English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2022
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 48, 49, 50  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 25.02.2022 11:29    Post subject: Reply with quote

RBK-sjefens første signering var tidligere Brøndby-spiller Tobias Børkeeiet. Han er ikke hentet for å sitte på benken. Vebjørn Hoff var dominant før akillesskaden sist høst og vil også banke svært hardt på døra. Mot KBK vil han få en halvtime eller en omgang i comebacket.

– Det er sikkert riktig at de to er nærmest pr. nå, erkjenner Rekdal, men fortsetter:

– Ingen har klippekort. Prestasjonene vil avgjøre. Tobias er mest vant til å spille i den rollen vi ønsker og er mer stabil, det samme gjelder Vebjørn. Han har spilt både sentralt og indreløper tidligere, fortsetter Rekdal.

Utfordrerne heter sannsynligvis Per Ciljan Skjelbred og Edvard Tagseth.

Les mer: «Eddi» (21) kan bli ofret av Rekdal. RBK-sjefen liker svaret til unggutten
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.02.2022 13:31    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det blir ganske håpløst med to så stasjonære spillere sentralt. Hoff har spilt indreløper, sier Rekdal, og overser glatt at denne 'indreløperen' stod ganske stille på midtstreken og spilte støttepasninger i 2021 mens Doff hadde Åges eneste fripass til å gå på offensive løp. Og Rekdal går jo her langt i å si at planen hans er å spille med disse to sammen, til og med før Hoff har ett eneste minutt spilletid.

Det er, nok en gang altså, det mest defensive valget man overhodet kan gjøre innenfor de rammene som er skissert som tydeligvis er plan A. Lavest mulig risiko i spillet. Vi får håpe det kommer justeringer på denne planen i god tid, men den varslede 3-4-3en ser vel per nå mer ut som en 5-2-3/5-4-1 med to sittende midtbanespillere. Jeg er så lei av de siste årenes stadige gjentagelse av at trenerne prioriterer å holde nullen, og alltid lander på kjøttvekt og folk på "rett side" av ballen hvis det finnes noe tolkningsrom i spillestilen - dette er grunnen til at jeg blir så forbanna over ansettelser av typiske forsvarstrenere i NFF-norsk støpning hos en klubb som påstår å stå for artig og angrepsvillig fotball.

Det er, for å sette det litt på spissen, Åges defensive 4-3-3 fra sesongstarten i fjor dette, bare at man bytter ut Zachariassen og setter inn en ekstra stopper for liksom å forsikre seg om at ikke de tre i front får unødvendig mye hjelp bakfra. Det er ikke mye angrepsvillig over dette.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.02.2022 16:05    Post subject: Reply with quote

Det er jo absolutt ingen overraskelse om det blir sånn; man vet jo at neppe får gung-ho offensivt med risiko og sømløse relasjoner når man ansetter Kjetil André Rekdal. Men var det ikke trygghet de ville ha, da, de som gjennomførte denne "prosessen" hvor sjefen sjøl slipper å stå for konsekvensene? Dette er jo invitert inn imot med åpne øyne og armer.

Jeg er så jævla lei treneransettelser hvor man fra dag én ser frem til neste ansettelse, hvor man naivt og til dels desperat håper at denne, endelig, skal være en trener som passer inn i både fansens hjerter og styrets uttalte mål. Vi har hatt én hel sånn siden Eggen, og han kom rekende på ei fjøl slik at styret slapp nok en "prosess" hvor vi sikkert hadde endt opp med Smerud eller lignende. Så gikk jo det til helvete med tida, og vi fikk inn nok en trener som visstnok sto for artig og angrepsvillig fotball - mye likt Eggen, tilogmed - selv om han aldri viste artig og angrepsvillig fotball.

Og var Hoff noen gang dominant? Altså han hadde for all del brukbare kamper hvor han fikk lov å bruke sin begrensede kompetanse, men spesielt dominant var han jo ikke. Nok en aktør som egentlig ikke passer inn i noen rolle i fotballen vi etter sigende skal gå etter.
waterfalls
Veteran

PostPosted: 25.02.2022 16:35    Post subject: Reply with quote

Denne saken her hører egentlig hjemme i fremtidige trenerkandidater eller lignende tråd, men jeg tar den her fordi jeg er litt enig med Zaphod i hvordan styret tenker når vi ansetter nye trenere sammenlignet med hva styret sier det tenker.

https://www.independent.c...20568.html

Dette er en sak om Erik Ten Hag, som absolutt ikke ser ut til å være aktuell som trener for oss noen gang. Men han kunne helt sikkert vært det på et litt tidligere tidspunkt. Jeg anbefaler å lese den.

Grunnen til at jeg anbefaler dette er egentlig litt fordi den gir et innblikk på hva klubben burde se etter når den ansetter nye trenere. Vi ser ute i Europa i dag at stadig flere trenere ikke har spillererfaring på toppnivå lengre, de har jobbet seg oppover systemet som trenere. Vi kan si det samme om Tuchel og Nagelsmann også for å ta noen åpenbare. Over til det som fenget meg med saken, og jeg mener kan være nyttig læring. Det første er å se etter trenere som over tid har prestert bedre enn forventingene tilsier, nummer to er selvsagt å se etter hva slags fotball forsøker de å spille. Så må de begynne å undersøke hva som ligger bak oppnådde prestasjoner, forhøre seg med tidligere spillere eller andre personer som har vært tett på. Hvordan jobber treneren på feltet osv. for å trekke inn de store linjene.

Jeg forventer ikke at klubben har den neste Ten Hag på en "shortlist" til enhver tid, det er nok reservert for litt mer åpenbare navn som Kjetil Knutsen f.eks. men jeg mener at de gangene klubben gir seg selv god tid til å finne neste trener, så bør de ha et nettverk på plass som gjør at de kan fange opp navn som kanskje har gått litt under radaren eller ikke har tatt det neste steget opp helt enda. Dette nettverket bør jo Dorsin og Hansen per dags dato være ansvarlige for å ha, men det er også avhengig av at styre har tillit til de og ikke plutselig kjører det som kan fremstå som et sololøp. Nettverket og spennende kandidater kan de finne mens de jobber med spillerlogistikk, fordi når de ser kamper så kan de også følge litt med på hvordan lagene fremstår i tillegg til enkeltspillere også notere ned navn på trenere som kan være verdt å holde et øye med til senere.

Dette nettverket kan også bidra med å komme med innspill til kandidater som viser lovende takter. Når man da trenger ny trener så kan man intensivere innsamlingen av informasjon fram til man mener man har nok, enten tidlig i løpet fordi neste ledd av informasjon ikke passer godt nok eller fordi man har kommet så langt at man blir overbevist.

Har man litt struktur rundt dette så minsker vi risikoen for at vi ender opp med NFF-skolerte trenere som er opptatt av å angripe gjennom å hele tiden ha en trygghet i bakhånd og er redd for ubalanse. Mange NFF-skolerte trenere på toppnivå som mener angrepsfotball er å slå lange baller mot motstanderens mål fordi "farlig sone" og så lenge man har nok trykk i boksen så kan et innlegg treffe medspiller, i stedet for å ha en plan som gjør at man hele tiden
forsøker å få motstanderen i ubalanse og dermed selv ha kontroll. Slik som Glimt lykkes med veldig ofte.

Jeg er spent på hvordan vi ser ut på banen i år, jeg frykter at så lenge frontrioen vår får nok frihet og backene er med fremover så blir det noen scoringer ut av det mot mange lag men at vi kommer til å slite med engang vi møter smarte lag. Jeg håper vi kommer til å se fotball med en plan bak, men ingenting av det Rekdal sier i intervjuer når han snakker om det som skal skje på banen er overbevisende. Mye ord med lite substans og innhold til tider, litt sånne floskler og selvfølgeligheter egentlig. Jeg tror allikevel på en liten opptur fra i fjor, delvis fordi fjoråret var ekstremt skuffende men også fordi jeg tror Rekdal/Frigård klarer å presse spillerne nok til at vi vinner en del kamper. Du merker på de (særlig Frigård) at de hater å tape, og får de printet den holdningen inn i spillerne er det nok kvalitet der til at vi skal være topp 3.

Beklager litt Off-topic.
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 26.02.2022 02:16    Post subject: Reply with quote

RBK taper og trenerens analyse på hvordan vi skal bli et vinnerlag er å trøkke til i flere dueller, krige mer og jobbe på hver andreball.

Verden har vært gjennom tunge runder med pandemi, Nils Arne er ikke mer og USA har skiftet president, men utover det er det meste likedan som i februar 2019. Vi skal slå motstanderen ved å hindre de i å spille. Vecchia eller Holse (eller Gud forby: BEGGE) skadet så finnes det ikke kreativ kraft i dette laget. Heldigvis har vi sju mann å velge i som ryddegutt bak dem, så vi kan spille trebackslinje og den gjengen der i midtsirkelen.

Vecchia er av samme flimsy materiale som sine forgjengere.
Ja, du er nok godt skodd med Helland, Yanni, Samuel og så videre, men de er jo typer som får muskelstrekk av å hente posten. Hadde ønsket meg et kant/angriper-alternativ til. Gjerne litt mer fysisk robust og samtidig eksplosiv i fibrene. Ikke et vondt ord om Vecchia ellers. Han er vår beste spiller. Men mye skal klaffe for at han spiller såpass som 20 av 30 seriematcher. Hvis backup er Ole Sæter er det bare å gratulere oss selv med en ny sesong med 3.-5.plass.
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 26.02.2022 10:06    Post subject: Reply with quote

Om vi ender 3-5. med reka blir jeg positivt overrasket. Forventer midt på tabellen minus etter 10-12 runder og sparken.
Back to top
Habilos
Senior

PostPosted: 26.02.2022 11:06    Post subject: Reply with quote

Jeg tror laget vil opptre mye mer samlet både offensivt og defensivt under Rekdal/Frigård enn hva vi har sett de to siste årene. Tviler på at det blir vakkert innøvd kombinasjonsspill mot etablert forsvar, men tidvis aggressivt høyt press med raske kontringer vil nok være nok til å plukke mye poeng. Synes jeg så antydning til dette allerede i går. Med de antatt faste tilbake fra skade/covid nå og inn i faste roller over noen kamper så tipper jeg dette blir bedre enn mange tror.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 26.02.2022 13:29    Post subject: Reply with quote

Vi snakket om det på Troillprat; litt av problemet i Rosenborg er at ting på sett og vis alltid ordner seg. Med all idiotien etter Eggen har vi aldri en gang vært på nedre halvdel. Selv i Hareides annus horribilis i fjor var vi ett mål unna sannsynlig Europa-kvalik, og landet på øvre tredel.

Sånn tror jeg det blir med Rekdal også. At han skal levere dårligere enn Åge i fjor, eller for den saks skyld hva enn det var Perry forsøkte på, har jeg vanskelig å se. Uten at det er på noen måte betyr at det er godt nok. Og det har blitt en kontinuerlig pyrrhosseier for oss dette med at det i grunnen aldri blir ordentlig krise uansett hva som puttes inn i maskineriet. Konsekvensene blir aldri som de burde, da resultatene i for liten grad tvinger gjennom hoderulling.

Så får vi klamre oss til håpet, da - igjen. Ny styreleder og ingen Eggen å skyve foran seg gjør forhåpentligvis at fredningen og syndsforlatelsen sitter litt løsere.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.03.2022 09:30    Post subject: Reply with quote

For ordens skyld tror jeg også at vi kommer til å prestere hakket bedre enn i fjor. Men når vi velger denne stien - denne stilen - så sementerer vi ytterligere at vi er en sånn klubb som skal være med og konkurrere om medaljene.

Vi har vært så heldige, vil noen si, at vi har fått opp et norsk lag som setter standarden for de andre lagene, men fram til nå er det virkelig ikke Rosenborg som viser at de har noen vilje til å tette dette gapet gjennom sportslig utvikling. Det vi velger er en form for risikominimering der vi ønsker å sikre at vi er litt sånn med å det øverste sjiktet, men det er andre lag i serien som utvikler seg mye mer enn det vi gjør. Foreløpig er vi såpass priviligerte at vi har mange enkeltspillere som ville gått rett inn på alle andre lag, men hvis vi fortsetter å konkurrere om bronsemedaljer mye lenger nå, så mister vi den fordelen også.

Vi blir kanskje drevne nok etter hvert til å bli vanskelige å møte for motstanderne med tett struktur og en del gode enkeltspillere, og så får vi håpe at det er godt nok til realistisk sett å lykkes i kampen om en andreplass på tabellen. Seksti poeng, give or take, burde holde til sølv, så lenge ikke to andre lag har særlig gode sesonger, men jeg tror ikke vi har kapasitet til så mye mer.
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 01.03.2022 13:46    Post subject: Reply with quote

Jeg holder fast på at jeg tror det blir nedrykk i år. I moderne tid har vi aldri sett dårligere ut i en sesongoppkjøring.
Back to top
krysstvælla
Rutinert

PostPosted: 01.03.2022 15:30    Post subject: Reply with quote

Gitt at Vecchia har plass i startelleveren per nå, så har klubben altså:

Hansen

Rogers - Henriksen - Giampaoli

Reitan - Skjelbred - Børkeeiet - Pereira

Holse - Holm - Vecchia

Med følgende skyggelag:

Faye Lund

Røsten - Ceïde - Vagic

Andersson - Hoff - Tagseth - Augustinsson

Jensen - Wiedesheim-Paul - Sæter

I tillegg kommer Tangvik, Skarsem og Brattbakk.

På papiret to lag som begge kunne slått fra seg i serien.

25 spillere for kun Eliteserien og cup? Hvem skal ut?
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 01.03.2022 15:37    Post subject: Reply with quote

Faye, Ceide, Brattbakk og RWP i allefall. Augustinsson vil vel i beste fall være spilleklar godt utpå høsten.

Sæter kan ha verdi som innbytter i situasjoner hvor vi trenger mer trøkk i boksen. I allefall inntil vi har andre alternativer.

Broholm er bedre enn Brattbakk og RWP allerede, og har et enormt potensiale.

Last edited by Sløvsekken on 01.03.2022 15:39; edited 1 time in total
Back to top
Bonzo
Veteran

PostPosted: 01.03.2022 15:37    Post subject: Reply with quote

Enig i førstelaget så langt, men at det andrelaget skal slå fra seg i EliteSerien tror jeg neppe. P.d.d. tror jeg vi er langt unna det med førstelaget også.
RBK15
Junior

PostPosted: 01.03.2022 17:00    Post subject: Reply with quote

Vi har ikke en midtbanespiller som er rask nok. Med to midtbanespiller vi trenger mer tempo.
Back to top
Willoch
Veteran

PostPosted: 03.03.2022 19:51    Post subject: Reply with quote

Så at adressa hadde en artikkel om at enkelte spillere var på tur ut, hvilke var disse?
RK
Senior

PostPosted: 03.03.2022 20:10    Post subject: Reply with quote

Willoch:

Mest aktuelle er Brattbakk og Ceide.

Men spekulerer også i RWP, og flere av det yngre.

Spekulerer i at Sæter vil bli og kjempe for plassen,
og at de ønsker å beholde Røsten.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 03.03.2022 21:34    Post subject: Reply with quote

Ceide viste nok en gang mot KBK at han er en alt for veik duellspiller. Han har mange andre gode kvaliteter, men der faller han fortsatt brutalt igjennom. En sesong til i OBOS kan kanskje hjelpe.

Jeg foreslår at han finner seg en klubb på Østlandet, Grorud, KFUM eller Kongsvinger kanskje? Ihvertfall flytter litt unna de som syr puter under armene på han og lærer seg å klare seg på egenhånd. Kanskje det kan hjelpe han å bli litt tøffere på banen også.

Jeg tar forbehold om at jeg overdriver uttalelsene mine her, det er bare det inntrykket jeg sitter igjen med. Virker veldig umoden.
Rbkforalltid
Proff

PostPosted: 03.03.2022 23:02    Post subject: Reply with quote

Det der duelltapet mot KBK der viser at han ikke har tatt styrketreningsarbeidet seriøst nok. Ser jo på video at det er mye tull og tøys. Fokuset hans er ikke på seriøsitet. Noen må ta en alvorsprat!

Han vil ikke få spilletid i KFUM heller med slikt slapt duellspill.
Back to top
Nidarosballklubb
Rutinert

PostPosted: 04.03.2022 20:00    Post subject: Reply with quote

Ranheim-kampen bekreftet det jeg har sagt lenge: Det blir nedrykk i år.
Back to top
orkdal,n
Rutinert

PostPosted: 04.03.2022 21:38    Post subject: Reply with quote

Treningskamper er nettopp det. Laget vil nok framstå mere komplett når serien er i gang. Tror Rekdal har kontroll på dette. Flere nye spillere og mye nytt gjør nok at ting tar litt tid.
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 04.03.2022 21:48    Post subject: Reply with quote

En måned igjen til seriestart. Tror ikke vi forbedrer oss så mye på den tiden. Ganske langt mellom å bli knust av Ranheim (som også spilte treningskamp og gjorde flere bytter underveis) og knuse Celtic, i to kamper.
dags
Veteran

PostPosted: 04.03.2022 21:52    Post subject: Reply with quote

Nå så ikke jeg kampen, men å tape 3-0 mot Ranheim og etter rapportene bli fullstendig utspilt er meget bekymringsfullt selv om det bare er en ubetydelig treningskamp.

Jeg var ikke glad for ansettelsen av Rekdal, men jeg har bestemt meg for å gi han sjansen til å bevise at min skepsis var ubegrunnet. En del ting rundt treninger og oppkjøring har utad virket både riktig og viktig. Klare beskjeder og fokus på høy intensitet på treningene med Frigård i spissen er jeg fortsatt positiv til.

Men det vi ser på banen er foreløpig sjanseløst. Det som overrasker meg mest er at vi igjen lekker som en sil bakover. Horneland, Hareide, Rekdal. Alle skal ha sin styrke i defensiv orientert fotball, men alle har (hittil) vært helt katastrofe i det defensive spillet.

Vi får håpe det blir en opptur herfra. Det er fortsatt tid igjen før seriestart, men man bygger ikke selvtillit og optimisme hverken internt eller eksternt med slike kamper.
orkdal,n
Rutinert

PostPosted: 04.03.2022 21:53    Post subject: Reply with quote

Edit: svar til Nietzsche. -Si ikke det. Om formasjonene og samhandlingen begynner å sitte vil laget framstå helt annerledes. Spillermaterialet skal være godt nok til å kjempe med hvem som helst i Elitesrien.

Last edited by orkdal,n on 04.03.2022 21:58; edited 2 times in total
Back to top
Rbkforalltid
Proff

PostPosted: 04.03.2022 21:55    Post subject: Reply with quote

Det var ikke en bra prestasjon høres det ut som. Det kan jo hende at laget er stinne av trening. Så vet vi at vi skal legge lite i treningskamper. Dette er vel første kamp med toppet lag. Flere spillere har ikke spilt sammen og har veldig lite kamper i beina.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 04.03.2022 21:57    Post subject: Reply with quote

Ingenting av det jeg skrev motsier vel det du skrev? Hvis det var meg du svarte vel å merke

Edit:@orkdal'n.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 48, 49, 50  Next
Page 24 of 50

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb