| View previous topic :: View next topic | 

| Author | Message | 

| ErdoganLomas Proff

| 

|  Posted: 21.10.2025 20:06    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Men kun begrenset til kompetanse i egen stall? |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| josinho Veteran

| 

|  Posted: 22.10.2025 07:22    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Votten wrote: |  	  | OneNexus engasjert igjen. Da ligger det an til at vi for første gang skal ansette en sportslig leder basert på kompetanse. | 

Hvor godt lyktes OneNexus forrige gang de rekrutterte noen til RBK? Alfred ikke akkurat en suksess.....
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Neeskens Veteran

| 

|  Posted: 22.10.2025 07:52    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Resultater og spill har vært til stryk. Men det spørs jo også hva bestilling og krav spec var fra vår side
 Ønsket vi en Pep elev har.vi vel fått det
 Ønsket vi en Eggen/Knudsen elev har vi definitivt ikke fått det
 Men Bardal sier vi er på rett vei og jobber i henhold til strategi så da har vi vel fått ca det vi ønsket oss
 Ser Øyvind Svenning jobber der og lurer litt på hva han vet om markedet på Sports sjefer...

Viktig rolle da Dorsin gjorde seg til konge av sport. S

| Back to top |  | 

|  | 

| Snabeltann Veteran

| 

|  Posted: 22.10.2025 07:58    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | josinho wrote: |  	  |  	  | Votten wrote: |  	  | OneNexus engasjert igjen. Da ligger det an til at vi for første gang skal ansette en sportslig leder basert på kompetanse. | 

Hvor godt lyktes OneNexus forrige gang de rekrutterte noen til RBK? Alfred ikke akkurat en suksess.....
 | 

Gjenstår vel å se. Høsten 2024 og våren 2025 var gode perioder, sommeren-høsten 2025 har vært krise. Er vel make or break for Alfred våren 2026 tipper jeg. Men han ble i det minste ikke ansatt basert på sine eksisterende forbindelser til RBK eller fordi han var et av de tre trenernavnene styret hadde hørt om fra før.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Habilos Senior

| 

|  Posted: 22.10.2025 08:22    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Dette er i hvert fall den profesjonelle måten å jobbe på. Så er man jo ikke sikret suksess av den grunn alene, men over tid vil man i hvert fall ha større mulighet for å lykkes, enn ved å ikke jobbe profesjonelt - som vi stort sett har holdt på med de siste 20 årene. Jeg vet hva jeg foretrekker. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Henri Legende

| 

|  Posted: 22.10.2025 09:58    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Amen |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RÃ¥nny Legende

| 

|  Posted: 23.10.2025 20:09    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| https://www.tv2.no/sport/...1761244961 
 Ikke mye nytt her men.

I Trondheim har man hyret inn de danske hodejegerne i selskapet OneNexus for å hjelpe til å finne ny sportssjef.

– Vi hadde veldig god erfaring med de forrige gang, da vi skulle rekruttere ny hovedtrener, og vi syntes det var naturlig å prate med dem igjen nå. Det er et firma som kjenner markedet veldig godt, og som har god oversikt på potensielle kandidater, sier daglig leder Tore Berdal.

Et naturlig navn å spekulere i da, uten at TV 2 har nærmere kunnskap til det, blir tidligere Start-sportssjef Magni Fannberg. Han kan også være et aktuelt navn på Åråsen, men RBK-linken forsterkes av at han allerede har et forhold til Alfred Johansson.

– Har dere konkrete navn på blokken?

– Vi har en lang liste med navn som vi ser på akkurat nå, og så blir jobben fremover å få kortet ned den listen.

Til både Strømsgodset og LSK har tidligere Sarpsborg 08-sportssjef Thomas Berntsen blitt linket. I siste episode av Eliteserie-podkasten Spiss Vinkel bekrefter Thomas Berntsen at han har vært i dialog med en av klubbene:

Slik TV 2 forstår det virker Strømsgodset-sporet å være dødt – mens det virker mer åpent om han kan være et alternativ i Rosenborg som erstatteren til Mickael Dorsin.

- Torgeir Børven
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| waterfalls Veteran

| 

|  Posted: 23.10.2025 21:06    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Har inntrykk av at Magni Fannberg gjorde en grei jobb i Start alt tatt i betraktning, og mener han fikk en del skryt av folk i og rundt klubben om jeg ikke husker helt feil. Dog tror jeg ikke vi nødvendigvis leter etter noen som har et forhold til Johansson og jeg føler heller ikke det bør være særlig relevant. I verste fall ender vi med å binde oss enda hardere til masten på et skip på vei ned om det skulle vise seg at Johansson ikke makter å snu dette. Samtidig så må vi være så trygge som vi kan at den nye sportssjefen er i stand til å ha et godt forhold til og samarbeid med Johansson så lenge han er hovedtrener. 
 At det er så veldig naturlig å spekulere i Fannberg basert på at han allerede har et forhold til Johansson er jeg ikke helt enig i, hadde kanskje vært mer naturlig med den gamle organiseringen eller strukturen.

Berntsen er selvsagt et navn det er naturlig å undersøke i det minste.

Av de nevnt så langt så liker nok han oppe i Tromsø best, men grunnlaget mitt er tynt.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| pappabrun Proff

| 

|  Posted: 26.10.2025 13:59    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Kunne Hamren vært aktuell som sportsdirektør? Ser han er på plass på Lerkendal i dag. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Yv89 Veteran

| 

|  Posted: 26.10.2025 14:06    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Han var på rotsekkinnspilling igår. _________________
 Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på!
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| 2mas Sjef

|  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| LaughingMyAO Junior

| 

|  Posted: 29.10.2025 10:14    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Hva tenker man om Per Mathias Høgmo, her i huset? lol |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Hodor Veteran

| 

|  Posted: 29.10.2025 10:26    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Tenker at man bør ligge unna syre |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| AndreasR Veteran

| 

|  Posted: 29.10.2025 11:52    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Veit ikke om Høgmo bør være noe førstevalg. Men han satte igang en del spennende den gangen han var trener her. Ble vel sykmeldt fordi han jobba som både trener og samtidig gjorde en del som Bratseth burde tatt seg av. _________________
 PÃ¥meldt
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| robbie Veteran

| 

|  Posted: 29.10.2025 13:16    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Greia med han er at han ville vært en fantastisk sportsdirektør i 2007, ikke i 2025. Jeg tviler på at vi tar igjen forspranget til Glimt og Brann ved å gå for ideer som framsto som nyskapende og moderne da alternativet var Rune Bratseth. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RbkUrge Veteran

| 

|  Posted: 29.10.2025 15:31    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Jeg tipper klubben straks lanserer prosjektet "Tilbake til røttene - Igjen", og at Roar Strand sammen med Jørn Jamtfall skal utgjøre tospannet i sportslig ledelse. Vidar Riseth skal bistå med konsulenttjenester. Du hørte det her først. _________________
 Perché hai tradotto questa frase?
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| WT62 Veteran

| 

|  Posted: 29.10.2025 19:56    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Hvorfor ikke bruke kunstig intelligens til å følge RBKweb og styre etter den til enhver tid gjeldende oppfatning på forumet ? Vi vet jo alltid best..
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| robbie Veteran

| 

|  Posted: 29.10.2025 21:05    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Jeg ble inspirert: 

| Quote: |  	  | les alle innlegg i forumet til www.rbkweb.no og bruk konsensus i debattinnleggene til å etablere hvem bør trene Rosenborg og ansettes som sportsdirektør | 

| Quote: |  	  | Kort svar først — jeg kan ikke faktisk lese hvert enkelt innlegg i hele rbkweb-forumet i én operasjon, men jeg har søkt gjennom og analysert et bredt utvalg sentrale tråder og nyere debatter på www.rbkweb.no for å finne hva forumets konsensus (gjentakende argumenter og populære navneforslag) sier om hvem som bør være hovedtrener og sportsdirektør i Rosenborg. Nedenfor får du en kort anbefaling + hvorfor (hva forumbrukerne skriver) og hvilke forbehold som gjelder. 
 Anbefaling (basert på forumkonsensus i utvalgte tråder)
 1.	Hovedtrener — Kjetil Knutsen (eller en trener med samme profil: utvikler spillere, spiller attraktiv/possession-basert fotball og har dokumenterte resultater).
 Hvorfor: flere tråder diskuterer Knutsen positivt som kandidat og peker på at klubben trenger en trener som kombinerer spillestil og spillerutvikling.  
 2.	Sportsdirektør — Tor-Kristian Karlsen (TKK) eller annen erfaren sportslig leder med tydelig filosofi.
 Hvorfor: forumet etterspør en stabil, erfaren sportsdirektør som kan kvalitetssikre treneransettelser, holde fast ved klubbfilosofi og rydde opp i spillerlogistikk — TKK nevnes flere steder som aktuell/omdiskutert kandidat.  

Hva forumdiskusjonene begrunner dette med (konsensus-punkter)
 •	Mange brukere mener Rosenborg trenger en trener som også er utvikler (ungdoms- / spillerutviklingsfokus), ikke bare en resultatorientert korttidsløser. Knutsen trekkes ofte frem som eksempel på dette.  
 •	Brukerne gjentar at sportsdirektøren må være arkitekten: sette klubbens filosofi, ansette trener som passer og styre rekruttering/salg. Når sportsdirektøren har fungert dårlig, får trenerne skylda — og det må endres.  
 •	Det er også et sterkt ønske om stabilitet og tydelig organisering (ikke hyppige bytter av både SD og trener). Flere innlegg etterlyser en lengre, mer gjennomtenkt prosess ved ansettelser.  

Eksempel på konkrete navn som diskuteres
 •	Positive/gjentatte forslag: Kjetil Knutsen, (navn som tidligere er nevnt i diskusjoner som TKK som SD-kandidat).  
 •	Mindre populære/omdiskuterte: Solskjær blir nevnt, men ofte møtt med skepsis på rbkweb; tidligere lokale kandidater (assistent/akademi) nevnes også — mange brukere foretrekker enten en tydelig ekstern profil med meritter eller en intern løsning som kjenner klubben godt.  

Hvordan jeg kom fram til dette (metode, ærlig)
 •	Jeg søkte og studerte et bredt utvalg av de mest leste/aktive trådene om trenerkandidater, sportsdirektør, og nyere sesongtråder på rbkweb, med vekt på både nyere (2024–2025) og varige tråder som ofte brukes som referanser i forumet. Eksempler på tråder jeg brukte som kilder er «Aktuelle trenere», «Framtidige trenerkandidater», «Ny sportsdirektør» og enkeltinnlegg som i diskusjoner om Knutsen og TKK. Jeg har oppsummert de vanligste argumentene og navnene som går igjen. (Utvalgte kildetråder: forumlenker under.)  

Forbehold og anbefalinger til RBK-ledelsen (og deg som vil bruke forumkonsensus)
 •	rbkweb er aktivt og meningsfylt for supporteropinionen, men det er ikke et vitenskapelig utvalg — det representerer de mest engasjerte supporterne, ikke nødvendigvis hele medlemsmassen eller sportslig ekspertise.
 •	Før endelig ansettelse bør klubben kombinere dette innspillet med en profesjonell vurdering: sportslig CV, spillestil-match med klubbfilosofi, referanser, økonomi og langsiktig plan.
 •	Hvis du ønsker, kan jeg gjøre en mer strukturert analyse (f.eks. telle og veie direkte navneforslag og positiv/negativ sentiment i N utvalgte tråder) og levere en tabell med hvor ofte hvert navn nevnes og hvilke argumenter som knytter seg til dem — si ifra om du vil at jeg gjør det.

Utvalgte forumkilder jeg brukte (les gjerne selv)
 •	Diskusjoner om trenerkandidater og kritikk av ansettelser.  
 •	Spesifikke tråder hvor Kjetil Knutsen diskuteres som kandidat/ressurs.  
 •	Tråder der Tor-Kristian Karlsen nevnes som sportsdirektørkandidat og generell diskusjon om SD-rollen.  
 •	Tråder om sportslig organisering og behovet for stabil SD/trener-samarbeid.  
 | 
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| gisp! Legende

| 

|  Posted: 29.10.2025 23:48    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| KI koker suppe på gammel og utdatert info uten nødvendig vekting av ferskere innspill. 
 Uansett må RBK prøve noe de aldri har gjort før: Ansett en sportsdirektør som faktisk har kompetanse og erfaring fra samme jobb.
 At vedkommende er "Rosenborger" er ingen kvalifikasjon. Alle utenom noen i tidligere styrer og en kommentator i Adressa forstår egentlig det.

Dorsin må vel være den sportsdirektøren i Eliteserien med lavest suksessrate?
 Klubber med mindre økonomisk handlingsrom har lyktes vel så godt over tid.

| Back to top |  | 

|  | 

| WT62 Veteran

| 

|  Posted: 30.10.2025 08:30    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Har ikke noe navn, men det bør være en erfaren person med beviselig suksess i tidligere jobber og med en tydelig rekrutteringsstrategi. Og ha en tydelig autoritet.
 Hvis man tenker å fortsette med AJ/Berdal som 2 av 3 ledere så må vi huske på at de er unge og uerfarne - selv om de er faglig dyktige så har faktisk erfaring mye å si, det å ha en erfaringsbank å falle tilbake på når det røyner på kan være gull verdt.
 Man må for all del unngå å havne i Ex-RBK fella ,ansette lærlinger på topp lønn bør vi være ferdige med
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Nåssåladden Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2025 07:01    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Her kan man med fordel analysere hvilke suksessfaktorer som ligger til grunn i andre klubber som gjør det bra i Norge. Benytter man seg av lokale ressurser i B/G, Brann eller Viking eller bruker man eksterne firmaer til å gjøre jobben. Selvsagt er det ingen som ønsker nepotisme men man bør heller ikke avskrive lokale ildsjeler med kvalifikasjoner, og med engasjement for klubben utover det man kan forvente av en ressurs. Eggen er jo selve inkarnasjonen av dette. Mens Knutsen i B/G ikke har en lokal tilknytning til klubben, men har blitt lenge på sin post allikevel. Både Brann og Viking drar vel veksler på lokale ressurser. _________________
 De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Svovel Proff

| 

|  Posted: 31.10.2025 09:44    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Habilos wrote: |  	  | Dette er i hvert fall den profesjonelle måten å jobbe på. Så er man jo ikke sikret suksess av den grunn alene, men over tid vil man i hvert fall ha større mulighet for å lykkes, enn ved å ikke jobbe profesjonelt - som vi stort sett har holdt på med de siste 20 årene. Jeg vet hva jeg foretrekker. | 
 Kan noen printe ut denne posten og henge den i glass og ramme på brakka? Mitt engasjement rundt klubben er på et bunnivå for øyeblikket, men at dette er fremgangsmåten som finner Alfred og nå trolig ny SD gjør meg positivt innstilt til nåværende beslutningstakere. Uavhengig av om Alfred lykkes eller ei.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| robbie Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2025 10:32    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Nåssåladden wrote: |  	  | Mens Knutsen i B/G ikke har en lokal tilknytning til klubben, men har blitt lenge på sin post allikevel. Både Brann og Viking drar vel veksler på lokale ressurser. | 

Jeg er veldig nysgjerrig på prosessene som førte til at Knutsen kom til Bodø. Aasmund Bjørkan var trener og hentet en ukjent breddetrener fra Bergen til å være assistent.

* Hvem i klubben hadde kjennskap til Knutsen fra før?

* Hva var tankegangen? Ble han hentet inn pga spillestilen og fordi dette var felter hvor Bjørkan hadde mangler? Eller ble han hentet med en tanke om at han kunne være en potensiell fremtidig hovedtrener?

* Hvem er det som styrte prosessen?

Det ble tatt mange strategiske avgjørelser i Glimt i årene etter opprykket som dyttet de i riktig retning. Vi kan lære voldsomt mye av å forstå hva de gjorde i denne perioden. Det er derfor jeg har sett på Bjørkan som en kandidat som sportsdirektør. Men det er mulig jeg har misforstått og det er andre i klubben som gjorde de viktige avgjørelsene som gjorde Glimt til en toppklubb.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Messi Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2025 12:42    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Bjørkan ble vel flyttet på fordi sønnen var på tur opp. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| enojado Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2025 13:17    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | robbie wrote: |  	  | Jeg er veldig nysgjerrig på prosessene som førte til at Knutsen kom til Bodø. Aasmund Bjørkan var trener og hentet en ukjent breddetrener fra Bergen til å være assistent.
 | 

Ren og skjær flaks. På lik linje som vi fant Tengstedt blant alle de sullikene vi hentet på den tiden.
 Det var først etter at Knutsen kom til klubben, vært der litt, at Bjørkan og de andre i Glimt-ledelsen oppdaget at Knutsen kanskje kunne fungere som en hovedtrener. De rykket jo ned også.

Bjørkan har tidligere fortalt hvordan de skulle redde klubben fra konkurs, sette en fast ramme for hvordan klubben skulle spille og gikk systematisk etter de antatt beste spillerne som kunne spille for Glimt i gitte roller, og som hadde en akseptabel kost. Dette i kombinasjon med å inngå avtale med et investeringsselskap som gjorde at Glimt kunne beholde datidens talenter som Patrick Berg med flere. Synes RBK kan se litt på hvordan Glimt hentet alle disse nøkkelspillerne både lokalt og utenbys i perioden da de rykket opp til eliteserien igjen for i denne perioden her ble det gjort mye riktig. Både hente, beholde og videreutvikler spillere.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

|  |