English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Sarpsborg
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Hansen
20%
 20%  [ 9 ]
Reitan
2%
 2%  [ 1 ]
Henriksen
2%
 2%  [ 1 ]
Jenssen
0%
 0%  [ 0 ]
Tagseth
0%
 0%  [ 0 ]
Skarsem
4%
 4%  [ 2 ]
Väänänen
46%
 46%  [ 21 ]
Skjelbred
2%
 2%  [ 1 ]
Holse
11%
 11%  [ 5 ]
Aga
0%
 0%  [ 0 ]
Nelson
0%
 0%  [ 0 ]
Nypan
6%
 6%  [ 3 ]
Sæter
2%
 2%  [ 1 ]
Ingason
2%
 2%  [ 1 ]
Total Votes : 45

Author Message
Howie
Junior

PostPosted: 21.06.2023 13:16    Post subject: Reply with quote

I denne kampen ville jeg forsøkt følgende:

Keeper: Hansen

HB: Reitan
HM: Rogers
VM: UYJ
VB: Pereira (hvis skadefri)

SM: Henriksen
HIL: Nypan
VIL: Skjelbred

HV: Holse
SP: Ole (Aga)
VV: Nelson

Hansen er vel ganske bankers.

Reitan starter foran Cornic på rutine. Rogers/UYJ blir stopperpar ettersom jeg vi ha Markus på midtbanen. Adrian tar venstre back dersom han er skadefri siden han rett og slett er et mer spennende emne å ha på kanten enn Tagseth.
- Dette er nok vår svakeste lagdel og jeg er lett bekymret for plutselige hjerneblødninger og et noe voldsomt bakrom i all entusiasmen som kommer til å prege, i alle fall starten på denne kampen, for å være ærlig...

På midten skulle jeg gjerne ha brukt Carlo, men han må ut på høyre av mangel på kantalternativer. Dermed vil jeg ha Markus sentralt med litt 'pondus', erfaring og evne til å balansere sammen med PCS og Nypan som begge bidrar med teknikk, spilleforståelse og frekvens i beina. Regner med PCS holder en times tid og erstattes med de friske beina til Olaus.
- Sterk lagdel med både mye erfaring og ungdommelig pågangsmot. Skal på papiret være bedre, eller i det minste konkurransedyktig, med de aller fleste midtbanene i ES.

Foran må Carlo fortsette på høyre. Skulle som sagt gjerne ha brukt han som indreløper, men for laget som helhet er det nok lurt at Carlo fortsetter der. Jayden har åpenbare kvaliteter til å spille venstre ving i 433, så han bør få en skikkelig mulighet til å gjøre den plassen til sin. Er Ole frisk tar han spissplassen. Frykter dog litt trege føtter fra Ole enn så lenge etter langvarig skade, så godt mulig at Aga bør starte og at Ole får en liten omgang, eller noe, i denne kampen. Trioen Holse/Aga/Nelson viser vel i tillegg glimtvis at de har 'noe på gang', så ikke sikkert at det er feil å la de tre få fortsette heller.
- Spennende. Uferdig. Usikkert. Høyt potensiale. Dette er vel en lagdel som, hvis det klikker på plass på rett måte, potensielt kan bringe MYE glede til de trofaste på Lerkendal. Krysser fingrene!

God kamp på søndag!
andrezinho
Veteran

PostPosted: 21.06.2023 13:55    Post subject: Reply with quote

Helt enig!
Back to top
View user's profile Send private message
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 21.06.2023 14:31    Post subject: Reply with quote

Håper vi setter PCS som dm i denne kampen, Henriksen mangler tempo og overblikk for den rollen skjønner ikke logikken hvorfor folk setter han som dm i ett angrepsvillig lag. Også Skarsem er en type som kan spille ving etterhvert, ser balansen i dette laget er ganske god med Skarsem som kommer inn i andre omgang på midtbanen.

Hansen

Reitan Henriksen Jenssen Tagseth

Skjelbred
Väänänen Nypan

Holse Aga Nelson
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 21.06.2023 14:51    Post subject: Reply with quote

Henriksen mangler tempo, men han mangler ikke overblikk. Hvor mye tempo han trenger i rollen som sentral er også veldig diskuterbart, da rollen hverken skal presse høyt eller dekke eget bakrom. Han skal ligge mellom forsvar og midtbane og være balanserende. Evne til å lese spillet og skjerme midtstopperne, skyve motstander vekk fra midten og ut på kant, samt å falle ned i boks for å forsvare innlegg er mye mer relevant, og der er Henriksen god i min mening. Men nå ser det absolutt ut som Maalen tenker å bruke Henriksen som midtstopper, så da er det liten vits i å diskutere enn så lenge.
Back to top
Howie
Junior

PostPosted: 21.06.2023 15:04    Post subject: Reply with quote

MariusM wrote:
Håper vi setter PCS som dm i denne kampen, Henriksen mangler tempo og overblikk for den rollen skjønner ikke logikken hvorfor folk setter han som dm i ett angrepsvillig lag. Også Skarsem er en type som kan spille ving etterhvert, ser balansen i dette laget er ganske god med Skarsem som kommer inn i andre omgang på midtbanen.

Hansen

Skjelbred
Väänänen Nypan

Holse Aga Nelson

Min prioritering til denne kampen er soliditet i midtbaneleddet. Det er der kamper styres og ofte vinnes. Jeg er (obviously...) ikke direkte enig i at Henriksen er et dårlig valg som DM. Jeg ser i Markus en stabil spiller med bøttevis av erfaring som bringer viktig trygghet til midtbaneleddet som DM i første kamp i ny formasjon.

Skal Markus ned i forsvaret og PCS spille DM velger jeg per i dag glatt Skarsem foran Santeri som indreløper. Finnen har noe ved seg, men virker også noe uferdig ennå. Olaus har sett 'på' ut etter skadeavbrekket og kan helt sikkert gjøre en fin jobb, samt at han bør kjenne 433 godt.
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 21.06.2023 15:23    Post subject: Reply with quote

Skarsem kommer til å være bankers i den 11'eren på søndag.

Hansen

Reitan - Henriksen - Jenssen - Tagseth

Skarsem - Nypan - Skjelbred/Bjørlo

Holse - Aga - Nelson

Virker som den mest sannsynlige lagoppstillingen. Sæter er neppe klar til å starte allerede på søndag. Personlig ville jeg heller hatt Holse på midtbanen, og heller satt Skarsem på høyrekanten. Evt. en av spissene og spilt litt skjevt.
Back to top
Carl
Veteran

PostPosted: 21.06.2023 15:48    Post subject: Reply with quote

Skarsem deltok ikke på dagens trening, ut fra det jeg kunne se.
For øvrig var det spill på stor bane. Mulig det var varmen eller at det er for nytt, men spillet bar ikke mye preg av at Maalens/Henriksens prinsipper har fått feste. Det gikk sakte i oppspillsfasen, mange støttepasninger og en god del rot og upresist spill. Lignet mye på det jeg ellers har sett av RBK de siste par årene, så her er det kanskje greit å forberede seg på at ting kan ta tid. Det er en del som skal læres og ikke minst avlæres.
Back to top
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 21.06.2023 17:11    Post subject: Reply with quote

Howie wrote:
MariusM wrote:

Hansen

Skjelbred
Väänänen Nypan

Holse Aga Nelson

Min prioritering til denne kampen er soliditet i midtbaneleddet. Det er der kamper styres og ofte vinnes. Jeg er (obviously...) ikke direkte enig i at Henriksen er et dårlig valg som DM. Jeg ser i Markus en stabil spiller med bøttevis av erfaring som bringer viktig trygghet til midtbaneleddet som DM i første kamp i ny formasjon.

Skal Markus ned i forsvaret og PCS spille DM velger jeg per i dag glatt Skarsem foran Santeri som indreløper. Finnen har noe ved seg, men virker også noe uferdig ennå. Olaus har sett 'på' ut etter skadeavbrekket og kan helt sikkert gjøre en fin jobb, samt at han bør kjenne 433 godt.

Enig i at Skarsem er bedre enn Santeri nåværende, men poenget var at Skarsem med friske bein inn i andre gjør kan gjøre mye mer forskjell enn Santeri kan.

Snabeltann wrote:
Henriksen mangler tempo, men han mangler ikke overblikk. Hvor mye tempo han trenger i rollen som sentral er også veldig diskuterbart, da rollen hverken skal presse høyt eller dekke eget bakrom. Han skal ligge mellom forsvar og midtbane og være balanserende. Evne til å lese spillet og skjerme midtstopperne, skyve motstander vekk fra midten og ut på kant, samt å falle ned i boks for å forsvare innlegg er mye mer relevant, og der er Henriksen god i min mening. Men nå ser det absolutt ut som Maalen tenker å bruke Henriksen som midtstopper, så da er det liten vits i å diskutere enn så lenge.

Finnes mange ulike typer av "dm" og Rosenborg har noen få ganger brukt anker rollen i form av Annan etc. Men jeg foretrekker Sapara/Sælnes versjonen som faktisk ikke er en stopper i spillet men en tilrettelegger. PCS i Hertha hadde den rollen, han kan holde veldig høyt balltempo.

Last edited by AlfredoJojo on 21.06.2023 17:37; edited 2 times in total
Back to top
BDESupermanStrand
Proff

PostPosted: 21.06.2023 17:21    Post subject: Reply with quote

Er Pereira skadet? Er Spennede om han kan blomstre under mer strukturert regime
Back to top
Carl
Veteran

PostPosted: 21.06.2023 18:33    Post subject: Reply with quote

Pereira var på plass og deltok i dag.
Back to top
Platon.XI.XI
Senior

PostPosted: 21.06.2023 18:38    Post subject: Reply with quote

ZOOlander wrote:
Hadde det ikke vært et alternativ å kjøre Holse ned på ve midt og Pereira inn ve kant? Han er den eneste som potensielt kan gå ned til linja å slå et godt innlegg.. Mitt forslag;

Hansen
Reitan-Henriksen-Jensen-Tagset
Skarsem-Nypan-Holse
Nelson-Aga-Pereira

Det er den varianten jeg også har sett på. Eventuelt en skadefri og formsterk Per i rollen til Skarsem.

Problemet med Pereira på kant mot Sarpsborg er at han vasser rundt i dongeribukse og sandaler om dagen. Ikke aktiv på trening. Skadet?

Men når han kommer seg så må han satses på. En spiller med høyt potensial, og som etter min mening kan bli en sterk kantspiller.
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.

Nils A. Eggen
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 22.06.2023 16:34    Post subject: Reply with quote

Meldt om 10 000 solgte rundt kl 10 i dag.
Back to top
MkBerg
Veteran

PostPosted: 22.06.2023 22:38    Post subject: Reply with quote

Maalen-effekten.
Back to top
håpløs
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 11:04    Post subject: Reply with quote

Kanskje lurt av Svein og se de første seriekampene til Kåre og se hva som fungerte dårligst..

-så spilte de vel 433 under Perry også.

*husker ikke selv*
Back to top
Troillongan
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 11:43    Post subject: Reply with quote

Henriksen er stopper og har fått beskjed om å fortsette som det. Sentral må vel bli Per/Finnen/Nypan. Selv om Nypan er spennende er jeg litt usikker på godfotpraksis her, trodde han var best til å drive fremover med ball (indreløper), men har aldri sett han spille sentral så litt usikker. Holse er indreløper, ble missbrukt på vingen i mange kamper under sleeping-beauty, men kom til sin rett når Rekdal flytta han dit han skal spille. Vi mangler da egentlig en god høyrekant, så frykter han blir plassert der inntil videre. Vil sikkert se testing av skjev 433 med to rene spisser på banen, da vi har 100 mann til å konkurrere om midtspissplassen. Jeg synes også det hadde vært spennende å sett Pereira på venstre og Nelson på høyre.

Som nevnt over her har jeg også sett dette med pasningskvalitet på trening, spesielt i forsvarsleddet. Det er helt merkelig hvor dårlige pasninger de til tider slår, som igjen ødelegger rytme og timing. Geir Hansen var vel inne på det da han var innom feltet for noen år siden, der de måtte begynne å terpe basisferdigheter. Jeg tror fortsatt det behovet finnes..
pavel londak fan account
Rutinert

PostPosted: 23.06.2023 11:49    Post subject: Reply with quote

håpløs wrote:
Kanskje lurt av Svein og se de første seriekampene til Kåre og se hva som fungerte dårligst..

-så spilte de vel 433 under Perry også.

*husker ikke selv*

Spilte vel rett og slett 442 på slutten under Perry. De kalte det vel for "433 med snudd V", med Riku Riski som den offensive i midtbanetreeren. Men i praksis opererte Riski og Søderlund som et spisspar, med to dype midtbanespillere bak seg, og to lave kanter på hver side.

Så det var nok en god del som måtte avlæres da også.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 12:20    Post subject: Reply with quote

Ikke bare formasjonen som er relevant heller, men spillestil. Både Hareide og Horneland var jo innom 4-3-3 f.eks, men det så ganske annerledes ut enn f.eks 2015-utgaven til Kåre. Det er jo også litt en definisjonssak om man spiller 4-3-3 eller om det flyter over til 4-5-1. Kommer an på hvilke defensive oppgaver man legger på kantene. Man har jo litt det samme med 4-2-3-1 vs 4-4-2. Om den offensive sentralen omtrent blir som spiss å regne, samtidig som kantene har flere defensive oppgaver, så blir 4-2-3-1 fort 4-4-2 i praksis.

Last edited by Sløvsekken on 23.06.2023 12:31; edited 1 time in total
Back to top
pavel londak fan account
Rutinert

PostPosted: 23.06.2023 12:28    Post subject: Reply with quote

Jeg vil vel egentlig påstå at vi spilte 442 under Hareide også, vertfall før Zachariassen ble solgt. Zachariassen og Islamovic dannet i praksis et spisspar da også, både i defensiv struktur og når vi hadde ballen.
Back to top
Troillongan
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 13:16    Post subject: Reply with quote

Maalen legger da opp til å stenge formasjonstreninga før kamp på fast basis. Helt legitimt spør du meg, men morro å høre fra de som eksploderte når Reka stengte ei trening for noen uker siden. Klubben har da slutta helt med åpenhet eller?
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 13:20    Post subject: Reply with quote

har vel blitt mer vanlig enn ikke at 4-3-3 presser høyt i 4-4-2 (4-2-4) med en fremskutt indreløper og sentralen opp på linje med den da sittende indreløperen. I lav blokk så inntar man gjerne en 4-1-4-1 med spissen som eneste spiller på motsatt banehalvdel. Det har også blitt veldig vanlig i 4-3-3 at man i frispillingsfasen senker en indreløper for å danne en boksformasjon med to stoppere og to sittende for å kunne spille seg ut sentralt (blir veldig lett å markere ut en enkelt sentral slik at han ikke kan nås direkte fra stopperne). Formasjon har blitt veldig flytende greier i moderne fotball. 4-3-3 er gjerne kun et utgangspunkt som man inntar i nulltilstand. Husker jo Kåres 4-3-3 i 2018 som ble til en særdeles statisk 4-1-5/2-3-5 i etablert angrep mot lav blokk.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 23.06.2023 13:34    Post subject: Reply with quote

Troillongan wrote:
Maalen legger da opp til å stenge formasjonstreninga før kamp på fast basis. Helt legitimt spør du meg, men morro å høre fra de som eksploderte når Reka stengte ei trening for noen uker siden. Klubben har da slutta helt med åpenhet eller?

Maalen må sparkes, sånt gjør man ikke i Rosenborg!!!

- Mann 57 i middelalderskrise

- Torgeir Børven
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 14:41    Post subject: Reply with quote

MkBerg wrote:
Maalen-effekten.

Vi får se. Selv håper jeg egentlig ikke at vi får en "resultat-effekt" fordi slike effekter vanligvis avtar i løpet av noen uker. Hvor ofte får klubber markant bedre resultater over tid etter å ha skifta ut treneren?

I stedet håper jeg at "effekten" vil materialisere seg i form av at vi prøver å spille god fotball, at vi gradvis lærer oss et angrepsmønster, at spillerne gradvis forstår og fyller rollene sine, slik at relasjonene blir sterkere og alle drar i samme retning.

Med tanke på resultater i år tenker jeg at øvre halvdel og helst kamp om bronse, er spiselig. Stallmessig skal vi kunne klare bronse, men bare om vi utvikler oss spillemessig og får brukt alt det unge talentet vi har i stallen. Men jeg vil mye heller ha et seriøst arbeid fram mot "artig og angrepsvillig fotball", framfor gode resultater uten klar og underholdende spillestil.
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 17:14    Post subject: Reply with quote

Laget som ble drillet i dag:

Hansen
Reitan (Cornic) - Henriksen - UYJ - Tagseth
Skarsem (Nypan) - Santi (Bjørlo) - Skjelbred
Holse - Aga (Sæter) - Nelson
Back to top
Pirlo
Veteran

PostPosted: 23.06.2023 18:22    Post subject: Reply with quote

Man kan si mye om Svein Maalen men det er en sann glede å se et lag uten 5 forsvarsspillere igjen.
Back to top
Valderrama
Rutinert

PostPosted: 23.06.2023 18:25    Post subject: Reply with quote

Troillongan wrote:

Mye som Maalen gjør, som Rekdal fikk slakt for. Å snakke om spill-motspill, stenge trening, norsk som språk på trening (de brukte engelsk også), Holse som ving...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Next
Page 3 of 18

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb