View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Alltid fremover Junior
|
Posted: 24.06.2025 06:46 Post subject: |
|
|
Jeg kan gi Dorsin og co et tips: Se til u-landslagene våre etter spillere, der er det mye spennende å hente. I stedet for å hente hjem "gamle helter" eller noen svensker og dansker, er det mye kvalitet å finne både på Norge G19 og Norge U21.
Kamptropp forrige G19-kamp:
https://www.fotball.no/fo...Id=8901125
Kamptropp forrige U21-kamp:
https://www.fotball.no/fo...Id=8904850
Her er det garantert spillere som er gode nok til å løfte laget, og samtidig ha videresalgspotensiale. Noen av dem koster kanskje 10+ millioner, men man kan fort få 100 for dem om et år eller to.
Unge, gode, norske spillere går ikke av moten. De er enklere å selge videre i Norge grunnet utenlandskvoten, og det å være landslagsspiller på G19 eller U21 er et kvalitetsstempel i seg selv.
Hadde man kjørt denne strategien noen år, er jeg helt sikker på at man hadde truffet bedre enn det vi har gjort de siste 10 årene. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 24.06.2025 10:07 Post subject: |
|
|
Fokus, som leverer scouting tjenester til eliteserieklubbene postet denne på linkedin. Noen interessante navn der kanskje?
Link: https://www.linkedin.com/...9544576001 |
|
Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 26.06.2025 11:56 Post subject: |
|
|
Alltid fremover wrote: | Jeg kan gi Dorsin og co et tips: Se til u-landslagene v�re etter spillere, der er det mye spennende � hente. I stedet for � hente hjem "gamle helter" eller noen svensker og dansker, er det mye kvalitet � finne b�de p� Norge G19 og Norge U21.
Kamptropp forrige G19-kamp:
https://www.fotball.no/fo...Id=8901125
Kamptropp forrige U21-kamp:
https://www.fotball.no/fo...Id=8904850
Her er det garantert spillere som er gode nok til � l�fte laget, og samtidig ha videresalgspotensiale. Noen av dem koster kanskje 10+ millioner, men man kan fort f� 100 for dem om et �r eller to.
Unge, gode, norske spillere g�r ikke av moten. De er enklere � selge videre i Norge grunnet utenlandskvoten, og det � v�re landslagsspiller p� G19 eller U21 er et kvalitetsstempel i seg selv.
Hadde man kj�rt denne strategien noen �r, er jeg helt sikker p� at man hadde truffet bedre enn det vi har gjort de siste 10 �rene. |
De beste på disse to lagene er allerede i utlandet, og ønsker seg sikkert til utlandet forran et bytte av klubb innenlands.Tror RBK må se på enda yngre landslag, for å være attraktive. |
|
Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 26.06.2025 12:54 Post subject: |
|
|
Faen gi meg noe transfernews snart. Frels meg fra ventetida, |
|
Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 26.06.2025 15:56 Post subject: |
|
|
FC København ser ut til å kjøpe Moukoko og Mignolet. Skal RBK klare og dra opp noen overasker denne gangen å, lenge siden Bendtner overgangen. |
|
Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 26.06.2025 18:50 Post subject: |
|
|
Tapt seg kolossalt Moukoko, men fortsatt artig overgang! Hadde ikke trodd han skulle havne i FCK for 50mill ish, tilbake i 2021-2022. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 26.06.2025 19:00 Post subject: |
|
|
Ganske sikker på at det finnes meget gode spillere som hadde vært interessert i å komme til RBK, og er tilgjengelig for en overkommelig overgangssum. Men tror dessverre at RBK har for dårlig nettverk, og at de er mest opptatt av trønder, nordmann, skandinav strategien. Om man ser på overgangslista de siste sesongene, så er det vel stappfullt av flopper. Bare Nemcik, Tengstedt og Santeri som holder nivået av de utenlandske. Og Holse selvsagt om man går litt lenger tilbake i tid. Sahsah er vanskelig å bedømme på grunn av skadene. Zeidan har noe ved seg, men det er for langt mellom øyeblikkene. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 26.06.2025 19:04 Post subject: |
|
|
Med tanke på at vi har flere utlendinger på lønningslista enn kvoten vi kan ha i troppen så synes jeg ikke påstanden om at vi prioriterer trøndere og nordmenn i urimelig grad står seg så bra. |
|
Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 26.06.2025 20:02 Post subject: |
|
|
Enig i at vi burde investere i bedre speiding. Tror folk undervurderer Dorsin men det finner vi ut med eksamen nå. Har måttet prioritere kvantitet over kvalitet pga. økonomien en stund nå, og forholde seg til trenerskifter. Begynner å få litt erfaring i rollen, og nå er strategien satt og den økonomiske stillingen plutselig en helt annen.
Liker at vi ser mer på lånespillere, det gjør at vi reduserer risiko betydelig og kan få tak i spillere som i utgangspunktet er utenfor vårt lønnsbudsjett. Ceide-overgangen er skikkelig fasit. Finne case som er i kulden uten så lang tid igjen på kontrakten, som vi tenker vil passe inn i gruppa og som til slutt kan ta lønnskutt for å bli en del av det vi bygger på nå...
Last edited by andrezinho on 26.06.2025 21:19; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 26.06.2025 20:31 Post subject: |
|
|
Henri wrote: | Med tanke på at vi har flere utlendinger på lønningslista enn kvoten vi kan ha i troppen så synes jeg ikke påstanden om at vi prioriterer trøndere og nordmenn i urimelig grad står seg så bra. |
Glemte skandinaver. Hvor mange spillere har vi som kommer utenfra Skandinavia eller Norden? Fasiten sier vel 1. Vår beste spiller Nemcik. Regner Dino som svensk, selv om han har et dobbelt pass. Zeidan også. |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 26.06.2025 21:45 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Ganske sikker på at det finnes meget gode spillere som hadde vært interessert i å komme til RBK, og er tilgjengelig for en overkommelig overgangssum. Men tror dessverre at RBK har for dårlig nettverk, og at de er mest opptatt av trønder, nordmann, skandinav strategien. |
spot on! er så lei! |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 26.06.2025 22:36 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: | Henri wrote: | Med tanke på at vi har flere utlendinger på lønningslista enn kvoten vi kan ha i troppen så synes jeg ikke påstanden om at vi prioriterer trøndere og nordmenn i urimelig grad står seg så bra. |
Glemte skandinaver. Hvor mange spillere har vi som kommer utenfra Skandinavia eller Norden? Fasiten sier vel 1. Vår beste spiller Nemcik. Regner Dino som svensk, selv om han har et dobbelt pass. Zeidan også. |
All den tid både Dino og Zeidan ble hentet fra svenske klubber så må man vel regne de som skandinavisk i denne sammenhengen ja.
Nemcik er vel eneste i troppen uten erfaring fra skandinavisk/nordisk fotball før han kom hit? |
|
Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 26.06.2025 23:02 Post subject: |
|
|
Her vel mer å gjøre med at de er født og oppvokst i Sverige og oppflasket i svensk fotball. Dino hadde vel ikke vært noe mindre skandinavisk om vi hadde hentet ham fra Gangwon istedet for Kalmar? _________________
Peter Storey wrote: | Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare |
|
|
Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 26.06.2025 23:07 Post subject: |
|
|
Bedre å hente Pellegrino som kortsiktig løsning |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 26.06.2025 23:28 Post subject: |
|
|
PauloSilas wrote: | Her vel mer å gjøre med at de er født og oppvokst i Sverige og oppflasket i svensk fotball. Dino hadde vel ikke vært noe mindre skandinavisk om vi hadde hentet ham fra Gangwon istedet for Kalmar? |
Var vel det som var poenget mitt ja, at de som resten av troppen i stor grad er oppfostret i skandinavia/norden og Nemcik er eneste som ikke har erfaring fra disse ligaene før han kom hit.
Sjeldent vi henter spillere helt utenfra nordisk fotball, men Nordic Sky fokuserer vel mest på spillere med tilhørighet til nordisk fotball også. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 26.06.2025 23:40 Post subject: |
|
|
mirar wrote: | Bedre å hente Pellegrino som kortsiktig løsning |
NÃ¥ er det vel akkurat det motsatte vi driver med endelig. Bygge lag og tenke langsiktig.
Kortsiktige ok løsninger som tar opp plasser for talenter er jo det som ødela rbk. Ordnet seg først når vi ikke hadde råd til å kjøpe nye spillere, da kommer talentene frem fra akademiet. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.06.2025 08:04 Post subject: |
|
|
Jeg tenker at problemet er at alle spillerne vi henter er fra Nordic Sky, ikke at vi helst vil hente skandinaver. Det er mer enn nok gode skandinaver til å få til et godt lag. Og jeg liker at vi satser på vårt eget akademi heller enn feks et akademi i Afrika. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7152 Location: South-west coast exile
|
Posted: 27.06.2025 08:07 Post subject: |
|
|
Hvilken retning man tar er i det store og hele ikke så viktig, men man må gjennomføre det godt. Det har vi ikke gjort de siste årene. Helt enig med Henri, vi kan godt hente trøndersk/lokalt, men da må vi hente de riktige typene. F.eks. ikke Alte. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.06.2025 08:59 Post subject: |
|
|
Ja, men når det gjelder trøndere så synes jeg det viktigste er at vi utvikler trønderske talenter, ikke at vi på død og liv skal hente hjem etablerte trøndere. Det er fint det også, hvis de er gode nok og passer inn i stilen, men den lokale tilknytningen bør helst skapes gjennom at trøndere kommer opp fra akademiet. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7152 Location: South-west coast exile
|
Posted: 27.06.2025 09:02 Post subject: |
|
|
Fullstendig enig. For min del må vi gjerne sette en stopp for å hente trøndere over en viss alder. Samtidig må vi også erkjenne at vi ikke kan ha en ellever eller en benk full av trøndere, som noen (f.eks. Petter Rasmus) mener. Vi vil alltids trenge å hente spillere fra utenfor Trøndelag/Norge/Skandinavia. Samtidig trenger vi ikke å hente typer som sliter benken hos oss fra Langtvekkistan. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 27.06.2025 09:51 Post subject: |
|
|
@Henri
Vi henter da spillere opp fra akademiet. Om ikke den beste til akkurat det, så blant topp 3 i landet. Noen spillere som sannsynligvis ville blitt tatt opp signerer til de store utenlandske akademiene. Noen trenger å gå via andre klubber for spilletid, da det finnes en sterk spiller i den posisjonen. Noen glipper, da de har sen utvikling.
Jeg er enig i at vi har elementer i dagens tropp, som med hell kunne blitt byttet ut med egne talenter(Racic/Volden). Problemet er at Racic ble hentet inn som en stabilisator, da rekken vi hadde var en kyllingrekke.
Mange roper om/etter Alte, Langås, Heggem, Solbakken og Botheim. Ja de lykkes i andre klubber, gjerne etter tid i obos. Progresjon hos spillere er vanskelig å forutse og introduksjon inn til A-laget kommer til en kostnad. Hovedkostnaden er at hver spiller som kommer inn, tar plassen/muligheten fra en annen. Eks. Alte hadde vært her fra 21 år. Hvilke muligheter hadde Tagseth, Nypan, Broholm fått i samme periode. Langås og Heggem, skulle de utkonkurrert Reginiussen i samme periode. Solbakken mot Holse?
Poenget er at vi må ha en balansert tropp og at en slik tropp kommer med kostnader. Det eneste vi kan håpe på er at vi blir bedre over tid til å spotte talentene på riktig tid. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|