View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 11:50 Post subject: |
|
|
Amen. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:50 Post subject: |
|
|
Nei takk  |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:54 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Vi må se fremover, ikke bakover som medlemmene i rbk gjør. |
Onde tunger kunne nok se dette som et billig forsøk på et poeng.
At vi er uenige på sak er helt greit, ikke noe problem med det. At folk generelt (snakker ikke nødvendigvis om deg nå Hedning, selv om du også er velkommen i gruppa) synes jeg er en idiot er også helt greit. Men hvis du tenker at jeg eller andre medlemmer stemmer som vi gjør fordi vi "ser bakover" så synes jeg du tillegger oss litt i underkant. Det finnes like mange meninger om hvordan RBK skal drives som det finnes... tja, nordmenn, sikkert, men at man stemmer annerledes enn du ville gjort betyr ikke at man vil ha alt omvendt av det du vil, ønsker styret alt vondt eller å snu klokka tilbake til 1997.
Vi forsøker å komme frem til en sunn vei fremover for Rosenborg. Det koster 450,- å være med på gildet. Sterk anbefaling! _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Last edited by OrionPax on 08.03.2024 11:56; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:56 Post subject: |
|
|
Det overdrives hvor viktig investormidler er. Fakta er at investormidler ikke hjelper klubben noe særlig om klubbdriften økonomisk og sportslig drives dårlig.
Derimot om klubbdriften økonomisk og sportslig nå snus til å være i norgestoppen, så tar det veldig kort tid før vi har egenkapital som overgår det en investorgruppe ville kommet inn med - uten å ha solgt sjel, makt eller eierandel i spillertroppen.
Vi har et topptalent i Nypan som fort vekk gir oss et salg på 150 millioner kroner. Langt mer penger enn hva en investorgruppe sannsynligvis hadde stablet på beina.
Om vi klarer å snu klubbdriften til et lite pluss uten slike salg, så står klubben plutselig kanonsterkt igjen.
Og det syke er at det ikke trenger å være lenger til enn sommervinduet.
Vi står med andre ord i en dyp krise som enten kan gi nedrykk og konkurs, eller faktisk snus til gull og grønne skoger på relativt kort tid.
Vi har stemt frem personene vi mener kan snu dette, så får vi håpe de er i stand til det.
Utover det så var det herlig at vi som klubb stiller oss mot VAR. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:56 Post subject: |
|
|
Haha, synes på ingen måte du er en idiot
Det var et "billig" poeng ja. |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 08.03.2024 11:57 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Hedning wrote: | Var ingen som brydde seg om Molde før Røkke kom heller. Men han har tydeligvis mer peiling på å styre klubb enn medlemmene til Rosenborg da. |
Tja, hva har mfk? 4 seriemesterskap, 4 NM-gull? Medlemsklubben Rosenborg ligger greit foran på meritter foreløpig vil jeg påstå.  |
Vi skal se fremover, ikke bakover. En lever ikke på historien, man lever for fremtiden.
Det Glimt og Molde gjør i dag er outstanding. Det RBK gjør er... vel har ikke ord. Medlemmene ødelegger klubbens fremtid.
Og nå har jo Brann passert oss i høyeste gj.snitt på publikum også (2023). Hvor lang tid tar det før det går opp et lys for medlemmene  |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 12:02 Post subject: |
|
|
Det er utopisk å tro at investorer skal komme med en engangsinvestering på flere hundre millioner og løfte oss opp til toppklubb uten å ønske noe tilbake, det er selvsagt og alle skjønner det. Men de som var mot utredningen ser dette som den eneste formen for investorer som kan være aktuell.
Det som er mer realistisk er at investorer øker inntektene våre med 10-20% kanskje, og dermed gjør at vi har råd til å satse mer gjennom for eksempel spillerkjøp, speiding, stadionoppgraderinger, eller andre satsinger uten å gå konkurs.
Ja, man KAN nå toppen uten investorer, sjansen er bare mindre. Hadde utredningen vist at det ikke hadde vært noen farbar vei for Rosenborg på grunn av ingen kandidater eller at de kandidatene som finnes ønsker innflytelse på en måte som klubben ikke kan akseptere så hadde det vært greit det. Men jeg synes de som var mot virker å argumentere mer ut i fra forutinntatte holdninger og prinsipper heller enn pragmatisk og strategisk lønnsomt for klubben. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.03.2024 12:03 Post subject: |
|
|
Det finnes noen oppsider med investorer, rike onkler, snille onkler, velgjørere eller hva man vil kalle de. Det mest åpenbare er at man får mer kapital og større handlingsrom. Det er i utgangspunktet positivt. Problemet er jo at mer kapital og større handlingsrom ikke automatisk gir suksess, det er vi jo selv et bevis på som har rotet bort masse penger og forvaltet verdiene våre dårlig.
På årsmøtet i går ble Røkke, Mohn og Glimt trukket fram av de som var for forslaget. Som nevnt av OrionPax (?) her inne i sted og av Gullvåg på årsmøtet så har han beviselig steppet inn og blandet seg når han har følt det er nødvendig. Altså, når treneren er på vei bort og man løser det ved at Røkke, Gjelsten(?) og Solskjær med fruer har middag sammen så rokker det ved det fundamentale i klubbdrift spør du meg. Var vel også Røkke som var på pressekonferansen sammen med Solskjær hvor de offentliggjorde at han fortsatte som trener i Molde mener jeg det ble sagt. Røkke hadde ikke noe formelt verv i Molde FK såvidt jeg vet på det tidspunktet. Det naturlige hadde derfor vært at klubben Molde FK håndterte situasjonen på egenhånd uten innblanding fra Røkke i mine øyne. Aker (Røkke) truet vel også med å trekke seg ut av Molde FK hvis Solskjær forsvant.
Så kan man trekke frem at Molde har driftet midlene bra veldig mange måter, at prosjekt tilhørighet er strålende osv. men jeg mener slike innblandinger og trusler er en altfor dyr pris å betale.
Så kan man nevne Mohn, som også legger føringer selv om han ikke har formell makt i f.eks. Brann. Det er vel ganskje kjent at han har truet med å lukke pengesekken om han ikke får viljen sin, selv om også har trukket de tilbake i etterkant. Ble vel sagt at Brann fikk 10 millioner for å forlenge med Skarsfjord i sin tid også, så det er ikke slik at det kommer gaver uten betingelser eller at Mohn ikke ytrer sine meninger om Brann. Formell makt har han som sagt ikke, men personer som bidrar med så mye penger har mye uformell makt siden de kan lukke pengesekken om de er uenige med klubben.
Så over til Glimt. De fikk vel et tilskudd på 4 millioner for å unngå konkurs og jeg er usikker på om de har fått tilført særlig mer i etterkant. Nordlandsglimt som selskapet heter eksisterer vel mest for at det skal være penger øremerket spillerlogistikk, men også her har vel investorene krav på avkastning/utbytte skulle de ønske det mener jeg. I alle fall å få igjen opprinnelig investerte midler. Så Glimt har nok først og fremst kommet seg til toppen med hardt, målrettet og dyktig arbeid. Er vel 6-7 sesonger siden de var i OBOS og nå er de Norges beste lag. De fikk hjelp til å overleve, men har vel klart seg på egne resultater etterpå. Vi kan klare det samme, jeg tror vi har bedre grunnlag nå enn de hadde da og kan komme tilbake til toppen raskere. Men om det tar 5 sesonger så er jeg villig til å vente 5 sesonger så lenge det betyr at klubben ikke har personer med midler som når som helst kan komme innspill på hvordan Rosenborg skal driftes.
Jeg mener det rett og slett er utopi å tro at man skal finne en eller flere velgjørere som er villig til å spytte inn midler av stor betydning uten at de kommer til å ha innflytelse på en eller annen måte. Når de eksemplene som blir fremhevet som suksessfulle også har den samme baksiden som de som ikke er suksessfulle så forstår jeg ikke hvorfor man tror det finnes personer i trøndelag som skal være annerledes. Har man penger får man innflytelse, uavhengig av hva hensikten er. Hadde jeg kunne gitt 50 millioner til Rosenborg så hadde jeg garantert uttrykt min eventuelle misnøye på enkelte områder og revurdert hva jeg brukte pengene mine på hvis jeg mente de ble brukt feil. Det hadde også garantert vært ment godt, fordi jeg betviler ikke at alle som bidrar med penger gjør det fordi de har en kjærlighet til klubben. For det er vel ingen som har tjent penger på å investere i en norsk fotballklubb?
Dessuten er det ingen som hindrer styret i å undersøke kommersielle muligheter klubben har så lenge det er snakk om partneravtaler eller lignende. Det er klubbens jobb å forsøke å ta ut det kommersielle potensialet som finnes mener jeg, så det å si at man kunne funnet nye sponsorløsninger eller lignende er et argument jeg ikke kjøper. For det kan man gjøre uansett mener jeg. Forslaget som falt går på eksterne tredjeparter utenom partnernettverket slik jeg tolker det. |
|
Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 08.03.2024 12:07 Post subject: |
|
|
Dersom en aktør ønsker å betale Rosenborg X mill for å få navnet sitt på Lerkenda er det da bare å ta kontakt. Styre trenger ikke bruke tid og krefter på å utrede det! Det er ellers mange muligheter hvor vi ikke trenger å 'selge sjela' for å få inn penger, men jeg tenker fortsatt at da er det bare å ta kontakt.. Legge det frem for styret, så kan det diskuteres ved neste korsvei. At styret ikke skal bruke tid på å utrede det, betyr ikke at villige beilere ikke kan spørre om lov.. Det som er viktig (!) er å ikke gi fra seg kontrollen!!! _________________ Saklig |
|
Back to top |
|
 |
BGFE_1916 Proff
|
Posted: 08.03.2024 12:12 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Hva gjelder Glimt så gikk investorer inn for å berge dem fra konkurs for noen år siden, men etter det har Glimt tjent pengene sine gjennom sportslig suksess, ingenting annet. God drift over tid. Bakdelen er jo da at investorene som gikk inn med noen få millioner nå eier 60% av en spillerstall verdt flere hundre millioner. Det er prisen å betale. Man legger mye makt og innflytelse hos en eller flere personer som ikke nødvendigvis bare er opptatt av klubbens beste. |
Nordlandsglimt eier ingenting av spillerstallen til Glimt. Spillere overføres vederlagsfritt til FKBodø/Glimt. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.03.2024 12:13 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Det overdrives hvor viktig investormidler er. Fakta er at investormidler ikke hjelper klubben noe særlig om klubbdriften økonomisk og sportslig drives dårlig.
...... |
Fasit.
Men et styre kan ikke la være å utrede mulighetene, uten at medlemmene har sagt at det er uaktuelt.
Jeg er sikker på at konklusjonen uansett ville blitt at ingen modell som er lovlig i Norge ville passet i klubben. |
|
Back to top |
|
 |
RAN78 Junior
|
Posted: 08.03.2024 12:14 Post subject: |
|
|
Leser vi innleggene som er i de siste timene her så bekrefter det jo min sammenligning mellom hvordan RBK og Sovjet-kommuniststaten styres og drives.
Kameraderi, inkompetanse, føleri og idelogi trumfer sunn fornuft og evnen til å se opp og frem.
Takk for bekreftelsen. _________________ Football is something like war. Whoever behaves too properly, is lost.
Rinus Michels |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 12:14 Post subject: |
|
|
Stano_11 wrote: | Vi skal se fremover, ikke bakover. En lever ikke på historien, man lever for fremtiden. |
Dette var et tongue in cheek svar til det jeg oppfattet som et tongue in cheek utsagn fra Hedning. Jeg tror ingen av oss oppfattet det som tunge argumenter mot hverandre.
Stano_11 wrote: | Det Glimt og Molde gjør i dag er outstanding. Det RBK gjør er... vel har ikke ord. Medlemmene ødelegger klubbens fremtid. |
Den siste setningen din henger for meg ikke sammen med det foregående i det hele tatt. Man kan argumentere for at vanstyre av klubben fra f.eks... si... 2018 har ført oss dit vi er. Vi ønsker å komme oss tilbake til toppen uten å gå på akkord med noe av det som gjør Rosenborg til det det er. Hvis du mener at å stemme mot å gi fra seg råderetten over egen klubb for en HØYST usikker quick fix-løsning som har MANGE lik på samvittigheten i form av fotballklubber som har forsøkt, så står du selvfølgelig fritt til det, men ikke bli overrasket over at mange (f.eks. et flertall av klubbens fremmøtte stemmeberettigede) er uenige med deg.
Stano_11 wrote: | Og nå har jo Brann passert oss i høyeste gj.snitt på publikum også (2023). Hvor lang tid tar det før det går opp et lys for medlemmene  |
Sånne utsagn får meg litt til å lure på hva folk tror går gjennom hodene på oss som skal stemme på årsmøtene.
"Det hadde vært flott med masse cash, jovisst, men samtidig vil vi jo helst ikke miste muligheten til å styre oss selv, da.. Faren for konflikt i fremtiden er betydelig, men... HVA!? Brann selger flere sesongkort!? RING REITAN OG WITZØE!" _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 12:16 Post subject: |
|
|
RAN78 wrote: | Leser vi innleggene som er i de siste timene her så bekrefter det jo min sammenligning mellom hvordan RBK og Sovjet-kommuniststaten styres og drives.
Kameraderi, inkompetanse, føleri og idelogi trumfer sunn fornuft og evnen til å se opp og frem.
Takk for bekreftelsen. |
Ah yes, appell til udefinert "sunn fornuft" man selv har definisjonsmakt på, samt en skremmereferanse til Sovjet. Mangler egentlig bare en Hitler, så har du vunnet Internet helt uten et eneste faktisk argument. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 12:17 Post subject: |
|
|
BGFE_1916 wrote: | Sløvsekken wrote: | Hva gjelder Glimt så gikk investorer inn for å berge dem fra konkurs for noen år siden, men etter det har Glimt tjent pengene sine gjennom sportslig suksess, ingenting annet. God drift over tid. Bakdelen er jo da at investorene som gikk inn med noen få millioner nå eier 60% av en spillerstall verdt flere hundre millioner. Det er prisen å betale. Man legger mye makt og innflytelse hos en eller flere personer som ikke nødvendigvis bare er opptatt av klubbens beste. |
Nordlandsglimt eier ingenting av spillerstallen til Glimt. Spillere overføres vederlagsfritt til FKBodø/Glimt. |
Ok, var ikke klar over det. Uansett var jo poenget her at Glimt primært har de pengene de har gjennom god sportslig drift og suksess, og ikke ved Røkke-metoden. |
|
Back to top |
|
 |
RAN78 Junior
|
Posted: 08.03.2024 12:18 Post subject: |
|
|
Det var da voldsomt.
Føler du deg truffet? _________________ Football is something like war. Whoever behaves too properly, is lost.
Rinus Michels |
|
Back to top |
|
 |
Ellepo Proff
|
Posted: 08.03.2024 12:18 Post subject: |
|
|
En kan godt si det er ønsketenkning fra begge sider her. Det kan bli en lang vei tilbake til toppen, og det er selvsagt vanskelig når vi ikke har råd til å kjøpe en eneste spiss.
Men 10-20% i året? Altså minst 20-40m i året? Er det virkelig folk som sitter klare til å gjøre det, men bare sitter å venter på at RBK skal spørre dem?
De potensielle sportslige oppsidene med investorer oppveier ikke for de store potensielle nedsidene. Det er bare å se hvor flott det har gått med de aller fleste andre norske lag med investorer. Investorer reddet B/G fra konkurs, men har ellers svært liten ære for B/Gs suksess. Molde er en helt annen sak, men noe slikt er helt urealistisk.
Dette er bare på det sportslige. Jeg er også imot investorer rent prinsipielt, fordi jeg ønsker å støtte RBK, ikke et Koteng IL i RBK-klær. Jeg har helt falt av engelsk fotball nettopp fordi det er bare å heie på en oligark mot en annen. For RBK og norsk fotball forøvrig, så tror jeg det er bedre at vi har noe unikt og mer uavhengig. Vi kan ikke konkurrere mot internasjonale oligarker uansett, og vil aldri ha de beste spillerne. Men vi kan ha en klubb en kan heie på uten at det bare er leketøyet til en eller annen riking.
Det tror jeg faktisk er viktigere for interessen på sikt. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 08.03.2024 12:23 Post subject: |
|
|
Sannsynligvis så ville man i så fall landet på en gruppe som tilgjengeliggjør mange millioner for innkjøp og SOF av spillere. Det hadde gjort at vi kunne kjøpe uten å være avhengig av cashflow. Det ville også sannsynligvis betydd at investorgruppen får 50% av salgssum på spillerne - noe som også er naturlig og ok.
Men sannynlige problemer dukke rfort opp:
1. RBK trenger idag å budsjettere med salg på 35 mill for et minusbudsjett. Om 50% av spilleren vi selger går til noen andre, så må vi i prinsippet selge for dobbelt så mye for å klare budsjett.
2. Når vi har spillere som bærer laget sportslig på utgående kontrakt, så er det vewrdt det for klubben å la de gå ut kontrakten og gå gratis om de får oss inn i Europa og gir klubben 100 mill. Men tror noen det er ok for investorgruppen som da taper hauger av millioner på investeringen sin?
Punkt 1 løses ved å ordne klubbdriften slik at vi driver sunt. Punkt 2 er vanskelig å løse.
Men å løse punkt 1, fjerner også behovet for investorer! Sunn klubbdrift setter opp i posisjonen vi vil være uten investorer. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.03.2024 12:27 Post subject: |
|
|
ZOOlander wrote: | Et godt årsmøte. Viktig med kontinuitet på styreledernivå, selv om hun har frontet et styre som så 'nødvendigheten' av å utrede investor. |
Jeg tror man skal tenke litt på bakgrunnen til de i styret når det gjelder slike utredninger.
I politikk lager man en utredning for å finne grunner for å vedta noe.
I business utreder man for å avklare om det er en god løsning eller ikke. Og selv om de mener det ikke er en god løsning, så skal de dokumentere at de har tenkt på det, undersøkt det, og så ev. forkastet det, for at ikke andre skal si i etterkant at det burde vært undersøkt.
CJG kommer fra Equinor og ser nok slike utredninger av muligheter bli forkastet stadig vekk, uten at det er noe negativt. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 12:39 Post subject: |
|
|
RAN78 wrote: | Det var da voldsomt.
Føler du deg truffet? |
Nei, du må nok finne bedre hersketeknikker enn det. Jeg synes bare det var et usedvanlig dårlig forsøk. Jeg føler meg ganske sikker på at Sovjet-sympatisørene i medlemsmassen ikke utgjør noen betydningsfull majoritet, så jeg er rett og slett ikke særlig imponert over "argumentet". _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 12:48 Post subject: |
|
|
Ellepo wrote: |
Men 10-20% i året? Altså minst 20-40m i året? Er det virkelig folk som sitter klare til å gjøre det, men bare sitter å venter på at RBK skal spørre dem?
|
20 millioner i året var nevnt som verdien på stadionnavnet. |
|
Back to top |
|
 |
RAN78 Junior
|
Posted: 08.03.2024 12:57 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | RAN78 wrote: | Det var da voldsomt.
Føler du deg truffet? |
Nei, du må nok finne bedre hersketeknikker enn det. Jeg synes bare det var et usedvanlig dårlig forsøk. Jeg føler meg ganske sikker på at Sovjet-sympatisørene i medlemsmassen ikke utgjør noen betydningsfull majoritet, så jeg er rett og slett ikke særlig imponert over "argumentet". |
Hersketeknikk?
Jeg formidler det flere jeg har snakket med sier og tenker.
Men OK. Jeg har ikke tenkt å gå inn i noe skyttergravbatalje her så jeg stopper her  _________________ Football is something like war. Whoever behaves too properly, is lost.
Rinus Michels |
|
Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 08.03.2024 13:01 Post subject: |
|
|
Kan noen forklare hva som er så jævla magisk og framtidsretta med eksterne investorer? For hver suksess dere kan dra fram så finnes det dobbelt med feiltrinn. Det virker som en slags ønsketenkning om at om vi bare hadde liiiiitt mer penger så hadde alt gått så bra!! Bare en liten dose til så blir vi best!
Vi kommer aldri til å komme unna at for å oppnå sportslig suksess så kreves det kunskapsrik og dyktig arbeid over tid. For å si det med en gammel meme
1. FÃ¥ inn investor
2. ???
3. BÆST I LAINNE!! |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.03.2024 13:16 Post subject: |
|
|
nin wrote: | for å oppnå sportslig suksess så kreves det kunskapsrik og dyktig arbeid over tid. |
Hvordan oppnå rikt med kunnskap når flertallet blant medlemmene spenner bein på forslag som handler om å hente inn kunnskap? Beklager, men det er tragikomisk. |
|
Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 08.03.2024 13:19 Post subject: |
|
|
Hva landa budsjettet på for kvinnene i 2024? Fikk ikke med meg den delen.. |
|
Back to top |