English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2025
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 52, 53, 54  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mirar
Veteran

PostPosted: 04.08.2025 19:58    Post subject: Reply with quote

Blir nok Lirim
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran

PostPosted: 04.08.2025 20:01    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Altså var Ola på toppen av lista for bare fem dager siden. Så kan en jo spekulere i hvor mange andre navn som er på den lista, jeg begynner å bli skeptisk til om det skjer noe i det hele tatt.

Takk for utdyping. Da har nok eventuelle andre og tredjevalg på listen glippet fordi Dorsin prioriterte å gamble med å vente på Solbakken.

Det finnes sikkert mange som mener at slik gambling er sparkelsegrunn. Jeg mener en spiller som Solbakken er verdt å gamble på.

Da blir det hastverk på brakka de neste ukene iallefall.
Back to top
Fusion
Veteran

PostPosted: 04.08.2025 20:19    Post subject: Reply with quote

Måtte han sitte benk ut kontrakta med 0 mål og assist.
Back to top
RBKgutt
Senior

PostPosted: 04.08.2025 20:39    Post subject: Reply with quote

Men da vet vi at han virkelig ikke ville til Rosenborg da. Når løsningen ble lagt på bordet. Bare å gå videre.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 04.08.2025 21:21    Post subject: Reply with quote

Personlig er jeg litt lettet over at klubben ikke brukte penger på Ola Solbakken. Meget overvurdert spiller i mine øyne.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 04.08.2025 21:43    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
waterfalls wrote:
Vi har da Trond Henriksen som speider pluss noe sånt internship-greier og så leier vi inn agenter innimellom i tillegg. Skjønner ikke dere som sier vi ikke har noe speidernettverk, oser jo klasse av det opplegget vårt.

For å være seriøs: Speiding og analyse er noe jeg ikke skjønner hvorfor norske klubber ikke satser mer på. Noen har vært flinke til å bygge seg et eksternt nettverk nede i Afrika for eksempel og det er bra, men å bygge opp et internt nettverk i tillegg er noe jeg tror alle klubber hadde gått i pluss på over tid. Både i form av færre feilkjøp, men også større sannsynlighet for å treffe gull på spillere som man ellers ikke hadde funnet eller oppdaget.

Kombinasjonen færre bomkjøp og økt sannsynlighet for gode salg gjør at man tjener inn de pengene man bruker over tid.

Rosenborg har 300+ millioner i gjeld. Største gjeldsbolken i hele Eliteserien. Det er dyrt å være fattig, og da er også et betydelig scoutingnettverk og ansatte dedikert til å finne spillere noe man ikke har råd til.

Selv lag med dedikerte scoutingnettverk som koster mer enn å drifte en norsk eliteserieklubb bommer på kjøpene sine. Så konklusjonen "flere folk = færre bomkjøp" er det ingen automatikk i. Og RBK som klubb har måtte være risikoavers og kutte til beinet der de kan.

Man må investere litt og litt når man har råd til det. Men har man bygd opp ett nettverk hvor det er kompetente folk så blir det færre bomkjøp. Det blir derimot aldri 0 bomkjøp for man klarer aldri treffe 100%, men sannsynligheten for å treffe øker og sannsynligheten for å bomme minsker. Så over tid vil det blir færre bomkjøp.

Jeg har aldri hevdet at ingen lag ikke bommer derimot, det som derimot blir bom er påstanden din "Selv lag med dedikerte scoutingnettverk som koster mer enn å drifte en norsk eliteserieklubb bommer på kjøpene sine. Så konklusjonen "flere folk = færre bomkjøp" er det ingen automatikk i." fordi du likestiller det at klubber med stort budsjett også bommer betyr at det ikke blir færre bomkjøp. Jeg tror klubbene med stort budsjett bommer mye mindre enn de hadde gjort om de hadde hatt mye mindre budsjett.

Færre bomkjøp er derimot ikke det samme som at det ikke vil skje bomkjøp, så for meg virker det som du har lagt til grunn at de to er det samme men det blir feil.

Så er det viktig for meg å presisere at jeg mener et godt nettverk her altså, ikke ved ansettelse av en eller to speidere bare. Og jeg snakker over tid, altså jeg mener ikke at om man ansetter 5 speidere mellom nå og frem til vintervinduet starter så vil vintervinduet magisk bli mye bedre. Og til syvende og sist så er det viktig at det er kompetente personer som blir ansatt. Over tid så vil jeg tro det lønner seg.

Så forstår jeg at det har vært vanskelig for Rosenborg de siste 5-7 årene å investere mye i dette, men dette med speidere og nettverk er noe som ble snakket om for sikkert 15 år siden også. Kanskje også 20 år siden vil jeg tro det var et tema.

Det er ikke en quick fix, det er en langsiktig løsning som man ikke høster fruktene av i morgen.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 04.08.2025 23:32    Post subject: Reply with quote

Ja. Det ble snakket om for 15 år siden. Men så kom Koteng og nå sitter vi her med 300 mill i gjeld.

Argumentene dine er gode. Men bare relevante som en framtidig plan. Det er fullstendig urealistisk å forvente at vi skulle bygge speidernettverk midt i krisen vi har vært gjennom.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 00:27    Post subject: Reply with quote

Nei, men så startet jeg vel med å snakke om norske klubber generelt og ikke bare Rosenborg spesifikt også skal sies. Poenget var vel at norske klubber generelt har vært for dårlig på dette, inkludert Rosenborg.

Og et sted må man starte tenker jeg, det er fint at vi har Trond Henriksen men om han er den som gir oss mest valuta for pengene som speider er jeg usikker på. Ikke et vondt ord om Trond, virker som en veldig bra fyr og fin klubbmann men når vi er i en økonomisk presset situasjon så burde vi forsøke å få mest mulig igjen for hver krone vi bruker tenker jeg.

En speider er bedre enn ingen, også er to bedre enn en igjen også videre. Samme gjelder analyse og data også, hvor involvert er de som analyserer kamper involvert i analyse av nye spillere for eksempel.

Selv om man har hatt dårlig råd kunne man så smått ha begynt å lagt et lite grunnlag tenker jeg.
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 07:52    Post subject: Reply with quote

Når det komme til analyseverktøy for scouting av spillere så har rbk (og alle andre eliteserieklubber) i alle fall tilgang til dette analyseverktøyet: https://www.eliteserien.n...-teknologi

Spørsmålet er jo i hvilken grad de har kompetanse til å bruke det på brakka.
Back to top
LaughingMyAO
Junior

PostPosted: 05.08.2025 09:26    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
LaughingMyAO wrote:

Fjorårets høst var bare en fluke, jeg forstår virkelig ikke de som så seg blind i den.

Det var jo ikke det. Vi solgte de 3 som behersket spillestilen vår best i høst.

Og der har du hele problemet, når er det sist vi hadde en gruppe spillere som stabilt ble satset på og var villig til å bli?

Vi har en gjennomstrøm av spillere her i klubben som er helt latterlig. Hele måten vi blir styrt på er hva jeg ville karakterisert som direkte middelmådig.

Velg ett hvilket som helst annet lag i eliteserien, det er knapt noe som skiller mellom oss..

Denne fantasien vi lever i at vi er en storklubb er nettopp det, en fantasi.

Vi er middelmådige i alt vi gjør, vi var spesielle med Eggen som spydspiss, hvor vi hadde en klar fotballstil..
NÃ¥ har vi en oppskrytt svenske, med en svensk Sportslig Leder, som knapt har gjort noe som helst innen fotballyrke!

Og vi tror dette er veien til suksess??
Utrolig naivt.

Rosenborg Ballklub solgte sjela for lenge siden.
Alt vi gjør er middelmådig, fra ledelse til ballgutt!
Back to top
Pettergomes
Rutinert

PostPosted: 05.08.2025 10:30    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/sp...nne-mannen

Nekter enda et 99kr abb. Men tipper slovensk liga elns?

Spennende.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 13:24    Post subject: Reply with quote

LaughingMyAO wrote:
Montana wrote:
LaughingMyAO wrote:

Fjorårets høst var bare en fluke, jeg forstår virkelig ikke de som så seg blind i den.

Og der har du hele problemet, når er det sist vi hadde en gruppe spillere som stabilt ble satset på og var villig til å bli?

Vi har en gjennomstrøm av spillere her i klubben som er helt latterlig. Hele måten vi blir styrt på er hva jeg ville karakterisert som direkte middelmådig.

Du har fått med deg at RBK har 300 millioner i gjeld og taper penger hvert eneste år? Vi har tapt 50 millioner i året de siste årene, og 20-25 mill av det er nå gjeldsbetaling.

Vi må ha en gjennomstrøm av spillere fordi vi er helt avhengig av å selge for å fortsatt ha en klubb om 5 år.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 13:28    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Så forstår jeg at det har vært vanskelig for Rosenborg de siste 5-7 årene å investere mye i dette, men dette med speidere og nettverk er noe som ble snakket om for sikkert 15 år siden også. Kanskje også 20 år siden vil jeg tro det var et tema.

Det er ikke en quick fix, det er en langsiktig løsning som man ikke høster fruktene av i morgen.

Jeg tror ikke vi er uenige. Poenget mitt er at RBK har ikke hatt et økonomisk handlingsrom til å satse ansattkostnader på noe som tar lang tid å bygge opp og som er et usikkert kort.

Poenget er at selv gode scoutingnettverk bommer, fordi fotball er ikke så enkelt at man kan moneyballe statistikk og scoutingrapporter.

Og et RBK som blør penger hvert eneste år har ikke råd til det. Ja, det kan i teorien koste oss penger på sikt, ved at vi går glipp av spillere som kanskje kunne tjent oss penger og dekket inn kostnaden+mer. Men risikoen er jo også at vi bygger opp et scoutingnettverk for mange millioner som ikke leverer nevneverdig bedre, med penger vi ikke har til prosjektet.

Det er her risikovurderingen kommer inn.

Hvis vi klarer å stabilisere økonomien til et punkt hvor vi ikke taper masse penger hvert år og har en gjeldsbyrde som nesten er uhåndterlig så er jeg helt enig i at vi bør utvikle mer egen scouting og ikke bare sitte på wyscout.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 13:41    Post subject: Reply with quote

LaughingMyAO wrote:
Montana wrote:
LaughingMyAO wrote:

Hva i alle dager er det du babler om? Tagseth prøvde vi å beholde, men han ville dra. Nypan og Broholm var helt livsnødvendige og fantastiske salg. Hvilken verden lever du i. Vi må over tid nå bygge opp et solid og bærekraftig fundament og holde på en spillestil som vi mestrer til perfeksjon som gjør at vi tåler å miste spillere. Fra akademiet og opp. Vi må i stor grad fortsette å produsere egne spillere som vi planlegger å selge.

Last edited by Montana on 05.08.2025 13:45; edited 1 time in total
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 05.08.2025 13:45    Post subject: Reply with quote

Og etterhvert som vi bygger opp og forhåpentligvis blir stabilt bedre vil bedre spillere se på oss som en potensielt langsiktig arbeidsgiver, og ikke et springbrett.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 17:53    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
waterfalls wrote:

Jeg tror ikke vi er uenige. Poenget mitt er at RBK har ikke hatt et økonomisk handlingsrom til å satse ansattkostnader på noe som tar lang tid å bygge opp og som er et usikkert kort.

Poenget er at selv gode scoutingnettverk bommer, fordi fotball er ikke så enkelt at man kan moneyballe statistikk og scoutingrapporter.

Og et RBK som blør penger hvert eneste år har ikke råd til det. Ja, det kan i teorien koste oss penger på sikt, ved at vi går glipp av spillere som kanskje kunne tjent oss penger og dekket inn kostnaden+mer. Men risikoen er jo også at vi bygger opp et scoutingnettverk for mange millioner som ikke leverer nevneverdig bedre, med penger vi ikke har til prosjektet.

Det er her risikovurderingen kommer inn.

Hvis vi klarer å stabilisere økonomien til et punkt hvor vi ikke taper masse penger hvert år og har en gjeldsbyrde som nesten er uhåndterlig så er jeg helt enig i at vi bør utvikle mer egen scouting og ikke bare sitte på wyscout.

Jeg har dog aldri hevdet at scoutingnettverk aldri bommer så jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir dratt inn som et slags poeng eller argument mot det jeg sier? Jeg har sagt at det blir færre bom over tid, ikke at man ikke fortsatt kommer til å bomme.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 18:42    Post subject: Reply with quote

Og poenget mitt er at å investere mye penger i scouting, som fullt mulig ikke lønner seg innenfor en viss tidshorisont, er en risiko man ikke har råd til når man ikke har penger og er hundrevis av millioner i minus.
Back to top
mirar
Veteran

PostPosted: 05.08.2025 18:54    Post subject: Reply with quote

RBK har generelt gjort det bra i øst-europa. Dockal, Sapara, Nemcik osv.
Øst-Europa og Danmark er spillere som passer godt inn RBK.
Burde fokusere på disse områdene, synd med Jahmir Hyka men.
Back to top
FormerlySlaves
Junior

PostPosted: 06.08.2025 21:12    Post subject: Reply with quote

Thulian wrote:
FormerlySlaves wrote:
Ser det er en Matej Trusa i stallen til Stars & Friends som bør være innenfor økonomisk hvis man baserer seg på verdisetting fra Transfermarkt. Gode stats for U21 Slovakia. Greie for klubblag.

Altså etternavnet alene bør være god nok grunn til å gå for han😂👌

Andre spillere med obskøne navn er jo driblevingen Tine Cuk på NK Maribor og stopper talentet Mark Hendrik Kukk på FC Flora. Garantert bra draktsalg.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 21:35    Post subject: Reply with quote

Så mye kuk har jeg ikke sett på RBKweb-forumet før.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 21:48    Post subject: Reply with quote

Var ikke rart tråden gikk i debug mode, si
Back to top
jfudh
Junior

PostPosted: 06.08.2025 22:18    Post subject: Reply with quote

https://www.youtube.com/w...XHg8PPnhqE
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 08.08.2025 15:24    Post subject: Reply with quote

Om det stemmer at de er ferdig handlet nå så blir jeg litt skuffet. Hadde vært greit med en offensiv spiller til inn. Helst på midtbanen. Vi trenger desperat en som har flere strenger å spille på enn Fossum og Santari.
Vegard2711
Legende

PostPosted: 08.08.2025 16:44    Post subject: Reply with quote

Brukt en del penger nå, sikkert rundt 50 mill. Så ikke overraskende at de er ferdig. Man har erstattet de to man solgte samtidig som man har styrket seg på høyreback og signert Ceïde permanent.

Så får man nok heller se etter sesongen hva som må gjøres. Da blir det vel aktuelt å se på spissplass, midtbane og kanskje en stopper. Så kommer det jo også an på salg.

Sånn det er nå så har man jo mange på midtbanen. Nordli, Selnæs og Santeri/Fossum som de som starter og så en av de to på benk sammen med Zeidan. Neppe aktuelt å hente inn noen om man ikke plutselig skulle selge Santeri feks som der vel har vært noe interesse rundt.

Men etter sesongen så drar nok Zeidan siden lånet neppe blir permanent og da får man en ekstra plass ledig. Så forsvinner nok Racic og man kan få inn en utfordrer til Mikkel Ceïde. Og så en solid utfordrer til Dino med forhåpentligvis Holm og Sæter ut.
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 08.08.2025 17:26    Post subject: Reply with quote

Nå har Holm blitt så gammel at eventuelle klubber ikke ser etter utviklingspotensiale i spilleren de kjøper, nå er det resultatene som spilleren har i klubb. Er redd for at Holm blir kontraktstiden ut, for ingen betaler for en sånn spiller..
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 52, 53, 54  Next
Page 45 of 54

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb