|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 03.11.2025 21:47 Post subject: |
|
|
Som nevnt i annen tråd:
– Det er ingen hemmelighet at vi har skiftet gressmatte nå. Det er en investering klubben har gjort fordi vi ønsker at når det skal være Rosenborg-kamp, så skal du på Lerkendal. Uavhengig av kjønn. Dit skal vi, følger [Johnsen] opp.
For at det skal skje må flere tiltak til.
– Da må vi ha et garderobeanlegg som muliggjør at både guttene og jentene kan spille her. Så må vi ha en treningshverdag for jentene som innbefatter at de har tilgang på gressmatte. Vi har gjort en analyse som sier at vi ikke har nok kapasitet med det eksisterende arealet, så her er det ekstrasteg som må gjøres, sier hun.
(...)
– Når bør det være på plass?
– Jo fortere jo bedre, men alt med fornuft. Det er investeringer som må stå bak her, og vi må komme dit først. Men jeg håper ikke vi passerer 2030 før det skjer. Vi må være realistiske, og alt handler om å ha en bærekraftig økonomi, sier styreleder Gotaas Johnsen.
Les mer: Ny kjempeÂavtale: RBK-kvinnene skal flytte til Lerkendal |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.11.2025 22:26 Post subject: |
|
|
| RBK i Helt rå - innsiktsrapport wrote: | Rosenborg ballklub er Norges mest attraktive klubb å spille for. Våre A-lag opplever sportslig suksess i cup og serie, og vi kvalifiserer oss jevnlig til Europa. Lagene består av egenutvikla trøndere og landslagsaktuelle toppspillere, og spillet har en internasjonal klasse som begeistrer sport, publikum og samarbeidspartnere.
Rosenborg er en foregangsklubb, som tar vårt samfunnsansvar på alvor. Spillerne beskrives som gode rollemodeller, og barn vokser opp med å ville være Nypan og Sødahl på fotballbanen. Ambisjonen om å bli profesjonell fotballspiller er like naturlig for jenter som for gutter – både for spillere, trenere og foreldre, og samfunnet generelt.
Vi har Norges beste plattform for å bli kjent med lagene og spillerne, både fysisk og digitalt, og vi leverer Norges beste kampopplevelse. Herrelaget spiller for full stadion hver helg. Det er over 10 000 mennesker på hver hjemmekamp hos kvinnene, og toppkampene trekker fullt hus. Klubben er kjent for at publikum vil tilbake og de elsker å være en del av Norges grønneste arrangement.
Klubben har en forutsigbar og bærekraftig økonomi fordi Rosenborg Ballklub – en klubb, flere lag – har en unik posisjon hos publikum og samarbeidspartnere på grunn av sportslig suksess, spillernes posisjon i trønderske hjerter og vår evne til å samle folk i regionen. |
|
|
| Back to top |
|
 |
RBK-medlem Junior
|
Posted: 07.11.2025 23:08 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Hold dette damelaget langt borte fra herrelagets penger og ikke minst Lerkendal. Koteng Arena (heter ikke det nå lengre?) er mer enn stor nok. Hiv opp noen stolrader til på de andre sidene på stadion så den kan romme 1200-1400 sitteplasser + 20% i tillegg som ståplasser som reglene tillater. Skulle det bli et storoppgjør kan de låne banen til Ranheim, evt Lerkendal. Mørland-utvalget driver på med å lage luftslott.PS! Har RBK-kvinner fått noen penger for de jentene som har havnet i utlandet? |
Med den steinalderholdninga der, kan du like gjerne først som sist finne deg en annen klubb å heie på. Runkeringen FC eller noe. _________________ "Eggheads of the world unite, you have nothing to lose but your yolks."
–Adlai Stevenson II |
|
| Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 07.11.2025 23:21 Post subject: |
|
|
Oi!
Det var da voldsomt.
Er det ikke legitimt å mene at Lerkendal er ALT for stor til å arrangere kamper som knapt har tilskuere?
Bør Rosenborg 2 og ungdomslagene også spille der? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 08.11.2025 00:45 Post subject: |
|
|
| RBK-medlem wrote: | | Med den steinalderholdninga der, kan du like gjerne først som sist finne deg en annen klubb å heie på. Runkeringen FC eller noe. | Forsøk heller å argumentere i mot med et eller annet! Den språkbruken din bør du vel kunne klare å slutte med? Ellers husker du vel hvordan Engen førte RBK bak lyset med løgnaktig fremstillinger i tiden rundt fusjonen angående økonomien til Ørn….? Skeptisk til at en stor sponsor presser RBK til å la damene spille på Lerkendal selv om denne banken sponser et par ekstra garderober. Damelaget er et økonomisk tapsprosjekt. Det kan på sikt bli stygge tall etter hvert hvis man ser på hvor mye lønn disse jentene skal få fra neste sesong. Litt ekstra sponsorinntekter fra største sponsor dekker ikke opp det på litt sikt. Den ekstra støtten er nok sikkert ikke evigvarende. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.11.2025 08:56 Post subject: |
|
|
Det største tapsluket de siste årene har uansett vært herrelaget, men bærekraftig økonomi bør selvsagt være noe man etterstreber for begge lagene i utgangspunktet. Hadde vi vært Bodø/Glimt med de inntektene kunne man sikkert subsidiert litt i større grad, men det hadde uansett ikke vært bærekraftig over tid. Det viktigste er å få til en sunn økonomi i bunn.
Jeg tenker at hvis de kun har en tribune åpen per kamp på Lerkendal som utgangspunkt så minimerer det noe kostnader og om vi ender med å selge anlegget på Lade så kanskje man får redusert eller kvittet seg med mye av gjelden til damelaget. Så er spørsmålet hva slags kostnader flytting bringer med seg i form av at man må finne en ekstra gressbane et sted for eksempel.
Men å si at man skal holde de langt unna Lerkendal synes jeg blir for dumt, vi bør heller ønske de velkommen hit. De er en del av Rosenborg på lik linje med resten, uavhengig om man liker det eller ikke. Man trenger ikke gå på kampene deres eller se på kampene deres på TV, men de er en del av klubben og da bør vi forsøke å være åpne og varme mot de og ikke skyve de unna. At Engen løy er jo ikke spillerne sin feil for eksempel, eller de som har ansvaret for klubben nå.
Har du noe tall på hvor mye lønna skal gå opp forresten? Og hvor finner man disse i så fall? Jeg vet de har budsjettert med økte inntekter i 2025.
Og man har fått penger for de spillerne som gikk mens de var under kontrakt, blant annet Blakstad ga en grei sum (den gangen) men de fleste overganger inn og ut av klubben foregår uten at det betales overgangssummer. De fleste klubbyttene foregår når en kontrakt utløper. Jeg tror ikke klubben har brukt spesielt mye penger på å kjøpe fri spillere fra andre klubber heller skal sies, så utenom lønn så tror jeg ikke det verken brukes eller tjenes særlig penger på spillerlogistikk.
At kvinnefotball er på vei opp og fram internasjonalt er et faktum, men man bør passe på at utviklingen ikke blir tvunget frem kjappere enn grunnlaget for bærekraftig klubbdrift, da risikerer man luftslott som kollapser slik som du er inne på. |
|
| Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 08.11.2025 11:13 Post subject: |
|
|
Skal vi legge oss på det nivået at kritikk og skepsis er steinalderholdninger eller mannssjåvinisme så er man så langt på bærtur at det er sjokkerende. Man finner nok de også, men det går nok på ulike holdninger på begge sider av saken. De er ikke på noen som helst måte representativt.
Damelaget er et stort tapsprosjekt for oss. Vi har bygd opp alt vi har over en 108 år gammel historie. De som er med på at vi taper en eneste krone på damelaget, driver et stort svik mot laget og alle som er glad i det. Hvem skal stå for utgiftene med nye garderober? Hva taper vi eventuelt i leieinntekter på dette? Dekker de halve utgiftene for driften av Lerkendal, både når det kommer til matta, slitasjen, en eventuell oppussing, rydding etter kamper, vakter, baneansatte? Dekker de kostnader for drift av treningsbanen og eventuelt kontorlokalene rundt? Det er så sinnsykt mange og store utgifter som kommer med eiendommene vi eier, og det har damelaget ikke råd til å være med å dekke. Jeg kommer i alle fall ikke til å sitte stille i båten og se på at vi kaster penger på et annet lag, hvor vi får absolutt ingenting tilbake for det.
Lønningene som dere nevner ovenfor er vell fra en rapport som blant annet ønsker å satse mot minimum 3G lønn for spillere over 20 år. Det er altså 390 000,- kroner. Så har man kostnader som de nevnt ovenfor, i tillegg til et apparat av både trenere, fysioer, sosiale medier og andre driftsstillinger i klubben som skal lønnes. Damelaget har nest høyest tilskuersnitt i år, med sjokkerende 757 personer. Billettprisene deres er på et langt lavere nivå. Summen av den lave interessen er jo åpenbart langt mindre sponsorinntekter og tv-inntekter.
Håper skikkelig at damefotball skal opp og frem, det unner jeg de. Har selv vært på flere kamper på Koteng. Om noen sponsorer, et forbund eller you name it vil subsidiere det som per dags dato er et rent tapsprosjekt - så får de gjerne kjøre på. Men vi som er glade i klubben vår bør ikke akseptere at det skjer fra herrelagets inntjente midler - uansett om vi blør penger eller ikke. Vi klager (med god grunn) på tingenes tilstand i klubben. Tillater vi dette å skje, så kan vi bare glemme å kritisere ansatte i klubben for å ikke gjøre sin rolle godt nok. Vi er en medlemsstyrt klubb, og nå bør vi kjenne vår besøkelsestid. Neste årsmøte blir enormt viktig. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.11.2025 12:50 Post subject: |
|
|
Jeg er helt enig i at å kalle kritikk for steinalderholdninger og mannsjåvinisme blir feil, da skaper man bare mer polarisering og enda større fiendlighet.
Et damelag hadde tvingt seg frem etterhvert uansett hva vi synes om det, men selve prosessen har vært sterkt kritikkverdig hele veien. Dessverre får vi ikke gjort noe med den. Som sagt så forventer jeg at bærekraftig økonomi er noe man jobber for gjennom hele klubben, så jeg er også i mot at man skal øke satsningen på damelaget uten at inntektene samsvarer eller helst øker enda mer.
Slik jeg tolker det så vil en del av kostnadene bli finansiert gjennom den nye avtalen med Sparebank 1, og så har man som sagt fortsatt noen år på seg på å finne en bærekraftig løsning på dette da det er ikke slik at de skal inn i morgen eller i 2027 for den del. Målet er før 2030 når nåværende avtale går ut.
Jeg tror ikke klubben taper noen leieinntekter akkurat, det er vel ikke slik at Lerkendal eller området rundt leies ut i særlig grad fra før av. Jeg avventer i alle fall til det foreligger mer informasjon om kostnadsbildet før jeg slakter dette forslaget da jeg synes det er riktig å forsøke å samlokalisere etter beste evne når det er en og samme klubb. Men jeg kommer til å ha et kritisk blikk på dette akkurat som jeg hadde rundt sammenslåingen. Jeg mener selve sammenslåingen var riktig på et prinsipielt grunnlag, da det hadde kostet å skulle bygge opp et eget damelag uansett og dette med like muligheter også videre er noe sponsorene er mye mer opptatt av i dag. I verste fall hadde byen mistet Trondheims-Ørn før Rosenborg kvinner var i nærheten av å etablere seg i toppen og det hadde blitt enda vanskeligere fordi andre lag hadde dratt enda mer i fra.
Ellers så er det forskjell på at en rapport snakker om å sikte mot et mål og det at lønningene faktisk øker uten at inntektene øker samsvarende. Jeg kommer til å støtte et eventuel forslag på årsmøte om en skikkelig utredning, men et forslag som spesifikt sier nei håper jeg ikke stilles. Som sagt så kan det bli enda større tap om man stenger døra helt, da mange sponsorer har forventninger om at man også tilrettelegger for damelaget og man risikerer at disse trekker seg helt ut i verste fall eller nedjusterer avtalen sin mer enn det koster å finansiere damelaget per dags dato.
Selvsagt er det synd at det er slik, men det er det jeg frykter kommer til å skje hvis årsmøtet går for kraftig i mot. Og for å ikke snakke om hvem kommer til å gidde sitte i et styre som blir for detaljstyrt. Jeg forventer som sagt en skikkelig utredning om kostnader vs inntekter og hvordan man ser for seg at alt skal finansieres og løses uten at det blir et stort tapsprosjekt, men jeg er i utgangspunktet positiv til selve tanken så lenge det skjer på en måte som er økonomisk bærekraftig.
Jeg ser dog at kvinnene sitt budsjett for 2025 var på - 9 350 000kr, mens herrelaget sitt var på - 7 000 000kr. Gjaldt årsmøtevedtaket for at kvinnelaget ikke skal tape mer enn herrelaget kun for 2024-budsjettet? Herrelaget budsjettere med i overkant av 35 millioner i gevinst på salg/utleie av spillere som man visste man kom til å overgå, men som virker å være omtrent standard budsjettpost gitt at 2024 var omtrent like stor, mens damelaget budsjetterte med 300 000kr i gevinst både i 2024 og 2025. I 2024 ble gevinsten i overkant av 900 000kr for damelaget, altså litt mer enn 600 000kr over budsjett men det hjelper lite når de har et budsjett som tilsier 2 000 000kr mer i minus enn herrelaget og man vet herrelaget kom til å få et veldig bra pluss-år uansett.
Så jeg liker ikke helt den trenden med at de skal budsjettere såpass mye mer i minus uten å ha i nærheten av de samme forutsetningene for å tjene inn mer enn budsjett på for eksempel spillersalg. Riktignok så gikk det omtrent 1,5-2 millioner mindre i minus i 2024 enn budsjettert, men de tapte uansett over 5 millioner. Så når man da øker budsjettert tap så er det noe som strider med tankegangen om bærekraftig økonomi selvsagt. Mulig årsmøte må inn å korrigere styrets mandat til å budsjettere med tap hos damelaget all den tid signalet som ble sendt i 2024 ikke ser ut til å ha blitt tatt med i videre betraktning. Vi får se hva som kommer frem av resultat for 2025 og budsjett for 2026.
Så jeg er skeptisk så lenge bærekraftig økonomi ikke ser ut til å gjelde damelaget, men med premisset om bærekraftig økonomi så er jeg positiv til at de skal få spille på Lerkendal og samlokaliseres på Brakka etter beste evne. |
|
| Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 08.11.2025 13:05 Post subject: |
|
|
| Så lenge det ikke er et tapsprosjekt så er jeg helt enig med deg. Fasit på resten av det du skriver ovenfor også. Men så virker både prosess og handlinger for min del som om at det ikke er en bærekraftig plan for damelaget. Herrelaget må jo også komme dit, men all den tid vi faktisk ikke har kommet dit selv engang - så er det jo helt hårreisende om vi med våre egne inntjente midler dekker underskuddene til et annet lag. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.