| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.11.2025 18:37 Post subject: |
|
|
Wangberg skal være en lagleder eller oppmann om man vil. Han skal ta seg av en del av det praktiske og administrative knyttet til a-laget. Jeg tipper det innebærer FIKS (?), ansvar for reiser, bistå nye spillere som ankommer med ting og tang og annet som spillerne trenger hjelp til også videre.
Jeg skjønner ikke helt hva slags spesielle kvalifikasjoner en slik person må ha eller bør ha? Dette er altså en rolle som man også har hatt tidligere, så har man sikkert funnet ut at det beste er at det er en person som har det ansvaret i stedet for at det fordeles over på andre. Og i denne stillingen er det kanskje greit å ha noen som kjenner til hvordan det er å være toppidrettsutøver å tenker litt mer over ting som andre kanskje ikke tenker like mye over som er greit å ha i bakhodet?
Men da sliter jeg kanskje mer med å se behovet for for eksempel tre materialforvaltere som vi har per dags dato (om jeg ikke tar helt feil).
Jeg skjønner det er mye frustrasjon ute å går, men jeg ser ikke helt hva som er så kritikkverdig med å ansette Wangberg som "oppmann"? Han har vel også hatt noen av de samme arbeidsoppgavene i Stabæk, så her ansetter vi altså noen som har litt erfaring med stillingen i tillegg.
Alt trenger ikke være kritikkverdig eller kritiseres selv om klubben både har gjort mye dumt og gjør mye dumt i rekrutteringen. Jeg tenker at dette er ikke noen big deal hverken ene eller andre veien. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 05.11.2025 18:58 Post subject: |
|
|
| enojado wrote: | | Messi wrote: | Tror noen av dere misforstår, når dere mener at "rekrutteringsansvarlig" er viktigst.
En scoutingleder eller rekrutteringsleder, kommer bare med innspill og rapporter på spillere, som tilfredstiller de krav treneren har satt på hva han ønsker av en ny spiller. Så ingen spiller blir kjøpt uten trenerens godkjening, |
Det var slik i rosenborg, men etter floppene under KR tiden så ble det gjennom strategiprossen besluttet at styret skal godkjenne kjøp av spillere med innsigelser fra det sportslig apparat (Dorsin og hovedtrener gir sine innspill).
Sier seg selv at styret og sportslig ledelse hører på en person som jobber fulltid med rekruttering og forhåpentligvis har en god trackrecord på å hente spillere til andre klubber tidligere... |
Nop, slik er det kun i Real Madrid og Barcelona at styret kjøper spillere etter eget hode. Ingen spiller blir kjøpt uten at treneren ønsker spilleren. Ingen vits i å kjøpe spillere, som trener ikke har tenkt å bruke. En scouter jobber med å lete spillere som skal tilfredstille trenerens krav. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.11.2025 19:09 Post subject: |
|
|
En trener trenger ikke nødvendigvis ønske spilleren, men klubben henter ikke spillere som treneren ikke har lyst på. Treneren blir selvsagt konsultert ved spillerkjøp, uavhengig av hvordan ting er på papiret. Dog er det ikke slik at treneren lenger kan bestemme at DEN spilleren SKAL kjøpes, sportslig ledelse kan i større grad si nei når de har siste ordet. Det er og har alltid vært et samarbeid dog.
Og styret overprøver selvsagt ikke sportslig ledelse så lenge det er innenfor akseptable økonomiske rammer, de har ikke samme forutsetning for å vurdere hvilke spillere som bør hentes eller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Proff
|
Posted: 05.11.2025 20:51 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: | Hva mener du? Sportslig leder er minst like viktig som rekrutteringsansvarlig om vi skal bygge en bra klubb som ikke er avhengig av enkeltpersoner og samtidig skape utvikling, læring og utnyttet kompetansen i klubben mest mulig.
Rekrutteringsansvarlig er selvsagt viktig med tanke på spillerlogistikken, men jeg vil hevde at sportslig leder er enda viktigere da den har det overordnete ansvaret for hele sportslig avdeling i klubben.
Så jeg er sterkt uenig i at rekrutteringsansvarlig er en viktigere ansettelse enn sportslig leder. Da fokuserer man utelukkende på a-laget herrer og tenker ikke klubben som helhet i et større bilde. |
Arrester meg om jeg tar feil. Men lykkes vi med spillerlogistikken, lykkes vi også med på bygge klubb. Da skal du være en tålig dårlig sportslig leder om du ikke klarer å styre det sportslige med de rammene det gir. Vi kan bygge så mye klubb vi vil, men om vi ikke hever nivået på spillerlogistikken et par vesentlige hakk, kommer vi ingen vei. Da fortsetter vi i den tralten vi har vært i de siste årene. Ergo, mener jeg det er en svært viktig ansettelse, og kanskje en mye vanskeligere ansettelse enn å finne rett kandidat som sportslig leder. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Proff
|
Posted: 05.11.2025 21:05 Post subject: |
|
|
| Messi wrote: | Tror noen av dere misforstår, når dere mener at "rekrutteringsansvarlig" er viktigst.
En scoutingleder eller rekrutteringsleder, kommer bare med innspill og rapporter på spillere, som tilfredstiller de krav treneren har satt på hva han ønsker av en ny spiller. Så ingen spiller blir kjøpt uten trenerens godkjening, så når den er gitt, så er det opp til sportslig leder å forhandle fram et kjøp, innenfor de rammer som daglig leder og styret har gitt.
Så en som blir ansatt som scouting/rekruteringsleder, får nok en del reisedøgn, for å se på spillere og snakke med folk i rundt de aktuelle spillerne, for å finne ut hvilken type menneske er den aktuelle spilleren. Og blir RBK sin kontaktperson for andre som scouter for RBK på oppdragsbasis.
. |
Da har jeg misforstått stillingen i så fall. Grunnen er nok at jeg ikke har ansett Dorsins rolle som en speider i sin stilling. Trodde rekrutteringsansvarlig skulle ha ansvaret for å finne, spille inn og forhandle med spillerne som trenerteamet ønsket seg av disse. Altså avlaste SL med rekruttering. Dersom det kun er en «sjefsspeider» er jo det noe annet. Men på høy tid og veldig bra at vi får på plass det. Håper det blir noen som kan trylle frem annet en kjedelige svensker og dansker.
Last edited by ErdoganLomas on 05.11.2025 21:21; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.11.2025 21:07 Post subject: |
|
|
Tror ikke du helt har forstått rollen til en sportslig leder kontra rekrutteringsansvarlig.
Vet ikke om du har lest de fire innleggene falkenkameratene publiserte nylig, men der beskriver de godt hvorfor det er viktig å treffe på ansettelsen av sportssjef.
God spillerlogistikk hjelper på økonomi og prestasjoner a-lag, men det hjelper ikke med å bygge klubb som er uavhengig av enkeltpersoner og som har klart å bygge en kultur som hele tiden søker læring og utvikling samtidig som man utnytter og får mest mulig utbytte av kompetanse som allerede er i klubben.
En sportssjef har det sportslige ansvaret for hele klubben og gjør han en god jobb så havner man i en posisjon der man ikke er avhengig av enkeltpersoner for suksess og hvor ingen er uerstattelige, ei heller ham selv.
Du må tenke større enn bare a-lag og større enn bare økonomiske rammer. Det handler egentlig om ting som ikke kan måles i penger for å si det veldig enkelt da. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.11.2025 21:16 Post subject: |
|
|
| ErdoganLomas wrote: | | Arrester meg om jeg tar feil. Men lykkes vi med spillerlogistikken, lykkes vi også med på bygge klubb. Da skal du være en tålig dårlig sportslig leder om du ikke klarer å styre det sportslige med de rammene det gir. |
Det er ikke så enkelt. Du kan ha verdens beste speider som rekrutteringsleder. Men det hjelper lite å hente de beste spillerne om det ikke finnes en overordnet plan for hvordan laget skal spille og hvilke spillertype vi skal se etter. Da ender du med å hente masse gode spillere i roller vi ikke trenger påfyll. |
|
| Back to top |
|
 |
Vakker Blomst Rutinert
|
Posted: 05.11.2025 21:20 Post subject: |
|
|
Begynner å se hva Nypan-pengene går til i allefall. Nye, diffuse stillinger i administrasjonen Var tydeligvis så omfattende arbeidsoppgavene til Dorsin at vi må nå ha tre mann for å erstatte han, haha. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 05.11.2025 21:46 Post subject: |
|
|
Man deler strengt tatt rollen hans i to. Ansettelsen av Wangberg har ingenting med Dorsin sin avgang eller rolle å gjøre, det er en rolle som tidligere er innehatt av både Harald Pedersen og Jørn Jamtfall. Denne sesongen er vel den første man har gått uten en ansatt i den stillingen og forsøkt fordele oppgavene over på flere. Konklusjonen er åpenbart at det ikke fungerte godt nok.
Ellers rart å være hånlig eller kritisk til at man forsterker fokuset på spillerlogistikken. Det er vel flere sportslige ledere som har sagt at rollen egentlig er i største laget slik den har vært definert, hvor man både skal ha mye av ansvaret for spillerlogistikk og alt det medbærer og samtidig være en den som skal sørge for den røde tråden i sportslig avdeling og følge opp det meste av arbeidet i den avdelingen.
Jeg ser egentlig ikke noe diffust med noen av de tre stillingene lagleder, sportssjef og rekrutteringsansvarlig.
Her har mange kritisert spillerlogistikken de siste årene og når klubben bestemmer seg for å ta grep for å forsterke det fokusområdet i klubben så er det visst feil det også. Damned if you du, damned if you dont. |
|
| Back to top |
|
 |
Vakker Blomst Rutinert
|
Posted: 05.11.2025 22:23 Post subject: |
|
|
| Jada, var da bare et forsøk på å være litt vittig. Slapp nå av. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2025 23:48 Post subject: |
|
|
Ser at jeg skrev litt om Hoftun som sportslig leder i 2012 (fra s. 36).
Vil hevde mange av bekymringene gjelder fortsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 06.11.2025 06:27 Post subject: |
|
|
Selv om sportsdirektør henter gode spillere, f.eks årets spiller i Danmark, hjelper ikke det en dritt om treneren ikke klarer å bruke kjøpene riktig, så viktig med tett samarbeid på hva behovet er. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 06.11.2025 07:52 Post subject: |
|
|
| Vakker Blomst wrote: | | Jada, var da bare et forsøk på å være litt vittig. Slapp nå av. |
Jeg er ganske avslappet, men ikke akkurat åpenbart at du forsøkte å være vittig. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 06.11.2025 12:43 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Ser at jeg skrev litt om Hoftun som sportslig leder i 2012 (fra s. 36).
Vil hevde mange av bekymringene gjelder fortsatt. |
Jeg mener at det å ha bakgrun fra Rosenborg og å "kjenne klubben" absolutt er positivit for en sportsjef. Det handler om å forstå hva som forventes av klubben fra omgivelsene.
Problemet med Hoftun er at det virker som at han, til tross for at han var en nøkkelspiller i stortiden vår, ikke har vist spesielt god kjennskap til klubben og hva som forventes.
Det var i hans periode som sjef at mangelen på rød tråd i klubben var på sitt verste. Det var ingen strategi bak spillerne han hentet til klubben. Han var også en viktig beslutningstaker da Eggen ble valgt bort til fordel for Jönsson i 2011.
Jeg sliter med å se hva for noe positivt han vil bringe om han kommer tilbake til klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 06.11.2025 14:17 Post subject: |
|
|
| Vakker Blomst wrote: | Begynner å se hva Nypan-pengene går til i allefall. Nye, diffuse stillinger i administrasjonen Var tydeligvis så omfattende arbeidsoppgavene til Dorsin at vi må nå ha tre mann for å erstatte han, haha. |
Røyker du mye, Vakker Blomst ?
1.Rundt A-laget , så er det Jamftfall og Dorsin som slutter. Så nå går det fra 2 personer til 3. Fordi det er smart å han en som er rekrutteringsleder på heltid, for arbeidsoppgavene for en Sportsdirektør er for mange. Både Bratseth, Hoftun og Dorsin har i alle år sagt at dette er langt over en 100% stilling.
2. Hvis du følger med så skal noe penger bl.a brukes til nye flomlys på Lerkendal. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 06.11.2025 14:29 Post subject: |
|
|
@Messi
Jamtfall jobbet sist i salgs- og markedsavdelingen før han ga seg. Han har ikke vært direkte knyttet til a-laget i 2025. |
|
| Back to top |
|
 |
|