| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Macha Veteran

|
Posted: 07.04.2022 07:40 Post subject: |
|
|
| Suksess er relativt. Vi har vært/er på bånn. Da skal det ikke mye til. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 07.04.2022 07:44 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | Basert på hva vi har utrettet så langt, er det forståelig, men hvis dette skal være veien vi går videre er det rett og slett forfærdelig. RBK er i dag det motsatte av BG. Mens BG er en tro kopi av RBK da vi begeistret mest...
|
Den antagelsen om at man skal tilpasse seg en hver motstander og ikke ha et eget grunnspill tror jeg er feil. Tror jeg Rekdal er i stand til å sette et godt nok grunnspill? Nei, egentlig ikke. Det betyr ikke at han ikke kommer til å prøve. Ikke en gang Reka er så dum at han ikke skjønner hvor viktig det er for Rosenborg-supporterne.
Hvis du ser/hører/leser intervjuer etter B/G-kampen og ser den nyeste På Innsida (som er enormt bra) nevnes dette flere ganger. Hadde det blitt sendt ut et lag i Bodø på søndag som skulle angripe og presse til en hver tid og pris hadde de blitt flådd levende, og "prosjektet" hadde vært dødt samtidig som det startet. Å få en god opplevelse på søndag var utrolig viktig. Å levere en tilsvarende kampplan mot Odd holder så klart ikke, og jeg tror ikke vi kommer til å se et Rosenborglag som legger seg i en 5-4-1-variant på Lerkendal.
Jeg har ikke noe særlig tro på at Rekdal er i stand til å lære laget å spille den fotballen som kreves, men jeg er veldig åpen for å bli motbevist. Å dømme spillestil etter første seriekamp mot landets og kanskje nordens klart beste lag de siste 2-3 årene syntes jeg er helt bak mål, med tanke på hvor Rosenborg har vært de sesongene. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 07.04.2022 08:35 Post subject: |
|
|
Det er ofte to veier til mål når man starter såpass på nytt som vi har gjort de siste årene.
1. Sette formasjonen, terpe, terpe og atter terpe. Taper man kamp etter kamp fortsetter man i samme spor helt til det gradvis blir bedre. Det kan ta måneder eller år å bli god. B/G har lyktes med dette og har fått jobbet stort sett i fred. Jeg tørr påstå at vi ikke kan lykkes med dette hos oss, da presset og omgivelsene vil føre til trenersparking og vi må begynne på nytt igjen.
2. The Rekdal way: Vinn kamper, bygg selvtillit og begynn med godt forsvarsspill. Etter hvert som vi blir bedre og bedre utvikler man sitt eget spill og tar mindre hensyn til motstanderen. På kort sikt plukker man poeng og får sånn passelig ro rundt laget. Man er helt avhengig av å bli bedre og bedre for ikke havne i Hamren blemma (tar poeng men ikke bra nok).
Jeg tror Rekdal gjør det riktig nå for rett og slett ha muligheten til å lede laget lenge nok til å bygge lag og formasjon. Hadde vi kjørt knallhardt 3-4-3 de første kampene hadde vi ligget nederst til sommeren og Reka hadde blitt arbeidsledig. Vi må på et eller annet tidspunkt innse at vi er et nytt lag som trenger å få bygget lag over tid. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 07.04.2022 09:15 Post subject: |
|
|
Jeg er prinsipielt enig, problemet er jo at Rekdal aldri har vist at han har kapasitet til å bygge et lag som gradvis blir bedre og bedre til et punkt der vi dominerer kampene sånn at hjemmekamper er 3 trygge poeng. Vi MÅ bli et lag som vinner minimum 10-12 hjemmekamper per sesong for å ha noen sjanse til å vinne serien og da må vi dominere mot lavtliggende motstandere. Vi er ikke der lengre at vi har en tropp som er såpass mye bedre enn de andres at vi vinner 80 % av kampene selv der vi ikke dominerer kampene som vi kunne med f. Eks. Troppen Hamren hadde til disposisjon. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 07.04.2022 09:15 Post subject: |
|
|
De 2 innleggene over Nordens Lokomotiv sitt. (ikke det at hans/hennes var dårlig altså)
 _________________ Rosenborg e laget!
Twitter : @JohnTiger67 |
|
| Back to top |
|
 |
attityd! Proff
|
Posted: 07.04.2022 09:26 Post subject: |
|
|
Uavhengig av spillestil (eller mangelen derav), så er det enorm forskjell på lagmoralen som kommer til uttrykk i den nyeste "På Innsiden", sammenlignet med under pre-season.
Det mest fremtredende symptomet de siste sesongene på en klubb som har mistet seg sjøl, har etter min mening vært at spillerne og trenerne har fremstått som mette, likegyldige og uten tro på seg selv og sine medarbeidere. Dette ser ut til å være i forandring nå. Det skinte også gjennom i B/G-kampen, hvor det for første gang på lang tid, så ut som at spillerne spilte for hverandre.
Om det skyldes utskiftninger i stallen, enkeltpersoner som har tatt mer ansvar, trenerteamet, eller - og mest sannsynlig - en kombinasjon, spiller for så vidt ingen rolle. Det viktigste er at alle nå synes å dra i samme retning, noe som er grunnpilaren for utvikling.
Så får vi bare håpe at gruppen er i stand til å forvalte dette momentumet på riktig måte. Men både B/G-kampen og det lille innblikket fra På Innsiden gir grunn til forsiktig optimisme. |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 07.04.2022 17:38 Post subject: |
|
|
| Husk ordene Klopp sa i oktober 2015: "Please, give us Time". |
|
| Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 07.04.2022 20:13 Post subject: |
|
|
| Men skal man gi tid til en trener som aldri har vist at han kan offensiv og underholdende fotball? Det hadde vært enklere å gi en annen Kjetil tid for å si det slik. Eller Klopp for Liverpool sin del, da han allerede hadde bevist i Dortmund hva han kunne prestere ved å få tid på seg. |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 07.04.2022 20:33 Post subject: |
|
|
| Konklusjonen så langt i 2022 er at vi ser ut til å være bedre enn Roma, men dårligere enn Raufoss. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2022 20:36 Post subject: |
|
|
Rekdal må selvsagt bevise at han fortjener tid, som alle andre. Og skal vurderes fortløpende, som alle andre.
Det er ingen hemmelighet at jeg har pinlig nøyaktig null tro på at Rekdal vil levere underholdningen jeg vil ha, og ser på det som usannsynlig at han vil levere resultatene. Men for all del, ingen ting er bedre om han irettesetter meg kraftig gjennom å levere på minst ett av kriteriene. Men jeg ser ingen grunn til å slå fra meg skepsisen etter én kamp. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 07.04.2022 21:04 Post subject: |
|
|
Jeg synes det var lett å se at vi hadde spillere på et høyere nivå enn Glimt. Men de var mye mere samspilte og hadde avtalte bevegelser og passninger. Et komplisert spill som det må øves mye på for å få til.
Vi hadde en plan på å presse Glimt inn i sekken så spille ut i rommet de forlot. Enkelt og ikke spesielt komplisert.
Det er ikke lett å score når motstanderen ligger med 8 spillere på egen 16m. Null bakrom og plenty egne folk i boksen til å ryde unna. Pragmatisk. Så får vi håpe vi nå utover vil jobbe med et eget offensivt spill som gjør oss mere dominerende og muligheter til å legge trykk på overtid.
For jeg ønsker i hvertfall å se ut som Glimt og Oss i glansdagene kontra Drillos _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 07.04.2022 22:02 Post subject: |
|
|
| RS wrote: | | Konklusjonen så langt i 2022 er at vi ser ut til å være bedre enn Roma, men dårligere enn Raufoss. |
Hadde Roma parkert bussen og satset på kontringer, ville de nok også ha vunnet i dag på Aspmyra. Hadde vi gjort det mot Raufoss, ville vi nok også vunnet.. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.04.2022 22:19 Post subject: |
|
|
Vi parkerte da vel bussen mot Raufoss? Det var riktignok dårlig med kontringer og bussen så ut som den hadde vært offer for en drive by med FlaK-kanon mens den rullet over et minefelt i en aktiv vulkan, men allikevel. If it looks like a bus and walks like a bus.. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 07.04.2022 22:24 Post subject: |
|
|
Så skakkjørt vi har vært siden Kåres 3. år så synes jeg det er fantastisk at man er så utålmodig på å få laget til å skinne og spille som i glansdagene som mange her inne er. Det kommer til å ta tid å komme tilbake, og om vi ikke er villige til å jobbe målrettet mot det så kommer vi til å plassere oss sammen med VIF eller Brann på tabellen for alltid...
Gi laget i det minste noen flere kamper og se an utviklingen, før man slukker lyset for denne "Prosjektet". Ikke gjør det etter uavgjort mot pt. Skandinavias beste lag, på bortebane, på plastikk, uten kamptrening på relevant nivå og uten gode opplevelser med ball på mange måneder... Det blir for useriøst! Det er nok av positivt å ta med seg videre (og samtidig mye mer å jobbe med). |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 08.04.2022 06:47 Post subject: |
|
|
| trøndergutten wrote: | | KitWalker wrote: | | Husk ordene Klopp sa i oktober 2015: "Please, give us Time". |
Men skal man gi tid til en trener som aldri har vist at han kan offensiv og underholdende fotball? Det hadde vært enklere å gi en annen Kjetil tid for å si det slik. Eller Klopp for Liverpool sin del, da han allerede hadde bevist i Dortmund hva han kunne prestere ved å få tid på seg. |
Rekdal har aldri fått noe særlig tid til å sette sitt preg i noen av klubbene han har vært i, og disse klubbene har også vært høkkertklubber som ikke har fått til noe verken fra nyere tid eller historisk. Nå får Rekdal sjansen med en storklubb. Selvsagt bør han da få litt tid. Jeg tror ikke det vil ta så lang tid før man er der man skal være så jeg tror ikke Rekdal trenger så mye tid på seg. Eneste jeg er helt sikker på er at prestasjonene kamp til kamp vil svinge, sannsynligvis enormt mye. Men det er pga andre forhold enn Rekdal som trener. |
|
| Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 08.04.2022 08:06 Post subject: |
|
|
| Hvorfor skal han bevise at han fortjener tid? Han er treneren vår, uansett om vi liker det eller ikke. Ønsker vi det beste for klubben, så gir vi han tid og støtter han uansett resultater i starten. |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 08.04.2022 09:13 Post subject: |
|
|
Helt enig  |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.04.2022 10:31 Post subject: |
|
|
| KitWalker wrote: | | Rekdal har aldri fått noe særlig tid til å sette sitt preg i noen av klubbene han har vært i, og disse klubbene har også vært høkkertklubber som ikke har fått til noe verken fra nyere tid eller historisk. |
Altså, hva?
1. Rekdal hadde 140 kamper som trener for Vålerenga i sin første periode der, før han selv satte kursen mot Lierse og 'Lautern. Neste gang hadde han 153 kamper som trener for Aalesund, før han fikk jobben i Vålerenga, der han satt i 133 kamper. Vel fikk han lite tid i Lierse, Kaiserslautern og Start, men der gikk det jo resultatmessig a) fryktelig (1,06 ppk), b) verre (0,9 ppk), og c) dårlig (1,33 ppk), men til gjengjeld hadde han da et gamblingproblem han brukte tida si på. Hvor mye tid er 'noe særlig tid' i dine øyne, Kit? 200 kamper? 300? Til sammenligning fikk altså Kåre 181 kamper som RBK-trener. Kjetil Knutsen har 155 i Bodø/Glimt nå.
2. Vålerenga I satset jo knallhardt med Trøim og Spetalen, hentet feterte utenlandsproffer og høyt ansette talenter i øst og vest. Aalesund har aldri satset hardere økonomisk enn i Rekdal-tiden med Sunde i ryggen, hadde ett av ligaens høyeste budsjetter, og presterte omtrent 'på budsjett'.
Greit (nok) å ha ståltrua på Rekdal, særlig etter Bodø-kampen, men man trenger jo ikke å skape et historisk narrativ som er enda skjevere enn det Rekdal selv presenterer. Han er generelt en trener som har fått god tid, mye tillit og mye ressurser når han har vært i norske klubber, og likevel har han aldri prestert bedre enn 1,5 ppk noe sted - før i Ham/Kam, på nivå 2. Skal man ha trua, så må man forutsette at det har skjedd en endring, en kompetanseheving nå nylig, ikke fremstille Rekdal som en form for misforstått geni som alltid har levert resultater på løpende bånd. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 08.04.2022 11:43 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 08.04.2022 12:14 Post subject: |
|
|
Det er vel dette vi må håpe på Rune. At Rekdal har fått en stor kompetanseheving kanskje pga livserfaring/refleksjon eller kanskje ved hjelp av samarbeidet med Frigård.
Fremgangsmåten og metodikken som vises i Innsiden episodene synes jeg er lovende og tilsier en annen tilnærming til trenergjerningen nå, enn det han drev med tidligere.
Han har selvfølgelig mye igjen å bevise før man kan si at han er Rekdal 2.0, men han har i hvertfall skapt et håp i meg om at han er reformert og nå er en bedre utgave av seg selv. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.04.2022 12:22 Post subject: |
|
|
Det er stor forskjell på å få tid og å fortjene den. Horneland, for eksempel, fikk ganske mye tid. det var imidlertid aldri noe som tilsa at han noen gang ville bli i nærheten av riktig for oss, og han ønsket sågar selv å trekke seg, men fikk fortsette mye lenger enn det han burde (og endte på 51 kamper). Han burde fått krav om retning og progresjon, noe også Rekdal bør.
Og så forstår jeg ikke argumentet om at noen skal få tid fordi de er ansatt her. Da snakker vi en variant av seriøs glorieeffekt. Skulle Valsvik, Berntsen, Alas og en hel haug andre fått spille mer fordi de er var spillerne våre? Var det feil å sparke Ingebrigtsen, Horneland, Tørum og nesten alle andre trenere vi har hatt siden Eggen fordi de "var trenerne våre enten vi likte det eller ikke"?
Jeg skjønner ikke argumentet. Rekdal lever litt spissformulert fra kamp til kamp som alle andre, med en tidsbuffer i oppstartsfasen, selvfølgelig. Kåre Ingebrigtsen er eneste treneren siden Eggen (I) som har over hundre kamper i trenerstolen. Snittet på trenerne vi har sparket ellers havnet rett over 50, alle turneringer inkludert. To av engasjementene ble avsluttet etter rett over 30 kamper, som er under en sesong i et "normalt" år med dagens ligastruktur.
Selvfølgelig skal heller ikke Rekdal få mer tid enn det som er rimelig i forhold til krav. Såpass stolthet og ærgjerrighet bør vi fortsatt ha. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.04.2022 12:42 Post subject: |
|
|
| RK wrote: | | Han har selvfølgelig mye igjen å bevise før man kan si at han er Rekdal 2.0, men han har i hvertfall skapt et håp i meg om at han er reformert og nå er en bedre utgave av seg selv. |
Ja... jeg vet ikke: den typen kamp han (vi) leverte i Bodø er liksom den tingen vi visste han har vært god til. En cuptrener som kan levere på den der ene store kampen. Det var gøy sist, synes jeg, men for meg vil måten vi fremstår hjemme mot Odd være mye mer av et frampek mot hva vi kan forvente under Rekdal enn det sist kamp var.
Klarer vi å faktisk dominere kampen, viser at vi har en plan som i alle fall delvis fungerer i en kamp vi forventes å vinne, da kan det være liv laga. Hvis vi nok en gang bare stopper opp framover, blir liggende dypt og gir fra oss dødballer, så ser det langt mørkere ut for fremtidsutsiktene. Vi må ikke vinne kampen, det handler ikke så mye om det, men vi må vise at det bildet av hvordan vi ønsker å være er et bilde som vi faktisk vet hvordan vi skal bli. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.04.2022 12:48 Post subject: |
|
|
Underskriver den. At vi kan levere meget godt som underdogs under Rekdal er ingen overraskelse, men allikevel en fin bekreftelse. Saken er imidlertid den at antall kamper i løpet av sesongen det er, i mangel av bedre ord, akseptabelt å spille slik taktisk kan telles på ei hånd.
Det er når vi skal styre kampene syretesten for Rekdal kommer, og i dette scenariet har han vist svært lite. Skal Rekdal for ettertiden huskes som en god (eller bedre) Rosenborg-trener, må han mestre noe han ikke tidligere har gjort. Eller vist særlig interesse for å prøve, for den saks skyld. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 08.04.2022 17:15 Post subject: |
|
|
Og i mellomtiden kan det være greit å ta en og en kamp. Jeg synes BG- kampen var en opptur, og håper vi er på rett vei. Alle kamper der RBK presterer bedre enn jeg forventer, tas med takk. Glimt er en ganske heftig målestokk om dagen, så jeg er spent på hva vi klarer mot Odd. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
|