View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
EspN Veteran
|
Posted: 20.12.2023 20:59 Post subject: |
|
|
Fleste norske trenere er vel måk og mæl fotball?Horneland baserer jo seg mye på det han også.
Spillere med stor løpskraft og lite ballspillende. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.12.2023 22:12 Post subject: |
|
|
Ståle Solbakken:
– Jeg vil si av alle de jeg har ansatt, og jeg har ansatt mange unge trenere, så er det to som skilte seg ut. Jacob Neestrup og Alfred Johansson.
(...)
– Alfred er nok mer analytisk enn Jacob, og litt roligere. Jacob har mer temperament og er nok litt mer emosjonell. Da gjelder det for begge å ha folk rundt seg som utfyller dem, sier Solbakken.
(...)
– Han hadde et godt forhold til Bård Wiggen som var min assistent i FCK. Vi hadde et utgangspunkt for vår formasjon, og lagde en mal for hva klubben skulle være, men det kunne være en 4-2-3-1 eller en slags 4-4-2, alt etter hvem som var på banen. Det viktigste for RBK tror jeg er at omgivelsene vil se et lag som henger sammen, sier Solbakken.
Les mer: Solbakken til Nidaros: – Et av de to største trenertalentene jeg har sett |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 20.12.2023 22:15 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | – Han hadde et godt forhold til Bård Wiggen som var min assistent i FCK. |
Jaja, ingen er perfekte.  |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 20.12.2023 22:20 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.12.2023 22:31 Post subject: |
|
|
Forskjell på å ta over et ungt RBK2024 og å ta over en regjerende seriemester med Nicklas Bendtner i stallen.
Enig med de som mener at det ikke nødvendigvis er en ulempe med en trener som kan spille mer på dyktighet enn erfaring slik situasjonen i klubben er nå. |
|
Back to top |
|
 |
Valderrama Rutinert
|
Posted: 20.12.2023 22:50 Post subject: |
|
|
EspN wrote: | Fleste norske trenere er vel måk og mæl fotball?Horneland baserer jo seg mye på det han også.
Spillere med stor løpskraft og lite ballspillende. |
Har du sett Brann spille under Horneland? De var laget med mest ballbesittelse i år. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 20.12.2023 23:15 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Forskjell på å ta over et ungt RBK2024 og å ta over en regjerende seriemester med Nicklas Bendtner i stallen.
Enig med de som mener at det ikke nødvendigvis er en ulempe med en trener som kan spille mer på dyktighet enn erfaring slik situasjonen i klubben er nå. |
Det er ofte slik at erfaring gjør at man blir dyktigere. Det er en av grunnene til at man trener
Men, du har et poeng. NAE uttalte: ”Det er et fint fundament å ha vært toppspiller når du skal bli trener, men det er ikke avgjørende for hvor dyktig du blir. Det er den fotballfaglige kunnskapen i videst mulig forstand som avgjør om du lykkes eller ikke” |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 20.12.2023 23:22 Post subject: |
|
|
Valderrama wrote: | Har du sett Brann spille under Horneland? De var laget med mest ballbesittelse i år. |
Synes fortsatt de er dårlige med ball..sier mer om resten av eliteserien.
Grunnen til de har mye ball er vel intensiteten og gjenvinning. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 21.12.2023 00:51 Post subject: |
|
|
Henri wrote: | 2mas wrote: | – Han hadde et godt forhold til Bård Wiggen som var min assistent i FCK. |
Jaja, ingen er perfekte.  |
Jeg hadde faktisk en skrekktanke i hode her om dagen hvor samtalene med Jordi Gonzalez kollapset og Alfred plutselig kom drassende med Wiggen som assistent. |
|
Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 21.12.2023 00:57 Post subject: |
|
|
Jeg ser ærlig talt ikke så mange likheter mellom Horneland anno 2019 og Johansson. Horneland ville ikke være hovedtrener, la om til 4-3-3 etter tre serierunder fordi omgivelsene krevde det, kastet ut alt av målinger fordi han kunne vel se om spillerne løp nok, og hadde 40-60 ballbesittelse hjemme mot Mjøndalen. At han siden har hatt suksess, gjør ham ikke til et mini-geni in the making da vi ansatte ham. Jeg har større forventninger og forhåpninger til Johansson enn jeg hadde til Horneland i 19. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 21.12.2023 00:59 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Hedon.
Dette er ikke spekulasjoner.
I følge skattelisten sto Rekdal oppført med 4,5 M og Frigård 1.7M
Innsiden hadde en seanse før AJ ble presentert rundt strategi dokumentet og trenerens innflytelse. |
Du vet at i skattelisten inngår alle inntekter, ikke bare lønn fra klubben. Hvis Rekdal har skjøttet sin privatøknomi greit, så har han vært proff ute mange år, har flere trenerjobber, og sikkert noen fallskjermer etc. Så da har han andre inntekter enn bare lønn fra RBK.
Samme kan sies om f.eks Henrikksen og Skjelbreid sine inntektstall. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 21.12.2023 01:02 Post subject: |
|
|
Bart1 wrote: | Tyholt wrote: | Horneland all over again? |
Dette ligner så mye på situasjonen da Horneland ble ansatt som mulig, til tross for at han hadde noe mer erfaring som A-lagstrener. Likevel, med Horneland som et eksempel, ser vi at han har utviklet seg til å bli en dyktig trener etter flere år hos oss og i Brann.
Ledelsen mener at den kompetansen Hornelandansettelsen viste var essensiell for å lykkes, er noe man ikke bør vektlegge.
Så er det snakk om hvor mange ganger man må gjøre feilansettelser her i klubben, før man lærer - eller? |
Nei, det ligner ikke på Horneland. Horneland hadde tilnærmet null erfaring med spillestil slik RBK vil ha det. Han fikk sin erfaring med,å teste dette i vår klubb, og som assistent for Kåre i Brann. Så fikk han det til.
Albert har den spillestilen inne. Han trenger ikke lære den i RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 21.12.2023 08:46 Post subject: |
|
|
De som har sett Haugesund under Horneland er uenig i dette. Horneland hadde erfaring med nevnte spillestil, men han fikk det rett og slett ikke ut i RBK. Flere faktorer bak det. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 21.12.2023 09:04 Post subject: |
|
|
Pero
Her spekulerer du. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.12.2023 09:51 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Hedon.
Dette er ikke spekulasjoner.
I følge skattelisten sto Rekdal oppført med 4,5 M og Frigård 1.7M
|
Vet du hvordan skattelistene fungerer? |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 21.12.2023 10:38 Post subject: |
|
|
Har ikke tall på alle gangene midtforsvaret hadde ball under Horneland, og vi skulle bygge opp angrep, med påfølgende lang pælming opp mot angriperne (før vi ofte mistet ballen). At ikke journalister spurte Reginiussen om dette var planlagt, eller hvorfor han gjorde det, var jo tjenesteforsømmelse. En total mangel på eget spill, og hvordan man bygger opp angrep.
Jeg nekter å tro at RBK under AJ konsekvent vil opptre slik. At folk her inne antyder at dette er hva fansen kan forvente under Johansson, sier litt om enkeltes forventninger. Det er mulig Horneland har blitt en bedre trener etter at han forlot Trondheim. Men å sammenligne AJ med Horneland (i RBK) tror jeg blir skivebom. Vi får se om noen måneder. Jeg tror vi får et mye bedre og mer definert eget spill under AJ, som i større grad vil lykkes enn forgjengerne.
Hvis vi kommer til 16. mai, og Henriksen konstant poler ballen opp mot forsvaret til KFUM, skal jeg erkjenne at sammenligningene med Horneland var "innenfor". Jeg tror det bare ikke før jeg får se det. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 21.12.2023 11:46 Post subject: |
|
|
Horneball var pælme fotball med høy intensitet og gjennvinning.
Men all kred for og få det til i Brann. Unner han suksess |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 21.12.2023 14:27 Post subject: |
|
|
EspN wrote: | Horneball var pælme fotball med høy intensitet og gjennvinning.
Men all kred for og få det til i Brann. Unner han suksess |
Da Horneland kom til RBK hadde han et par sesonger i Haugesund godt oppe på øvre halvdel av tabellen, men langt unna RBK resultatmessig (som tross alt hadde vunnet det meste i flere år). Så kom han inn i en garderobe med seriemestre og sa at det dere har holdt på med er ikke spesielt bra fotball, dere må pælme ballen opp, ta duellene og løpe løpe løpe i stedet. Han var dømt til å mislykkes. Da han tok over i Brann var det åpenbart at det de holdt på med fra før ikke var bra nok, så det var nok betydelig bedre grobunn for hans budskap. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 21.12.2023 15:15 Post subject: |
|
|
Handler litt om tilgjengelige spillertyper også.
Brann fikk rensket ut ugresset og satt igjen med gode intensitetsspillere, som også ønsket å spille fotball.
At Brann var intensiv og heavymetal i årets sesong er det ingen tvil om, men at det faktum at de også klarte å spille litt fotball er ikke til å stikke under en stol. Synes likevel at både Molde og Viking hadde et høyere toppnivå, men var mer ustabile. Brann tok også poeng på dårlige dager grunnet intensiteten i deres spillestil og det er nok her Horneland skal ha litt av æren for. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 21.12.2023 15:26 Post subject: |
|
|
Macha wrote: | De som har sett Haugesund under Horneland er uenig i dette. Horneland hadde erfaring med nevnte spillestil, men han fikk det rett og slett ikke ut i RBK. Flere faktorer bak det. |
Nei. Det ble nevnt når han ble ansatt at hans assistent Emberland hadde noe erfaring med 4-3-3, slik at de eventuelt kunne trene på det også, mens Horneland selv ikke hadde trent lag i den formasjonen og spillestilen. |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Rutinert
|
Posted: 21.12.2023 15:57 Post subject: |
|
|
Så kan det jo også være at Horneland ikke ble geni over ett år men heller at Huseklepp skal ha litt mere cred for at brann ser bedre ut.  |
|
Back to top |
|
 |
Habilos Senior
|
Posted: 21.12.2023 16:10 Post subject: |
|
|
Har vi egentlig hatt en trener siden Eggen, med sin forse i å få laget til å spille angrepsfotball mot etablert forsvar med innøvde bevegelser? Jeg husker jeg hadde stor tro på Janne Jönsson da han kom inn, men det skulle jo vise seg å være feil. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 21.12.2023 17:01 Post subject: |
|
|
Hedon
Absolutt.
De viser det du har rapportert inn som skattbar inntekter
Så spekuleres det i at de tallene inkluderer annen inntekt enn hva RBK betaler. Det kan like gjerne være null som 500k.
Så det blir bare spekulasjoner.
Derfor må vi ta utgangspunkt i at en svært stor del ( alt?)er fra RBK
Dette samsvarer med Rekdal ligning fra tiden som ham kam trener og det Hareide og Horneland også rapporterer inn.
Hvis du og dee tror AJ har mellom 1 og 2 millioner i dagens fotball er dere i beste fall svært dårlig pålest. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 21.12.2023 17:42 Post subject: |
|
|
Habilos wrote: | Har vi egentlig hatt en trener siden Eggen, med sin forse i å få laget til å spille angrepsfotball mot etablert forsvar med innøvde bevegelser? Jeg husker jeg hadde stor tro på Janne Jönsson da han kom inn, men det skulle jo vise seg å være feil. |
Ja, Høgmo. og Tørum levde på Høgmos stil en god stund. Kan si hva man vil om Høgmo, men var en stot bidragsyter til å få laget på rett skjøl igjen. |
|
Back to top |
|
 |
|