English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 99, 100, 101

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
lasarus
Junior

PostPosted: 01.11.2025 22:50    Post subject: Reply with quote

Veldig god analyse Bart1. Dette samt spesielt vinterens helt katastrofale overgangsvindu har ødelagt sesongen fullstendig.
Back to top
View user's profile Send private message
Bandido
Junior

PostPosted: 01.11.2025 23:12    Post subject: Reply with quote

På tide å bytte trener, koste hva det koste vil.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 01.11.2025 23:13    Post subject: Reply with quote

EGA wrote:
Borgersen 09 får altså i dag spilletid mens Ole S blir sittende på benken.
Etter det Ole har prestert i det siste er jo ikke det rart.
Men det viser at vi har trener som tenker framover og som har pondus.

Og der vil vi nok se mer av fremover. Slik tabellsituasjonen er, er det nok like viktig å være framtidsrettet, og la flere av de yngre spille seg inn. Selv om det kanskje går på bekostning av resultater i år, vil det virke positivt på sikt.

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
Troillongan
Veteran

PostPosted: 01.11.2025 23:27    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Nåssåladden wrote:
Da Rekdal fikk sparken i "katastrofesesongen" 23 så var det med 1.1 poeng i snitt på de ti kampene. Med den yngste 11eren i eliteserien om jeg ikke husker feil (16 år gamle Nypan blant annet) På de ti siste kampene så har "affefotball" 0.6 poeng. Just sayin.

Ja, og det er akkurat det som er problemet. Hele sesongen har hatt samme mønster - presset på AJ gjør at han har jaget kortsiktige resultater i stedet for å bygge et lag med tydelig struktur og retning. Han spiller etter motstanderen, ikke etter egen filosofi, og velger rutine framfor å satse ungt. Resultatet er et lag uten identitet - langt unna det vi ble lovet. Sesongen er total fiasko, men mest på grunn av presset han har stått i. Hadde han fått arbeidsro, kunne vi sett videreutviklingen av det som startet i fjor høst. Nå er han helt ute av kurs, og jeg tror både han, spillerne og vi andre bare ønsker at sesongen skal ta slutt, så han kan nullstille og starte på nytt.

Det er vel ingen trener siden Eggen som har hatt mindre press enn AJ. Presset har jo først kommet de siste kampene, nettopp på grunn av mangel på filosofi, mangel på eget spill osv osv på tross av lite press? Det er jo helt på sin plass å begynne å kvesse litt kniver nå etter såpass lang tid med absolutt ingen fremgang på noe som helst. Såpass skal vi forvente i rbk, selv om vi skal tenke langsiktig.
Messi
Veteran

PostPosted: 02.11.2025 00:02    Post subject: Reply with quote

Det er vel en grunn for at Sæter sitter benk,mens andre får spille...
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 09:40    Post subject: Reply with quote

Det at vår beste målscorer sitter på benken når vi trenger mål mot Molde på slutten er jo ikke bra i det heletatt. Uavhengig av hva man måtte mene om hvordan AJ har gjort det.
Det viser med klar tydelighet at ting ikke er bra i gruppen.
Og det er til slutt AJs ansvar.
.En trener kan ikke la egen prestisje eller hva det nå er gå utover klubben.
Jeg tror alle ES trenere ville satt in Sæter når vi trengte mål.
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 09:48    Post subject: Reply with quote

Steike mange som skriker etter Ole Sæter her, for meg betyr det bare at dere ikke har sett noen av de siste 5-6 kampene til RBK.

Ole ser ut som han er plukket fra gaten, mannen kan jo ikke springe. Har 1000 feilpasninger. Ballbehandlingen er fraværende. Helt borte formmessig. Hvor mange sjanser har han ikke sløst bort fra hjemmekampen mot Mainz feks.

Ja han er trønder og scorer noen mål, men i denne kampen med frustrasjon i laget, elendig spill osv så stinker det rødt kort fra han.
Spartacus
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 09:54    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er prisverdig at så mange har tillit til AJ, til tross for resultatene. Det minner meg litt om hvordan Arteta nå bli genierklært for lange innkast, og ekstremt fokus på dødballer. Mens Tony Pulis i stort sett fikk kjeft for det samme, og ble nærmest stemplet som herr anti-fotball.

Forskjellen er vel at den ene går med dress, har hår og sier de riktige tingene, mens den andre gikk med treningsbukse, caps, og slet litt mer med hvordan han ordla seg - ikke like eksotisk.

Jeg holder meg nøytral, rett og slett fordi jeg vet for lite. Sitter heller ikke på data som sier noen om hvordan utviklingen har vært, bortsett fra resultater og øyetesten. Allikevel er det et morsomt fenomen.

Fordi det er en voldsom tillit enkelte har til en trener som kun har erfaring fra juniornivå.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 09:55    Post subject: Reply with quote

Tror du er ganske ensom der sjiraff med Rødekort og sett dårlig ut osv.
Har du vært å sett på treningene så ser du at Sæter er den som stort sett scorer mest i spill sekvenser der
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 10:03    Post subject: Reply with quote

Er ikke alene om dette i det heletatt. Ja jeg ser ikke treningene, men jeg ser kampene. Det han leverer der er langt fra det vi skal kunne forvente.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 10:08    Post subject: Reply with quote

Da får du tydeligvis det du forventer fra de andre da, så det er bra
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 10:19    Post subject: Reply with quote

Det sier jeg ikke. Du må slutte å anta hva man mener når det ikke er skrevet. Jeg er ikke så uenig med deg som du tror. Jeg mener ikke at resten leverer i nærheten av hva vi kan forvente. Jeg vil også se Ole spille spesielt i kamper som dette som betyr så mye. Men han er rett og slett ikke i nærheten nå og da blir det ikke rett.
enojado
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 10:49    Post subject: Reply with quote

Ren synsing men jeg tror Sæter har prestert dårlig i innhoppene i kamp fordi han har en ekstrem trang til å hjelpe laget og vise seg frem, så går det litt i ball for han.
På de treningene jeg har sett han har han vært skarp, og ut fra treningene har ikke jeg helt skjønt hvorfor Dino nærmest har fått klippekort, men det er jo litt overgangsdramatikk og politikk i bilde hvor Dino ble hentet fordi Sæter var på vei ut!? Samt Dino har vært brukbar og stabil i en høst hvor mange andre spillere har vært dårlig.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 13:09    Post subject: Reply with quote

AJ kom uten CV, men med ord som tente håp. Han snakket om utvikling, offensiv fotball og en ny retning for Rosenborg - og vi trodde på ham. To år senere står vi igjen med et lag som svinger voldsomt mellom topp og bunn. For oss som ser utenfra, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor. Problemet ligger ikke i teorien, spillerne eller treningsopplegget - det ligger i ledelsen.

Det er den fryktbaserte lederstilen som ødelegger alt. Den preger ikke bare treneren, men også daglig leder og kapteinen. I stedet for å bygge trygghet og samhold, skaper de en kultur der folk spiller og jobber for å unngå feil. Resultatet blir forutsigbart: et lag uten tro, uten energi og uten stabilitet. Frykt skaper passivitet - trygghet skaper utvikling.

Når AJ sier at man "bare må prøve forskjellige nøkler til låsen plutselig åpner seg", viser han at han ikke har løsningen. Det er et uttrykk for håp, ikke for lederskap. Og et lag som ledes av håp, ikke trygghet, vil aldri lykkes.

Likevel mener jeg AJ bør få to nye år - men kun på en betingelse: at han erkjenner at lederstilen hans ikke fungerer, og er villig til å endre seg. Han må da starte med blanke ark (derfor to nye år), men bygge videre på den faglige teorien han allerede har. Det som må endres, er måten han leder mennesker på. Han må legge bort kontrollen og frykten – og bygge på gofot-filosofien til Eggen: å gjøre hverandre gode, skape trygghet, og gi folk troen på seg selv og laget.

Jeg tror fortsatt på det AJ solgte inn i starten - men det er helt usannsynlig at han lykkes om han fortsetter som nå. Først når han bryter ut av fryktkulturen, kan han bli den lederen laget faktisk trenger. Det som har skjedd frem til nå - kan ikke fortsette.

Samtidig som dette mener jeg at ledelsen allerede nå bør starte å se på markedet etter nye trenere (i tillegg til ny daglig leder). Om vi ikke ser endringer i løpet av neste sesong bør vi ha en ny trener klar - da en trener som har vist seg å være en dyktig leder. Disse finnes det flere av på de lagene som ligger rundt oss og over oss på tabellen.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 13:21    Post subject: Reply with quote

Skal du som trener kunne rive kjeft i garderoben må du vinne fotbal kamper. Eggen og Ferguson kunne gjøre det forde de vant kamper. Kk kan gjøre
Vinner du ikke kamper kan du ikke gjøre det. Det virker bare desperate og har motsatt effekt.
Hvor mange trenere i nedrykks striden har ikke holdt på å kjefte i garderoben etter kamper
Svært få av de lykkes.
Wonderkidd er ikke i posisjon på noen som helst måte til å stå å rive kjeft.
Han har ikke vunnet noe som trener og ikke spilt fotball på noe nivå
Viser bare en ung desperat trener
Spartacus
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 14:51    Post subject: Reply with quote

Nå tror jeg den situasjonen, kjefting i garderoben, er storm i et vannglass. Imidlertid tror jeg Eggen sin lederstil er utdatert i dag. Eggen og Ferguson kunne gjøre det fordi de hadde unge fotballspillere med helt annen mentalitet. De var et produkt av sin tid. Det å vinne fotballkamper hjelper selvsagt.

Jeg tror også AJ har en mer moderne lederstil, og er ikke sikker på at "personalpolitikken" er hans største problem. Når man har spillere som Sæter, Reitan, osv., som ikke får spille, så vil de alltid prøve å undergrave treneren.

Her har RBK gjort mange feil oppover årene. Dvs. å hente igjen spillere over middagshøyden. Det er et risikoprosjekt for trenere. Jeg ser også en mulig konflikt mellom Sælnes, og måten AJ egentlig vil spille. Har ikke frekvensen, men benking av han vil utløse stor intern uro.

Jeg tror AJ har gått i den klassiske feilen som mange uerfarne trenere gjør. De er som regel veldig teoridyktige, studert Guardiola til minste detalj, og er rett og slett for opptatt av detaljer og gir for mye informasjon/retningslinjer. Da må spillerne bruke energi på dette, istedenfor spillet, og blir usikre.

Det ofte det jeg har sett av RBK, senest mot MFK, det er pent og pyntelig, men mangler energi. De klarer ikke å løsrive seg, og alt blir sterilt. Når motgangen kommer vil disse treneren ofte gi enda mer instruksjoner, endre litt her og der for å prøve å finne en løsning. Istedenfor å gjøre det som egentlig trengs, noe som er å forenkle spillet så mye som mulig, og gi stabilitet.

Ofte er det også det spillere sier når en ny trener har kommet inn under en periode med motgang, hvor man har dunket hodet mot veggen en periode, at man har hatt fokus på det enkle og fått frigjort energi.

Nå er dette bare vill gjetning, tross alt det vi driver med her, men jeg har vært borti nok yngre trenere som har gått nettopp i denne fellen. Alt høres bra ut når de åpner munnen, powerpointen er imponerende, men de glemmer ofte mottakerne som skal utføre dette.
Back to top
netrom84
Senior

PostPosted: 03.11.2025 14:57    Post subject: Reply with quote

AJ mista meg litt når man la seg så defensivt mot Brann og BG. Isolert sett kan det være den beste sjansen til å få med seg poeng fra de kampene, men man sier samtidig at man ikke har trua på eget spill og det man hadde brukt over 1 år på å trene inn ikke var godt nok.

Jeg har aldri likt trenere som har den tanken om at man kan maksimere poengfangsten med å stadig tilpasse seg motstanderne. Da er jeg mer i Eggen-skolen der vi skal bli så gode på det vi gjør at motstanderne ikke klarer å demme opp selv om de veit hva som kommer.

Så skal vi ha en ny trener nå er jeg ute etter en som er kompromissløs hva gjelder spillestil og som er klar og tydelig.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 15:43    Post subject: Reply with quote

Utdatert form for ledelse å tro at en spiller, et lag, en prestasjonsgruppe blir bedre av at treneren river kjeft - og i dette tilfellet lar det gå utover en junior.
Fryktkultur er mer enn å være redd for å si fra, det er også frykt for konsekvensene av å gjøre feil.

Reitan-Sunde gjorde ett dårlig returløp i Sandefjord-kampen - der jeg tipper han var spilleren som la ned flest antall meter for RBK - og straffen for feilen hans var utskjelling foran lagkamerater og støtteapparat.

Slik demonstrerer man konsekvensene av å begå feil, og dette vil naturligvis gjenspeile seg i mindre risiko, og flere støttepasninger eller langpasninger for å kvitte seg med ballen.

Utrolig mange eksempler på elendig ledelse som kommer opp i dagen nå, fra kaptein til trenerteam, sportslig leder og daglig leder.

Når kommer styret på banen?
Back to top
Sobchak
Proff

PostPosted: 03.11.2025 16:11    Post subject: Reply with quote

Det som er mest oppsiktsvekkende i det hele er at halve forumet tilsynelatende har tilgang til RBK-garderoben og kan gjengi i detalj hva som skjer der til enhver tid. Om ikke det var nok, kan enkelte også videreformidle tanker direkte fra Johanssons hjerne. Venter spent på at noen skal kanalisere energien til Tore Berdal og vise oss hvilken machiavellisk jævel han egentlig er.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 16:12    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Nå tror jeg den situasjonen, kjefting i garderoben, er storm i et vannglass. Imidlertid tror jeg Eggen sin lederstil er utdatert i dag. Eggen og Ferguson kunne gjøre det fordi de hadde unge fotballspillere med helt annen mentalitet. De var et produkt av sin tid. Det å vinne fotballkamper hjelper selvsagt.

Jeg tror også AJ har en mer moderne lederstil, og er ikke sikker på at "personalpolitikken" er hans største problem.

Det kan godt hende at du har rett i konklusjonen. Men, du har feil hvis du mener det «å rive kjeft» er moderne lederstil. Det er faktisk feil. Det er en svært utdatert lederstil og omtrent utdødd - da man bare får kortsiktige og svært varierende resultater (Tom Nordli er vel en som sist hadde suksess med dette i Norge?)
Back to top
Svartogkvit
Junior

PostPosted: 03.11.2025 16:36    Post subject: Reply with quote

Det er mange som mener mye om AJ, og det kan virke som det er to leirer her (for å male med unyansert og bred pensel). En leir som mener han bør rydde pulten, en annen som maner til tålmodighet.

Selv har jeg ikke innsikt nok til å kunne posisjonere meg i noen av leirene, i hvert fall ikke uten mange forbehold. Jeg ser at det er noen på dette forumet som er glad i å skrive med store bokstaver - og for alt jeg vet har de belegg for det de sier. Selv er jeg en mer sånn "det kommer an på" type. Litt kjedelig (eller feig), kanskje.

Jeg har sjelden så mange svar å komme med. Spørsmål derimot.

En påstand som stadig kommer igjen - både her inne og i media - er at AJ i altfor stor grad tilpasser seg motstandere. Dette er noe han selv benekter hver gang det blir stilt spørsmål ved. Jeg husker også i en av de første intervjuene med ham så snakket han om noen ufravikelige prinsipper, som jeg mener huske handlet om å styre kamper, spille offensivt osv. Hvis vi ser bort fra bortekampene i Europa (jeg antar at de fleste synes det er greit å gjøre noen tilpasninger der), hva slags tilpasninger er det snakke om? Jeg vet, de ble liggende lavt mot Brann og B/G borte. Men ifølge AJ var det ikke meningen at dette skulle være lagets "uttrykk", som han kaller det. Det jeg lurer på er om vi kan si at dette handler om bevisste strategiske valg, eller om det er snakk om at RBK blir "spilt lave", eller at vi ikke får til det vi vil av andre grunner. Har AJ en annen agenda her, enn det han sa i intervjuet? Har han ikke tro på spillerstallen og går på akkord med egne prinsipper?

Hvis noen føler seg kallet, belær meg gjerne.
Men helst uten bruk av caps lock Wink
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 17:33    Post subject: Reply with quote

Uansett om du blir spillt lav av Sandefjord på Lerkendal eller velger å ligge lavt er begge deler katastrofe .
Etter 2 år med din ledelse.

30/70 i ball,når du selv sier du vil styre kamper er katastrofe.

Så svaret er at AJ er på feil plass. En fisk på land . Ingen forutsetninger for å lede en stor klubb eller være ansvarlig for å trene den.

Han kunne begynt med å være spiller utvikler på SalMar når han kom til oss. Det ville vær rett nivå og plass
waterfalls
Veteran

PostPosted: 03.11.2025 17:35    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Spartacus wrote:

Jeg tror også AJ har en mer moderne lederstil, og er ikke sikker på at "personalpolitikken" er hans største problem.

Det kan godt hende at du har rett i konklusjonen. Men, du har feil hvis du mener det «å rive kjeft» er moderne lederstil. Det er faktisk feil. Det er en svært utdatert lederstil og omtrent utdødd - da man bare får kortsiktige og svært varierende resultater (Tom Nordli er vel en som sist hadde suksess med dette i Norge?)

Men hvor kommer det fra at Johansson sin lederstil er basert på å "rive kjeft"? Alle moderne ledere tar i bruk veldig varierende ledermetoder, og de varierer også mellom når de bruker disse metodene. Det å "rive kjeft" som enkelte kaller det, har sin hensikt inni mellom det også. Men det handler om når og hvordan man gjør det og ikke minst hva man gjør i etterkant for å følge opp spilleren.

Mitt inntrykk er AJ ikke overdrevent bruker den metoden, men når han mener det er riktig og passende å gi tydelig beskjed. Så hender det seg det går en kule varmt, men altså begge parter sier de har skværet opp og det er eneste hendelse som har lekket så langt. Så basert på den episoden har folk konkludert med at Alfred sin lederstil er å "rive kjeft", men det jeg har lest av folk som er på treninger osv. tilsier det motsatte.

Og Reitan Sunde skal ikke frikjennes selv om han løp mest, han stoppet 5-10 meter før han var i sikring og hadde fullført feturløpet sitt i kampens siste sekunder. Er det et tidspunkt man ofrer alt og SKAL fullføre løpet sitt så er det da.

Jeg tror heller ikke noe på at Johansson hadde en slik lederstil når han ledet juniorene til FCK, rart at for eksempel Sahsah gjerne ville hit på grunn av Johansson i så fall.

Man kan mene mye om den episoden, men begge parter sier de har skværet opp og jeg mener heller ikke det er grunnlag for å si at Johansson har en lederstil som baserer seg på å "rive kjeft". Hvis det er bare kjeft når det gjøres feil så er det lite læringsfremmende, men å gi klar beskjed når det faktisk trengs for at alvoret skal komme frem kan ha en hensikt så lenge etterspillet eller hva jeg skal kalle det blir gjort på riktig måte.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 99, 100, 101
Page 101 of 101

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb