View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 14.07.2025 19:21 Post subject: |
|
|
Sliter wrote: | ChatGPT er i grunnen Google på sterioder. Altså et søkeverktøy.
Eneste jeg spurte om var å finne åpne kilder på konflikt mellom Rekdal og Dorsin ang. spillerkjøp og Tengstedt spesifikt.
Jeg har absolutt ingen intensjon om å holde ChatGPT unna forumet, da det er raskeste veien til kilder. At du mener den ikke har forutsetninger for å gi svar som samsvarer med virkeligheten, får stå for din regning. |
ChatGPT er en tekstgenerator som er trent på internett. Det er en algoritme som anslår hva som er det mest sannsynlige utfallet av neste ord gitt en instruks.
Den kan fint finne på å skrive komplett løgn og finne opp kilder (ref. Tromsøsaken). Og selv om den refererer til ekte kilder (konkrete kilder), så det er ikke gitt at gjengivelsen av kildene er riktige eller utvalg av kilder representererer virkeligheten.
Med mindre du faktisk verifiserer det selv og går gjennom alle kildene den oppgir så kan man ikke ta det for god fisk.
ChatGPT har en funksjon, men man må også være bevisst i bruken. Å bruke ChatGPT som en søkemotor og en faktafinner er oppskrift på å bomme kraftig.
Så hvis du bruker ChatGPT så bør du faktisk inn på de aktuelle kildene og sitere de og gjengi de, fremfor å lime inn svaret fra ChatGPT. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 14.07.2025 19:30 Post subject: |
|
|
Enig i det mac.
Jeg gikk inn på artikkelen i bt.no og nettavisen. jeg gikk ikke gjennom alle 15 kildene. Tok kun stikkprøver. Nå kan fort både bt og nettavisen være basert på samme artikkel.
Søket var søk for å bekrefte påstanden til josh og den fant ikke noe. Skjønner det ville vært problematisk, hvis jeg spurte den om argumentasjon for en sak jeg ønsket å bevise og i den forbindelse gav den en serie med kommandoer.
Jeg limte også inn spørsmålet jeg stilte. Åpent spørsmål uten bias.
Helt uproblematisk å lime inn linker til artiklene ved et senere tilfelle. |
|
Back to top |
|
 |
Vakker Blomst Proff
|
Posted: 14.07.2025 20:00 Post subject: |
|
|
Vi må nok bare innse at KI også vil gjøre sitt inntog på et såpass tradisjonelt forum som RBKweb er. Personlig har jeg ikke noe i mot måten Sliter gjør det på, med full åpenhet. Verre når noen forfekter KI-genererte tekster som sine egne, slik som Bart1 har begynt med.. |
|
Back to top |
|
 |
Vassflua Junior
|
Posted: 14.07.2025 20:05 Post subject: |
|
|
Det er jo bedre at det gjøres med full åpenhet, for all del - men det trekker jo også ganske mye ned at det gjøres med null forståelse for hva verktøyet er for.
Faktisk er jo å få ChatGPT til å skrive et innlegg for deg basert på en prompt utrolig mye mer fornuftig bruk enn å tro at det er en søkemotor på stereoider, for det er det virkelig ikke |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 14.07.2025 20:11 Post subject: |
|
|
Ja det er viktig å se på det som et verktøy.
Tror ikke noen mistenker meg for å bruke det som forfatter. Har vel for mange skrivefeil, orddelingsfeil og tegnfeil. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 14.07.2025 20:35 Post subject: |
|
|
@vassflua
Jeg skjønner hva den mest fornuftige bruken av chatgpt er, men den kan benyttes til andre ting også. Ja det er sinnssykt resurskrevende og det er ikke det den er bygget for å gjøre.
Ja det var upresist å kalle den en søkemotor, da den gir deg en oppsummering av hva den finner. Du kan be den om å søke gjennom åpne kilder for eks. finne en uttalelse. Man er dog avhengig av +versjonen som er koblet til nettet, ellers får man kun innlærte svar.
Kilde henvisnig er på sin plass. |
|
Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 14.07.2025 20:48 Post subject: |
|
|
MikAIl Dorsin-tråd?
Håpet er at Dorsin snart ser sine begrensninger i scouting og heller fronter å bruke noe av inntektene nå på å utvide nettverket med noen som kan yrket. F.eks en speider. |
|
Back to top |
|
 |
|