View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:02 Post subject: |
|
|
Saltfjellet wrote: |
De kan de gjøre gjennom et sponsorat. |
Sier du ja. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:07 Post subject: |
|
|
ola. wrote: | Så frykt for at du selv ikke er sterk nok til å si nei ved neste korsvei, gjorde at du og flere stemte nei til utredning nå? Det er feigt! |
Det synes jeg mildt sagt var et merkelig forsøk på tolkning av mitt standpunkt. Jeg er mot investorer på prinsipielt grunnlag, OG jeg er skeptisk til hvordan styrene i Rosenborg har håndtert en del ting. Ikke noe verre enn det. Når fusjonen blir flyttet fra en økonomisk diskusjon om bærekraft til en emosjonell debatt om at det er jentenes tur og hvorfor man hater damer hvis man ikke er for, og det så avdekkes at her har man skjult STYGGE tall for å redde Ørn-siden, så er det naturlig og sunt med litt skepsis.
ola. wrote: | Medlemskontigenten skulle også vært økt. |
I en tid hvor folk sliter med å få endene til å møtes skal man gjøre det vanskeligere for folk å være medlem? Uenig. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:09 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | Jeg er mot investorer på prinsipielt grunnlag. |
SÃ¥, handler det om klubbens beste, eller handler det om prinsipper? |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:10 Post subject: |
|
|
For meg så er det jo så enkelt at dette er et prinsipp som er for klubbens beste.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
Posted: 08.03.2024 11:11 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: |
Og 3: Nettopp mitt poeng tidligere i debatten her, medlemmene har ikke tillitt til CGJ og styret og at de ivaretar medlemmene, men stemmer henne likevel inn. Da føler de at de må instruere og vingeklippe for å føle seg trygge. Da opplever jeg det som nærmest merkelig at hun og styret blir stemt inn i det hele tatt. |
Det er en skala som går fra 0 (mistillit) til 10 (et styre som har full tillit og får backing til alt de vil gjøre).
Vi er ikke på 10, men det betyr ikke at vi dermed er på 0. Edit, "jeg" er ikke på 10. Andre får svare for egen del.
Forøvrig, i den delen av "fraksjonen" som jeg henger i var Gjersvold en komplett overraskelse for flertallet, og tidspunktet han dukket opp på ble kritisert.
Sier jeg, ja. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 11:20 Post subject: |
|
|
Altså investorhjelp er i beste fall en kortsiktig quickfix (som fort gir negative konsekvenser på sikt). Som OrionPax sier, vi er først og fremst nødt til å ha en bærekraftig drift. Vi har sett flere eksempler på hvordan det går med investorer i klubber som er helt avhengig av investorpenger for å opprettholde driften. Se på Vålerenga, Lyn og Start f.eks, så ser man hvor det bærer.
Så kommer sikkert Molde og Glimt opp. Røkke er ikke investor i Molde. Han har ikke gått inn der med en forventning om avkastning. Han legger seg derimot borti driften rett som det er, og klubben har ingenting den skulle sagt. Hva gjelder Glimt så gikk investorer inn for å berge dem fra konkurs for noen år siden, men etter det har Glimt tjent pengene sine gjennom sportslig suksess, ingenting annet. God drift over tid. Bakdelen er jo da at investorene som gikk inn med noen få millioner nå eier 60% av en spillerstall verdt flere hundre millioner. Det er prisen å betale. Man legger mye makt og innflytelse hos en eller flere personer som ikke nødvendigvis bare er opptatt av klubbens beste.
Last edited by Sløvsekken on 08.03.2024 11:26; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 08.03.2024 11:26 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: | ola. wrote: | Medlemskontigenten skulle også vært økt. |
I en tid hvor folk sliter med å få endene til å møtes skal man gjøre det vanskeligere for folk å være medlem? Uenig. |
Det samme gjelder for klubben, som jeg mener flertallet av medlemmene nå spenner bein for. Da kunne flertallet sett innover og tatt den lille økningen. Alle monner drar, som var samme grunn til at flertallet stemte for budsjettjusteringen for kvinnelaget. Rart at det bare gjelder for enkelte saker. |
|
Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 08.03.2024 11:28 Post subject: |
|
|
Et godt årsmøte. Viktig med kontinuitet på styreledernivå, selv om hun har frontet et styre som så 'nødvendigheten' av å utrede investor. En styreleder trenger på ingen måte ha like stort hjerte for grunnfjellet Rosenborg som enkelte medlemmer har- hvorfor det godt kan la seg gjøre både å stemme ned en slik utredning samtidig som man beholder styreleder. Jeg tror også hun hadde fått flere stemmer tidligere på kvelden, men det er bare spekulasjon..
Investorer har så mange risikable nedsider at det er helt greit å stå over. Det skal være mulig å oppnå sportslig og økonomisk suksess i Norge uten investor! Og det må være lov å håpe på høyere sponsorinntekter- som mer eller mindre lovet av styre ved fusjon! Kan man anta det vil komme med sportslig suksess? La dagens daglig leder, nyvalgte styre, Dorsin og tenerteam få et par sesonger, så vil vi være i europacup å tjene penger vi også. Styr unna flere usportslige fadeser og sponsorpengene vil komme i takt med penger fra sportslig suksess. Korthuset B/G vakler idet trener Knutsen drar (sier ikke at det kollapser)- det treet vokser heller ikke inn i himmelen. _________________ Saklig |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 11:29 Post subject: |
|
|
Medlemskontigenten ble økt fra 400 til 450, kontra styrets forslag om 600. Det utgjør 375.000 kroner, i en klubb med over 200mill i omsetning. Vet ikke om jeg vil kalle det å spenne bein på klubben akkurat. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:31 Post subject: |
|
|
ola.: En økning fra 400 til 600 med ca. 2500 medlemmer (tall tatt fra husken, kan være feil) gir altså klubben en hel halv million ekstra i klubbkassa. Jeg sier ikke at de pengene ikke kunne komme godt med, men det er ikke HER Rosenborg skal tjene pengene sine heller. For en familie på fire RBK-medlemmer kan en sånn økning (mindre for de yngre osv.) fort være grunnen til at man dropper medlemsskapet, men hvis disse 500k er det som sender klubben til skifteretten, så tipper jeg ærlig talt vi hadde havnet der til slutt uansett. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Last edited by OrionPax on 08.03.2024 11:33; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
|
|
ZOOlander wrote: | Et godt årsmøte. Viktig med kontinuitet på styreledernivå, selv om hun har frontet et styre som så 'nødvendigheten' av å utrede investor. En styreleder trenger på ingen måte ha like stort hjerte for grunnfjellet Rosenborg som enkelte medlemmer har- hvorfor det godt kan la seg gjøre både å stemme ned en slik utredning samtidig som man beholder styreleder. Jeg tror også hun hadde fått flere stemmer tidligere på kvelden, men det er bare spekulasjon..
Investorer har så mange risikable nedsider at det er helt greit å stå over. Det skal være mulig å oppnå sportslig og økonomisk suksess i Norge uten investor! Og det må være lov å håpe på høyere sponsorinntekter- som mer eller mindre lovet av styre ved fusjon! Kan man anta det vil komme med sportslig suksess? La dagens daglig leder, nyvalgte styre, Dorsin og tenerteam få et par sesonger, så vil vi være i europacup å tjene penger vi også. Styr unna flere usportslige fadeser og sponsorpengene vil komme i takt med penger fra sportslig suksess. Korthuset B/G vakler idet trener Knutsen drar (sier ikke at det kollapser)- det treet vokser heller ikke inn i himmelen. |
 |
|
Back to top |
|
 |
Saltfjellet Proff
|
|
|
ola. wrote: |
Det samme gjelder for klubben, som jeg mener flertallet av medlemmene nå spenner bein for. Da kunne flertallet sett innover og tatt den lille økningen. Alle monner drar, som var samme grunn til at flertallet stemte for budsjettjusteringen for kvinnelaget. Rart at det bare gjelder for enkelte saker. |
Men var endringen i budsjettet for damelaget motivert av å ville spare, eller å holde styret ansvarlig for tidligere uttalelser? |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:32 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Røkke er ikke investor i Molde. Han har ikke gått inn der med en forventning om avkastning. Han legger seg derimot borti driften rett som det er, og klubben har ingenting den skulle sagt. |
Og det virker jo å fungere bra for de. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:34 Post subject: |
|
|
ZOOlander wrote: | Og det må være lov å håpe på høyere sponsorinntekter- som mer eller mindre lovet av styre ved fusjon! Kan man anta det vil komme med sportslig suksess? La dagens daglig leder, nyvalgte styre, Dorsin og tenerteam få et par sesonger, så vil vi være i europacup å tjene penger vi også. Styr unna flere usportslige fadeser og sponsorpengene vil komme i takt med penger fra sportslig suksess. Korthuset B/G vakler idet trener Knutsen drar (sier ikke at det kollapser)- det treet vokser heller ikke inn i himmelen. |
Mye ønsketenkning her. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 11:39 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Sløvsekken wrote: | Røkke er ikke investor i Molde. Han har ikke gått inn der med en forventning om avkastning. Han legger seg derimot borti driften rett som det er, og klubben har ingenting den skulle sagt. |
Og det virker jo å fungere bra for de. |
Tja, all den tid det ikke er noen som bryr seg om den klubben så er det sikkert greit for Røkke det. Livet hadde jo vært enklere for enhver bedrift om det ikke var for de hersens kundene.
Men om du finner noen som er villig til å kaste noen hundre millioner på RBK uten forventning om avkastning så er det bare å trappe opp på årsmøtet
Med tanke på at klubben sliter med å fylle partnerbudsjettet, så er det vel dog veldig lite sannsynlig at rikingene står i kø for å kaste penger på RBK uten å få noe igjen for det.
Last edited by Sløvsekken on 08.03.2024 11:41; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 08.03.2024 11:41 Post subject: |
|
|
Det at årsmøtet gikk inn og drev flisespikkeri på budsjettet er en uting. Å uttrykke misnøye og klare forventninger om tiltak for å balansere kvinnesiden er helt på sin plass, men å knote på en enkeltpost på det viset vitner om at alt for mange i salen ikke skjønner bæret av hva en holder på med når en vedtar sånt. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:41 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Tja, all den tid det ikke er noen som bryr seg om den klubben så er det sikkert greit for Røkke det. Livet hadde jo vært enklere for enhver bedrift om det ikke var for de hersens kundene. |
Var ingen som brydde seg om Molde før Røkke kom heller. Men han har tydeligvis mer peiling på å styre klubb enn medlemmene til Rosenborg da.
Sløvsekken wrote: | Men om du finner noen som er villig til å kaste noen hundre millioner på RBK uten forventning om avkastning så er det bare å trappe opp på årsmøtet  |
Nei, det ville vært mot medlemmenes ønske å finne det.
Sløvsekken wrote: | Med tanke på at klubben sliter med å fylle partnerbudsjettet, så er det vel dog veldig lite sannsynlig at rikingene står i kø for å kaste penger på RBK uten å få noe igjen for det. |
Ja, det finner vi jo ikke ut da. Personlig synes jeg ikke det er merkelig om en privatperson for eksempel ikke er interessert i å være sponsor, men kan være interessert i å være investor.
Last edited by Hedning on 08.03.2024 11:43; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:43 Post subject: |
|
|
Zorbeltuss: Det ble eksplisitt sagt fra talerstolen at dette forslaget var et alternativ til å forkaste styrets forslag til budsjett helt, noe som fort kunne oppfattes som total mistillit. Istedenfor var forslaget å oppfattes som en utstrakt hånd for å si vi ønsker å spille på lag, MEN vi er NØDT til å komme til et punkt hvor vi ikke går med katastrofale minustall hele tiden. Jeg oppfatter dermed situasjonen litt annerledes enn det du skriver der. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
netrom84 Senior
|
Posted: 08.03.2024 11:44 Post subject: |
|
|
Hva som er klubbens beste er det nok mange ulike meninger om. Men for min del er det viktigere at klubbens integritet og medlemsstyre består enn sportslig suksess.
Om det står fult av investorer med pengesekker klare så får de nok gjerne et kontonummer av RBK om de har penger de vil donere.
Beslutningsgrunnlaget som ble presentert ved fusjonen var jo skandaløst dårlig. Mange medlemmer hadde nok fryktet noe av det samme vedrørende investorer. Det er heller ikke gratis å bruke tid og ressurser på utredningsarbeid.
Så tillitten til RBK's styrer er nok veldig lav uansett hvem som sitter der. Man har følt litt på at styrene har sett på medlemsmassen som plagsomme forståsegpåere som man ønsker å kontrollere. Da får man gjerne reaksjoner som i går der neste alle forslagene fra styret ble nedstempt. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:45 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Var ingen som brydde seg om Molde før Røkke kom heller. Men han har tydeligvis mer peiling på å styre klubb enn medlemmene til Rosenborg da. |
Tja, hva har mfk? 4 seriemesterskap, 4 NM-gull? Medlemsklubben Rosenborg ligger greit foran på meritter foreløpig vil jeg påstå.  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Last edited by OrionPax on 08.03.2024 11:46; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:45 Post subject: |
|
|
Zorbeltuss wrote: | Det at årsmøtet gikk inn og drev flisespikkeri på budsjettet er en uting. Å uttrykke misnøye og klare forventninger om tiltak for å balansere kvinnesiden er helt på sin plass, men å knote på en enkeltpost på det viset vitner om at alt for mange i salen ikke skjønner bæret av hva en holder på med når en vedtar sånt. |
Enig. Man kan markere synspunktene OrionPax har uten å fucke opp budsjettet. At alternativet skulle være å brenne ned hele butikken blir litt sånn eh ok. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.03.2024 11:46 Post subject: |
|
|
OrionPax wrote: |
Tja, hva har mfk? 4 seriemesterskap, 4 NM-gull? Medlemsklubben Rosenborg ligger greit foran meritter foreløpig vil jeg påstå.  |
Vi må se fremover, ikke bakover som medlemmene i rbk gjør. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 08.03.2024 11:47 Post subject: |
|
|
Vet ikke annet enn at du får melde deg inn i klubben og tale din sak på neste årsmøte da. Inntil så skjer så betyr det jo i grunn ingenting hva du mener
I 20 år har medlemmene i RBK forholdt seg passive og latt ledelsen holde på. Vi ser hvordan det har gått.
Last edited by Sløvsekken on 08.03.2024 11:48; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 08.03.2024 11:47 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig, men ikke urealistisk på noe vis (synes jeg)..
Er nå litt av stasen å være medlemsstyrt klubb.. Litt tråere når det går trått, men desto sinnsykt digg og litt stolt når det går bra. Mye har gått på tverke på tross av mye penger de siste årene- å få en strøm av lettjente penger trenger ikke være så lurt. Skepsisen til å la styre utrede er nok følelsen av å ha blitt villedet flere ganger de siste årene (veien fra 'utrede=innføre' er erfaringsmessig kort og uklar).. Styreleder Koteng klarte jo å fungere som en diktator light fra innsiden, grøss og gru om han skulle kjøpe seg inn som investor å faktisk sitte på 'all makt' fra utsiden... _________________ Saklig |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 08.03.2024 11:49 Post subject: |
|
|
Men gutta, dette er jo såre enkelt. Meld dere inn i klubben, ta ordet, si deres mening, kjemp for sakene. Det er jo det vakre ved at vi er en medlemsstyrt klubb!
Det var flere stemmer i supportermiljøet som pratet mot de delene som vant frem i mange saker i går. Å være uenige og belyse andre synspunkter er bare sunt og fint, for å låne litt fra pitchen for investorutredning.
Nei, ingen ville brenne ned klubben. Vi vil at klubben skal slutte å gå i minus, og slutte å akseptere milliontap. Det betyr ikke at vi tror at man bare kan være helt Tore Strømøy og erklære at man skal ha fem hoinner milliona.
Dette er komplisert og komplekst for oss alle sammen. Det hjelper ikke noe at veldig mange (både medlemmer og ikke) i stadig større grad søker å idiotforklare de som ikke er enige med dem. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
|