| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 30.01.2022 23:06 Post subject: |
|
|
| RBK_1917 wrote: | Det ser faktisk ut som Røsten drilles som 1. valg på Gran Canaria  |
Moro det, men jeg antar det handler mer om hva som er tilgjengelig enn noe annet. Det er vel i praksis ingen andre enn Røsten, Ceide og evt Andersson som låner plassene ved siden av Henriksen frem til argentineren lander og Augustinsson, Vagic og eventuelt [ny, rask stopper] signeres. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.01.2022 23:09 Post subject: |
|
|
Apropos forsvarsspillere, så har jeg pratet med Reitan:
- Det er nytt for meg. Jeg har bare så vidt spilt vingback på U21-landslaget, så det er ei ny utfordring for meg. Men det er ei utfordring som jeg skal ta på strak arm. Forhåpentligvis blir det enda bedre der enn det det var i fjor.
- Hva er utfordringa?
- Utfordringa som jeg tenker på nå, er at jeg kanskje blir litt mer alene og må skape ting litt mer sjøl enn det som var tilfellet i fjor, da jeg følte at jeg var flink til å skape ting sammen med Carlo og Emil. Så det blir litt nytt. Samtidig skal jeg gjøre rollen til min.
Les mer: - Jeg skal gjøre rollen til min |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 30.01.2022 23:37 Post subject: |
|
|
| Det nærmer seg sesong oppkjøring og treningskamper. Optimismen er tilbake og ny spennende spillet på plass idag. Det at vi får beholde Holm, Holse og Vecchia på topp bidrar til håp. Jeg har trua. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 30.01.2022 23:39 Post subject: |
|
|
| Et knusende nederlag mot Djurgården nå så tenker jeg fremtidige trenerkandidater-tråden får det. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 31.01.2022 00:37 Post subject: |
|
|
| Tenker det holder med en tam 0-0 kamp |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 31.01.2022 08:24 Post subject: |
|
|
Tenker en rusten, lite overbevisende 3-0 seier heller ikke holder. ("Et av målene var på straffespark, et var keepertabbe, det siste etter klabb og babb på corner. Bare flaks og tilfeldigheter hele veien!") _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 31.01.2022 09:16 Post subject: |
|
|
Rosenborg 3-4-3 30.01
Hansen
Røsten - Henriksen - Ceide
Reitan - Tagseth - Børkeeiet - Pereira
Holse - Holm - Vecchia
Last edited by Hedning on 31.01.2022 10:06; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 31.01.2022 09:23 Post subject: |
|
|
| "Riktignok vant vi 3-0, men la merke til at vi vinklet pasningene fra midtbanen til backen på feil måte og presset feil med høyre sentrale midtbanespiller, noe jeg mistenkte på forhånd at vi kom til å gjøre med Rekdal. Derfor kommer ikke dette til å gå." |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 31.01.2022 11:05 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | | Med brede kanter ?. Eller med 2 hengende bak Holm? |
RBK la ut et kort videoklipp av en angrepssekvens på Instagram, der så det ut som både Holse og Vecchia var hengende bak Holm, mens både Reitan og Pereira var med høyt og bredt samtidig. Børkeeiet fulgte også på bak resten.
Moro at Tagseth ser ut til å ta den siste plassen på midtbanen. På bildene på Instagram har han i det siste alltid vært uten vest sammen med resten av førstelaget. Rekdal har vel sett det samme som man så i høst, at Skjelbred begynner å slite med tempo, mens Tagseth blir stadig bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 31.01.2022 11:38 Post subject: |
|
|
| Håper virkelig ikke at det er tilfellet. Skjelbred er vesentlig bedre per nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 31.01.2022 14:46 Post subject: |
|
|
Med et framtidsrettet blikk på laget er Tagseth definitivt mer verdt å satse på enn Skjelbred. Selv om toppnivået til Skjelbred kan være høyere enn Tagseth, er det lenge siden han har fått det fram. Han er mer skadeutsatt, har mindre utviklings- og salgspotensiale, og er alt for treg i beina til å kunne håndtere en sentral midtbanerolle hvor vi risikerer å bli veldig blottlagt bakover. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 31.01.2022 16:08 Post subject: |
|
|
Mulig at Skjelbred ikke tåler å spille alt, samtidig er han sannsynligvis den som lettest kan gå inn for en av de to faste og ta over rollen ved behov slik at resten av gjengen kan spille slik de ellers ville gjort. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 31.01.2022 19:08 Post subject: |
|
|
| Tagseth (Winsnes light) er nok bak Hoff, Vagic og Skjelbred. Med 3-4-3, så må man nesten ha 2 semi defensive,nesten som da Annan og Tettey spilte bak Skjelbred under Erik Hamrén. Spesielt når Reitan og Pereira blir så offensive. 3-4-3 blir fort 3-2-4-1 offensivt. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 31.01.2022 19:55 Post subject: |
|
|
Jeg blir overrasket hvis Tagseth konkurrerer ut en fit Skjelbred. Ikke minst med tanke på de defensive egenskaper en slik rolle krever. Da tror jeg heller Hof står lengre frem i køen enn Tagseth.
Men vi får se etterhvert. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 31.01.2022 20:29 Post subject: |
|
|
| Merker at de må ofte jage spillerne til å løpe, ikke gå, og hurtig løping, ikke jogge. Er kanskje slik det har vært de siste årene, mye gåing og jogging på trening. |
|
| Back to top |
|
 |
apresthus Proff
|
Posted: 31.01.2022 20:35 Post subject: |
|
|
| Ja evt at det er veldig tidlig, men må si jeg liker Frigård av det lille jeg har sett. Tror det er en fin type å ha i teamet |
|
| Back to top |
|
 |
Rbkforalltid Proff
|
Posted: 31.01.2022 21:03 Post subject: |
|
|
| Virker som de er tydelig på feltet og at de vil ha tempo og aggressivitet. |
|
| Back to top |
|
 |
Thulian Veteran

|
Posted: 31.01.2022 21:34 Post subject: |
|
|
| apresthus wrote: | | Ja evt at det er veldig tidlig, men må si jeg liker Frigård av det lille jeg har sett. Tror det er en fin type å ha i teamet |
Enig!
Jeg var særs skeptisk til å begynne med, men ser ut til at jeg må legge meg paddeflat. Kan fort bli en av de beste assistentene vi har hatt i klubben.
Bra mentalitet  |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 01.02.2022 09:42 Post subject: |
|
|
Jeg blir overrasket dersom ikke Skjelbred blir foretrukket ofte når sesongen starter, så lenge han er 100% skadefri i oppkjøringen. Det handler jo både om nåværende nivå, erfaring i rollen og alderssammensetning på laget - nå begynner vi faktisk å ligne litt på en kyllingrekke (og det er mest positivt), og det kan være greit med en erfaren spiller i hvert ledd (Hansen - Henriksen - Skjelbred - Vecchia) mens vi setter laget og spillestilen. Skjelbred har nok mye å bidra med på å kommunisere taktikken til medspillerne underveis i denne fasen, og det bør vi benytte oss av.
Samtidig er det klart at målet både til trenerne og spilleren selv bør være at Tagseth får masse spilletid på Skjelbreds plass og i løpet av sesongen kan vurderes som like god. Bruke den mentor/mentee-situasjonen for det den er verdt ett år til. Og skulle Skjelbred nok en gang plages ofte av smårusk, så bør han heller vike plassen og gå over til en 'stabiliserende innbytter'-rolle. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 01.02.2022 12:21 Post subject: |
|
|
| Er det noen som har en lenke til en artikkel eller YouTube-video som forklarer den måten Rekdal vil spille 3-4-3 på? |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 01.02.2022 12:31 Post subject: |
|
|
| Tror ikke det fins en video som viser hvordan akkurat Rekdal vil spille på. Det fins sikkert tonnevis av videoer om formasjonen, men det forklarer mer tallkombinasjoner og mulige måter å spille på. |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 01.02.2022 13:13 Post subject: |
|
|
| Han er vel inspirert av en eller annen trener i en storklubb som er trendy akkurat nå? |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 01.02.2022 13:38 Post subject: |
|
|
Njaa, Rekdal har spilt 3-4-3/3-5-2/5-3-2 før Bielsa og Van Gaal så smått begynte dagens trend med å spille slik i Brasil-VM. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 01.02.2022 14:10 Post subject: |
|
|
Høres på rapportene fra granca ut som utgangspunktet er 3-4-2-1 med backene/de brede midtbanespillerne Pereira og Reitan som breddeholdere og både Holse og Vecchia i rommet bak Holm. Som forventet, egentlig, med de spillerne vi rår over akkurat nå.
Så håper jeg vi kommer til å gjøre noen overordnede grep som Gasperinis Atalanta i samme formasjon, eller for den saks skyld måten Rini Coolens Rosenborg opptrådte i 4-3-3, nemlig å overloade på ballsiden og holde bredde motsatt. Under Coolen var vi på vårt beste når spillere som Meling, Jebali og Trondsen angrep samtidig på små flater, samtidig som vår høyre ving holdt bredden. Dessverre var denne høyre vingen Jonathan "skylapp" Levi grunnet skadesituasjonen, og jeg ergrer meg stadig over at vi ikke hadde Samuel tilgjengelig til å motta ball i mye plass i Levis rolle. Lykkes vi med noe av det samme bør vingbackene våre komme til muligheter både for å score selv og å spille fram andre.
Atalantas spill handler jo også mye om de rommene som blir forlatt. Midtbanespillerne er flinke til å oppsøke ledige rom framover når tieren/tierne deres går dypt eller bredt, og tilsvarende utnytter stopperne rom som midtbanespillerne åpner opp. Det er jo kjente prinsipper for oss Eggen-barn. Tilsvarende roterer da 'døråpnerne' ned og opprettholder defensiv balanse (muligens ikke så vektlagt her). Se for eksempel denne:
https://serieaanalysis.co...is-tactics
Jeg vil gjette på at vi i Rekdals 3-4-3 vil se en litt norsk fortolkning av dette. Sannsynligvis et mer forsiktig forsvarsspill og en del mer fokus på lengderetning på overganger, gjenvinning og defensiv trygghet. Samt lengre igangsettinger, som vi allerede har blitt advart mot. Målet er nok uansett et lag som spiller hakket mer ballholdende enn vi har klart å være de siste årene, men jeg håper bare vi klarer å sette noen tydelige spilleprinsipper slik at det ikke bare blir en trygg formasjon med god geometri, og fortsatt enkeltspillere som skal få noe til å skje offensivt. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 01.02.2022 19:39 Post subject: |
|
|
| La merke til at formasjonen Rekdal viste på tavla spillermøtet, som skulle være utgangspunktet deres 3-4-3 med flat 4er på midtbanen. |
|
| Back to top |
|
 |
|