View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 01.05.2023 09:24 Post subject: |
|
|
Det står en pyroman med fyrstikker i stua og hele j**** huset er DYNKET i bensin.
Hvorfor skal vi vente til han brenner ned alt før vi kaster ham ut?
FÃ… DET BORT |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.05.2023 12:08 Post subject: |
|
|
For meg er det ganske lett å se at vi ikke blir topp 3 i år.
Vi har fått veldig godt betalt så langt i år. Kall det flaks eller marginer men de har vi hatt med oss.
Slik vi spiller vil vi ikke klare topp 3, selv med et Molde på felgen.
Så tror jeg styret allerede ser på veien videre etter Rekdal Frigård og hvordan klubben skal spille og hvilken filosofi som skal ligge til grunn i alt RBK gjør.
Det kan godt hende trener teamet overlever en 5-6 plass som er mest sannsynlig plass slik vi har fremstå så langt ihvertfall.
Uansett så gleder vi oss til Brann. Håpet på masse folk og god stemning _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 01.05.2023 12:43 Post subject: |
|
|
Nja. Med veldig godt betalt og flaks kunne vi vel hatt 12 poeng.
Men jeg er enig i at vi ikke har vært gode. |
|
Back to top |
|
 |
bæærnt Rutinert
|
Posted: 01.05.2023 13:09 Post subject: |
|
|
Om det finnes en forløsende kraft med de nødvendige kreative genene, så er vedkommende (kanskje X2) foreløpig ikke lønnet av RBK. Dessverre. Virker jo nokså solid bakover, men uten mål i laget så vil vi leve farlig i hver bidige kamp fremover. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 01.05.2023 13:22 Post subject: |
|
|
gm wrote: |
Hahahahahaha
Alle lag kunne selvsagt oppnådd 12 poeng hittil om man bare hadde hatt nok flaks og fått godt nok betalt.
Men Rekdals Rosenborg får allerede soleklart best betalt av alle lag i ligaen, helt uten sidestykke. 6 poeng på 6 avslutninger på mål. Helt idiotisk god uttelling.
Deler sv fanbasen har mistet det fullstendig i søken på positive ting og forsvar av Rekdal. Det som leveres er pinlig, svært dårlig og uten utvikling. Akkurat som alle andre utgaver V Rekdals lag de siste 20 årene, med et par hederlige unntak. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.05.2023 13:42 Post subject: |
|
|
Tror ikke man skal si at RBK har fått altfor godt betalt om man ser helheten og ikke bare akkurat parameteren avslutninger på mål.
De har skapt lite og sluppet til lite. De har hatt noe mer ball enn motstanderne (et parameter som ofte også har blitt brukt mot RBK i perioder der de har hatt lite ball og vunnet kamper).
Tromsø har eksempelvis kun hatt 40 prosent ball i sine første fire kamper, og bare én avslutning mer totalt sett (altså ikke bare de som keeper redder), og står med åtte poeng.
Så soleklart best betalt er vanskelig å være med på.
Det er absolutt ikke godt nok altså, men det er jo på ingen måte slik at RBK skulle stått nesten uten poeng til nå når man ser på mer enn bare manglende plan i angrep. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.05.2023 14:01 Post subject: |
|
|
For meg så ser vi akkurat likedan ut som ifjor. Vi angriper og forsvarer oss som i fjor.
Jeg mener vi har 2 måter å angripe på. En i etablert og en når vi kontrer.
I etablert så er planen å spille fort ut på en av kantene og legge inlegg. Vi har egentlig ikke noe annet mønster/ plan når vi skal bygge opp eget angrep.
Når vi ligger lavt og bryter skal det spilles hurtig opp på sentral spiss og komme etter.
Hittil har dette blitt for lett for motstanderen å forsvare seg mot.
Når motstanderen er etablert skal det mye til for å score på inlegg.
De er i overtall der ballen lander stort sett. Så går det tregt før inlegget kommer
Vi er heller ikke like farlig på kontra da vi ikke har 3 linken Holse/Tengsted/ Sæter.
Så er det et av våre store problemer at vi bytter så mye både på spillere og posisjoner. Da får vi.null gode relasjoner satt seg _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.05.2023 14:14 Post subject: |
|
|
Jeg er en middels breddetrener for J09. Det som er skremmende er at Rekdal i mange sammenhenger oppfører seg som en breddetrener selv. Når jeg ser at feks den ene vingen ikkje har dagen så prøver vi bare å bytte spiller for å håpe at det skal bli bedre. At jeg som breddetrener gjør det er vel greit men at en profesjonell trener på høyeste nivå ikke har andre virkemidler når ting ikke stemmer er for meg skremmende og oppsigelses grunn _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 01.05.2023 14:15 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Tror ikke man skal si at RBK har fått altfor godt betalt om man ser helheten og ikke bare akkurat parameteren avslutninger på mål.
Så soleklart best betalt er vanskelig å være med. |
10.plass av 16 xG
14. Plass av 16 xGa
16. Plass av 16 i antall avslutninger på mål.
Hva er vitsen med å prøve å sminke dette? Det er prestasjoner i kamper som er begredelig og det er statistikk som tilsier at man skal kjempe for å unngå nedrykk.
Det er så ekstremt langt unna hva som er ok for et lag som skal kjempe i toppen. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 01.05.2023 14:51 Post subject: |
|
|
Problemet med Rekdal er at han aldri skulle ha blitt ansatt, og klarere tilfelle enn dette er det omtrent umulig å finne. Så sparking vil i dette tilfelle være å rette opp ved å gjøre nå det som må skje før eller siden.
Men ingen vits å sparke for deretter å ende opp med noe slikt som vi vanligvis ansetter på måfå. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.05.2023 15:30 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: | Imidlertid var jo sentrale RBK-spillere enige med Rekdal om at det var ei for dårlig treningsuke. Holse illustrerte til og med med konkret eksempel fra trening. |
Spillerne ble konfrontert med uttalelsen til Rekdal og ville nok ikke gå i disputt med treneren sin. |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 01.05.2023 19:29 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | gm wrote: |
Hahahahahaha
Alle lag kunne selvsagt oppnådd 12 poeng hittil om man bare hadde hatt nok flaks og fått godt nok betalt.
Men Rekdals Rosenborg får allerede soleklart best betalt av alle lag i ligaen, helt uten sidestykke. 6 poeng på 6 avslutninger på mål. Helt idiotisk god uttelling.
Deler sv fanbasen har mistet det fullstendig i søken på positive ting og forsvar av Rekdal. Det som leveres er pinlig, svært dårlig og uten utvikling. Akkurat
som alle andre utgaver V Rekdals lag de siste 20 årene, med et par hederlige unntak. |
Dette er ikke noe forsvar av Rekdal.
Jeg mener bare at vi ikke har fått veldig godt betalt, uansett hva statistikkene dine viser. I går hadde både Odd og Rosenborg store muligheter, uten at avslutningene går på mål. Jeg føler vi får bra betalt mot Viking, men Sandefjord kampen mener jeg vi fortjener å vinne, selv om det er mye elendighet, og at målet kommer sent. Molde og Odd kan bikke begge veier etter spill og sjanser. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.05.2023 19:40 Post subject: |
|
|
Enig. Vi har fått omtrent som fortjent. Vi fikk i overkant mot Viking, selv om sjansen til Salvesen som endte i skudd i tverrliggeren trolig ville blitt annullert etter VAR om den hadde gått i mål.
Kampen mot Sandefjord trykker RBK på uten at det blir altfor farlig, men det er sånn type kamp som gjerne ender med ettmålsseier på en dårlig dag som man pleier å si.
I Molde er det jevnt i antall sjanser, og det er det også mot Odd. Hadde vi vunnet en og tapt en, så ville jo poengfangsten blitt bedre enn uavgjort i begge to.
Det ser på ingen måte bra ut, men derfra til å mene at vi har fått mye mer enn vi fortjener er heller ikke jeg med på.
Angrepsspill er det viktigste, men fotball handler også om å forsvare seg. Der ser vi langt bedre ut i år enn i fjor. Og vi hadde bare scoret fire mål etter fem kamper i fjor også, og Tobias Børkeeiet var toppscorer med to mål. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 01.05.2023 20:06 Post subject: |
|
|
Lurer litt på om Rekdal & Frigård har kjørt seg fast i sitt eget narrativ om å bygge på nytt, ting tar tid og i de 5-6 første kampene er det bare poeng spm gjelder. Når meget gode trenere overtar lag ( ex Hodgson i Palace) så klarer de å få ut resultater ved enkle midler som baserer seg på stor fotballforståelse . Typisk er å plassere spillere i sin beste posisjon og tilpasse formasjon etter spillere og ikke omvendt, samt etablere enkle offensive og defensive prinsipper. Og det er det jeg mener R&F svikter sålangt, de blir for opptatt av formasjoner, rullering av spillere for å treffe gull og taktiske disposisjoner avhengig av motstander når de egentlig burde fokusert mer på å gjøre de enkle tingene riktig.
Noen enkle ting som jeg mener ville bedret offensivt spill umiddelbart.
1. Hurtig igangsetting av AH. Det tøyset om å vente til vi er i posisjon er matematisk feil, motstander vil alltid ha flere i defensiv riktig posisjon enn oss i offensive posisjoner med den taktikken. Vi må sølke åpne rom umiddelbart og være spillbare for AH.
2. Kantene våre må trene spesifikt på innlegg utover ordinær trening med fokus på valg og treffsikkerhet.
3. Innløp i boks på innlegg. Angripe ved begge stolper, en på 45 og ireturrom samt motsatt kant på kant av motsatt 16 meter for å ta dårlige legg ( mest vanlig hos oss) eller bevisst spillvending ( ofte effektivt).
Ikke hyperavansert, men godt nok i 80% av kampene og så kan man bygge derfra. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.05.2023 20:26 Post subject: |
|
|
Man trenger ikke bruke lang tid på å få ting til å se ut som man vil hvis man virkelig går inn for det. NAE hadde to uker i 2010, og RBK så totalt annerledes ut etter de to intensive ukene.
Så vet jeg ikke helt om det ble så veldig annerledes eller om utviklingen ble kjempestor resten av sesongen, men han viste i hvert fall at det med å bruke måneder og år på å få bevegelser slik man vil fremover på banen ikke er nødvendig.
Dog var NAE meget spesiell.
Det med å bruke spillere i riktig posisjon mener jeg imidlertid ikke det er veldig stor grunn til å kritisere Rekdal for ikke å gjøre. Selv om Holse kanskje ikke brukes som best i 3-4-3, så mener jeg det var helt avgjørende for det resultatmessige løftet i fjor at spillere faktisk ble brukt der de hører hjemme og at spillere konkurrerte mot hverandre om eksakte plasser.
Trenerne de siste årene, og da kan også Ingebrigtsen regnes med, har i mye større grad tatt ut de beste spillerne og ikke et lag der spillere er i sine beste posisjoner. |
|
Back to top |
|
 |
Gofoten Proff
|
Posted: 01.05.2023 20:32 Post subject: |
|
|
1. Hurtig igangsetting av AH. Det tøyset om å vente til vi er i posisjon er matematisk feil, motstander vil alltid ha flere i defensiv riktig posisjon enn oss i offensive posisjoner med den taktikken. Vi må sølke åpne rom umiddelbart og være spillbare for AH.
100% enig! Angrepsspill starter i forsvar men Rekdal vil ha lange utspill så da ender vi stort sett med å miste ballen på midtbanen isteden. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2789 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 01.05.2023 20:59 Post subject: |
|
|
Gofoten wrote: | 100% enig! Angrepsspill starter i forsvar men Rekdal vil ha lange utspill så da ender vi stort sett med å miste ballen på midtbanen isteden. |
"Angrepsspill starter i forsvar, forsvarsspill starter... på midtbanen?"
Er det Rekdals fotballfilosofi vi ser utkrystallisere seg her? _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 01.05.2023 21:08 Post subject: |
|
|
Gofoten wrote: | 1. Hurtig igangsetting av AH. Det tøyset om å vente til vi er i posisjon er matematisk feil, motstander vil alltid ha flere i defensiv riktig posisjon enn oss i offensive posisjoner med den taktikken. Vi må sølke åpne rom umiddelbart og være spillbare for AH.
100% enig! Angrepsspill starter i forsvar men Rekdal vil ha lange utspill så da ender vi stort sett med å miste ballen på midtbanen isteden. |
Noe av poenget med hurtig igangsetting er ikke bare kontringer, mne også å tvinge motstander til å løpe og ut av formasjon.
Da skaper man fort balanse som kan forplante seg og har man da et sterkt kollektivt grunnspill selv har man satt forutsetningene for å spille ut motstander. Synd å si dette, men dette er noe av det molde er god på. De kommer hurtig kjapt og ofte blir det tellefeil hos motstander. Selv om de Blå ikke har startet særlig bra i år så er det hovedsakelig fordi de har vært for dårlige på både første og siste tredel, de har fremdeles grunnspillet på plass og kommer til å ta mange poeng fremover.
det er skremmende når det er vanskelig å være uenig med Neeskens i analyse rundt hva som foregår på banen >< _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 02.05.2023 08:07 Post subject: |
|
|
Hvis Hansen hadde kastet hurtig til motsatt back hver gang så hadde vi garantert hatt flere mål enn per dags dato. Så enkelt tiltak uten å gjøre det er så uforståelig. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 02.05.2023 08:37 Post subject: |
|
|
Ja, jeg mener Hansen bør sette hurtig i gang ofte så kan det være opp til mottaker å gå videre eller ta ballen tilbake.
Glimt er ekstremt flinke til å trekke ned midstopperne til dørlinjen slik at keeper setter hurtig i gang, men ikke alltid midtstopper eller back kjører offensivt umiddelbart, men tar en ekstra støttepasning til keeper eller back for å trekke på seg motstander.
Når motstander presser, er glimt ekstremt flinke til å spille rundt, og kanskje til en møtende indreløper, evt. la en av midtstopperne få ballen og ta ballen forbi første pressledd.
Man skal vite hva man driver med og vært en del nesten ulykker for glimt også. I det øyeblikket man har passert første pressledd skaper det voldsom ubalanse hos motstander og glimt får da flere strenger å spille på.
Våre spillere tør ikke å ha mann i rygg og blir stresset når motstander kommer opp i kroppen og slår langt, eller en feilpasning.
Molde har bare vært litt udyktig og uheldig hittil. Den dårligste molde-kampen var mot oss. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 02.05.2023 09:18 Post subject: |
|
|
Det er bare å se på hvordan Brighton i PL spiller seg ut. Guardiola påstår at Brighton er best i PL på frispilling fordi laget består av antatt dårligere spillere enn mange av topplagene ligaen og får til frispilling omtrent hver eneste gang de starter bakfra.
Hvis man legger merke til frispillingsfasen til Brighton så spiller keeper hurtig til backer eller midtstopper, av og til direkte til møtende indreløper eller dm. Motstander tar omtrent aldri ut keeper dersom keeper spiller hurtig ut. Spiller som mottar ballen får press umiddelbar, men kan enkelt spille tilbake til keeper som ikke har press.
Dersom keeper beholder ballen og er treg med å spille den fra seg blir keeper presset, samt medspillere, og når keeper blir låst av kommer den lange paniske ballen.
Derfor mener jeg det er viktig at keeper spiller ballen hurtig ut. Men vel så viktig at sidebackene kommer hurtig tilbake og gjør seg spillbar. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.05.2023 09:25 Post subject: |
|
|
Jørn J kastet så ofte som mulig hurtig ut til en back som hadde tjuv startet. Da fikk vi overtall tidlig og det forflyttet seg fremover. Når vi har bare 3 backer blir dette mye risiko og skummelt å gjøre. Kaster Hansen ut til en dypere vingback har vi ingen spillere foran ballen å fortsatt angrepet/ flytting av ballen I LAGET på.
Jeg vet ikke om Brighton har 3 eller 4 back men tipper 4? _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.05.2023 09:32 Post subject: |
|
|
City og nå Kåre flytter en back opp og inn sentralt for å få overtall der i oppspill fasen.
Vi står bare med de 3 bak og spiller ut til en stopper ytterste som igjen spiller opp på feilvendt ving back med det naturlig resultat at angrepet stoppet der. Får han rettvendt seg er han i undertall og må klinke inlegg ev spille tilbake til stopper og angrepet wr stoppet.
Dette er elementært og utrolig at Rekdal Frigård fortsatt har som eneste plan i etablert angrep _________________ Medløpere.
Last edited by Neeskens on 02.05.2023 09:34; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.05.2023 09:32 Post subject: |
|
|
Negativ spinn: Null sportslig fremgang siden i fjor, nitrist fotball.
Positiv spinn: En skakkjørt økonomi er reddet uten at det sportslige har falt ytterligere i kvalitet. |
|
Back to top |
|
 |
ODN Rutinert
|
Posted: 02.05.2023 09:44 Post subject: |
|
|
gm wrote: | Dette er ikke noe forsvar av Rekdal.
Jeg mener bare at vi ikke har fått veldig godt betalt, uansett hva statistikkene dine viser. I går hadde både Odd og Rosenborg store muligheter, uten at avslutningene går på mål. Jeg føler vi får bra betalt mot Viking, men Sandefjord kampen mener jeg vi fortjener å vinne, selv om det er mye elendighet, og at målet kommer sent. Molde og Odd kan bikke begge veier etter spill og sjanser. |
Vi skaper null og niks mot Viking, men vinner på ett lykketreff fra Pereira. Borte mot Molde blir vi utspilt i førsteomgang, og det er smått utrolig at de ikke leder. Vi skårer på ett selvmål, og produserer ellers lite sjanser. Sandefjord-laget som vi møter, er noe av det svakeste jeg har sett fra ett motstanderlag på mange år. Hjelper lite at vi har mye ball, når det stopper der. Gir en grei nok bekreftelse på det vi alle så - nemlig at vi ikke evner å produsere målsjanser. Skal også sies at vi har mye ball fordi at Sandefjord over hodet ikke er interesserte i å ha ball. På bortebane mot Odd er vi også ekstremt heldige som ikke taper, og det nytter ikke å si at vi hadde to store sjanser, fordi at vi over 90 minutter ikke klarer å produsere nok sjanser til at vi vinner kampen. Ren forsvarsmekanisme å si etter kamper at vi hadde noen store målsjanser, men ser vi på Odd - så hadde de både flere og større målsjanser.
Min mening er at man må dominere kamper og skape flere målsjanser enn det vi gjør, dersom man skal kunne være med i noen gullkamp. Vi er heldige mot Viking, men vi ser også at vi produserer for lite til at vi klarer å få uttelling i andre kamper. Her avgis det for mye poeng i lengden. |
|
Back to top |
|
 |
|