English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VÃ¥lerenga - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Hansen
1%
 1%  [ 2 ]
Børkeeiet
0%
 0%  [ 0 ]
Henriksen
0%
 0%  [ 0 ]
Rogers
1%
 1%  [ 2 ]
Reitan
0%
 0%  [ 0 ]
Holse
1%
 1%  [ 2 ]
Jensen
0%
 0%  [ 1 ]
Skjelbred
6%
 6%  [ 7 ]
Pereira
55%
 55%  [ 60 ]
Sæter
29%
 29%  [ 32 ]
Vecchia
2%
 2%  [ 3 ]
Tagseth
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 109

Author Message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 30.05.2022 13:45    Post subject: Reply with quote

Vi fikk jo virkelig det kampbildet vi ønsket oss i denne, etter den gavepakken vi fikk i starten (tusen hjertelig takk, Kjetil "Boy Wonder" Haug), og kunne fokusere på defensive arbeidsoppgaver mot Fagermos veldig gjennomsiktige og forutsigbare Vålerenga-lag. Den bekymringen i alle fall jeg hadde for våre sidestoppere, og Børkeeiet i særdeleshet, en mot en mot Vålerengas kantspillere, den ble både dempet av kampbildet og totalt nøytralisert av Vålerengas insistering på å flytte back, kant og indreløper inn i sidekorridor slik at vi fikk mye sikring.

Men når det er sagt så gjør vi også vår del av jobben bra, og utnytter et veldig ballsikkert laguttak til å spille mer sentralt i banen enn tidligere, og også søke gjennombrudd og mellomrom mye mer sentralt. Kun unntaksvis faller vi tilbake i å spille unødvendig risikable pasninger mot en isolert back uten steder å gå (Markus, jeg ser på deg nå). Det som kan fremstå som motivasjon, men som jeg stadig tror er korrekte forberedelser slår i denne kampen ut som at spillerne legger ned de riktige meterne defensivt, mens de offensive meterne er selvmotiverende med et høytstående og langsomt Vålerenga-lag. Og med to spisser som klarer å gjøre mye ut av lite - vi skaper stadig ikke veldig mange store sjanser - så er vi truende hele kampen igjennom.

Det er en liten Aspmyra-redux i hvordan vi trives best mot en forutsigbar motstander som står høyt i en formasjon som vi har visse teoretiske fordeler mot når vi forsvarer oss i 5-3-2. Spørsmålet er om vi klarer å ta med oss noe herfra, og overføre det til neste kamp mot en helt annen motstander i en annen formasjon. Tør vi å smallballe midtbanen på den måten mot LSK, eller kommer Vagic inn igjen for å få flere centimeter på banen totalt. Får uortodokse Sæter fortsette dersom Holm kvitter seg med skadene? Hva med kamper som mot Haugesund der vi må føre kampen med ball? Jeg mener vi må forsøke å ta med så mye som mulig av dette videre, og kanskje la relasjoner mellom spillerne sette noen spilleregler der vi per nå mangler spillemønster. Trioen Skjelbred, Jensen og Holse lukter svidd på norsk nivå, særlig når vi vet hvor mye mer Holse kan bidra med når selvtilliten er på plass igjen.

Børs:

Hansen 7 - Får noen veldig gode redninger til å se enkle ut, og leser avslutningene godt kampen gjennom. Stygg og merkelig driblefiasko fra vår normalt risikoallergiske målmann.

Børkeeiet 6 - Rolig og god med ball. På etterskudd i feltet iblant, og ser ikke trygg ut en mot en de få gangene han utsettes for det.

Henriksen 6 - Rydder godt, men sovner på Kjartanssons sjanse på hodet. Viktig redning på streken. Bidrar godt til ro bakfra han også.

Rogers 6 - Tetter godt på siden sin mot Dønnum, kunne kanskje ha forskjøvet enda mer. Beste RBK-kamp i en litt uvant venstre stopperrolle.

Reitan 5 - Veldig defensiv rolle i det kampbildet vi fikk. Viktig redning med låret.

Holse 6 - Spiller med litt høye skuldre etter en lengre tur på benken, men yter vanvittig innsats kampen igjennom. 'Assist' til 1-0 og andreassist til 4-0.

Jensen 7 - Spiller med risiko, men gjør det godt. Tør å avvise førstebevegelser og løse opp på andrebevegelse.

Skjelbred 8 - Gjør riktige pasninger og bevegelser helt rutinemessig, som en metronom på sin indreløperplass, og det sprer trygghet og gjør det enklere for medspillerne. Skarp assist til 2-0.

Pereira BB 8 - Noterer seg for to nye målpoeng, og det kunne vært mer. Drivende offensivt og pliktoppfyllende defensivt. Lite trekk for et unødvendig gult kort og en håpløs tversover når kampen var avgjort.

Sæter 8 - Uortodoks spisstype langt over grensa til overtenning. Scorer på et elendig valg, og er døden selv med ball på kontring, men har altså 4 skudd på mål alene og jobber og river konstant. Bør skyte hver gang han vurderer å sentre. Tom da han gikk av?

Vecchia 7 - Viser på 2-0 hvorfor han egentlig skulle til Inter med en limited edition-utgave av sin signaturscoring. Konstant trussel med ball, og snytt for straffe.

Skarsem - Inn for å legge ned meter på midtbanen, hvilket han gjør.

Fiabema - En heldig assist i et ellers labert innhopp. Nøler ofte der en såpass hurtig spiss bør styrte i bakrom og tvinge Enga i retrett.

Tagseth - Utmerket innhopp i sin egentlige posisjon. Nøkkelinvolvering på 0-4. Viser talentet sitt.

Vagic - Inn, formodentlig som kjøtt i boksen på slutten.

Rekdal 8 - Treffer med kampplanen, med litt ekstern hjelp. Er tøff nok til å hvile de såreste føttene på 3-0, men litt synd at han går ut av den fungerende planen når han gjør det. Kunne ha ydmyket Enga ytterligere ved å sette på en unggutt.

Dommer Hansen 5 - Det er fortsatt sånn 'litt skjevt, og en straffe i manko' men i det store og hele løser han jobben greit. Et protip kunne ha vært å ikke droppe åpenbare gulkort akkurat når vertene begynner å bli veldig furtne.
enojado
Veteran

PostPosted: 30.05.2022 15:29    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Jensen var langt mer positiv en negativ og endelig en sentralmidtbane spiller med offensive fiber. Det var kanskje i overkant mange feil i går som muligens heller ikke var basert på risiko - men direkte feil. Skal sies at det også var flere positive innvolveringer. Han dro av ledd og spilte ball fremover, var direkte, og lå ofte riktig defensivt. Han har noen juniorfeil hvor pasningen faktisk ikke er hard nok og ikke kommer frem, det er sjeldent å se, selv på norsk nivå. Gi han noen kamper og han kommer til å bli god, spesielt sammen med PCS og Holse. Langt mer spennende enn Hoff, Tagseth, Lundemo og Børkeiet.
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran

PostPosted: 30.05.2022 16:26    Post subject: Reply with quote

Problemet er at backene er for lave til tider,Vi står som en 5er i forsvar!
Da sier det seg seg det blir vanskelig og styre kampen på deres halvdel!
Midtstopperne er også for lave.

Laget må stå høyere,VIF har jo ikke bakromstrussel.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 30.05.2022 17:29    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Fiabema - En heldig assist i et ellers labert innhopp. Nøler ofte der en såpass hurtig spiss bør styrte i bakrom og tvinge Enga i retrett.

Hva var egentlig så "heldig" med en assisten? Det er kanskje vanskelig å si om han gikk for pasning eller skudd men ikke dernest sagt at han gikk for det siste?

Synes Fiabema virket veldig mye bedre enn har gjort i andre innhopp og synes da også han styrtet da også framover flere ganger samt flere fine flikker og en touch-involveringer.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 31.05.2022 08:31    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Fiabema ser ut som han sleiver totalt i forsøket på å score selv, ja, derav 'heldig' assist til en spiller han ikke ante var i nærheten.

Og når det er bakrom å løpe i starter han generelt for tidlig, avbryter bevegelsen, og blir stående på offsidelinja og vente på pasningen. Når Vålerenga står så høyt og du er markert av Tollås Nation, da plikter du faktisk å komme deg rettvendt i bakrom et par ganger. Det burde være et kampbilde som skapt for en hurtig og fysisk spiss, men Fiabema får dessverre lite ut av det, nok en gang.
Hedning
Legende

PostPosted: 31.05.2022 10:19    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Jeg synes Fiabema ser ut som han sleiver totalt i forsøket på å score selv, ja, derav 'heldig' assist til en spiller han ikke ante var i nærheten.

Skjønner tankegangen, men synes dette blir vel spekulativt. At han ikke ante at Pereira var i nærheten er en drøyt skråsikker påstand. Personlig heller jeg mot at det var en intensjonell handling.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 31.05.2022 10:23    Post subject: Reply with quote

Ja, det må du jo gjerne mene, for min del Smile

Jeg trodde egentlig det, i utgangspunktet, men ombestemte meg da jeg så reprisen forfra. Fiabema treffer ballen midt på leggen, ser kun på ball, og virker overrasket når Pereira dukker opp og omsetter den løse ballen i mål. Etter mitt skjønn, altså.
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 31.05.2022 11:42    Post subject: Reply with quote

Ser jo lett at dette var et skudd som han ikke fikk til. Er ikke forsøk på noe pasning
moomoo
Veteran

PostPosted: 31.05.2022 18:07    Post subject: Reply with quote

Synes det ser helt ut som han prøver å slå på tvers men får dårlig treff.
Klarer ikke å se noe annet uansett hvor mange ganger jeg ser det i reprise :/
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 31.05.2022 18:37    Post subject: Reply with quote

Kan det sleivtreffet/assisten er det som skal til for å gi gutten litt selvtillit. Gutten har akkurat fylt 19 år så litt tidlig bedømme han, det hadde vi ikke gjort om han kom fra akademiet våres hvert fall.

Fra de glimtene jeg har sett fra trening føler jeg meg rimelig sikker på at han har en fremtid på et høyere nivå enn Rosenborg, så håper jeg vi gir han litt tid til å bli varm i trøyen og kanskje får signert han permanent.
håpløs
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 02:50    Post subject: Reply with quote

Den avstanden Ole skyter fra med den foten er særs spennende..
Ikke sikker på at det er keepertabbe med den skru, dupp og fart som vi ikke kan kjenne på kroppen når vi kommer på feil fot.

-skyt mer! Ågåpå retur!
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.06.2022 10:18    Post subject: Reply with quote

Hva?! Ikke keepertabbe? Very Happy

Vet du, da den ballen gikk inn, så tenkte jeg det måtte ha skjedd noe rart med den i lufta, en pussig dupp, en meters plutselig flakk, et eller annet. Men vi ble jo velsignet med en reprise fra keeperens synsvinkel, og det var jo... ingenting. Minimalt, i alle fall. Og da er det jo - ja, uansett, egentlig - forferdelig dårlig av keeper å klare å stille seg så til de grader på noen som helst enkelt fot at han ikke engang klarer å røre ballen, få noe kropp bak den. Haug hopper jo plutselig en meter til siden, tilsynelatende fordi han vil ta ballen på siden av seg selv i stedet for å få kroppen bak ball, og den taktikken var rimelig feilslått.

Greit nok at man vil la seg imponere av Sæter, og jeg er generelt enig i at en spiller med to så gode skuddbein skal ha lav terskel for å skyte når det ikke er noe annet veldig åpenbart som skjer (klare å vurdere sannsynligheten for at et skudd blir farlig kontra at en pasning fører til noe farlig), men å flagge skudd fra 30 meter midt i målet uten Jabulani-flakk som 'ikke keepertabbe', der går grensen Smile
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 10:28    Post subject: Reply with quote

Ingen keeper tar springsats til en side hvis de ikke tror ballen er på vei i den retning. Keeper reagerer på utgangen av skuddet, og tydeligvis så det for Haug ut som om ballen var på vei i motsatt hjørne.
Back to top
apekatt
Senior

PostPosted: 01.06.2022 10:32    Post subject: Reply with quote

Eventuelt at han ikke forventa et skudd, dermed sov litt og bare måtte gå en vei når han så en ball kom susende. Uansett hva det er var det jo en glipp/tabbe.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 10:47    Post subject: Reply with quote

Keeperen forventer ikke skudd, men han er ikke helt uforberedt heller. Han ser utgangen på skuddet og reagerer på det. Når han flytter seg til siden får han dårligere sikt til ballen på grunn av at stopperen (Tollås?) kommer inn i synsfeltet. Innen han ser at ballen ikke har den retningen det så ut til i utgangen av skuddet, er han fanget på feil fot med tyngden til feil side. Han forsøker å slå kontra, men rekker ikke bort selv om ballen går ganske midt i mål, rett ved der han tidligere sto plassert. Skuddet er hardt og har en dupp som gjør at den treffer bakken og spretter like foran keeper.

Ja, det er definitivt en feil av keeper, men la oss berømme skuddet til Sæter! Det er smart, hardt og godt, med en utsøkt skuddteknikk.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.06.2022 10:59    Post subject: Reply with quote

Ja, det er overhodet ikke sånn at Sæters skudd var verdt ingenting her. Det er jo noe med viktigheten av å treffe mål når man først skyter, og han har et voldsomt trøkk i den skuddfoten.

Men: jeg nekter å strekke meg til at dette skuddet var smart. I utgangspunktet et håpløst valg å skyte fra så langt hold i den situasjonen, med en keeper som ser utgangen på skuddet, medspiller på løp igjennom, stillestående - han kunne nok skutt 100 ganger til i samme situasjon uten å få scoring igjen. Målet til Sæter var mye, det var definitivt hardt, og åpenbart overraskende, men det var ikke smart. Og det hadde jo alle vært enige om dersom Haug hadde sett ut som en keeper på den ballen og plukket den enkelt. Ristet litt sånn lett på hodet og sagt 'hehe, smule overtenning på Løven der ja'.
Hedning
Legende

PostPosted: 01.06.2022 11:40    Post subject: Reply with quote

Sæter hadde et lignende skudd noen minutter tidligere som gikk til keepers høyre side og som han måtte strekke seg etter. Av de to det beste skuddet. Keeper ser / tror ballen går samme sted på skudd nummer to og er på vei til høyre for å redde. Innser for sent at han har feilberegnet og rekker ikke tilbake.

Det er en liten keepertabbe, men det er sånt du kan få mål på om du skyter mye. Eller på returen som følger. Det er ikke håpløst i det hele tatt. Noe målet beviser.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 12:23    Post subject: Reply with quote

Ronaldo har no noen av samme kaliber han også og mål er mål Wink
Godt å ha en spiss som har bra tilslag med begge bein og som lever etter mantraen at det må skytes for å få mål!
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.06.2022 12:45    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Sæter hadde et lignende skudd noen minutter tidligere som gikk til keepers høyre side og som han måtte strekke seg etter. Av de to det beste skuddet. Keeper ser / tror ballen går samme sted på skudd nummer to og er på vei til høyre for å redde. Innser for sent at han har feilberegnet og rekker ikke tilbake.

Det er en liten keepertabbe, men det er sånt du kan få mål på om du skyter mye. Eller på returen som følger. Det er ikke håpløst i det hele tatt. Noe målet beviser.

Målet "beviser" overhodet ikke at det var lurt å skyte. Jeg gidder ikke engang forklare hvorfor, for det er åpenbart.

Det første skuddet synes jeg både er et bedre valg og et bedre skudd. Samme med nummer tre. Og vi er enige i at spillere som skyter godt bør skyte mye. Men over tid må man også kunne vurdere om det er bedre å spille, for en spiss som bare fyrer avgårde skudd i alle situasjoner fungerer ikke på elitenivå, for det taper laget på over tid.
Hedning
Legende

PostPosted: 01.06.2022 12:48    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:

Målet "beviser" overhodet ikke at det var lurt å skyte.

Var det det jeg sa?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.06.2022 13:00    Post subject: Reply with quote

Ok. Det beviser heller ikke at det ikke var et håpløst valg, av nøyaktig samme grunn. Fornøyd?

Vurderte faktisk å endre det til å begynne med, men jeg tenkte: han gidder vel ikke å henge seg opp i den nøyaktige ordbruken, så lenge poenget er det samme. Så feil kan man ta.
Hedning
Legende

PostPosted: 01.06.2022 13:01    Post subject: Reply with quote

Haha, det er ganske stor forskjell på "lurt" og "ikke håpløst" da. Det må du jo være enig i. Jeg mener målet beviser at det går an å håpe på scoring med slike skudd. Jeg mener ikke nødvendigvis skuddet var "lurt" eller "smart".
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 13:33    Post subject: Reply with quote

Når man skyter fra langt hold, tilsvarende som Sæters første scoring, så skal det lite til for at ballen går 1-2 meter til siden for keeper. Hadde ballen gått en liten meter til side så har det heller ikke vært en keepertabbe. Tipper skuddet hadde en hastighet på rundt 95-100kmt når ballen nådde keeper.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 13:44    Post subject: Reply with quote

En ok keeper bør ta skudd fra den distansen 7 dager i uka så fremt han ser utgangen.
Det koker i hode på Sæter og han gjør veldig mange dårlige valg.
Han har bra energi i og rundt 16 så det kan han få til noe.
håpløs
Veteran

PostPosted: 01.06.2022 15:14    Post subject: Reply with quote

Ikke undervurder at keeper blir smånervøs av slike skudd..
-foran sine egne.
Og at keeperne i landet er såder.
-tror StenG er den 'kjappeste'..

Bare å sette keeperen i en slik situasjon med en gang.
Store sjangser for retur eller at den på vått gress i NM i Bergen slipper gjennom legger og armer.

Også er det artig med skudd!
-tror spillerne (også) synes det er alt for lite og typisk VIF ville fått mer energi av det enn all rotet dems søndag på seksten til tjue.

Hvis de skal følge Ole der på skuddhold så må vi utnytte det.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
Page 10 of 11

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb