English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Videodømming
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ballack13
Junior

PostPosted: 01.03.2025 22:00    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke vært verken for eller mot VAR. Men det jeg har opplevd som hovedproblemet er at produktet ikke er godt nok. Og uansett hvor godt produktet er, er det fortsatt folk i ei bu som skal ta avgjørelsene. Så lenge mennesker er involvert vil avgjørelsene være avhengig av kompetansen til de som sitter i bua. Ta for eksempel tofotstaklingen til Nypan i Bodø - der ville garantert enkelte bedt dommeren om å ta en titt på skjermen. Og så er det sånn at når dommeren først kalles bort til skjermen for å vurdere en situasjon dømmer han det de i VAR-bua ønsker at skal dømmes. Også burde det vært en grense for hvor lang tid de i bua kan bruke på å vurdere en situasjon. Når det brukes mange minutter på å ta en avgjørelse er det vel sannsynlig at dommeren ikke har gjort en ‘clear and obvious’ feil. Det samme gjelder offsidesituasjoner, når det er vurdert etter mange minutter at stortåa til spissen er i offside er det så marginalt at det i alle fall ikke kommer angripende lag tilgode. Kanskje AI skal inn og avgjøre offsidesituasjoner? Når studier viser at AI er bedre på å vurdere røntgenbilder av brudd og begynnende kreft enn erfarne røntgenleger antar jeg at AI kan vurdere en offsidesituasjon bedre og raskere enn en VAR-dommer.

For at publikum skal bli nogenlunde fornøyd må
-kvaliteten på produktet opp
-kompetansen i VAR-bua opp
-tidsbruken ned

Det som er synd med at det ble stemt for VAR er at vi nå risikerer aksjoner som stopper kamper. Jeg føler meg rimelig trygg på at VAR-tilhengerne ikke hadde begynt å kaste fiskekaker på banen dersom resultatet av avstemmingen hadde vært motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
MockFrog
Junior

PostPosted: 01.03.2025 22:06    Post subject: Reply with quote

Du får selv ta kontakt med alle de stemmeberettigede på tinget for å verifisere dine antagelser om hvordan standpunktet deres har blitt vedtatt. Eventuelt kan du prøve å bruke demokratiske virkemidler for å påvirke sammensetningen av fotballtinget til å bli mer etter din smak. Kun toppklubber bør være med, vil jeg tro?
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 01.03.2025 22:20    Post subject: Reply with quote

Skal ikke se bort ifra at om 10 år har vi ikke mennesklige dommere i det hele tatt i toppfotballen.
Back to top
Votten
Senior

PostPosted: 01.03.2025 22:31    Post subject: Reply with quote

MockFrog wrote:
Du får selv ta kontakt med alle de stemmeberettigede på tinget for å verifisere dine antagelser om hvordan standpunktet deres har blitt vedtatt. Eventuelt kan du prøve å bruke demokratiske virkemidler for å påvirke sammensetningen av fotballtinget til å bli mer etter din smak. Kun toppklubber bør være med, vil jeg tro?

Det er ditt eget ansvar å underbygge ditt eget argument. Du fant det relevant å påpeke at breddeklubber har mange medlemmer. Jeg mener det er irrelevant, da disse medlemmene aldri har blitt spurt. Men etter din mening hadde vel et vedtak uansett vært et kupp...

Nei, alle skal med på fotballtinget. Men forbundsstyret burde være sitt ansvar bevisst og høre på toppklubbenes ønske i en sak som angår toppklubbene.
Back to top
MockFrog
Junior

PostPosted: 01.03.2025 23:08    Post subject: Reply with quote

Det er jo du som påstår at breddeklubber ikke har behandlet spørsmålet, så da får du sørge for å underbygge påstanden din selv.
Og som jeg har påpekt i tidligere poster, toppklubbenes innspill var kun ett av MANGE innspill som ga grunnlag for instillingen fra NFF. Her har bl.a. dommernes, breddeklubbers, internasjonale føringer og forpliktelser vært vurdert. Innstillingen ble så diskutert og votert over i fotballtinget, basert på på dets sammensetning.
Uansett, dette er en poengløs diskusjon nå som beslutningen er tatt. Jeg skjønner at mange av dere er skuffet, og det er helt fair og forståelig. Men å dra inn påstander om en udemokratisk prosess blir for meg helt feil og kan ikke stå uimotsagt.
Nå håper jeg vedtaket respekteres og at vi slipper flere hjernedøde protester med fiskekaker. De skal spises, ikke pælmes på en fotballbane.
Back to top
kablap
Senior

PostPosted: 01.03.2025 23:18    Post subject: Reply with quote

Ingen grunn til å tro at mange av breddeklubbene spurte medlemmene sine om dette. Dette er jo ikke viktig for breddeklubbene, de gidder ikke diskutere eller engaskere seg, men gjør som NFF anbefaler.

I "min" breddeklubb var det iallfall den godt voksne lederen sin egen beslutning å stemme for VAR på tinget.
Votten
Senior

PostPosted: 01.03.2025 23:45    Post subject: Reply with quote

Vi vet begge at breddeklubbene ikke har behandlet denne saken.

Fiskekaker skal spises, og nå må NTF jobbe for å få kontroll over toppdivisjonene. Sånn som de har i Tyskland. Uholdbart at toppklubbene skal bli overkjørt i spørsmål som kun angår 16 toppklubbber.
Back to top
Duncan
Proff

PostPosted: 01.03.2025 23:51    Post subject: Reply with quote

Kan du begrunne "kupp"-utsagnet Mackfrog? Det ville vært et kupp om folk hadde meldt seg inn i klubber de ikke hadde hatt tilhørighet til for å avgjøre valget, det har beviselig ikke skjedd! Er faktisk på de årsmøtene med minst deltakelse som som oftest har endt på JA til var.

Å bare slenge ut en påstand om at majoriteten av supportere i Norge er positive til VAR, men ikke er villige til å melde seg inn i klubben sin for å stemme for fortsatt bruk er jo bare en repeat av håpløse og intetsigende svada fra gjengen deres..

PS: fint om du kunne kommet med noen momenter som gjør at du er positiv til VAR! Hva har VAR bidratt positivt med i fotballen siden det ble innført?
Back to top
MockFrog
Junior

PostPosted: 02.03.2025 00:33    Post subject: Reply with quote

Jeg ser ikke noen grunn til å bruke mer tid og energi på å fortsette denne meningsløse diskusjonen, så jeg stopper her. Vedtaket er nå gjort, og ingen av oss vil klare å overbevise den andre om det er rett eller gal avgjørelse. Som sagt, det er helt greit å være mot VAR, men jeg håper vi slipper mer bråk og ødeleggende supportermarkeringer.
Back to top
Duncan
Proff

PostPosted: 02.03.2025 00:46    Post subject: Reply with quote

Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.03.2025 01:17    Post subject: Reply with quote

RBKs styreleder kommer nå med en appell til norske supportere som er skuffet og vurderer nye aksjoner kommende eliteseriesesong.

– Nå håper jeg det samles og forsones. Vi må se fremover og forholde oss til den beslutningen som er gjort og akseptere at VAR blir en del av våre kamper i 2025. Mitt råd er å ikke gå for noen slike aksjoner. Det ødelegger vår kamparena som er det helligste vi har. Det er ikke veien å gå om en er mot VAR. Da må man finne andre veier, sier Gotaas Johnsen.

Hun får full støtte fra VIFs styreleder Thor Gjermund Eriksen, selv om Vålerenga ønsket å avvikle VAR og heller bruke de 17 millionene årlig på dommerutvikling.

– Mitt råd er helt tydelig og klart. Nå er denne saken avgjort med mer enn to-tredels flertall. Det har vært en debatt som har fått frem begge sider av saken. Nå vil det bare ramme egen klubb om en fortsetter med aksjoner, sier han til NRK.

Les mer: RBK-sjef etter VAR-ja: – Jeg er tom, utmattet og skuffet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ErdoganLomas
Proff

PostPosted: 02.03.2025 10:24    Post subject: Reply with quote

Først var VAR-motstandere mot VAR. Så ble de motstandere av prosessen for innføringen. Så ble de motstandere av demokratiet i NFF. Så ble de motstandere av breddeklubbenes vedtekter. Alltid på jakt etter noen og angripe for å begrunne hvorfor de ikke får det som de vil. For flertallet er tross alt mot VAR. Eller?

Jeg sa det etter Lillestrømkampen. Det var å gå alt for langt, og at slike aksjonsformer ville vekke den «vanlige supporter» i denne debatten. Dessverre har mange kanskje heller stemt mot en supportergruppering og aksjonsformer, enn å stemme mot VAR i dette tilfellet. Det viste seg frem på forbundstinget.

For, hvem er alle disse breddeklubbene som ikke vet hva VAR er, aldri har sett det hverken på stadion eller TV, og i hvert fall ikke fått et mål annulert feilaktig pga VAR. Jo, det er «alle» som sitter på langsiden på Lerkendal, Åråsen, Brann stadion, Intility, mfl som vil se favorittklubben sin spille hjemmekamp, uforstyrret av protestaksjoner som ikke hører hjemme ute på fotballbanen.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 02.03.2025 11:04    Post subject: Reply with quote

Eventuelt så var en bare motstandere mot VAR, og når de så hva NFF gjorde for å unngå å måtte gå tilbake på VAR så oppdaget de at det også eksisterte større problemer?
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 02.03.2025 11:54    Post subject: Reply with quote

Vedtaket om fortsatt VAR trenger ikke å være evigvarende. Fungerer ikke VAR bedre enn nå de kommende årene, er det jo mulighet for å ta opp et evt nytt nei til VAR i framtiden.
Back to top
Votten
Senior

PostPosted: 02.03.2025 13:39    Post subject: Reply with quote

VAR kommer nok til å bli en sak på forbundstinget neste år også. Vedtaket i Rosenborg om å jobbe for å fjerne VAR er fortsatt gjeldende. NTF har fortsatt et vedtak om å jobbe for å fjerne VAR så raskt som mulig.
Back to top
gm
Veteran

PostPosted: 02.03.2025 22:30    Post subject: Reply with quote

ErdoganLomas wrote:
Først var VAR-motstandere mot VAR. Så ble de motstandere av prosessen for innføringen. Så ble de motstandere av demokratiet i NFF. Så ble de motstandere av breddeklubbenes vedtekter. Alltid på jakt etter noen og angripe for å begrunne hvorfor de ikke får det som de vil. For flertallet er tross alt mot VAR. Eller?

Jeg sa det etter Lillestrømkampen. Det var å gå alt for langt, og at slike aksjonsformer ville vekke den «vanlige supporter» i denne debatten. Dessverre har mange kanskje heller stemt mot en supportergruppering og aksjonsformer, enn å stemme mot VAR i dette tilfellet. Det viste seg frem på forbundstinget.

For, hvem er alle disse breddeklubbene som ikke vet hva VAR er, aldri har sett det hverken på stadion eller TV, og i hvert fall ikke fått et mål annulert feilaktig pga VAR. Jo, det er «alle» som sitter på langsiden på Lerkendal, Åråsen, Brann stadion, Intility, mfl som vil se favorittklubben sin spille hjemmekamp, uforstyrret av protestaksjoner som ikke hører hjemme ute på fotballbanen.

Jeg sitter på langsiden på Lerkendal, og har ikke inntrykk av at folk rundt meg der er Var tilhengere. Tvert imot egentlig.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 03.03.2025 09:49    Post subject: Reply with quote

Trist utfall, på tide å gå videre nå. Vi blir ikke kvitt VAR, så nå får man bare håpe at man har lært av fjoråret.
Huber
Veteran

PostPosted: 03.03.2025 10:54    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Skal ikke se bort ifra at om 10 år har vi ikke mennesklige dommere i det hele tatt i toppfotballen.

Tipper vi innen den tid får "seer-dømming". 1000 kroner for å heve en "challenge" om du mener at det var offside i forkant av målet. 10kr for å stemme. Dersom credit scoren din viser at du ikke har spist kjøtt denne måneden får du 2 stemmer gratis, og spillet fortsetter ikke før det har kommet in 10000 stemmer.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 30.03.2025 15:10    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/i...emokratiet

Bra jobba av VIF!

- Torgeir Børven
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 04.04.2025 16:30    Post subject: Reply with quote

VAR-situasjoner i Eliteserien skal fremover forklares på en egen X-konto.

Det skjer etter en het debatt om videodømming i norsk fotball.

Norges Fotballforbund åpnet kontoen fredag. Den går under navnet «nff_info_VAR» og blir styrt fra forbundets VAR-senter i Oslo.

I beskrivelsen står det at man skal gi oppdateringer, forklaringer og bakgrunn for VAR-avgjørelser. I hovedsak skal det legges ut innlegg i pausen og etter kamper.

Les mer: Fotballforbundet tar VAR-grep – skal forklare omstridte avgjørelser i sosiale medier
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Votten
Senior

PostPosted: 08.04.2025 15:53    Post subject: Reply with quote

NFF med nytt program kalt "Dommerfokus" hvor de tar for seg utvalgte episoder de ønsker å forklare. Den observante seer vil legge merke til at de mest kontroversielle situasjonene, som annulleringen i Tromsø, ikke fikk plass. Ren propaganda.

https://www.fotball.no/do...mmerfokus/
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 02.05.2025 10:31    Post subject: Reply with quote

VAR skal fange opp det som betegnes som "clear and obvious error", altså ting som dommeren ikke har fått med seg eller åpenbart dømt feil. Samtidig har selve systemet en teknisk feilmargin, spesielt når ting skjer i høyt tempo, fordi det ikke er nok kameraer til å dekke absolutt alle vinkler. Hvor stor denne feilmarginen kan være er det vel egentlig ingen som vet, men 5 cm. er et tall som blir brukt flere steder. Og det er under optimale forhold.

Situasjonen med det offside-dømte målet til Nypan mot KBK i går er et ganske grelt eksempel: Det offisielle stillbildet postet på Twitter som blir brukt som forklaring, viser at Nypan KAN VÆRE offside idet ballen blir spilt, men det er neimen ikke lett å si med sikkerhet. Kamera står 50 meters unna situasjonen, og med skjev vinkel, og da blir det nærmest umulig å bevise eller motbevise at han er to cm offside eller ikke. Har da dommeren gjort en "clear and obvious error" som på død og liv må overstyres?
Henri
Legende

PostPosted: 02.05.2025 11:08    Post subject: Reply with quote

Legg til at linjedommeren står perfekt plassert. Men dette er VAR og sånn vil det alltid være. Dessverre så er det for mange som nekter å innse dette.

Jeg ser frem til den dagen AI kan brukes i VAR-bua så vi slipper at Hobber Nilsen og andre inkompetente folk skal gjøre sine tullete vurderinger. AI kan ikke være dårligere enn norske dommere.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 02.05.2025 11:09    Post subject: Reply with quote

Det er helt fuckings vilkårlig. Bare å gi opp. Begynn å syng hate jævla nff i stedet for var, for det er like ille i alle tilfeller.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 02.05.2025 11:09    Post subject: Reply with quote

Offsideposisjon er ikke en skjønnsvurdering. Om Nypan er i offsideposisjon i det ballen blir spilt er det en "clear and obvious error" å godkjenne målet. Det er der spørsmålet om clear and obvious ligger, ikke i vurderingen av offisdeposisjon.

Så kan man diskutere plassering av linjer og feilmarginer til man blir blå i trynet, jeg synes også det ser fryktelig uklart ut å konkludere ut ifra bildene vi har fått se.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28  Next
Page 24 of 28

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb