View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 19.04.2023 22:53 Post subject: |
|
|
Og Pereira sin avslutning er fra for skrå vinkel, og med for mange forsvare mellom ballen og målet, til å kunne kategoriseres som en stor sjanse. Man kan mene det man vil om xG, men xG lyver ikke. Tre prosent av alle avslutninger fra den posisjonen går i mål. Da er det ikke en stor sjanse.
Det er det samme med Nelson sin avslutning. Det er alt for mange forsvarere rundt ballen til å kalle det for en stor sjanse. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 19.04.2023 23:46 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Her på rbkweb lyver all statistikk. Xg lyver , antall skudd på mål ( trollprat) lyver,antall målsjanser NRK lyver.
Ingen ting gir et riktig bilde av kampene tydeligvis. Horneland trengte vel heller ikke moderne metoder og statistikk men holdt seg til synsing og sin egen vurdering.
Vi bør kunne pynte på denne stusselige statistikken mot hvalfangerne |
Så du blander Horneland sin negative holdning om faktabasert og datadreven teknologi med statistikk? Greit å skille snørr og bart... |
|
Back to top |
|
 |
gnU .S Junior
|
Posted: 20.04.2023 01:47 Post subject: |
|
|
pavel londak fan account wrote: | Broholm sin sjanse hadde blitt tatt av VAR for soleklar offside i forkant. |
Ballen blir taklet av en Molde-spiller mot Reitan, men her er vel det viktigste å diskreditere så mange som mulig av rbks muligheter så da skal man vel late som at det ikke skjer |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 20.04.2023 08:06 Post subject: |
|
|
Vi er godt kjent med at moldespillere som spiller rosenborgspiller i offside, fortsatt gjelder som offside, så den hadde nok blitt tatt ja. |
|
Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 20.04.2023 08:52 Post subject: |
|
|
gnU .S wrote: | pavel londak fan account wrote: | Broholm sin sjanse hadde blitt tatt av VAR for soleklar offside i forkant. |
Ballen blir taklet av en Molde-spiller mot Reitan, men her er vel det viktigste å diskreditere så mange som mulig av rbks muligheter så da skal man vel late som at det ikke skjer |
Poenget er vel at det er like meningsløst begge veier. Å klamre seg til om vi skapte en sjanse i stedet for null eller to, forandrer ikke det faktum at vi har skapt veldig lite både mot Viking og Molde. Så kan man være uenige i om man tror det kommer til å bli bedre, eller hvor farlig det er at vi skaper få sjanser. Men faktum er at vi har skapt lite i begge kampene vi har spilt hittil. Det kan man se med sine egne øyne, og alt av statistikk underbygger dette. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 20.04.2023 09:18 Post subject: |
|
|
enojado
Det er vel akkurat statistikk du får ut av det. Så da kunne Hornelands beslutninger vært faktabasert og ikke synsing
Enig med de siom påpeker det menigsløse i å kverrulere på om det var null eller 1 mulighet vi skapte. Fakta står seg uansett og det er at vi dessverre ikke har et spill som skaper nok muligheter og klare målsjansjer.
Vi får håpe det på mirakuløhstvis endrer seg. Sandefjord i neste bør gi oss mulighet til det. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 20.04.2023 10:19 Post subject: |
|
|
Fortid er ganske frusterende å "debattere" siden alle sider liker å forme fakta og omstendigheter til å passe sin egen story.
HVa med fremtid?
Dere som mener Rekdal er en idiot og dette ikke kan fungere:
Hva skal til for at dere endrer mening?
- Antall seire?
- MÃ¥l / MÃ¥lsjanser per kamp?
- Ballinnehav?
- "kvalitativ oppfattelse av at vi har et spill"? Annet?
Dere som mener at han er et geni og at vi er på vei mot noe stort
Hva skal til for at dere endrer mening?
- Antall tap?
- mangel på mål / målsjanser per kamp?
- Ballinnehav?
- "kvalitativ oppfattelse av at vi ikke har et spill"? Annet?
Er litt interessant å se hva - om noe - som kan få folk til å endre mening  |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 20.04.2023 10:34 Post subject: |
|
|
Jeg mener spillemessig progresjon. Et gjenkjennbart mønster som skaper sjanser. Er ikke så opptatt av all statistikk, men dette vill over tid gi oss bedre Xg som mange er opptatt av. At vi fjerner den spark og flyg fotballen vi fikk mot Viking.
Mange prøver å bagatellisere bort at vi er dårlig offensivt fordi vi har 4 poeng. Vi skaper for lite og over tid uten progresjon så vil vi også gå på smeller mot dårlige lag.
Man bør ha 10 klare målsjanser mot Sandefjord og hvertfall 8-9 skudd på mål. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 20.04.2023 10:57 Post subject: |
|
|
RBKSandvika wrote: | Fortid er ganske frusterende å "debattere" siden alle sider liker å forme fakta og omstendigheter til å passe sin egen story.
HVa med fremtid?
|
Fremtid er da bare enda vanskeligere å debattere, for det er bare ekstrapolasjoner av de formede fakta og omstendighetene man baserer meningene sine om fortid og nåtid på.
Problemet med diskusjonene er ikke hvilken tempus de baserer seg på, men at de er på et så overfladisk og lite kunnskapsrikt nivå. Det går på "Rekdal er rævva" "Rosenborg spiller "defensiv fotball"" (et begrep som betyr 100 forskjellige ting for 100 forksjellige folk". Debattene kommer seg aldri til et høyere faglig nivå fordi de overdøves og kuppes av folk som bare vil rope ut meningene sine om at "Rekdal aldri kommer til å få til et Rosenborg som...". Dette gjør det utrolig vanskelig å skape et godt debattmiljø for å diskutere ting mer i detalj. Hva lykkes vi med, hva lykkes vi ikke med, hva kan vi gjøre annerledes for å lykkes bedre.
Du deler selv brukerne inn i to grupper her som i realiteten er svært få brukere på dette forumet. Det er vel knapt noen som mener Rekdal er et geni, og det er et knippe brukere på 4-5 stykk som mener han er satan i forkledning. Likevel skal man da deles inn i en av disse gruppene, på grunn av den polariseringen debatten har fått.
Jeg på min side synes det er masse vi ikke lykkes med, og at det er for dårlig det vi presterer offensivt. Men det betyr ikke at jeg ikke kan glede meg over at vi tar 4 poeng i de to første kampene og presterer fullt på høyde med Molde som visstnok skal være "lysår" foran oss. Jeg vil gjerne diskutere hvordan formasjonen vår fungerer og hvordan vi kan skape flere målsjanser. Men jeg orker ikke diskutere om det er fordi at "Rekdal står for en defensiv fotball", det blir for lavt nivå. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 20.04.2023 11:34 Post subject: |
|
|
MÃ¥ man enten mene at Rekdal er elendig, eller at han er et geni? Litt mer nyansert i min verden. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 20.04.2023 12:27 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | enojado
Det er vel akkurat statistikk du får ut av det. |
Ikke når statistisk data blir benyttet i en sannynlighetsberegning som bl.a. xG er... Det blir for svart-hvit.
Edit.
Ja, jeg vil verken høgge huet av Rekdal eller genierklære han.
Jeg er interessert i hvorfor vi ikke klarer å komme til de 100% sjansene, og nei, det er ikke fordi Rekdal er trener.
Jeg mener det skal lite til å komme til disse sjansene og ligger mye på spillermaterialet vi har i dag, og mange av spillerne må utvikles. |
|
Back to top |
|
 |
PekeFortsattMotFærøyan Senior
|
Posted: 20.04.2023 13:03 Post subject: |
|
|
Det er selvfølgelig Rekdals trenergjerninger som er skyld i at vi ikke skaper noe. Alle hans lag har vært sånne defensive skitlag som kun har suksess om de har spillere med kan pumpe ball på eller skaper noe på egenhånd. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 20.04.2023 13:47 Post subject: |
|
|
Men Rekdal har jo selv sagt i sin biografi at han ikke satser på kollektivt angrepsspill, men pragmatisk tilnærming ved å bygge opp alt spill på enkeltmannsprestasjoner laget besitter. Rekdal mener man ikke har tid til å bygge en kollektiv angrepskraft. Det er bare å lese hans biografi.
Så er spørsmålet om han har endret seg, men ingenting tyder på det. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 20.04.2023 14:00 Post subject: |
|
|
For de som da ikke evnet å forstå det selv er det såklart 500 trinn mellom hat og elsk. Spørsmålet var hva skal få deg til å bevege deg (betraktelig) i en retning.
Hensikten var å forsøke å løfte diskusjonen vekk fra det ene versus det andre, hvor ingen egentlig noensinne kommer til å endre mening, kun sitte å forsterke egen posisjon med valgte fakta. Det er lett å gjøre i begge retninger og ingen ønsker å innrømme at man "tok/tar feil"
Og ja, fremtid er såklart usikker, men jeg sier ikke dere skal spå fremtiden, kun hva som skal endre seg for at du selv endrer mening.
Hvor står du i dag og hva skal til for at du endrer mening?
Personlig er jeg vel trolig på en ca 3.
Jeg er skeptisk til spillestil og overordnet tilnærming til stallbygging og endringsledelse.
For at det skal endre seg til f.eks en 5. må jeg se enten:
a) Konkrete resultater over tid
b) tydelige spor av en spillestil som jeg kan ha tro på kan gi konkrete resultater over tid
Mao, dersom Rekdal med dagens stall og mannskap er topp 3 etter si 10 runder med høyere antall scoringer enn innslupne mål. Er det en positiv utvikling fra i dag og det går an å se at noe skjer i det minste. Jo høyere forholdet mål scoret vs sluppet inn er jo lettere er det å tenke at det er et resultat.
Eventuelt at vi ikke ligger topp 3 etter ti runder, men at vi i hver andre/tredje kamp/omgang spiller underholdende fotball som gir resultater, men at vi i resterende tid faller litt sammen eller gjør feil. Da er det lettere å argumentere for at vi fremover kan se ytterligere forbedring. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 20.04.2023 14:38 Post subject: |
|
|
Det er også sånn i fotball, og andre situasjoner, at ting henger sammen. Det kan godt hende at en trener, gjør en vanvittig bra jobb med en klubb, uten å vinne noe som helst. Foreksempel ved å røske bort rusk i systemet, ta nødvendige upopulære avgjørelser som er svært viktige for bærekraftig klubbdrift på sikt. En slik jobb kan være avgjørende for om treneren etterpå, eller etter det igjen kan vinne titler.
Da snakker jeg ikke om noe man kan måle i Xg eller antall målsjanser eller scorende mål, men om retning, overgangspolitikk, generasjonsskifte, organisering, mentalitet, profesjonalitet osv. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 20.04.2023 14:58 Post subject: |
|
|
Så du evner med andre ord ikke å formidle noe som helst som kan få deg til å endre mening. Da er det bra lite poeng i å diskutere med deg
Noen andre? |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 20.04.2023 15:09 Post subject: |
|
|
Det egentlige spørsmålet er vel hvor mye tid og ressurser skal Rekdal få? Hvis vi gir han litt ekstra albuerom fordi RBK var på nedadgående kurve med dårligere økonomi og mange spillere som måtte byttes ut, når skal man si at det albuerommet er brukt opp? to sesonger? tre? fire? Når kan man forvente å begynne å se konturene av hva prosjektet (som han nekter å kalle et prosjekt) prøver å oppnå? Per nå så er det punktet hvor jeg ser en tydlig retning er på spillerlogistikk, hvor RBK nå skal kjøpe unge spillere relativt billig og forhåpentligvis få gode nok prestasjoner ut av de til å klare topp 3 før de selges med profitt. Rent sportslig så savner jeg (og mange andre) en tydelig retning. Hva er den generelle spillestilen og hvordan ser den ut når den utføres som ønskelig? Er vel ingen som forventer at Rekdal skal holde foredrag for media og forklare hele sin filosofi og ønsket spillestil i detalj, men per nå så virker det som filosofien hovedsakelig er "slippe inn lite, score flere mål enn motstander, vinne fotballkamper" og spillestil er totalt avhengig av ukens motstander. Så krydres dette med en nedsnakking av egen økonomi og hvor ungt lag man har samt tidligere tabellposisjoner for å senke forventningene. Jeg ønsker RBK alt godt og håper Rekdal får til store ting med klubben, men det er veldig vanskelig å kjøpe det han selger. Greier ikke å se at dette er måten å bli Norges beste fotballklubb på. Rekdal er jo bare en ny Perry men som har lyktes i å senke lista. |
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 20.04.2023 15:36 Post subject: |
|
|
(jeg har lovt å holde kjeft, men gjør et unntak for denne)
PÃ¥ en skala fra 1 - 10 er jeg en klink 3.
Grunnen til at jeg forelsket meg i klubben var ikke at vi vant hele tiden, men måten vi vant (samt at det alltid er fint å være rbk-supporter når du omgås østlendinger og bergensere). Den jordnær, uljålete stilen og viljen til å satse på eget tankegods, som jeg har likt å kalle rosenborgfotball, men som Bardal nok mer korrekt har kalt Eggenfotball. Derfor har jeg ikke så veldig mye mot Rekdal som sådan, jeg har mer mot de som ansatte han.
Det som vil forbedre min holdning til klubben er to ting: Hvis vi henger med i toppen og kjemper med de beste (Såpass ærlig skal jeg være. Resultater betyr noe også, og en spennende serie skal man ikke kimse av), men først og fremst handler det om spillestil og filosofi. Godfot og offensiv fotball, og en vilje til å tro på eget tankegods. Det siste er viktigere enn det første.
Får Rekdal til dette, skal jeg trykke han til mitt bryst og han skal bades i pærebrus og snus. Men hvis rosenborg blir en hvilket som helst høkkertklubb som spiller rævefotball, da vil engasjementet synke. _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
OlsenfraBuran Senior
|
Posted: 20.04.2023 15:55 Post subject: |
|
|
I intervjuet med Erik Thorstvedt sa Rekdal noe sånt som "Jeg vil ikke ha skinnespillere som løper opp og ned i samme sporet. Jeg vil ha kreative spillere som får utfolde seg."
Akkurat det tror jeg krasjer med hva mange ønsker seg og skaper en del misnøye. Gjenkjennelige angrep, dobling på kant, 433 osv.
Selv er jeg på en 5er, men har trua på at jeg vil ligge høyere utover i sesongen. Tror vi til da har sett spillere ta steg og større grad av samhandling, uten at det betyr et tydeligere spillemønster. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 20.04.2023 17:33 Post subject: |
|
|
RBKSandvika wrote: | Så du evner med andre ord ikke å formidle noe som helst som kan få deg til å endre mening. Da er det bra lite poeng i å diskutere med deg
Noen andre? |
Endre mening om hva? At man skal kvitte seg med Rekdal? Jeg mener at klubben må stå i den situasjonen og retningen de har valgt. Dersom det blir stagnasjon eller det ikke blir progresjon i spill/resultat etter at man har fått en tropp som har forutsetning for å prestere (lite gjennomtrekk), da må man vurdere å skifte trener. Det vil si at man fort må gå ut 3-åra kontrakten som allerede er underskrevet.
I løpet av sesongen, vil man kunne se om laget tar steg spillemessig og tar nok poeng. Jeg synes det har vært utvikling allerede under dagens team, både sist høst når relasjonene begynte å sitte, og fra Viking til Molde kampen. Så vil jo disse spillerne få bedre og bedre relasjoner utover i sesongen. Da vil man også kunne forvente bedre spill, mer mål og poeng. Hadde man startet årets sesong med samme lag som i fjor, og vært tilbake på scratch, så ville det vært naturlig å diskutere trenerteamet. Nå har vi mistet tre-fire meget sentrale spillere, og er likevel langt foran den formen man var på samme tid i fjor. Slipper man en «full utskiftning» til neste år, så bør man ha et høyere nivå fra start. |
|
Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 20.04.2023 18:43 Post subject: |
|
|
Det må gå ganske dårlig for at vi ikke selger et par spillere i året.... En konsekvens av suksess, det. Glimt selger, Molde selger. Vi selger. Slik vil det alltid være (forhåpentligvis!) |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 20.04.2023 18:51 Post subject: |
|
|
Kent23 wrote: | Men Rekdal har jo selv sagt i sin biografi at han ikke satser på kollektivt angrepsspill, men pragmatisk tilnærming ved å bygge opp alt spill på enkeltmannsprestasjoner laget besitter. Rekdal mener man ikke har tid til å bygge en kollektiv angrepskraft. Det er bare å lese hans biografi.
Så er spørsmålet om han har endret seg, men ingenting tyder på det. |
Du må ha spist snø med "karamellsaus", det stemmer jo ikke på en (Snø)flekk!
Det d usier er at Rekdal baserer seg utelukkende på individualister der enkeltmannsprestasjoner står fopr det som skapes offensivt...
Nå må du virkelig velge bedre argumentasjon Kent!
Sammenlignet med hvordan jeg vil/ønsker vi skal spiller så presterer vi ræv pr. i dag, men Rekdal snakker i sin biografi om at Enkeltmannsprestasjoner skal være utløsende faktorer for det som skjer utifra det er solid lag presterer. Altså han ønsker et solid lag der aller 11 jobber sammen, har et solid grunnspill og så, først da tar han enkeltspillere i betraktning og vurderer hurtighet (bakrom), hodestyrke (innlegg) etc for å skape sluttprodukt.
Om man skal på død å liv måle Reka opp mot Nils så praktiserte Nils en filosofi som gikk på å innarbeide angrepsmønstre som skapte problemer for motstander (heller 4-3 enn 1-0) mens Reka fokuserer mere på et sterkt kollektivt fundament der coaching avgjør matchutfallet.
Reka har null problem med å planlegge rævvafotball for å vinne en kamp mens suksessen Nils skodde seg på var å score mere enn motstanderen.
Det er greit å være kritsik, men man trenger ikke presentere det som den ene er fotballfaglig impotent.
det er flere veier til Roma....
Men jeg likte Nils sin vei best det skal understrekes  _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 20.04.2023 20:08 Post subject: |
|
|
Jeg har så jævla lyst til at dette prosjektet skal lykkes.
Se for dere en halvfull Rekdal med snusleppa som løfter pokalen på Torget. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 21.04.2023 00:17 Post subject: |
|
|
Så på Innsiden at Reka er et godt tilskudd til kortgjengen også!  |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 21.04.2023 01:45 Post subject: |
|
|
Enn så lenge mener jeg at Rekdal har akseptable resultater, men skuffende kollektive prestasjoner på banen og ikke tegn til at det kommer til å bli vesentlige forbedringer på det punktet.
Det jeg tror er det beste realistiske utfall for klubben er at Rekdal sitter ut kontraktsperioden, leverer to tredjeplasser til, vi fortsetter med å treffe nok blink på spillerlogistikken til at vi berger overskudd i år og neste år (da regnes Tengstedt-salget og eventuelt Holm til 2022 hvis han går i sommer), sitter på en ganske spennende spillergruppe i Januar 2025 og har kjøpt oss tid til å få snekret på plass en ordentlig sportslig strategi og evner å ansette trener(e) som kan etablere en veldefinert og gjennomført spillestil som vi fortsetter med uavhengig av at trenere kommer og går.
Jeg håper at Rekdal kan grunnlegge dette og ta laget dit vi ønsker og da kan han gjerne fortsette, men ingen ting så langt gir meg tro på at Rekdal vil gi oss noe annet enn sånn passe pragmatiske løsninger hvor det blir for lite og for dårlig øvelse på feltet for hvordan vi skal løse slik og slik situasjon, som å spille av høyt press, forsvare oss mot innlegg etc, etc, men mer at man må sette opp på nytt avhengig av hvilke "stjernespillere" type Holse, Henriksen, Tengstedt et al som vi har i stallen til enhver tid. Med spesielt Tengstedt borte så blir denne sesongen veldig fort en test på hvor godt planen egentlig fungerer, hva kan han få til hvis det er Bjørlo, Børkeiet og alle våre nye spisser som vi må stole på?
Så 3 med mulighet for 4 hvis man iløpet av de neste 4-5 kampene viser at man evner å skaffe seg et overtak på motstander. Skal han høyt nok opp til å gjøre seg fortjent til kontraktsforlengelse (6-7) vil jeg se tydelige tegn til at det utvikles effektive spillemønstre som er verdt å videreføre av etterfølger(e) over en lang tidshorisont dersom Hertha Berlin plutselig skulle komme på banen med et tilbud verken vi eller Rekdal kan si nei til, enn så lenge så ser jeg ikke noe av det, men så har han 58 ligakamper igjen av kontrakten, så vi kan smøre oss med tålmodighet slik situasjonen er nå.
Jeg tror det mest sannsynlige utfallet er at i 2025 så har vi en ny hovedtrener på plass som finner veldig fort ut at det ikke er noe å videreføre fra de tre årene som har gått hva gjelder spillemønster og prinsipp, vil være relasjoner mellom enkeltspillere som en kan bruke til å utvikle spillestilen men det er også det hele. Trenger ikke å være totalt negativt, men mistenker at enkelte i nåværende styre (samt Dorsin, kanskje Vikvang) er ganske oppgitt over manøveren til Bratseth og at det i praksis har ført til at det tar et par år ekstra å komme opp på det nivået Molde og Glimt har vært på i det siste _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Last edited by Zorbeltuss on 21.04.2023 12:18; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
|