View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 13:21 Post subject: |
|
|
https://www.adressa.no/sp...e-godt-nok
Forslaget til Leirtrø ble vedtatt, med en liten teknisk endring jeg ikke kan redegjøre for i farta. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 08.03.2024 13:26 Post subject: |
|
|
nin wrote: | Kan noen forklare hva som er så jævla magisk og framtidsretta med eksterne investorer? For hver suksess dere kan dra fram så finnes det dobbelt med feiltrinn. Det virker som en slags ønsketenkning om at om vi bare hadde liiiiitt mer penger så hadde alt gått så bra!! Bare en liten dose til så blir vi best! |
Eksterne bidragsytere kan i første omgang bidra med motivasjon.
"Dersom klubben klarer å lever ett nullresultat uten spillersalg så kan vi stille med x kr."
Videre kan de bidra til å få realisert planene for Klokkesvingen på en måte hvor klubben sitter med 100% eierskap. |
|
Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 08.03.2024 13:34 Post subject: |
|
|
ola. wrote: | nin wrote: | for å oppnå sportslig suksess så kreves det kunskapsrik og dyktig arbeid over tid. |
Hvordan oppnå rikt med kunnskap når flertallet blant medlemmene spenner bein på forslag som handler om å hente inn kunnskap? Beklager, men det er tragikomisk. |
Sportslig kunnskap trengs for å oppnå sportslige resultater. Det er ikke slik at eksterne investorer er en ukjent størrelse vi ikke aner noe om, det er en velprøvd modell i Norge. |
|
Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 08.03.2024 13:35 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | ZOOlander wrote: | Et godt årsmøte. Viktig med kontinuitet på styreledernivå, selv om hun har frontet et styre som så 'nødvendigheten' av å utrede investor. |
Jeg tror man skal tenke litt på bakgrunnen til de i styret når det gjelder slike utredninger.
I politikk lager man en utredning for å finne grunner for å vedta noe.
I business utreder man for å avklare om det er en god løsning eller ikke. Og selv om de mener det ikke er en god løsning, så skal de dokumentere at de har tenkt på det, undersøkt det, og så ev. forkastet det, for at ikke andre skal si i etterkant at det burde vært undersøkt.
CJG kommer fra Equinor og ser nok slike utredninger av muligheter bli forkastet stadig vekk, uten at det er noe negativt. |
Jeg er enig i at det sitter kompetente folk i styret som er valgt inn og sikkert vet utmerket godt de prosessene man kjører i business, men problemet (tror jeg, som nevnt før) ligger i at veien fra å 'utrede' til å 'vedta' har vært for kort og uklar ved flere vendinger tidligere. Man stoler rett og slett ikke på at det de presenterer er hva som faktisk skjer.. Man kan si det er svekket tillett, men jeg er også veldig for alt som skjer nå. Berdal, CGJ, det nye styret, organisasjonsendringen med Dorsin (som klubbens mann) over hovedtrener osv, trenertroikaen og egentlig stallen også.. Jeg har trua og mener derfor det er riktig å fortsette med CGJ selv om hun frontet et styre medlemmene ikke nødvendigvis var helt enige med.. Ønsketenkning sier noen, men det er jaggu mye ønsketenkning med investor også! _________________ Saklig |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 08.03.2024 13:47 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Vi som var tilstede i går (digitalt for min del) fikk bl.a. et innlegg fra Ole Christian Gullvåg som snakket om én av de tingene vi er redde for - måten Røkke oppførte seg på i molde når Aston Villa forsøkte å kuppe Solskjær tidlig på 10-tallet. At det som omtales som en "investor" fort kan bli en diktator dersom de kan true med å snurpe igjen pengesekken i det øyeblikket de ikke får ting som de vil. |
Problemet her er i mine øyne at du, Gullvåg og desverre de fleste andre diskuterte saken på feil premiss. Jeg hørte selv på inlegget hans, og det er jo umulig i å være uenig. Men premisset er fortsatt feil. Det er jo ikke sånn at vi skulle stemme ja eller nei til den tidligere Røkke-modellen.
Hva om...
...Reitan hadde sagt at han er glad i byen, og ønsker å gi 1000kr til barneidretten i Trondheim for hvert sesongkort Rosenborg selger?
...Koteng hadde sagt at han kan være med på delfinansiering av klokkesvingen, mot gunstig leiekontrakter i bygget i en tidsperiode?
...Witzøe går inn og designer (er han ikke en sånn klesdesigner?) en egen RBK-kolleksjon som selges utelukkende i RBK-shop
Det er mange løsninger som ligger utenfor dagens partner/sponsormodell, og som er langt unna de opplagte mørkehistoriene motstanderne brukte som premiss. Til tross for at forslaget understrekte at det ikke skulle røre ved maktbalansen, og til tross for at styret gjentok dette, så klarte ikke majoriteten av medlemmene å la være å bruke dette som hovedargument.
I en tenkt situasjon hvor både forslagsstiller og styre løy om dette, ville det jo uansett vært opp til et årsmæte (ordinært eller ekstraordinært) å ta den avgjørelsen, så risikoen er lik null. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 14:09 Post subject: |
|
|
ballbingen: Jeg tror de fleste av oss er ganske klare over at vi ikke stemte over om Kjell Inge Røkke skulle komme og spise middag med Alfred og hans fru. Det var alltid snakk om en utredning, men vi har noen "hva om" på vår side vi også.
Hva om styret hadde oppfattet dette som en fullmakt og gått lenger med å f.eks. inngå samarbeid enn det de hadde mandat til? Se fusjonsprosessen for et eksempel på hvordan.
Hva om Koteng, Reitan og Witzøe lovte dyrt og hellig at de bare skulle være snille onkler, vi åpnet for investorer, og så fikk en av dem pengeutfordringer, og krevde f.eks. salg av en spiller som ikke klubben egentlig ønsket å kvitte seg med?
Hva om styret sier fine ord om at man ikke skal røre ved maktbalansen, men så innser man plutselig når man er avhengig av cash fra en investor at de ikke trenger noen som helst form for formell makt i klubben for å kunne styre med pengesekken som våpen?
Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg stemte nei til investorer fordi jeg ikke ville åpne døra for dette, ikke litt engang.
Og jeg tror ikke nødvendigvis noen løy, jeg har bare erfart at gode intensjoner av og til blir byttet ut med fristende alternativer når anledningen byr seg. Igjen, se fusjonen - hvordan den ble lagt frem opprinnelig vs. hva som ble gjennomført.
Jeg har ikke noe problem med at det finnes folk som ser argumenter for investorer, jeg er bare glad for at vi valgte å lukke for denne muligheten i RBK i denne omgang. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Last edited by OrionPax on 08.03.2024 14:10; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
thomas_katt Rutinert
|
Posted: 08.03.2024 14:09 Post subject: |
|
|
Det er vel ingenting som hindrer de nevnte herrer å gjøre dette innenfor dagens rammer av partner- og sponsoravtaler, er det vel? _________________ ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!
Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)
@thomas_katt på twitter |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 14:13 Post subject: |
|
|
Grunnen til at det blir som det blir skyldes jo i stor grad at styret har tatt hele hånda når man har gitt dem lillefingeren tidligere. Bla. i forhold til VAR og fusjonen. Ordlyden i dette forslaget var i samme gate som fusjonen, og det endte med at ting ble dekket over i favør av emosjonell "utpressing" for å tvinge gjennom fusjonen. Så ser man jo nå i ettertid at man i en allerede økonomisk utfordret klubb har fått inn 45mill i ekstra gjeld (med tilhørende høye renteutgifter) og et kvinnelag som trenger årlig subsidiering på 5-10 mill. En ren utgiftspost hvor utsiktene for noe gevinst de neste 5-10 årene fremstår utopisk. Hørte fint lite om dette når fusjonen var tema på årsmøtet.
Om noen vil gi RBK penger, for all del, kjør på. Vil folk sponse RBK, kjør på, det er ledige partner plasser. Men investor-løsninger har alt for mange fallgruver, først og fremst fordi en investor ikke nødvendigvis har mål og intensjoner som samsvarer med klubben. Si at Koteng går inn og sponser ny spiss. Tengstedt2. Scorer 15 mål på de 15 første kampene. Så kommer det bud på 100mill på sommeren, før ecup kvalikken. Klubben vil vente til etter sesongen med å selge for å optimalisere de sportslige satsingene, men Koteng trenger penger til et eiendomskjøp og krever salg. Det er ikke en spesielt god situasjon å komme i.
Og uansett er det underliggende problemet i RBK at vi ikke har en bærekraftig drift. Vi går med underskudd uten ekstraordinære inntekter, enten det er ecup eller særs profitable salg. Så lenge klubben er i en slik posisjon vil man gjøre seg avhengig av en investor, og det å få inn en investor blir også fort en sovepute i forhold til å skape en fornuftig drift. Det er det vi har gjort i de 20 årene etter Eggen nå. Ikke så farlig å kjøre med underskudd, for det er jo x millioner på bok. Vel nå er vi der at sparegrisen er tom. Nå må vi først og fremst få til en fornuftig drift av denne klubben. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 08.03.2024 14:22 Post subject: |
|
|
Har ikke noen sterke følelser rundt VAR, men har et spm til de som deltok på årsmøtet angående dette vedtaket. Ordlyden i vedtaket var "Skal jobbe aktivt mot VAR". Ble det sagt av forslagsstiller, eller noen andre, hva man legger i det? Det kan jo tolkes på flere måter, men slik jeg leser det er det en forventning om at noen i klubben skal bruke en god del tid på dette. Tid som muligens kunne vært brukt på viktigere områder, da vi nettopp har nedbemannet med flere årsverk i administrasjonen. |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 08.03.2024 14:27 Post subject: |
|
|
Tja, fremmer de forslag i egnet forum om å fjerne det så er jeg happy. Forventer ikke at de skal bruke 20% av sin tid til å jobbe mot VAR.
Men lignende forslag er vedtatt i blant annet Brann, VIF og LSK. Det overordnede målet må være å snu så mange klubber at det er flertall mot. Ikke at RBK skal kjøre denne kampen alene. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 14:37 Post subject: |
|
|
Det er vel typisk en forventning om at f.eks. Rosenborg skal ta ordet på fotballtinget og ta til orde mot fortsatt bruk av VAR i Elite/serien. Tror ikke noen forventer at RBK skal kjøpe og utstyre en Anti-VAR-buss og reise land og strand rundt for å drive valgkamp.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 08.03.2024 14:40 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Tror ikke noen forventer at RBK skal kjøpe og utstyre en Anti-VAR-buss og reise land og strand rundt for å drive valgkamp.  |
Men det hadde vært jævlig rått
Villig til å betale for å få det til å bli virkelighet. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 08.03.2024 14:55 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Hva om styret hadde oppfattet dette som en fullmakt og gått lenger med å f.eks. inngå samarbeid enn det de hadde mandat til? Se fusjonsprosessen for et eksempel på hvordan. |
Da sier man jo de facto at man ikke stoler på medlemsdemokratiet eller klubbens styresett. Det er jo en holdning man kan ha, men da bør man heller jobbe for å endre styresettet i klubben. Det vil være vanskelig for sittende styre å utføre en god jobb hvis de skal jobbe imot medlemsmassen som har valgt de inn til enhver tid.
Dette er en selvpåført hemsko i prosessen forå komme tilbake til toppen igjen. Kan selvsagt hende vi klarer å etablere oss som et lag i toppen igjen, men da er det til tross for og ikke på grunn av.
Det litt merkelige argumentet med at "vi klarte å bli rik en gang før uten investorhjelp" er et litt merkelig bevis på at noen til de grader ikke har tatt inn over seg at fotballen har utviklet seg. Den gang konkurrerte vi ikke mot de samme økonomiske musklene som nå, så den lille fordelen vi fikk ved deltakelse i Europa var nok til å gi oss et gigantisk forsprang. I dag vil en heldig deltakelse i Europa knapt rokke ved maktbalansen økonomisk. Det er noe håpløst romantisk ved vedtaket, men særlig smart synes jeg ikke det framstår. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 08.03.2024 15:01 Post subject: |
|
|
Ståle wrote: | Har ikke noen sterke følelser rundt VAR, men har et spm til de som deltok på årsmøtet angående dette vedtaket. Ordlyden i vedtaket var "Skal jobbe aktivt mot VAR". Ble det sagt av forslagsstiller, eller noen andre, hva man legger i det? Det kan jo tolkes på flere måter, men slik jeg leser det er det en forventning om at noen i klubben skal bruke en god del tid på dette. Tid som muligens kunne vært brukt på viktigere områder, da vi nettopp har nedbemannet med flere årsverk i administrasjonen. |
Det ble jo ikke direkte instruert i hvordan det skal jobbes, men det ble forklart hvorfor ordlyden er slik den er og ikke mer lik ordlyden i styrets forslag på samme punkt. Det var fordi man manglet tillitt til at styret ville etterfølge vedtaket. En av essensene i vedtaket var at problemet ikke er at VAR ikke er godt nok, men at VAR er der overhodet.
Personlig er jeg ikke helt der at problemet er at VAR er der overhodet, jeg kunne godt ha akseptert VAR for mållinjeteknologi og offsideavgjørelser, så lenge avgjørelsene var objektive og egffektive (umiddelbar avgjøreøse, ikke 2 minutter, ikke 1 minutt, ikke 30 sekunder og ikke 15 sekunder). Men jeg tror veien dit går via å legge ned dagens VAR, og ta det opp igjen når det fungerer slik i de store ligaene i Europa allerede). |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 08.03.2024 15:04 Post subject: |
|
|
Rosenborg har kastet penger etter problemene og hatt et konstant overforbruk i ekstremt mange år på rad i stedet for å ta tak i de underliigende problemene. Tenker at man kan jobbe med sportslig utvikling først, så vil sponsoerer og inntekter komme etter. Men da må man ikke ty til lettvindtløsninger.
Nå er det en drøss med unggutter på gang som koster lite og som er i utvikling. Kan man ikke forsøke å utvikle de og se hvor det bærer? Eller skal man handle inn flere "Henriksener" som skal ha 5-6 mill i lønn, blokkerer for utviklingen av ungguttene og ta det derifra? _________________
|
|
Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 08.03.2024 15:07 Post subject: |
|
|
ballbingen wrote: | OrionPax wrote: | Hva om styret hadde oppfattet dette som en fullmakt og gått lenger med å f.eks. inngå samarbeid enn det de hadde mandat til? Se fusjonsprosessen for et eksempel på hvordan. |
Da sier man jo de facto at man ikke stoler på medlemsdemokratiet eller klubbens styresett. Det er jo en holdning man kan ha, men da bør man heller jobbe for å endre styresettet i klubben. Det vil være vanskelig for sittende styre å utføre en god jobb hvis de skal jobbe imot medlemsmassen som har valgt de inn til enhver tid.
Dette er en selvpåført hemsko i prosessen forå komme tilbake til toppen igjen. Kan selvsagt hende vi klarer å etablere oss som et lag i toppen igjen, men da er det til tross for og ikke på grunn av.
Det litt merkelige argumentet med at "vi klarte å bli rik en gang før uten investorhjelp" er et litt merkelig bevis på at noen til de grader ikke har tatt inn over seg at fotballen har utviklet seg. Den gang konkurrerte vi ikke mot de samme økonomiske musklene som nå, så den lille fordelen vi fikk ved deltakelse i Europa var nok til å gi oss et gigantisk forsprang. I dag vil en heldig deltakelse i Europa knapt rokke ved maktbalansen økonomisk. Det er noe håpløst romantisk ved vedtaket, men særlig smart synes jeg ikke det framstår. |
De har vel skutt seg selv litt i foten da, styret, ved å bedra sine medlems velgere. Så kan de nå jobbe med å gjøre seg tillitten verdig. Jeg synes de er godt i gang! Og et styre som skal sitte å spekulere i om Witzøe kan designe en kleskolleksjon....? Hjelpes- da har de mange steiner å snu i prosessen.. For en tankesmie! Rekker ikke tenke på så mye annet om man skal komme opp med slike ideer.. Og Witzøe kan jo helt fint komme på dette selv å spille det inn!? Vil tro det er en mer fornuftig vei å gå..
Tiden hvor Rosenborg var en liten fotballstormakt og spillte CL hvert år er uansett forbi- nettopp fordi fotballen har utviklet seg så mye. Den greia der vil jeg ikke en gang være med på. Internasjonal fotball er gjennomsyra syk! Pengebloddopa hele gjengen.. EN CL kval som Køben, et par EL og stadige CL er dog oppnåelig  _________________ Saklig |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 15:08 Post subject: |
|
|
ballbingen wrote: | Da sier man jo de facto at man ikke stoler på medlemsdemokratiet eller klubbens styresett. Det er jo en holdning man kan ha, men da bør man heller jobbe for å endre styresettet i klubben. Det vil være vanskelig for sittende styre å utføre en god jobb hvis de skal jobbe imot medlemsmassen som har valgt de inn til enhver tid. |
Nettopp. Denne enkeltsaken er en del av en større helhet. Styret tapte på veldig mange saker i går, og dette kan minne om mistillit. For min del ønsker jeg sterkt at styre og medlemsmasse skal gå i takt. Men vi har noen saker nå de siste årene som tilsier at vi ikke snakker helt samme språk. Qatar og fusjonsprosessen er eksempler på det.
Jeg velger å tro at styret har mottatt de signalene, sterkt og klart, etter årsmøtet.
ballbingen wrote: | Det litt merkelige argumentet med at "vi klarte å bli rik en gang før uten investorhjelp" er et litt merkelig bevis på at noen til de grader ikke har tatt inn over seg at fotballen har utviklet seg. Den gang konkurrerte vi ikke mot de samme økonomiske musklene som nå, så den lille fordelen vi fikk ved deltakelse i Europa var nok til å gi oss et gigantisk forsprang. I dag vil en heldig deltakelse i Europa knapt rokke ved maktbalansen økonomisk. Det er noe håpløst romantisk ved vedtaket, men særlig smart synes jeg ikke det framstår. |
Dette hadde kanskje hatt mer vekt dersom ikke Bodø/Glimt hadde gjort akkurat dette de siste 4 årene. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.03.2024 15:15 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Grunnen til at det blir som det blir skyldes jo i stor grad at styret har tatt hele hånda når man har gitt dem lillefingeren tidligere. Bla. i forhold til VAR og fusjonen. |
Du snakker om tidligere styrer. Det er flertallet blant medlemmene sin feil at de gir tillit til et styre som de sporenstreks vingeklipper fra å innhente kanskje veldig viktig og kritisk kunnskap.
Det er jobben til styret å innhente kunnskap. Medlemmer burde velge et styre som de har tillit til at kan gjøre det. Ikke gjøre det på den måten som nå er blitt gjort.
Hvorfor ha mistillit til dette styret? De har gjort mye bra, mener jeg.
Det er rett ogslett mye som ikke gir mening. Folk må slutte å skylde på tidligere styrer, og heller begynne å ha tillit til styrer de selv velger inn.
Medlemsmassen beståtr dessverre av mange sterke personligheter og sterke stemmer med en naiv og bakstreversk tankegang. Klubben snakker om å se fremover, men selv i 2024, selv med mange viktige og strategiske, fremtidsrettede valg siste året. Nedskjæringer. Så ser medlemmenes flertall bare bakover. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 08.03.2024 15:18 Post subject: |
|
|
Klovnene har overtatt sirkuset. Et årsmøte som vil gjøre Rosenborg BK til ett dårligere fotballlag, ikke bedre. Tragisk at Øvre Øst er så forblinda av egen stemmemakt at de ikke lenger ser ka som er klubbens beste. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 08.03.2024 15:19 Post subject: |
|
|
ZOOlander wrote: | De har vel skutt seg selv litt i foten da, styret, ved å bedra sine medlems velgere. Så kan de nå jobbe med å gjøre seg tillitten verdig. Jeg synes de er godt i gang! Og et styre som skal sitte å spekulere i om Witzøe kan designe en kleskolleksjon....? Hjelpes- da har de mange steiner å snu i prosessen.. For en tankesmie! Rekker ikke tenke på så mye annet om man skal komme opp med slike ideer.. Og Witzøe kan jo helt fint komme på dette selv å spille det inn!? Vil tro det er en mer fornuftig vei å gå..
Tiden hvor Rosenborg var en liten fotballstormakt og spillte CL hvert år er uansett forbi- nettopp fordi fotballen har utviklet seg så mye. Den greia der vil jeg ikke en gang være med på. Internasjonal fotball er gjennomsyra syk! Pengebloddopa hele gjengen.. EN CL kval som Køben, et par EL og stadige CL er dog oppnåelig  |
Dette var altså en eksempelliste jeg hostet opp på 10 sekunder. Jeg påberoper meg verken ekspertise i klubbdrift eller markedsføring. Men sannsynligheten for at gode ideer og nye muligheter oppstår er uendelig mye større i en prosess enn at feks Witzøe skulle komme på dette helt av seg selv mens han sitter på dass.
OrionPax wrote: | Dette hadde kanskje hatt mer vekt dersom ikke Bodø/Glimt hadde gjort akkurat dette de siste 4 årene. |
Ja, Bodø/Glimt er sikkert det eneste laget som har forsøkt å bli god med begrenset (ikke uten) investorhjelp de siste årene. Vel, de er de eneste som har lyktes. På 30 år, siden vi selv lyktes midt på nittitallet. Skal man følge empirien, så er det fair å si at vi også kan lykkes igjen en gang rundt 2055.
Jeg holder fram ved at hvis vi skulle komme tilbake, så er det ikke på grunn av men til tross for gårdagens vedtak. |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 08.03.2024 15:27 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | ballbingen wrote: | Da sier man jo de facto at man ikke stoler på medlemsdemokratiet eller klubbens styresett. Det er jo en holdning man kan ha, men da bør man heller jobbe for å endre styresettet i klubben. Det vil være vanskelig for sittende styre å utføre en god jobb hvis de skal jobbe imot medlemsmassen som har valgt de inn til enhver tid. |
Nettopp. Denne enkeltsaken er en del av en større helhet. Styret tapte på veldig mange saker i går, og dette kan minne om mistillit. For min del ønsker jeg sterkt at styre og medlemsmasse skal gå i takt. Men vi har noen saker nå de siste årene som tilsier at vi ikke snakker helt samme språk. Qatar og fusjonsprosessen er eksempler på det.
|
Hvis tilliten til styret fra medlemmene faktisk er å liten som det dere beskriver her, så bør faktisk styret gå av. Da hadde det vært bedre om Gjersvold hadde fått sjansen.
Bare et oppfølgingsspm. fra en som ikke har tidslinjen helt klar i hodet. De punktene som pekes på, hvor styret har misbrukt medlemennes tillit, og ført dem bak lyset etc. Er det gjeldende styret, eller det forrige Koteng styret? Om jeg ikke tar feil, ble vel CGJ først styreleder for 1 år siden, og kan ikke ha vært leder (selv om hun satt i styret) da verken fusjon eller VAR ble innført? |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 15:38 Post subject: |
|
|
ballbingen wrote: | Ja, Bodø/Glimt er sikkert det eneste laget som har forsøkt å bli god med begrenset (ikke uten) investorhjelp de siste årene. Vel, de er de eneste som har lyktes. På 30 år, siden vi selv lyktes midt på nittitallet. Skal man følge empirien, så er det fair å si at vi også kan lykkes igjen en gang rundt 2055. |
De er også én av to "solskinnshistorier" som dras frem av pro-investor-siden som bevis på at det kan lykkes. De og molde - begge tilfeller som ihvertfall etter min mening er lite sammenlignbare med vår situasjon.
Listen over klubber som har startet investor-eventyr og fått svi på forskjellige måter av det er selvfølgelig vesentlig lengre.
Ståle wrote: | Hvis tilliten til styret fra medlemmene faktisk er å liten som det dere beskriver her, så bør faktisk styret gå av. Da hadde det vært bedre om Gjersvold hadde fått sjansen.
Bare et oppfølgingsspm. fra en som ikke har tidslinjen helt klar i hodet. De punktene som pekes på, hvor styret har misbrukt medlemennes tillit, og ført dem bak lyset etc. Er det gjeldende styret, eller det forrige Koteng styret? Om jeg ikke tar feil, ble vel CGJ først styreleder for 1 år siden, og kan ikke ha vært leder (selv om hun satt i styret) da verken fusjon eller VAR ble innført? |
Hos noen er tilliten så liten, selvfølgelig langt fra hos alle. En del hadde gått hjem når det ble valg på styreleder, og det er jo typisk supportergrupperingene som har best kondis på sånt. Enda ble Cecilie gjenvalgt - jeg ser det som et tegn på at mange mener hun har startet dreiningen av klubben i rett retning, og er villig til å gi det mer tid.
Når det gjelder tidslinjen blir det selvfølgelig fort komplisert, fordi det gjerne er overlapp og utskiftninger over tid. Cecilie har kun vært leder i ett år, men vært delaktig i styret som vanlig medlem før det. Ørjan Engen som ble fusjonert inn i styret med Ørn var der til og med i går, da han ikke tok gjenvalg. Det kan sees på som et lite problem også det at styret er en "moving target" så man alltid kan si "tough, men det var den forrige gjengen". Jeg er ikke generelt noen tilhenger av arvesynd, samtidig må noen ansvarliggjøres for situasjonen vi har havnet i, og ta ansvar for å forvalte klubbens fremtid på en forsvarlig måte.
Sikkert unødvendig å si men dette er da min mening om tingenes tilstand, spør du ti andre medlemmer får du sikkert 18 forskjellige svar. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 08.03.2024 15:48 Post subject: |
|
|
Virker bare litt som et paradox for min del at medlemmene har tillit til CGJ (i alle fall mer enn Gjersvold) som styreleder, men samtidig ikke tillit til at hun (og resten av styret) kan gjennomføre en objektiv vurdering av investor-muligheter.
Registrerer forøvrig at årsmøtet i klubben ser ut til å være negativ til utredninger generelt. I fjor var de mot å utrede konsekvensene av fusjon, i år av investorer. Denne motstanden i medlemsmassen mot å best mulig beslutningsgrunnlag når man skal ta en beslutning, virker ekstremt irrasjonell. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 15:54 Post subject: |
|
|
Det var jo et spørsmål om styret ville trekke seg og se det som mistillit når de tapte på alle de første sakene, fikk til og med en lovendring mot seg (noe som virkelig var en long shot og krevde 2/3 flertall, gikk igjennom med litt over 68% av stemmene), og alternativ til budsjett ble vedtatt.
Når det gjelder Gjersvold så forstår jeg at han er en splittende figur (uten at jeg selv har dyptgående kjenskap til hvorfor), og han kom inn fra "venstre ving" som benkeforslag i siste sekund - han sa selv at han først hadde bestemt seg kort tid før forslaget ble lansert. Det gjorde nok også sitt med hans sjanser, i tillegg til det jeg skrev over.
At så mange stemte imot utredning i forkant av fusjonen tror jeg er en av hovedgrunnene du kan se til for å forklare den mobiliseringen som har vært til gårsdagens årsmøte. Vi er mange som er meget grinete på det fortsatt (men det er prisen for demokratiet - man må akseptere nederlagene også). _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.03.2024 15:55 Post subject: |
|
|
Det du skriver, OrionPax, er egentlig ikke til å fatte. Det er helt utrolig.
Jeg har trua på Gotaas. Men jeg kan ikke tro at du og andre stemte på henne og resten av styret med så liten tillit.
Dere skulle stemt inn et styre dere har tro på at vil gjøre en god jobb for Rosenborg, og så stemt for å utrede. At dette ikke skjer er et symptom på noe. Og det er ikke bra.
Alfred og Jordi kan kanskje trylle, men i bakgrunnen ulmer en naivistisk og bakstreversk medlemsmasse og et skjørt og lite medlemsdemokrati. Det er ikke bra for noen andre enn de som elsker å heve stemmen på X og årsmøtet. |
|
Back to top |
|
 |
|