Vålerenga, Fredrikstad og Sandefjord, knapt klubber som har sprengt overgangsmarkedet de siste sesongene. Det er åpenbart en beleilig unnskyldning å skylde på stallen mtp. at vi ligger bak lag med betydelig dårligere rammebetingelser. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 25.11.2025 18:02 Post subject: |
|
|
Penger brukt er ikke det samme som å si at vi har hentet spillere av bedre kvalitet.
Jeg gjentar meg selv med det jeg har sagt flere ganger, denne sesongen så er det tre hovedfaktorer som jeg mener er rotårsaken til mange av problemene. Så er det selvsagt flere faktorer som spiller inn osv.
1) For dårlig spillerlogistikk.
Her er det både Dorsin og AJ som må ta på sin kappe, i vinter gamblet man og bommet på de som ble hentet. I sommer hentet man det som ser ut til å være gode spillere for sent i vinduet.
2) For lite kontinuitet.
Dette er på bakgrunn av at vi veldig sjeldent har stilt med samme ellever i flere kamper på rad, samt at det også sjeldent har vært veldig mange kamper på rad uten endring internt i leddene. Noe skyldes skader, noe skyldes sykdom, noe skyldes suspensjoner og noe skyldes rotering fra trenerteamet. I tillegg har man for ofte rokkert på flere posisjoner hvis en spiller er ute for å få inn erstatteren.
I tillegg kan jeg også nevne veldig ulike spillertyper i de samme posisjonene med helt ulike ferdigheter/egenskaper som gjør at man ikke kan spille likt hvis en spiller er utilgjengelig fordi de er såpass ulike typer.
3) Trenerteamet har bommet.
Dette fordi vi ikke har klart å utvikle oss eller bygge videre på en del av de prinsippene vi så i fjor. Noe av dette henger sammen med punkt 1 og punkt 2, men samtidig så har vi endret på en del ting som virket som de fungerte bra i fjor. Jeg har en mistanke om at trenerteamet gikk litt i fella om at det som fungerte bra i fjor allerede satt såpass bra at det ikke har blitt terpet nok på i år også har man innført for mange endringer som gjør at ingenting sitter bra nok. Så hadde man en OK vårsesong kan man vel si, den var ikke bra men den var heller ikke like krise som høsten har vært. Kanskje hadde man en tanke om at grepene som ble gjort i vinter skulle øke sannsynligheten for e-cup spill i høst, men det har uansett ikke fungert. Og jeg tror man har forsøkt å endre litt tilbake igjen i løpet av høsten, men man har liksom ikke samme mulighet for å terpe som i sesongoppkjøringen med kamper, skader, sykdom også videre.
Jeg lander på at jeg vil gi AJ sjansen til å snu dette fordi jeg mener det er mulig å forbedre alle disse punktene innen neste sesong. Ny sportssjef og i tillegg en rekrutteringsansvarlig gjør at vi forhåpentligvis stiller sterkere på spillerlogistikken i neste vindu (med forbehold om at det ikke blir en Dorsin på oppsigelse sammen med AJ som styrer sjappa). Gjør vi en bedre jobb på skadeforebygging også videre samt blir litt mer disiplinerte på banen så kan vi med rette håpe på økt kontinuitet i startelleveren, som igjen øker sjansen for bedre samspill og relasjoner blant spillerne. Og klarer trenerteamet å lære av feilene som har blitt gjort denne sesongen og samtidig videreføre/utvikle det som fungerte bra forrige sesong så kan det også bli bra på banen.
Vi hentet en ung trener som er både umerittert og ikke minst uerfaren på seniornivå. Jeg synes det blir feil å sparke ham etter en dårlig sesong, han må få sjansen til å vise at han kan snu det å lære av sine feil. Klarer han det så har vi en veldig god trener tror jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 25.11.2025 19:10 Post subject: |
|
|
Når jeg leser forklaringen din, så er jeg enig i at spillerlogistikk, lite kontinuitet og feil i trenerteamet har spilt inn. Men de forklarer ikke det mest iøynefallende med årets RBK: de ekstreme svingningene fra toppnivå til kollaps, ofte i løpet av samme kamp. Sånne mønstre er klassiske i psykologien – de oppstår når lederskapet ikke er stabilt nok, selv om fagkunnskapen i bunn kan være god. Det kreves nesten ingenting av en leder når laget er i flytsonen. Det er i motgang man ser hva som faktisk bor i lederen.
Når jeg ser tilbake nå, så tenker jeg at det nok var feil å ansette AJ den gangen. Jeg ble også for det, rett og slett fordi han virket overbevisende, og fordi forumet og omgivelsene nærmest kollektivt overbeviste hverandre og meg om at dette kom til å gå. Men helt ærlig – hvis vi skrur tiden to år tilbake, så er det vanskelig å tro at noen ville gjort samme valg i dag. Hadde vi visst det vi vet nå, så ville vi nok lagt mer penger på bordet og hentet en trener fra en høyere hylle. Men vi kan ikke spole tiden tilbake, og det er nettopp derfor bildet ikke er så enkelt i dag. Vi har brukt to år på ham, spillerstallen er nå rigget etter hans ideer og preferanser, og derfor er det heller ikke logisk å rive alt opp igjen nå når vi endelig begynner å se konturene av hva det kan bli.
Når jeg ser alt samlet – og dette støttes av både Transformational Leadership, LMX og Self-Determination Theory – tyder alt på at hovedutfordringen ikke ligger i spillerne, logistikken eller tilfeldige skader. Det ligger i den delen av trenerrollen som handler om trygghet, kommunikasjon, motivasjon og evnen til å løfte en gruppe når det butter. Dette er typiske utfordringer for unge ledere som har fagkunnskap, men som fortsatt mangler den relasjonelle tyngden som skaper stabile prestasjoner.
Det positive er at dette faktisk er utviklingsbart. De beste trenerne – Eggen, Wenger, Klopp, Knutsen – ble ikke store fordi alt klaffet fra dag én, men fordi de lærte seg ledelse. Den evnen skiller de få som lykkes fra de mange som ikke gjør det. Og RBKs spillemessige topper viser at potensialet er der. Det mangler bare stabilitet, og den skapes gjennom lederskap.
Så ja, jeg tror fortsatt AJ kan lykkes. Ikke fordi han har vært god nok hittil, men fordi alternativet, med to år investert og en stall bygget for hans idé, neppe er bedre akkurat nå. Hvis han tar de nødvendige stegene som leder – ikke bare små justeringer – så kan dette snu raskt. Jeg håper i hvert fall han får en siste mulighet til å vise at han faktisk kan vokse inn i rollen. Er vi på samme nivå neste sesong på denne tiden er jeg åpen for å gi ham sparken. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 25.11.2025 19:11 Post subject: |
|
|
| Mye visdom der, waterfalls. Nå må vi gå en annen vei videre, og forhåpentligvis kan team Alfred også vokse og modne inn mot neste sesong. Det er litt som med ungdom, de kan gå modnes enormt over en sommer, selv om de resten av året ikke ser ut til å gå en millimeter fram. |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 25.11.2025 21:41 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | | hvis vi skrur tiden to år tilbake, så er det vanskelig å tro at noen ville gjort samme valg i dag. Hadde vi visst det vi vet nå, så ville vi nok lagt mer penger på bordet og hentet en trener fra en høyere hylle. |
For det første hadde vi ingen penger. For det andre har jeg null tro på at noen trenere som var gode nok til å garantere suksess var villige til å komme hit. Uansett hvordan vi vrir og vender på det var vi nødt til å ta en sjans. Jeg er bare sjeleglad vi sjanset på noe annet enn nok en eliteserietrener som har vært her i 20 år uten å egentlig oppnå noe. I trenersammenheng er Alfred han 16-åringe gutten som har fått noen innhopp for A-laget. Selv etter et par dårlige kamper kan man i det minste ha trua på at han fortsatt vil bli bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 26.11.2025 10:35 Post subject: |
|
|
Det er en forundelig fornektelse fra enkelte forum medlemmer. Når vi mennesker tar grundig feil er det for noen veldig vanskleig å akseptere det.
Mange som ikke visste bedre forsvarte at jorda var rund i årtier. Litt som på RBKweb her inne.
Vi har en trener og et trenerteam som har holdt på hverdag i 2 år og fått kjøpt spillere i 4 viduer,
Så ender det hele med at vi sender 11 spillere på banen mot Tromsø som har NULL!!!!!!! skudd på mål. Dette etter å ha vært igjennom den svakeste rekken av kamper i RBK historien på 40år!!!!
Men jorda er fortsatt flat sier de samme _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.11.2025 10:50 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: |
Mange som ikke visste bedre forsvarte at jorda var rund i årtier. Litt som på RBKweb her inne. |
 |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 26.11.2025 13:38 Post subject: |
|
|
Når man ikke har penger; Waterfalls, så blir det ikke de store signeringene.
Pengene for Broholm og Nypan kommer ikke som en engangs-overføring. Men fordelt i rater, over kontraktstiden deres i den nye klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 26.11.2025 13:55 Post subject: |
|
|
Jeg vil anta at vi også har mulighet til å betale for spillere i rater over kontraktsperioden deres, dersom vi skulle ønske å handle i overgangsvinduet. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 26.11.2025 14:24 Post subject: |
|
|
| Barney wrote: | | Jeg vil anta at vi også har mulighet til å betale for spillere i rater over kontraktsperioden deres, dersom vi skulle ønske å handle i overgangsvinduet. |
Akkurat nå tenker jeg at det viktigste er at vi får Alfred til å fungere optimalt. Etter dette kan vi konsentrere oss mer om spillerstall. Vi bør få inn visse forsterkninger, men fokuset må være på å få ut potensialet til de som er her - ellers bare kaster vi ut mer peger av vinduet. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 26.11.2025 14:37 Post subject: |
|
|
Autokorrekt. Du forsto sikkert meningen eller !!
Vi kunne sendt hvilket som helst PostNord lag utpå mot Tromsø og de ville hatt skudd på mål. Det er så hinsides ufattelig dårlig.
Eller vent kanskje ikke med de vi har på trener benken _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 26.11.2025 14:59 Post subject: |
|
|
| Messi wrote: | Når man ikke har penger; Waterfalls, så blir det ikke de store signeringene.
Pengene for Broholm og Nypan kommer ikke som en engangs-overføring. Men fordelt i rater, over kontraktstiden deres i den nye klubben. |
Vi heller betaler jo ikke full sum med en gang når vi kjøper spillere, eller om vi gjør det så er det ikke rart vi sliter økonomisk.
Uansett så har vi hatt råd til å kjøpe spillere tidligere også og med god spillerlogistikk er det mulig å finne gode spillere uten at de koster skjorta. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |