View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
copenhagen Proff
|
Posted: 04.12.2024 00:38 Post subject: |
|
|
Jeg tror (desværre for FCK og heldigvis for jer) at det er samme aftale som FCK har lavet med Thomas Jørgensen, hvor man blot kan matche et bud fra en anden klub.
Det er et stort "problem" for FCK at man har så mange talenter. Højlund kom hurtigt videre og derefter til United, og nu både Thomas Jørgensen (som er endnu større talent end Noah) og så self. Noah til jer, som også har set lovende ud.
Mærkelig situation for FCK. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.12.2024 01:25 Post subject: |
|
|
Det er trolig to alternativ knyttet til den tilbakekjøpsklausulen, det ene er en forkjøpsrett. Fungerer slik at FCK har sikret seg rettigheten til å matche alle bud RBK godtar uten at RBK kan avslå budet.
Alternativ to er at det allerede er forhandlet frem en avtalt sum som FCK når som helst kan by, mest sannsynlig innen en viss tidsfrist, og som RBK da må akseptere.
Et mulig, men lite sannsynlig tredje alternativ er noe som ligner på det første alternativet. En såkalt "right to first refusal" mener jeg det kalles. Hvis RBK tenker på å selge Sahsah av ulike grunner så har FCK sikret seg rettighetene til å by først/gå i forhandlinger med Rosenborg før andre klubber får muligheten.
Alternativ 1 og 2 gir Rosenborg rom for å forhandle med andre klubber samtidig. Jeg tror alternativ 1 er mest sannsynlig gitt videresalgsklausulen, men den fungerer trolig slik at Rosenborg sitter igjen med like mye penger om de selger til FCK eller en annen klubb. Altså hvis en klubb er villig til å betale 50 millioner også skal FCK ha 25% (12,5 mill) så mottar vi 37,5 mill fra FCK i stedet slik at vi sitter igjen med samme sum. Man kan kalle det rabatt, men så lenge Rosenborg sitter igjen med like mye penger så har det ikke noe å si om han selges for 37,5 mill til FCK eller 50 mill til Ajax (-12,5 mill til FCK = 37,5 mill til Rosenborg).
Det som uansett er sikkert er at Rosenborg er forpliktet til å godta bud fra FCK er gitte vilkår oppfylt, mens Sahsah står fritt til å selv bestemme hvem han signerer for skulle det bli godtatt bud fra flere klubber. Det er viktig å huske at slike klausuler er avtaler mellom klubbene og at spilleren selv alltid har siste ordet før en overgang blir gjennomført.
Slår Sahsah til kommer vi til å tjene penger på ham uansett, spørsmålet er om det er markedspris eller avtalt pris i klausulen. Den avtalte prisen er uansett en god del høyere enn hva vi har kjøpt ham hvis ikke hadde det ikke gitt mening for Rosenborg. Jeg tipper som sagt det er alternativ 1, for Rosenborg sin del så spiller det da ingen rolle om de selger til FCK, Ajax eller Manchester City så lenge prisen er den samme. |
|
Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 04.12.2024 11:24 Post subject: |
|
|
Bananskrue wrote: | Skjønner ikke helt hvordan dette funker, egentlig. Om noen kommer og byr 100 mill for Sahsah, mens FCK har en tilbakekjøpsklausul på 500kr, kan de da bare kjøpe han for den summen og selge han direkte videre for 100 mill?
Eller betyr dette at de kan komme og kjøpe han når som helst for 500 kroner uten at vi skal ha noe vi skal ha sagt?!
Men hva er i så fall vitsen med videresalgsklausulen?!
Betyr dette egentlig bare at vi skal betale lønna hans i fire år mens han på papiret nesten er FCK-spiller, dersom verdien hans stiger?! |
Tilbakekjøpsklausulen er ofte tidsbegrenset, f.eks hadde PSG tilbakekjøpsrett på Xavi Simons fra PSV som kun gjaldt i juli måned 2023 mens RBKs tilbakekjøpsrett for Olaus Skarsem gjaldt ut 2021. Vidersalgsklausulen er vanligvis ikke tidsbegrenset. _________________
Peter Storey wrote: | Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare |
|
|
Back to top |
|
 |
Per Proff
|
Posted: 04.12.2024 11:58 Post subject: |
|
|
Det som er vanlig med tilbakekjøpsklasuler er at man avtaler en satt pris, slik som vi gjorde med Skarsem.
Skarsem hadde en tilbakekjøpsklasul på 500.000 kroner. Når vi valgte å benytte den blir det som om vi bød 500 000 kroner og fikk det automatisk godkjent.
Sahsah har nok en lignende klasul. Det kan godt være den er på 5 millioner for eksempel. Sahsah er et stort talent, og det gir ikke noen mening å gi han bort for 2 millioner uten å få noe tilbake. FCK tar da en kalkulert risiko. Om Sahsah utvikler seg bra kan de utløse klasulen allerede i sommer og få han tilbake. Om Sahsah gjør det dårlig, så har de ikke bundet han opp i en dyr kontrakt.
So far so good for FCK. Problemet kommer om Sahsah gjør det så bra at en større klubb går på banen. Da har de teknisk sett en avtalt fastpris på 5 mill, men de må fortsatt få Sahsah til å undertegne kontrakt hos de.
Så i teorien kan Sahsah være en megadust mot oss, signere for FCK, deretter videreselges til Barcelona. Vi sitter da igjen med 5 millioner (muligens 75% av 5 millioner ettersom det er videresalgsklasul, avhengig av om det er brutto/netto (flashbacks til Jarsteinfiaskoen)
Jeg tipper at hvis Sahsah gjør det såpass bra at en storklubb kommer på banen, så gidder ikke han ikke signere for FCK først. Da stikker han. Det har nok FCK også budsjettert med ettersom de slang inn 25% videresalgsklasul.
Egentlig er dette en bra avtale for begge parter. Sahsah hadde nok råtnet på B-laget hos FCK for det er ikke plass til han på A-laget. Nå får han utviklet seg hos oss. Vi får en bra spiller vi kan ha noen år til en billig penge, FCK får muligheten til å hente han tilbake om det passer for alle parter og får kanskje noen penger igjen for å ha utviklet han. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 04.12.2024 12:19 Post subject: |
|
|
Mener det ble bekreftet i dag i en FCK podcast at det dreier seg om "boligbyggerlagsmodellen". Hvis han selges til en klubb, så han FCK forkjøpsrett til samme pris.
Dette har begrenset verdi dersom han skulle selges for et høyt beløp. Da slår 25% inn. Men skulle ha selges for "gi bort pris" fordi han ikke slår til, han FCK muligheten til å hente han tilbake for å gi han andre utviklingsmuligheter og dermed kanskje tjene penger på han (mer enn 25% av et billigsalg). |
|
Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 04.12.2024 15:31 Post subject: |
|
|
ballbingen wrote: | Mener det ble bekreftet i dag i en FCK podcast at det dreier seg om "boligbyggerlagsmodellen". Hvis han selges til en klubb, så han FCK forkjøpsrett til samme pris. |
Det synes jeg høres utrolig merkelig ut. I praksis en ubrukelig klausul i så måte. FCK vil jo _alltid_ ha mulighet til å by samme pris som en hvilken som helst kjøper, og da koker det ned til hvem Sahsah ønsker å spille for. De kan ikke tvinge ham til å signere for dem fordi de har en tilbakekjøpsklausul. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
 |
bigfoot Rutinert

|
Posted: 04.12.2024 16:33 Post subject: |
|
|
Vanskelig å se for seg et scenario hvor RBK skulle akseptere et bud fra en gitt klubb men så avvise et bud på samme sum fra FCK, men det er vel bare dét tilfellet de garderer seg mot med en sånn klausul ja. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 04.12.2024 17:40 Post subject: |
|
|
kevinpieter wrote: | Det synes jeg høres utrolig merkelig ut. I praksis en ubrukelig klausul i så måte. FCK vil jo _alltid_ ha mulighet til å by samme pris som en hvilken som helst kjøper, og da koker det ned til hvem Sahsah ønsker å spille for. De kan ikke tvinge ham til å signere for dem fordi de har en tilbakekjøpsklausul. |
https://open.spotify.com/...zrYukM39Wl fra ca 5 minutter. Mulig jeg misforstår - min dansk er ikke 100%
Som sagt så tror jeg at gjenkjøpsklausulen først og fremst har verdi for FCK i det tilfellet hvor Sahsahs utvikling ikke helt går som vi håper, og at de vil sikre seg at de har mulighet til å videreutvikle han selv, framfor å måtte ta til takke med 25% av småpenger. |
|
Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 05.12.2024 13:16 Post subject: |
|
|
Takk for lenke! Det jeg tar med meg fra den podcasten er for det første at de (selvfølgelig) ikke vet hvordan klausulen funker, men de antar at den funker på samme måte som en tidligere transfer de har gjort. Dernest så sier de seg enig med meg i at det er en ganske verdiløs klausul, fordi Sahsah jo står fritt til å velge å gå til en annen klubb, sjøl om FCK har "forkjøpsrett". Derfor er jeg fortsatt litt skeptisk til om det faktisk er sånn klausulen funker, men hvis det er tilfelle, så hyller jeg jobben som er gjort av Dorsin. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 05.12.2024 13:48 Post subject: |
|
|
Det er vel en viss verdi i den at de kan hente han tilbake når som helst dersom han selv vil tilbake, så lenge de vil betale summen. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.12.2024 15:05 Post subject: |
|
|
Da får vi satse på at vi vokser så mye i fotballhierarkiet de neste to årene at FCK ikke lenger ansees som et steg opp. |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 05.12.2024 15:26 Post subject: |
|
|
Blir vanskelig enn så lenge FCK omsetter for nesten en milliard samtidig som danske skatteregler gir rom for mye høyere spillerlønninger. FCK hadde i fjor bortimot dobbelt så høye inntekter på spillersalg som RBK hadde i totalt budsjett. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.12.2024 16:52 Post subject: |
|
|
I 2017 hadde vi 10 ganger så stor omsetning som Bodø/Glimt. Ting snur seg fort i fotball. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.02.2025 00:55 Post subject: |
|
|
Sahsah forsøkte å runde Håkon Gangstad, men han kom ikke forbi. Tilsynelatende prøvde 19-åringen i stedet å vende opp helt nede ved dødlinja da han vrei venstrekneet og ble liggende utenfor banen.
Etter å ha blitt undersøkt og fått smertestillende, ble han fraktet bort på båre.
- Jeg vet ikke hva som har skjedd. Det er bare drit. Jeg ber til en høyere makt om at det ikke har skjedd noe alvorlig, uttaler Alfred Johansson.
Les mer: Ny kneskade for Noah Sahsah
Ser at Adressa slår fast at det er samme kne som han skadet i forfjor. Jeg glemte rett og slett å spørre Johansson etter kampen, men jeg ser på nærbilder fra trening i fjor sommer at Sahsah tilsynelatende har arr på venstrekneet, så det stemmer nok.
Men jeg skal innrømme at når jeg så video av 2023-skaden på ny, så trodde jeg først det var høyrekneet som fikk trøkken da han landet den gang. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 23.02.2025 11:39 Post subject: |
|
|
Hvor realistisk er det å komme tilbake etter to alvorlige skader i samme kne? Ja, Helmersen klarte det, men det var jo mot alle råd fra legene. |
|
Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 23.02.2025 12:05 Post subject: |
|
|
Forferdelig trist. Jeg hadde gledet meg til å se utviklingen der han, Emil og Marius ville herje på vingen. |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 23.02.2025 13:19 Post subject: |
|
|
Dette kunne vært et «funn» for oss, men igjen har vi da kjøpt en spiller som kanskje viser seg å ikke kan brukes. Tendensen på skadehistorikk hos oss er såpass skremmende at noen bør seriøst vurdere medisinsk avdeling litt. Begynner å bli noen år siden vi reparerte Stadsgaard nå _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 23.02.2025 13:41 Post subject: |
|
|
Troillongan wrote: | Dette kunne vært et «funn» for oss, men igjen har vi da kjøpt en spiller som kanskje viser seg å ikke kan brukes. |
Ja såklart, hele premisset bak at vi hadde sjanse til å lande denne casen er fordi han hadde en alvorlig skade. Det var da aldri noen hemmelighet. |
|
Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 23.02.2025 13:52 Post subject: |
|
|
Exactly! Og en kalkulert risiko basert på grundige medisinske vurderinger sett opp mot kostnad.
Verre å kjøpe avdankede spillere som skal ha skyhøy lønn og har lang skadehistorikk. |
|
Back to top |
|
 |
bommel1 Rutinert
|
Posted: 23.02.2025 14:39 Post subject: |
|
|
Ja, vi hadde nok ikke fått ham uten den foregående skaden.
Realiteten er at vi spiller mye på kunstgress i løpet av sesongen, og at kunstgress for det meste har mindre "giv" i seg enn vanlig gress. Name of the game, i Norge.
Utrolig leit hvis dette er så seriøst som det antas. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 23.02.2025 17:56 Post subject: |
|
|
Fader, stakkars Noah! Hadde virkelig gledet meg til å se han spille i år. Fikk sett han på Lerkendal i fjor og det var en fryd for øyet. Voldsomt tempo, intensitet og ikke minst leken med ball..
Håper det ikke er så ille som fryktet!  |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 23.02.2025 18:37 Post subject: |
|
|
Tror det beste vi kan håpe på er at det ikke er verre enn fryktet. |
|
Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 23.02.2025 21:08 Post subject: |
|
|
Så utrolig, jævlig kjedelig at dette skulle skje han igjen. At vi ikke har hørt noe mer enda, er nok ikke et særlig godt tegn.
Krysser fingrene for at han ikke lider samme skjebne som Helmersen. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
Back to top |
|
 |
JBH Senior
Joined: 13 Sep 2022 Posts: 238 Location: Toril, Davao City, Philippines
|
Posted: 24.02.2025 11:34 Post subject: |
|
|
Venter i spenning ( og frykt) på oppdateringer vedrørende skaden til Sahsah.
Håper inderlig IKKE at det er en ny korsbåndskade.
Alt annet vil for såvidt være positivt, i forhold til det å være ute i ett helt år. _________________ RBK i medgang og motgang. En ekte supporter svikter aldri sitt lag. |
|
Back to top |
|
 |
|