English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 673, 674, 675 ... 772, 773, 774  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Søtvatten
Veteran


Joined: 11 Aug 2009
Posts: 2463

PostPosted: 10.05.2022 21:27    Post subject: Reply with quote

Det er vel litt opphauset dette med at vi sparker så mange trenere. Siden 2008 er det vel tre stk. Tre sparkinger på 14 år er ikke akkurat mange. Så har vi hatt flere trenere i perioden,men de har enten vært midlertidig eller valgt selv å gi seg selv.

De fire neste seriekampene bør være avgjørende, går det ikke langt bedre ( finnes julenissen?) da så må vi bytte. Da har vi spilt så godt som en tredel av sesongen og vært rævdårlig, da er det lov for en klubb som Rosenborg og si takk og farvel til treneren. Egentlig burde vi gjort det nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3482
Location: Trondheim

PostPosted: 10.05.2022 21:34    Post subject: Reply with quote

Jeg tror at oppegående trenere forstår godt hvis vi kvitter oss med Rekdal. De forsto sikkert like lite som oss andre når de dro opp Rekdal/Frigård.
De dyktig treneren er ikke bange for å begynne til oss da de ser hvor mye rot de som er her nå har fått i stand.
Milos ville jo til oss og han trener nå Sveriges beste klubb.
Så vi er nok attraktive på et ganske høyt nivå fortsatt også om vi kvitter oss med de to amatørene vi har nå.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6741
Location: South-west coast exile

PostPosted: 10.05.2022 22:07    Post subject: Reply with quote

Det er ikke mange kampene i samme tralten som skal til før det er ganske legitimt å takke Rekerull for laget. Det skjer ikke i morra, men det kan godt skje før juli om ting går skeis.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3482
Location: Trondheim

PostPosted: 10.05.2022 22:31    Post subject: Reply with quote

Vi kan ikke annet enn å tro at vi slår hvalfangerne på 16 Mai. Men borte kampene mot Sarp og Godset viser at alle bortekamper er heit åpne og kan tapes. Hjemme kampen mot Odd viste vel at de ok lagene kan gi oss trøbbel på Lerkendal.
Glimt ser jeg bort ifra da vi i 90m lå med alle mann i forsvar og ikke fikk låne ballen. Men traff på 2 lang baller når glimt hadde alle mann i angrep og et vådeskudd fra 25m.
Så hvis ikke vi endrer oss totalt blir det under midten i år.
Spillerene har også mistet troen på prosjekt og kommer til å kaste trenerene under bussen tror jeg
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 10.05.2022 22:58    Post subject: Reply with quote

Njaei, kampen mot Glimt så var vi bedre enn de og kunne fort ha vunnet den fortjent til og med. Rekdal er rimelig god på akkurat den type kamp-plan.

Men så er det de 25 eller så andre kampene da, de hvor vi skal gå inn for å være det førende laget og skape så mange flere sjanser enn motstander at vi vinner flesteparten av de.

Det er en grunn til at vi spiller på tvers og tilbake hele tiden, og den heter Kjetil Rekdal.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2881

PostPosted: 10.05.2022 23:14    Post subject: Reply with quote

Vi spilte på tvers og bakover i fjor og året før også, men det kan vel ikke Kjetil Rekdal lastes for vil jeg tro.
Denne tråden bør ligge brakk en stund mener jeg. Av flere grunner. Klubben kan ikke kvitte seg med trenere i hytt og pine uten at de får litt tid på seg. Man har en tropp med snittalder på 24 år, og såvidt startet sesongen. Det kan godt hende Rekdal er feil mann. Som de fleste andre som har vært i klubben de siste årene. Hva hadde skjedd om denne kroaten hadde kommet, og levert de samme resultatene? Slakt? Eller om Knutsen hadde kommet og fått lik uttelling? Vi ligger tross alt bare noen fattige poeng bak B/G etter 5 spilte kamper. Geir Bakke og duoen Jensen/Lunde Aarsheim leder serien. Ville man hatt dem? Var ramaskrik da Bakke’s navn ble nevnt før Horneland signerte.
Jeg tror at en av grunnene til at Knutsen ikke kom til Trondheim, var fordi han visste at han ville få tyn fra fansen etter få kamper, om ikke alt gikk på skinner. Mange her inne snakker om 4-3-3 som om det er den eneste måten man kan spille morsom fotball på. Man er ikke fornøyd dersom laget ikke vinner med tre fire mål, og scorer 5-6 mål per kamp. Nå setter jeg det litt på spissen, men Rosenborg er ikke Bayern München. Hamren skapte et omtrent uslåelig vinnerlag på Lerkendal i et par sesonger. Det var ikke godt nok, for man spilte kjedelig og scoret for lite. Det er merkelig etter mitt syn. For meg er det viktig at laget vinner. Selvsagt kjekt med angrepsfotball, men seier er alltid viktigst. Blir mye syt på dette forumet. Alt og alle er håpløst. Man burde heller komme seg på kamp og støtte laget i tykt og tynt. Det er nå det trengs.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 10.05.2022 23:39    Post subject: Reply with quote

Forskjellen er at der hvor Knutsen, Milojevic og til og med Bakke ville vært et prosjekt en kunne ha tro på at kunne gå bra, sistnevnte ville vel neppe bli møtt med stor entusiasme, men han kan sitt håndtverk.

Kjetil Rekdal derimot visste vi i Desember at dette ikke ville gå bra og det er i tillegg en mann som beviselig er avhengig av å få resultater nå, straks og med en gang fordi han er ingen lagbygger over tid.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
pavel londak fan account
Rutinert


Joined: 19 Aug 2008
Posts: 673

PostPosted: 10.05.2022 23:56    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
For meg er det viktig at laget vinner. Selvsagt kjekt med angrepsfotball, men seier er alltid viktigst.


Hvis du bryr deg om at laget vinner burde du også støtte sparking av Rekdal, siden han ikke vinner kamper. Hadde vi vunnet de fem første kampene er det ingen som hadde krevd Rekdals avgang, samme hvor defensivt vi hadde spilt. Ropene om hans avgang kommer som en kombinasjon av at vi ikke vinner kamper OG at vi ser helt forferdelige ut i banespillet.
Back to top
View user's profile Send private message
Skrulledude
Senior


Joined: 20 Jun 2015
Posts: 136

PostPosted: 11.05.2022 08:36    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg tror at oppegående trenere forstår godt hvis vi kvitter oss med Rekdal. De forsto sikkert like lite som oss andre når de dro opp Rekdal/Frigård.
De dyktig treneren er ikke bange for å begynne til oss da de ser hvor mye rot de som er her nå har fått i stand.
Milos ville jo til oss og han trener nå Sveriges beste klubb.
Så vi er nok attraktive på et ganske høyt nivå fortsatt også om vi kvitter oss med de to amatørene vi har nå.


Milos ville til oss, men jeg tror det skal ganske mye til for at han vurderer oss igjen. Inntrykket mitt etter de siste ansettelsesprosessene er at norske trenere generelt ikke vil til oss, og jeg tror nok utenlandske trenere vegrer seg også nå. Dette blir jo bare antakelser, men som du har vært inne på har de som er her nå stelt i stand mye rot. Dersom jeg skal bytte jobb, og kan velge mellom en arbeidsgiver med ryddig ledelse eller mye rot, er det et forholdsvis enkelt valg.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.05.2022 08:50    Post subject: Reply with quote

Tror kanskje det hjelper at vi har byttet ledelse nå da.

Og så er det jo lov å håpe at med et minimum av prosess rundt neste treneransettelse vil vi se en langt mer datastyrt tilnærming, ikke den der 'facebook-venner'-tilnærminga vi har kjørt med absolutt alle treneransettelser de siste ti årene. Da er vi kanskje ikke avhengige av å lande den aller mest attraktive treneren i Danmark, Sverige eller Norge på det tidspunktet, og oppleve å bli sittende og vente på den kjipeste sida av gjerdet treneren sitter på.

Kanskje har vi til og med tatt inn ekstern hjelp, og lokalisert et sett kandidater som faktisk passer inn i rollebeskrivelsen vi har definert, ikke en og en kandidat der rollebeskrivelsen tilpasses for hver enkelt?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6741
Location: South-west coast exile

PostPosted: 11.05.2022 09:04    Post subject: Reply with quote

Ja, det nye styret gjør at jeg i utgangspunktet ikke er så bekymret for neste trenerkorsvei. Sitter Reka ut sesongen? Ikke nødvendigvis, tror jeg. Jeg tror ikke det nye styret kommer til å sparke han om vi taper mot Sandefjord, men jeg tror at om summen av poeng og prestasjoner er dårlig nok etter juni/juli, så skal man ikke se bort i fra at de faktisk takker for laget.

Da tror jeg at CGT & co kommer til å kjøre en betydelig bedre prosess på ny trener hvor man faktisk ikke er redd for å hente noen utenfra som setter krav og standarder også til folk rundt seg. Det er et slags minste minimum for at klubben skal komme seg opp på beina igjen. Huleboerne som begynner å svette når de passerer fylkesgrensa til Innlandet er heldigvis ute av styret, så jeg er relativt positiv til kommende trenerjakter. At Dorsin hosta opp Milojevic fremfor en Fagermo, Michelsen etc., er jo faktisk og et friskt pust, utrolig nok.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.05.2022 09:40    Post subject: Reply with quote

Søtvatten wrote:
Det er vel litt opphauset dette med at vi sparker så mange trenere. Siden 2008 er det vel tre stk. Tre sparkinger på 14 år er ikke akkurat mange. Så har vi hatt flere trenere i perioden,men de har enten vært midlertidig eller valgt selv å gi seg selv.


Dette blir for meg å tolke statistikk etter innfallsvinkel. Joda, så mange direkte sparkinger har vi kanskje ikke hatt. Men som du sier har vi hatt mange interimtrenere. Her har man brukt Rambo som man vet ikke vil ha jobben permanent, altså litt "planned obsolecence", mens andre har fått nei til å fortsette til tross for både sportslig fremgang og ønske om videre engasjement, som Coolen og Eggen(!!). Ingen av disse tilfellene er teknisk sett sparking, men i praksis er det mye det samme, bortsett fra det juridiske i etterkant.

Selv om vi bare har sparket tre trenere de siste 14 årene (merkelig måleenhet for øvrig, men samme det), er vi nå på tiende trener i samme tidsrom. Det er selvsagt alt for mye, spesielt når kun én av disse forsvant gjennom en betalt "overgang" til et større prosjekt.

Og så er jo tallene, spesielt prosentmessig, ganske annerledes om man slenger fem år til inn i statistikken. Vi har jo like mange sparkinger på de fem som de neste 14.

Med 16 trenere på 20 år hvor kun to har forsvunnet gjennom en suksesshistorie er uansett eksepsjonelt problematisk og et meget godt og langsiktig bilde over hvor gjennomgående elendig ledelsen i denne klubben har vært på ansettelser post Eggen. Og det hjelper selvsagt ikke på nattesøvnen at det har vært mange utskiftninger i styre og stell gjennom disse to desenniene.

Som det heter: We learn from history that we learn nothing from history.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3482
Location: Trondheim

PostPosted: 11.05.2022 10:14    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det handler mere om at vi har gjort dårlige trener valg enn at det er vanskelig/umulig å lykkes i RBK.
Alle forutsetninger bør ligge og har lagt til rette i RBK for å Lykkes.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 11.05.2022 13:38    Post subject: Reply with quote

Det går da vel også an å gjøre manøveren med Maalen på relativt lav lønn fram til en finner noen som passer bra. Er jo det de burde ha gjort i desember istedenfor å gå får Rekdal, finn en type som kan 4-3-3 sånn tålelig greit som kan finne seg i å gjøre en jobb på midlertidig basis.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 298

PostPosted: 11.05.2022 14:26    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg tror det handler mere om at vi har gjort dårlige trener valg enn at det er vanskelig/umulig å lykkes i RBK.
Alle forutsetninger bør ligge og har lagt til rette i RBK for å Lykkes.


Nja, jeg er ikke helt sikker på det. Inntrykket fra utsiden er at trener har alt for mange ansvarsområder. Slik som når Hareide kom og innførte droner, GPS-måling, mental trener og søvnanalyse. Eller når Horneland skrotet ZXY.

Hva som ble gjort er en ting, men jeg stiller spørsmål ved at det er treneren som tar disse avgjørelsene. Dersom dette er gode tiltak burde det vært faset inn uavhengig av hvem som er trener. Dette med mental trener har det jo vært snakk om lenge, men det virker som klubben ikke klarte å gjøre noe med det før hovedtrener (Hareide) kom inn og tok beslutningen.

NÃ¥r en trener;

A. Får fase hjelpeverktøy inn og ut etter eget ønske, og
B. I snitt sitter godt under to år

blir fokuset for kortsiktig.

Dette tror jeg i stor grad henger igjen fra NAE, vi leter fortsatt etter en svingod trener som også har meninger om alt fra farge på sko til kardemomme i vaffelrøre. I tillegg har vi dette med "øverste leder" som dukket opp i Kåre-saken, jeg mistenker at klubben legger masse oppgaver til trener for å rettferdiggjøre dette standpunktet.

Personlig tror jeg en god del av det som ligger til trenerjobben i dag bør flyttes over til administrasjonen. Ny trener skal ikke tenke på hvilket analyseverktøyer vi skal bruke, det er allerede på plass og håndteres av andre. Da har vi, iallefall i mitt drømmescenario, rom til å hente en yngre trener basert på fotballen han står for, uten å tenke på om vedkommende også har nok erfaring med klubbdrift til å kunne fungere hos oss.


Last edited by Saltfjellet on 11.05.2022 14:28; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 983

PostPosted: 11.05.2022 14:28    Post subject: Reply with quote

pavel londak fan account wrote:
Ratatosk wrote:
For meg er det viktig at laget vinner. Selvsagt kjekt med angrepsfotball, men seier er alltid viktigst.


Hvis du bryr deg om at laget vinner burde du også støtte sparking av Rekdal, siden han ikke vinner kamper. Hadde vi vunnet de fem første kampene er det ingen som hadde krevd Rekdals avgang, samme hvor defensivt vi hadde spilt. Ropene om hans avgang kommer som en kombinasjon av at vi ikke vinner kamper OG at vi ser helt forferdelige ut i banespillet.


Er ikke SÅ forbanna vanskelig å lykkes på kort sikt i RBK. Enten så vinner du kamper, eller så spiller du attraktiv fotball som gir optimisme om at noe er på gang. De som får sparken/må gå er de som ikke greier hverken eller; de vinner ikke kamper og de spiller møkkafotball.

Ã…ge Hareide 1.0: Lyktes utvilsomt, ble stjelt av NFF

Ola By Rise: Seriegull med et nødskrik, underpresterte basert på de oppfattede forutsetningene, ble sparket

Perry 1.0: Total katastrofe, sparket

Høgmo: Utbrent og ferdig, trakk seg av egen vilje

Tørum: Styre skuta godt inn til et seriegull som vikar men bare 5.plass påfølgende sesong, sparket

Hamrén: Ikke nødvendigvis den trønderske definisjonen på "attraktiv fotball", men vant kamper og seriegull, ble stjelt av svenskene

Jönsson: To tredjeplasser, vant nok kamper til å kanskje ha blitt tilgitt hvis bare fotballen hadde vært mer attraktiv og utviklende (scorte riktignok mye mål i første sesongen), sparket

Perry 2.0: Lite attraktiv fotball men faktisk nære seriegull og cupgull i 2013. Startet 2014 dårlig og rota seg fullstendig bort i Europa begge sesongene. Sparket til tross for at pilene pekte litt oppover resultatmessig mot slutten. Meget bitter.

Kåre: Lyktes med både attraktiv fotball og seiere fra start i 2014, the double i 2015 og 2016, seriegull 2017, spill i Europa 2015 og 2017, folk på tribunen og penger i kassa. Rota seg bort i forsøket på å ta steget videre i Europa, fikk sparken pga negativ utvikling etter å ha såvidt unngått ydmykende sammenlagttap mot semiprofesjonelle Valur. Til en grad offer for egen suksess og håpløst dårlig håndert avskjedigelse av styret, men lyktes ikke lengre å levere attraktiv fotball ut i fra de oppfattede forutsetningene.

Horneland: Vant for få kamper og spilte for dårlig fotball, sparket.

Åge Hereide 2.0: Vant for få kamper og spilte for dårlig fotball, tilbudt ny kontrakt men pensjonerte seg.

Rini Coolen styrte skuta inn til the double og spill i Europa til tross for ei potte sur spillergruppe i 2018. Lyktes, men var og ble en midlertidig løsning, aldri ansatt som hovedtrener. Trond Henriksen med vikariat i 2007-2008 og 2020 heller aldri ansatt som hovedtrener. Eggen med seriegull i 2010 men bare som "vikar". Regner derfor ikke disse tre med tanke på ansettelse og sparking, da de var midlertidige løsninger.

Altså er det syv trenere som ble ansatt som hovedtrener i RBK de siste tjue årene som har fått sparken, stort sett pga manglende resultater. Lista for gode resultater har vært seriegull, men både Jönsson, Perry 2.0 og Horneland fikk en ny sesong etter å ha ledet laget til noe annet enn seriegull første hele sesong, og Åge Hareide fikk lov til å seile inn i solnedgangen med en 5.plass og forsøk på fornyelse av kontrakt. Kun Ola By Rise og Kåre kan argumenteres for å ha blitt urettferdig sparka uten å få en real sjanse til å gjøre forbedringer. Det hører jo også med at Eggen gjerne ville ha jobben etter vikariatet i 2010.

Syv sparkede trenere på tjue år er ikke mye for en toppklubb. Til sammenligning har Viking sparket like mange trenere (Berntsen, Burchnall, Jonevret, Hareide, Rösler, Prahl og Olsen) uten at de har fått rykte på seg som en klubb som spiser trenere. Hovedforskjellen er at i RBK så har det vært flere midlertidige løsninger fordi trenere blir sparket midtveis i sesongen i et forsøk på å redde det som reddes kan, mens en klubb som Viking oftere har latt seg styre stødig inn til en skuffende sesong etter en skuffende start og så sparket treneren etterpå. Har ikke sjekket for noen andre eliteserieklubber og mener ikke at Viking er noe spesielt godt eksempel, så ta dette med en klype salt, men poenget er at RBK sitt rykte for å spise trenere er overdrevet. Vårt rykte for å ansette feil trener er derimot vel fortjent Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4821
Location: Trondheim

PostPosted: 11.05.2022 16:20    Post subject: Reply with quote

Grei oversikt, som etter min mening understreker at terskelen for sparking har vært lavere i tilfeller der styre og stell har lagt mindre prestisje i ansettelsen. Både Ola, Perry 1.0 og Tørum var jo forfremmede assistenter. Samtidig er jo de som fikk gjennom Rekdal nå formelt ute av klubben.

Dersom resultatene utover nå gjør at vi fremdeles er å finne på nedre halvdel på sensommeren tror jeg det nye styret, tross det økonomiske aspektet og denne "omdømme"-biten kan velge å skifte ut Rekdal/Frigård nokså tidlig. For "omdømme" går jo flere veier det og. Er det verre at Norge ser RBK som en trener-spisende, sparkende klubb enn at våre egne medlemmer og trøndere ser på sitt eget styre som handlingslammet og tafatt? Det er stor sjanse for at det er liv i denne tråden kontinuerlig gjennom sommeren, og i så fall vil det være gunstige poeng å score for CGJ og styret å ta grep hvis alternativet er enda en apatisk høst med lite å spille for under uønskede trenere. Vil tro det er i styrets interesse å være på god fot med medlemmene og supportergrupperingene. Såpass må vi tillegge dem, selv om den trøtte, avgående gjengen tydeligvis slutta å bry seg et sted på veien fra Ajax til hit vi er nå.

Trykket kommer til å bli så massivt, og konsekvensene så brutale at med dagens produkt kommer man ikke til å kunne fullføre 2022. Det blir veldig tydelig når vi glir inn i andre halvdel av sesongen og har halvtom stadion, ikke mulighet for Europa og svekkede inntekter på kort og lang sikt. Mourinho var gørr i United, men Glazers tok først grep senhøsten i 2018-19 da de begynte å se tomme seter på stadion, som var helt uhørt. Sandefjord 16/5 blir kamuflert av russen og fotballens nasjonaldag, men når hverdagen kommer tilbake vil det bli en helsikkes til jobb for RBK å trekke folk som det er nå. Ikke bare fordi vi ikke har resultater, men mest fordi produktet har null publikumstekke. Et fotballag som ikke lager målsjanser. Tenk deg en musikkfestival uten låter. Bare band etter band som stemmer instrumentene og kjører 90 minutter med smalltalk. Og så selge billetter til et publikum der de fleste husker Woodstock med Nils Arne. Ikke salgbart. Og de som har studert markedsøkonomi vet at det finnes et gitt tidspunkt der det ikke kan forsvares mer. Der du må gi etter for fremskrivningene på inntekt kontra utgifter i nåtiden og neste år. Du kan promotere det nye produktet, men hvis for få kjøper det har du ikke lenger råd til å pushe det i all uendelighet. For bedrifta har løpende tap på det. Dette punktet kommer til å inntreffe innen august. Og alle vet at da er løpet dessverre kjørt allerede mtp. serien i Norge. Det vil i beste fall være snakk om å tenne en gnist med ny trener som KAN greie kvalikk til Europa. Mest sannsynlig er heller ikke DET mulig, og da er trenerbytte eneste mulighet for å få solgt billetter i høst. Kun på gnist, prosjekt og nyhetens interesse, for ingen innen rimelig reisevei til Lerkendal er egentlig interessert i om Rekdals lag blir nr 5 eller 9.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fosningen
Rutinert


Joined: 25 Jun 2009
Posts: 623
Location: Ã…fjord

PostPosted: 11.05.2022 19:44    Post subject: Reply with quote

Godt innlegg, Saltfjellet. Enig i alt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1899
Location: Selsbakk

PostPosted: 11.05.2022 20:33    Post subject: Reply with quote

Tenker forøvrig at neste trener vi får inn må være god på offensivt spill. Kun Jerv som har scoret færre mål enn oss i år, med tre mål...
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 12.05.2022 01:00    Post subject: Reply with quote

Meme_Dream wrote:
Altså er det syv trenere som ble ansatt som hovedtrener i RBK de siste tjue årene som har fått sparken, stort sett pga manglende resultater. Lista for gode resultater har vært seriegull, men både Jönsson, Perry 2.0 og Horneland fikk en ny sesong etter å ha ledet laget til noe annet enn seriegull første hele sesong, og Åge Hareide fikk lov til å seile inn i solnedgangen med en 5.plass og forsøk på fornyelse av kontrakt. Kun Ola By Rise og Kåre kan argumenteres for å ha blitt urettferdig sparka uten å få en real sjanse til å gjøre forbedringer. Det hører jo også med at Eggen gjerne ville ha jobben etter vikariatet i 2010.

Syv sparkede trenere på tjue år er ikke mye for en toppklubb. Til sammenligning har Viking sparket like mange trenere (Berntsen, Burchnall, Jonevret, Hareide, Rösler, Prahl og Olsen) uten at de har fått rykte på seg som en klubb som spiser trenere. Hovedforskjellen er at i RBK så har det vært flere midlertidige løsninger fordi trenere blir sparket midtveis i sesongen i et forsøk på å redde det som reddes kan, mens en klubb som Viking oftere har latt seg styre stødig inn til en skuffende sesong etter en skuffende start og så sparket treneren etterpå. Har ikke sjekket for noen andre eliteserieklubber og mener ikke at Viking er noe spesielt godt eksempel, så ta dette med en klype salt, men poenget er at RBK sitt rykte for å spise trenere er overdrevet. Vårt rykte for å ansette feil trener er derimot vel fortjent Smile

Helt korrekt oppsummert. RBK klarte og erstatte Eggen, men de klarte aldri helt og erstatte Hareide etter 2003 sesongen.

Etter Hareide, så var den en 2-3 katastrofale treneransettelser som viste seg å være meget kritiske for RBK. At By Rise ble valgt midlertidlig hovedtrener etter Åge’s exit var fair. Men at styret ønsket og fortsette med Ola etter 2004, var bare helt komisk. Og hvordan noen med en viss fotballkunnskap klarer og ansette trenere som Perry og senere Høgmo og tilslutt Tørum er bare helt fantastisk idiotisk. Hadde dette vært i en engelsk klubb, så kan jeg love deg/dere at styret/sportslig ledelse hadde blitt hengt ut av egne supportere og av den nasjonale pressen.

Hvis Rosenborg hadde ansatt en trener som Roy Hodgson eller Stuart Baxter (som det gikk rykter om på den tiden) foran 2005 sesongen, så er jeg helt overbevist om st klubben hadde vært i en helt annen posisjon i dag. Men i dag så ligger RBK 15 år bak i utviklingen sammenlignet med FCK og 10 år bak MFF.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 785

PostPosted: 12.05.2022 08:55    Post subject: Reply with quote

Ja, det er jo lite som roper moderne og underholdende fotball som Roy Hodgson og Stuart Baxter.

Skikkelig nyskapning i de gutta der.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3482
Location: Trondheim

PostPosted: 12.05.2022 09:48    Post subject: Reply with quote

Det at en trener i RBK må ha pondus og lang CV med resultater type Hareide og til en viss grad Rekdal for å lykkes er jeg usikker på.
Ta Hjulmand, Klopp,Tuchell osv.
Noen tok sjansen på dem i ok store klubber...
Så alle må ikke ha en Anchelotti.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 12.05.2022 19:33    Post subject: Reply with quote

nin wrote:
Ja, det er jo lite som roper moderne og underholdende fotball som Roy Hodgson og Stuart Baxter.

Skikkelig nyskapning i de gutta der.

Det handler ikke om å være moderne og/eller underholdende. Denne besattheten av att RBK må spille flytende 4-3-3 fotball er en av årsakene til at hvorfor det har gått til helvete med klubben. Sorry, men Rosenborg er ikke Ajax eller Barcelona.

På det tidspunktet (2004-07), så var det viktig at RBK hadde en rutinert og meritert trener på sidelinjen, og ikke en gjeng med uprøvde assistenter eller en trener vars største bedrift var og unngå nedrykk med Moss på midten av 90-tallet.

Ellers så er det jo ganske ironisk at de to beste RBK-trenerne post Eggen (Åge og Erik), sto for en type fotball som var alt annet enn moderne og underholdende.

Neeskens: Klopp gjorde en fabelaktig jobb med Mainz over flere år, og han revolusjonerte på mange måter tysk fotball. Samme gjelder dvs også med Tuchel og Nagelsmann med henholdsvis Mainz og Hoffenheim. Når det gjelder Kasper Hjulmand, så var han assi.trener i Nordsjælland i noen år før han fikk hovedansvaret, og han hadde 10-15 års erfarenhet før det igjen, dessuten så har Hjulmand tatt trenerkurs i både England og Tyskland.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Flaav
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1556
Location: Med utsikt til Lerka

PostPosted: 12.05.2022 21:52    Post subject: Reply with quote

Rutinert trener og 4-3-3 er ikke en motsetning. Det at de gikk for urutinerte trenere er hovedårsak til at det gikk dårlig. Grunnen til at Åge og Hamren gjorde det bra var fordi de var blant de ytterste få rutinerte trenerene de ansatte.

Hadde de holdt seg til formasjonen og samtidig ansatt rutinerte trenere, som i tillegg er framoverrettet i stilen (Noe Perry f.eks. ikke var, 4-3-3 eller whatnot) hadde det sett annerledes ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3482
Location: Trondheim

PostPosted: 12.05.2022 22:46    Post subject: Reply with quote

Klopp rykket opp med Mainz men han rykket også ned i 2006/2007 og ga seg. Han holdt mest på i Bundesliga 2.
Så det at Dortmund gikk for ham istedet for en mere rutinert og erfaren trener er kanskje vi også kan være åpen for.
Cifuentes ville vel vært en sånn type , men da gikk jo vi for rutine og pondus
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 673, 674, 675 ... 772, 773, 774  Next
Page 674 of 774

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb