View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
selleck Senior
|
Posted: 25.03.2022 18:20 Post subject: |
|
|
Igjen(!!!) lever klubben på vårparten i den tro at de er langt bedre enn de er! |
|
Back to top |
|
 |
Pessimistus Junior
|
Posted: 25.03.2022 18:31 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke helt denne klaginga på 3-4-3 kontra 4-3-3, Rekdal, Hareide eller Horneland.. Vi ser akkurat like pisse elendige ut nå som de foregående årene. Det er like lite struktur, like mange elendige valg, fravær av bevegelser, konstante pasninger (de som treffer vel og merke) i fot feilvendt, og den tilfeldige bælme ball på måfå. Forskjellen er at vi har et ungt lag uten den erfaringen og fysikken til å krige til seg et mål i ny og ned og dermed nok poeng til å overleve.
Jeg har inni meg tenkt at vi må gi det tid, vi kan ikke sparke trenere i hytt og pine da vi ikke kommer noen vei med det (se Man Utd og generelt alle klubber som bytter trenere hver sesong). I utgangspunktet er 2-3 måneder for kort til å dømme noen nord og ned. Men faen da, hvorfor skal vi ansette trenere i Steve Bruce-kategorien? |
|
Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
Posted: 25.03.2022 18:49 Post subject: |
|
|
Det er blytungt å rykke ned. Bare spør Viking og Brann. Nå ser det ut til at sesongen starter med forsøk på 3-4-3 og dårlig poengfangst. Denne sesongen tror jeg blir en kamp mot nedrykks-streken helt frem til slutten.
Det er viktigere å beholde plassen i øverste divisjon enn å spille fin fotball - her må man legge alle ambisjoner til side og krige om hvert enkelt poeng. Så får vi håpe det holder til å unngå OBOS neste år.
Dette er trist som f... _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 25.03.2022 18:57 Post subject: |
|
|
Tror det er bra at flere aner at dette går not nedrykk. Kanskje er det lettere å takle om vi er forberedt på det. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 25.03.2022 19:02 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke sett de siste kampene, men slik ståa er så tror jeg vi kan anta at det blir nedre halvdel i alle fall. Tror vi har enkeltspillere som kan glimte til i enkeltkamper som redder oss fra nedrykk.
Viktig at vi ikke kaster mer penger etter Rekdal nå, vi trenger småpengene til neste trener. |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 25.03.2022 19:08 Post subject: |
|
|
Har sagt 7. plass. Nokså pessimistisk. Men det vi har lagt for dagen mot Tromsø og Raufoss (og Ranheim, og Kristiansund) er så slett at det ikke er umulig med en sesong der nedrykksfaren er reell over sommeren. For de som husker 2005. Vi virker svakere og enda mer retningsløse nå enn da. Blir ikke moro i år. Men ingen kan si at de ikke så dette komme. Jeg har gruet meg siden jul. Nå er det ni dager. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 25.03.2022 19:11 Post subject: |
|
|
Hoven Evland Jr. wrote: | Jeg tror André Hansen er inne på noe essensielt her, at man får for god tid på trening i forhold til i kamp, og det problemet har ikke oppstått denne sesongen.
Jeg tviler på om det er klippet bort noe vesentlig fotballfaglig diskusjon i garderoben. Det blir nok bare tatt i plenum når trenerne kjører en gjennomgang av videoer fra kampene. Og da sitter også alle spillerne stumme som østers.
Henriksen, Skjelbred og Hansen snakker med høy og tydelig stemme, men blir møtt med øredøvende stillhet. Reitan slenger inn en kommentar på nivå med innleggene sine, og det piper så vidt i Holse og Holm. Resten av spillerne sitter der som statister i en stumfilm.
Det mangler mye på selvtillit, lagfølelse og lederegenskaper, men enda mer på individuell fotballforståelse. Man har rett og slett ingenting å bidra ned, så da er det bedre å holde kjeft og se dum ut, enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil.
Dialogen i garderoben speiler nøyaktig spillet på banen. |
For å følge opp dette innlegget.
Jeg har bare disse minuttene med Innsiden-episoder vi får servert å bedømme fra. Jeg kjenner ingen av spillerne og har aldri tilbragt så mye som en dag i RBK-garderoben. Likevel er det mulig å plukke med seg noe fra inntrykket som gis fra denne serien. Det er godt mulig andre spillere meldte seg på i diskusjonen som vi ikke fikk se, men det var jo absolutt null respons å spore da de som tok ordet hadde noe vettugt å komme med. Knappenåls-stemning. Alarmerende i en prestasjonsgruppe, spør du meg.
Som du også er inne på; responsen som først Langagergaard (sp?) får på sin presentasjon og deretter reaksjonene i garderoben etter Tromsø-kampen. Helt dødt. Og jeg som trodde jobb-seminar med folk man ikke kjenner var treige. Det skinner utrolig godt gjennom at her sitter det en gjeng uerfarne gutter. Skal de få oss til å tro at dette er en sammensveiset gjeng som går i krigen for hverandre? Kall meg gjerne Roy Keane, men det er ingen tegn til grinta i den garderoben der.
Det samme med at man er god på trening. En del av svaret kan ligge i det Hansen er inne på. At man blir lurt til å tro at nivået er høyere enn hva det faktisk er, basert på at man ikke får testet seg mot annen (og bedre?) motstand. Det blir fort veldig lite relevant og målbart når motspillerne i grønne vester er målestokken.
Hovedproblemet er videre at man ikke klarer å sy det hele sammen når man skal mønstre en ellever. En kan ha så høy intensitet og fine tekniske detaljer en bare vil i et kortbanespill (eller elleve mot elleve for den saks skyld) på trening, men det spiller jo ingen rolle om det ikke er overførbart til Lerkendal klokka 20 en søndag. Og her ligger trenerteamets ansvar. Fotballspillere, i hvert fall ikke på dette nivået, er ikke bedre enn trenerens svakheter. Overgangen fra Perry II til den initiale Kåre-suksessen er vel kanskje det beste eksemplet på nettopp det. Det vi trenger er en hovedtrener med pedagogiske og taktiske ferdigheter definert utifra den fotballen vi ønsker å se. Bare så uendelig synd at inkompetansen som rår i klubben sørger for at vi igjen har gjort en dårlig og feilslått treneransettelse i så måte (for øvrig en setning jeg er grenseløs lei av å si, merker jeg). _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 25.03.2022 19:13 Post subject: |
|
|
Oppmannen wrote: | Har sagt 7. plass. Nokså pessimistisk. Men det vi har lagt for dagen mot Tromsø og Raufoss (og Ranheim, og Kristiansund) er så slett at det ikke er umulig med en sesong der nedrykksfaren er reell over sommeren. For de som husker 2005. Vi virker svakere og enda mer retningsløse nå enn da. Blir ikke moro i år. Men ingen kan si at de ikke så dette komme. Jeg har gruet meg siden jul. Nå er det ni dager. |
Husker delvis søvnløshet utpå høsten 2005. Men i 2005 hadde vi jo tross alt en vanvittig sterk stall, med både rutine og talent. Så det jo i Champions League, hvor vi var gode mot sterk motstand. Dagens stall og lag er milevis bak 2005. |
|
Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 25.03.2022 19:34 Post subject: |
|
|
Klarer ikke slutte å gruble på hvorfor laget på Aker Stadion bare casually legger om til 3-4-3, med eller uten 3-4 nye spillere.. og SER UT TIL, å catche det sjukt raskt kontra oss?
Er noe muffens. Og det ekke bare "Rekdal som er problemet".
Hvilke elementer er det vi implementerer som tydeligvis problematiserer spillestilen og gjør den vanskeligere å gjennomføre?
Naturligvis funker den bedre i Hamkam da de har 0 spillere med styrken sin i kreativitet og teknikk, men derimot styrke og drive. Det burde vel Rekdal se fra dag 1. |
|
Back to top |
|
 |
Lamagu Senior
|
Posted: 25.03.2022 20:16 Post subject: |
|
|
Her er det bare å stålsette seg, Dette kan gå mot nedrykk, Enten er feil trener ansatt, eller spillerstallen for svak. Jeg tror begge deler er tilfelle. Dette kan bli en veldig trist sesong. |
|
Back to top |
|
 |
ODN Rutinert
|
Posted: 25.03.2022 20:26 Post subject: |
|
|
Alltid tenkt at uansett hvor dårlig denne sesongen kan gå, så er noe midt på tabellen verst tenkelig resultat. Etter en hel oppkjøring med elendige treningskamper, så er jeg opprinnelig redd for at vi faktisk kan ende i en nedrykksstrid - noe som høres helt surrealistisk ut med den troppen vi har. Nå er støtten til laget viktigere enn noensinne. Møt opp på kamp i tykt og tynt! |
|
Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 25.03.2022 20:42 Post subject: |
|
|
Altså, vi har tapt to kamper for OBOS-lag. Det å skylde på at vi er i oppkjøring funker ikke alt for bra. De to andre lagene er i oppkjøring de også.
Når det er sagt. Jeg tror faktisk ikke det blir nedrykk. Jeg tippet RBK på 12. plass og pr. nå, ser jeg virkelig ikke at vi er bedre enn de lagene heg har tippet foran.
Det er rett og slett ikke mulig å se noe tydelig plan eller mønster i spillet vårt. Når Reken sier vi har spilt med for stor risiko, for så å si vi skal være mer kyniske samtidig som i vi stiller med Arne som spiss, så virker det ikke som det er noe logikk i det som blir sagt eller gjort.
Klippekortet og prestisjekjøpet Børkeeiet er egentlig nok til å miste all form for tro...
Håper på at vi ikke rykker ned, de unge får en god utvikling, ny god trener fra neste år og en 2023 sesong hvor vi kan begynne å glede oss til å se RBK spille kamp. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 25.03.2022 20:51 Post subject: |
|
|
Bare synd det er det eneste kreative ankeret i troppen (Børkeeiet), nei, Jensen er ikke et anker, veik Ødegaard light type.
Må være mentalt det sitter, bommer jo på like mange sjanser som han treffer, ingen er så dårlig på ES nivå. Kan naturligvis ha rent rivjern ala Hoff der, men da erre iaf null håp om kreativitet. |
|
Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 25.03.2022 20:58 Post subject: |
|
|
Da Jess Thorup overtog FCK fra Ståle startede han ud med en 3-5-1 akkurat som Rekdal ønsker. Man blev I første kamp kørt midt over med 4-0 af FCM . Siden har han ikke spillet den formation. Man indså at spillermaterialt var mere til 4-3-3. Jeg håber virkelig Rekdal nu er ligeså pragmatisk og ikke bare fastholder et system vi slet ikke kan håndtere med de spillere vi har. Så må sportschefen lægge pres på ham. Jeg har været meget optimistisk og kun tænkt det kan blive godt med Rekdal. Efter i dag tror jeg ikke længere på systemet med de spillere vi har. Vores midtstoppere kan ikke forsvare boksen og vi kommer konstant i problemer. Vores centrale midt kan ikke skabe den fornødne ro heller. Vi skal væk fra det system hurtigst muligt. Få skabt noget tryghed med en 4 back kæde der er spillet sammen - og hurtigst muligt en 3 mands midt. Midt bud på opstilling i Bodø er : Andre, Erlend, Markus, Pavle og Eddi. Central midt Per, Victor og Holse. Fremme Olaus, Vecchia og Sæther. Sidstnævnte mest af alt fordi Noah trænger til en pause. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 25.03.2022 21:20 Post subject: |
|
|
Vi er ikke et lag. Alt for mange som spiller for seg selv. Alt for mange nye spillere som sikkert aldri vil bli noe særlig kjent med hverandre.
22 spillere uten klubb følelse.
Innleide spillere som ikke har noen tilhørighet til klubben eller hverandre.
De aller fleste vil bort tenker jeg.
Rogers
Vagic
Renzo
Tobias
Perreira
Noah
Andersson
Jensen
Fsbiana
Sæther
Et helt nytt lag ca.
Ingen klubb følelse her tenker jeg. Hva betyr RBK for disse. De har heller aldri vunnet noe som helst i karrieren.
2 nye trenere langt unna toppen
Hele prosjektet er dødfødt fra A til å
Vi har ikke et LAG. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 25.03.2022 21:39 Post subject: |
|
|
Det kommer til å rakne fullstendige i år dessverre. Dette er ende stasjon etter mange år med elendig klubb bygging. Kollapsen kommer i år og erkjennelse over hvor vi er og hva vi er. Alle så den komme også de som sto nærmest _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 25.03.2022 21:43 Post subject: |
|
|
Så sortseende er jeg nu ikke - hvis vi hurtigst muligt springer på en 4-3-3 og får nogle boldfaste spillere ind centralt så tror jeg faktisk stadig det er muligt med en top placering i ligaen. Men det kræver jo at Rekdal er villig til at indse det er håbløst at fortsætte med sit system. Altså alle træningskampe hidtil har vist vi ikke evner det. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 25.03.2022 22:04 Post subject: |
|
|
Hadde jeg vært trener i RBK hvilket de burde ønsket hadde jeg gått tilbake til en 433. Snudd V
Skarsem - Henriksen - Reitan - Perreira
Per - Jensen
Carlo
Andersson - Holm - Vecchia
Noe i den duren. Så ville jeg hentet inn Henriksen og Maalen på feltet og kvittet meg med Frigård og strand. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 25.03.2022 22:34 Post subject: |
|
|
Nå har vi ikke spilt noen seriekamper ennå, og mye som kan snu over natta. Tilfeldigheter er en stor del av spillet, og jo jevnere lagene er jo større rolle har tilfeldigheter. Så det er jo noe å håpe på.
På den andre siden, og som Eggen nevnte; Selvtillit kommer av gode opplevelser. Hittil har det ikke vært overflod av gode opplevelser, og det skal godt gjøres å legge lista lavere for å få noen forsterkninger. Men det er her vi må begynne.
Med tanke på Kjetil Rekdal sin bakgrunn som trener, så har vel ikke han fremstått som en trener som er veldig god i motgang. Mulig jeg tar feil her, men han er vel litt treneren som kaster spilleren under bussen for å redde seg selv.
I det hele tatt var Kjetil Rekdal en veldig merkelig ansettelse, i en rekke av mange merkelige avgjørelser. Så det er godt at det er noe som er forutsigbart og konsekvent. Da vet vi i det minste hva kan forvente.
Allikevel, uten å leke detektiv, mistenker jeg at det er noe grums under overflaten. Imidlertid er dette bare spekulasjon. Jeg regner med at det er stor selvdisiplin og treningsiver i treningsgruppen, så det kan ikke være noe der. Tross alt det er jo det vi hentet Ciljan og Henriksen tilbake for.
Jeg har forresten sett Raufoss i en del kamper, og de spiller fotball i RBK ånd. De rundspilte som sagt HamKam på Briskeby i fjor, men var litt for lite effektive foran mål, og klarte ikke å stå imot innleggene (snø) til HamKam etter at den ene midtstopperen ble skadet, og de måtte sette inn en juniorspiller.
Så hvorfor var ikke Christian Johnsen en kandidat, i hvert fall hvis man utvider gangsynet til å telle mer enn resultater? Nå er jeg ikke 100 % seriøs her, men en trener som får til å spille offensiv og underholdende fotball på et mikroskopisk budsjett må være en ganske god trener? _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
bommel1 Rutinert
|
Posted: 25.03.2022 22:36 Post subject: |
|
|
Reka må da snart skjønne at han ikke har mannskap til å spille 343.
F.eks er ingen av de midtbanespillerne vi har er spesielt egnet til å fremstå glimrende i en flat toer på midten. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 25.03.2022 22:45 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Hadde jeg vært trener i RBK hvilket de burde ønsket |
Takk, jeg trengte å bli påminnet at det faktisk kunne vært verre. Utrolig nok. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 25.03.2022 23:00 Post subject: |
|
|
Tror ikke vi har gode nok midtbanespillere til å spille 433. Mulig Jensen og kanskje Holse er gode nok indreløpere. Men skal vi spille 343 må vi kvitte oss med alle sentrale midtbanespillere bortsett fra Jensen og starte på nytt.
Min påstand er at Pavle, Eddy, Ciljan, Vebjørn og Tobias mangler pondusen, roen i stressede situasjoner og beslutningsevnen når man skal gå fremover eller holde på ballen med possession. De bør i tillegg diktere tempoet i kampen og styre kanspillerne, forsvaret og angrepsspillerne. Når går vi i angrep, når holder i kula, når spiller vi fra oss press i stedet for å pole ballen frem osv.
Bortsett fra noen frustrerte sporadiske skrik så var det omtrent bare Markus som snakket dirigerte og skreik der ute. Det holder ikke.
Det er ingen som har pondus og ro til å holde på ballen og tålmodig nok til å la ballen gå innad i laget. Alle baller skal for enhver pris gå rett i angrep.
Synes heller ikke at Vecchia og Holse har vært særlig bra i treningskampene og bør ikke være selvskrevne da de jobber for lite for laget. Både når vi har ball og defensivt. Tror jeg aldri har sett Holse så dårlig som i kveld, men samtidig så spilte han med en som gjorde kanskje tidenes dårligste rbk-kamp, Adam. Han må ha slått flere feilpasninger enn riktige...
Det var rett og slett vondt å se på. Litt som Man Utd på slutten av Mourinho tiden, men enda verre. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 25.03.2022 23:11 Post subject: |
|
|
Hjelpes. Jeg hadde ikke stor tro på Reka i utgangspunktet men det laget har vist til nå er så skremmende at enhver glede over seriestarten har forsvunnet. Det ligner ingenting. Alt annet enn 0 poeng etter 5 kamper vil overraske meg. Hadde vært fint å glede seg til seriestart igjen. Bare å ha det minste håp om at vi vil være med i nærheten av toppen hadde vært deilig. Huff. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 25.03.2022 23:41 Post subject: |
|
|
Jeg tror debatten om formasjon og spillertyper er for "avansert". Dette er slike ting man kan se på og prøve ut for å hente ut litt ekstra av kollektivet. Vi har dog intet kollektiv. Det skal spillere med ekstreme individuelle evner for å løfte et lag som sliter som oss. Kunne vi trengt en bedre ballfordeler? Helt sikkert. Men hvem skal denne slå ballen til? Skulle vi hatt bedre spiss? Muligens, men hvem skal sette denne opp?
Jeg tror vi må tilbake til tegnebrettet. Helt basic. Vi hentet ikke Knutsen, men noe nær hans rake motsetning, og bør agere deretter. Rekdal er tydeligvis perfekt Ham-Kam-trener, og flankert av en assistent som også fikk skryt uten å ha noe annen erfaring.
Det er mulig det ligger en forventning, eller kanskje tilogmed instruks om denne artige og angrepsvillige fotballen, men det bør de drite i. Dra det helt ned og begynn med den primitive knokesleperfotballen vi husker fra 80- og 90-tallet på Østlandet. Duelltungt, defensivt, og med langballer opp mot angrepsspillere som er instruert og trent i å bruke fysikken. Formasjon og laguttak formes etter hvilke spillere som passer best i skyttergravskrigen.
Det er kanskje ikke noen ordentlig fotballfilosofi, men det er enkelt, forutsigbart, og lett å forholde seg til. Ikke minst er det ganske lett å implementere. Det blir neppe gull, champagne og sigarer av det, men med brukbare spillere, som vi tross alt har, blir den neppe nedrykkskamp heller når en trener med lite ambisiøs tilnærming til spillet får lov å kjøre en plan hvor instrukser som "løpe, gutta", "ta kampen" og "mer innsats" er nok.
Igjen; vi har hentet et trenerpar hvor en fersking og en med flere tiår i bransjen passet som hånd i hanske i Hamarkameratene - laget som stort sett alltid har vært Rosenborg-fotballens motpol. Å forvente eller kanskje til og med presse disse til å spille noe radikalt annerledes enn de foretrekker og mestrer er idioti. Ingen av dem har vist kapasitet eller en gang ønske om å spille slik vi vil se. Det er i hvert fall ikke lav risiko. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 25.03.2022 23:52 Post subject: |
|
|
Du sier noe der. Det er bare å refere til den siste snuoperasjonen i fotball-europa. Barca med Xavi. Brukte 4-5-6 kamper så var det tilbake til 2010-feelingen igjen, men med uten messi, iniesta og han selv på banen. Ikke helt friskmeldt men nå ser det meget lovende ut for catalanerne. Trenerne har en stor betydning for hvordan man opptrer på matten. |
|
Back to top |
|
 |
|