View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 11.01.2022 16:31 Post subject: |
|
|
for min del så kan jeg nok plassere han på en delt 3-4.plass som inneholder 20+ trenere. Litt fordi jeg ikke kjenner nok til kvalifikasjonene til alle kandidatene, endel fordi ingen trenere i Norge utenom KK står seg frem som klar kandidat. Listen burde inneholdt KK og 19 kandidater fra utlandet som ble slipt ned til de man ønsket mest. Rekdal burde aldri vært på den listen. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 11.01.2022 16:33 Post subject: |
|
|
Jeg svarer nå i det minste opp de argumentene du kommer med, så kan du jo selv vurdere hvor imponert du er av en fjerdeplass med sjuende størst budsjett og kanskje topp tre likviditet, eller et seriegull på historisk billigsalg med en poengsum som egentlig tilsvarte 3.-4. plass (i all rettferdighet var jo seriesølvet sesongen før en vesentlig bedre prestasjon, og kanskje det egentlige toppunktet for en daværende ung Rekdal som trener).
Men ja, terningen er jo kastet, og utover å sparke ut de ansvarlige for ansettelsen fra styret er det jo lite å gjøre med det, annet enn å håpe at ringreven har transformert seg fra en selvhevdende sirkusløve til en klok og samlende sirkusdirektør. Og det håpet deler jo jeg også. Nå håper jeg bare at vi beholder noen spillere som kan stå for underholdningen, for den kommer ikke av seg sjøl, tror jeg. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 11.01.2022 16:51 Post subject: |
|
|
Selv om jobben som ble gjort i Ham Kam er meget imponerende, faktisk meget godt gjort, så var nok ikke Rekdal var førstevalget til noen i klubben. Men så er det heller ikke sikkert at førstevalget hadde gjort det bedre enn Rekdal. Alle klubber lever sitt eget liv. Rekdal har nå fått sin sjanse til å vise sine ferdigheter. Dette er muligheten han har ventet på, og som kan føre han opp som kandidat til jobber i utlandet. Motivasjon skal aldri undervurderes. Her er ikke så mange argumenter i denne situasjonen. Mer meninger og fokus. Vil man fokusere på muligheter og være positiv, eller fokusere på problemer, gambling og lignende og være skeptisk så er det greit nok. Det må være rom for begge deler! Så lenge man støtter klubben! |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 11.01.2022 17:24 Post subject: |
|
|
Motivasjon og pågangsmot.
Kan være enig i de to.
Tror også det er noe som vi kunne sagt for ca 300 trenere i Nord-europa. Så er ikke akkurat noe som burde vippe beslutningen fra nei til ja.
Er ganske stor forekomst av rasjonalisering i etterkant av et valg (https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias <-- for de som ønsker å lese mer). Jeg sliter dog meget kraftig med å se at han skulle havne på en topp 50 (eller 100 for den sakens skyld) - liste over trenere RBK ønsket seg høsten 2021.
Dessverre. uansett hva vi måtte mene, så ER reka trener i det minste de første kampene i 2022-sesongen, så får vi se. |
|
Back to top |
|
 |
ØstlandsJokke Junior
|
Posted: 11.01.2022 17:37 Post subject: |
|
|
Ingen hadde vel Reka som noe reelt alternativ. Men nå er han ansatt. Har gått fra å ikke tro på nyheten om at han var aktuell til å være mer enn skeptisk når han ble ansatt. Etter å ha hørt intervjuer med både Reka og Frigaard har jeg nesten blitt optimist. Vet ikke helt hva de har sagt som har snudd meg. Tipper følgende faktorer har bidratt:
1. De virker sultne og jeg har mer tro på teamet Reka/Frigaard enn treneren Rekdal... Kun basert på hvordan de fremstår og det spillere som har kjennskap til dem.
2. Få andre alternativer som er veldig åpenbare. Antar at vi gjorde det vi kunne for å få Knutsen. Vi hadde et annet alternativ på intervju som definitivt ikke har en veldig annen tilnærming enn Rekdal. Han ble omtalt som en Hareide-kopi helt til han var uaktuell og noen her oppgraderte han til noe mye bedre enn Reka
3. Jeg er ukuelig optimist i en hver pre season.
Dvs at det tar kort tid å rive ned min optimisme men har en følelse helt oppunder pungfestet at dette blir bra.
Noen snakker om underholdningsverdi. Vi må snart innse at vi har litt å bygge opp før vi er der igjen. Heller 1-0 seiere og tittel enn 1 av 3 megaunderholdende kamper (som ville vært et fremskritt fra 2021 sesongen) og femteplass. Vinnerkultur, stabilitet osv.
Ikke sikkert vi får det med Reka men ikke sikkert vi får det med noen andre heller.... |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 11.01.2022 17:43 Post subject: |
|
|
Ja, nå som han er ansatt så er det bare å støtte opp og håpe at det går bra.
Men jeg har svært vanskelig for å tro at et oppegående styre ville tatt sjansen på han. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 11.01.2022 18:58 Post subject: |
|
|
Om Rekdal er landets nest eller niende beste trener er i praksis klinkende likegyldig, all den tid vi kun har én kandidat i Norge som treffer det som burde vært kravspec - og resten er milevis bak. Å rangere resten blir omtrent like nyttig som å snakke om LSKs målscorere i 2021 når man plukker bort Lehne Olsen.
Frustrasjonen min går på at vi sitter med en trener som bommer på skremmende nær alt vi supportere ønsker og som styret selv har sagt de ser etter. Så forsøker de å selge ham inn med løgn; at Rekdal står for artig og angrepsvillig fotball er omtrent like saklig som at Horneland er Norges beste trener og at det han holder på med egentlig ikke er så langt unna det Eggen gjorde. Piss og pølsevev.
Irritasjonen, a(nti)patien og surmulinga går på at vi bevisst ansetter feil mann fordi styret ikke evner å se en millimeter utenfor komfortsonen. Argumentene mot Rekdal er både flere og mer relevante enn de som taler for, for å si det forsiktig,men han er hanket inn utelukkende fordi styret ikke evnet å røre sammen en plan b på et halvt år, til tross for at vår eminente styreleder sto for åpent kamera og påsto at man jobbet med en liste. Nok en løgn.
Så kan man kanskje si at dette er urettferdig overfor Rekdal, men det er en kar jeg aldri ville, hverken som type eller fagmann, og han er ansatt gjennom en skinnprosess etter at førstevalget, som er lysår foran på så å si alle kriterier, glapp etter mange måneder med kryssende fingre.
Jeg klarer selvsagt ikke å ønske ulykke på den eneste klubben i hele den vide verden jeg bryr meg om. Fotball er dog en underholdningsform, og en av mine definitive favoritter som sådan; lite slår en god fotballkamp, enda mindre slår en god Rosenborg-kamp. Når klubben da med viten og vilje ansetter en trener hvor all historikk tilsier at dette ikke blir spesielt "artig" blir jeg provosert, oppgitt og forbanna. Når jeg ser kamp vil jeg at drivkraften skal være entusiasme, forventning og spenning, ikke pliktfølelse, og jeg frykter at det blir mye av det siste (også) i år. Derfor har jeg null tro på dette prosjektet; veien er minst like viktig som målet, og begge deler er i beste fall usikkert med denne ansettelsen. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 11.01.2022 19:50 Post subject: |
|
|
Så er det også alltid greit å huske på at våre førstevalg sjelden eller aldri har oss som førstevalg. Hvis det er utenlandske navn, så er vi a) en bakgårdsliga med b) latterlig overgangsbudsjett i internasjonalt perspektiv og c) ikke akkurat skyhøy trenerlønning. I høyden kunne vi fått en uprøvd akademi-dude fra Nederland, eller noe. Har veldig vanskelig for å se for meg at noen som helst meritterte ville valgt en klubb med våre sportslige og økonomiske rammer.
Norske trenere, tja. Kan ikke huske noen annen enn KK jeg kunne ha tenkt meg de 20 siste årene. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 11.01.2022 20:10 Post subject: |
|
|
Nei, det er dét. Vi har bundet oss til å fiske i den minste og kjipeste dammen vi har tilgang på omtrent, og våger ikke gløtte over på vassdragene rundt oss.
Vi har hatt noen gode førstevalg, jeg skal gi styret det. Både Hjulmand og Knutsen var gode kandidater, og også Hareide virket fornuftig der og da. Men så glipper førstevalget, og vi står igjen med skjegget fullt av postkasser - igjen. Det læres aldri, og det er aldri det fotballfaglige som står øverst på lista. Da ender vi med Horneland og Rekdal. Og neste gang kan det meget vel være Fagermo eller Michelsen.
På trenere som på spillere må det gjøres research og forarbeid. Finner man en trener med bra track record med god fotball over tid, er sjansen relativt liten for å floppe. Det kan ikke sies om "taktikken" i dag. Og så må vi på død og liv hente en trener fra øverste hylle i norge/Skandinavia i stedet for å finne en vesentlig høyere reol og se på hylle to eller tre.
Personlig hadde jeg for eksempel tatt imot Coolen med åpne armer sju dager i uka foran Rekdal. Heerkes også. Rett og slett fordi de tenker "riktig" og har en "or die trying"-innbitthet til denne filosofien. Man kan jo se det fra andre siden også, haavarl; det er fordi etablert og merittert er haugen vi vil dø på at vi kun får kjipe trenere. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 11.01.2022 21:02 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | Norske trenere, tja. Kan ikke huske noen annen enn KK jeg kunne ha tenkt meg de 20 siste årene. |
Nils Arne Eggen? Trond Sollied? _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 11.01.2022 21:32 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | selvhevdende sirkusløve |
Sånn han holdt på vil man vel heller kalle han en sirkusklovn. Høydepunkt som "jævla alkis" og da han dreiv å hang ut egne spillere i AaFK genererer ikke akkurat løvetendenser. Verken sirkus eller vanlig _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 11.01.2022 23:38 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Nei, det er dét. Vi har bundet oss til å fiske i den minste og kjipeste dammen vi har tilgang på omtrent, og våger ikke gløtte over på vassdragene rundt oss.
Vi har hatt noen gode førstevalg, jeg skal gi styret det. Både Hjulmand og Knutsen var gode kandidater, og også Hareide virket fornuftig der og da. Men så glipper førstevalget, og vi står igjen med skjegget fullt av postkasser - igjen. Det læres aldri, og det er aldri det fotballfaglige som står øverst på lista. Da ender vi med Horneland og Rekdal. Og neste gang kan det meget vel være Fagermo eller Michelsen.
|
Men du klarer selv etter side opp og ned med gørr ikke å komme opp med andre kandidater enn Coolen selv.
Hvor mange norske meriterte trenere tror du ønsker å ta over et lag på Færøyene eller Island? Ikke så mange sier du? Vel, slik ser mange kontinentale trenere på å ta over et lag fra en landsby oppunder polarsirkelen. Selv mange dansker ser slik på fjellapene fra Norge. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 12.01.2022 00:52 Post subject: |
|
|
Vel, Zorac får vel heller ikke millionlønn for å finne ut av hvilke kandidater som er aktuelle, og hadde han fått det er jeg sikker på at han hadde hostet opp en bedre kandidat enn Rekdal. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 12.01.2022 01:18 Post subject: |
|
|
Nei, jeg har ikke oversikt, noe jeg heller aldri har lagt skjul på. Jeg håpet imidlertid at fagfolk i enten godt betalt jobb eller som valgte representanter for medlemmene hadde det. Det er jo faktisk deres jobb. Og jeg hadde definitivt satt meg inn i det om det i en eller annen grad var mitt ansvar.
Nåssåladden, du spør om hvilke meritterte trenere som vil ta over en - i det store bildet - mindre europeisk klubb. Og det er jo dette jeg har påpekt; når meritter er et kriterium som settes høyt, over eksempelvis spillestil og pedagogiske evner, havner vi på slike løsninger. Vi vil aldri gi en Cifuentes en sjanse, slik vi heller ikke ga Milojevic en. Alt skal være så forbanna trygt og forutsigbart at vi aldri risikerer å finne noe spennende. Og igjen, om man faktisk hadde tatt jobben med å definere fotballen vi skal spille og med det trenertypene vi skal finsikte, er det begrenset hvor mye man kan bomme. Da hadde vi faktisk kunnet hentet trenere fra eksempelvis nivå to i Nederland med en brukbar trygghet på at det hadde passet oss minst like godt som nesten alle tilgjengelige norske trenere. Og man hadde sluppet å hente inn trenere som skal "redde" klubben gjennom opprusting en gang eller to i tiåret, slik det var med Høgmo, Hamrén og Hareide.
Og gørr? Greit nok å være uenig, men jeg prøver altså å legge frem standpunktet mitt gjennom argumentasjon. Side opp og ned, som du kaller det. Er det altså gørr? _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Pappelg Veteran

|
Posted: 12.01.2022 01:23 Post subject: |
|
|
Bra beskrevet Z  |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 12.01.2022 09:57 Post subject: |
|
|
De fleste over 40 som kan litt fotball ser greit at Rekdal ikke krysser av på noen punkter han burde gjøre. Dette hvis vi faktisk ønsker å spille en moderne utgave av Eggens 4-3-3 ala Glimt feks. Og det gjelder også i det å være opptatt av prestasjon og ikke resultat. Gjør vi ting riktig og et dyktige nok vil resultatene komne som en konsekvens av det.
SÃ¥ tror jeg RBK fort kunne fristet mange unge trener talenter med en slik filosofi. Men klubben har ikke oversikt dessverre.
Jeg vil gå på kamp med åpent sinn og håpe vi fremstår veldig anderledes enn hva jeg frykter.
Så må Bratseth nå ta en pause. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 12.01.2022 10:45 Post subject: |
|
|
Dere skal diskutere dette i 4 måneder til, skal dere ikke? |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 12.01.2022 10:58 Post subject: |
|
|
Omtrent til Rekdal får sparken, så 4 måneder høres riktig ut. |
|
Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 12.01.2022 11:06 Post subject: |
|
|
Er det ikke derfor vi er her da? _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 12.01.2022 11:15 Post subject: |
|
|
Francisco Clementine wrote: | Vel, Zorac får vel heller ikke millionlønn for å finne ut av hvilke kandidater som er aktuelle, og hadde han fått det er jeg sikker på at han hadde hostet opp en bedre kandidat enn Rekdal. |
Litt av problemet - nei stryk den, HELE jævla problemet - er jo at vi har en fyr på millionlønn for å hoste opp kandidater, men når han lander en kandidat utover den som ingen trengte lønn for å foreslå, så kommer det noen fra styret - som by the way var informert om interessen for Milojevic - og bestemmer seg for å torpedere den prosessen på eget initiativ for åpent kamera.
Så settes vår millionlønns-kandidat-opphoster permanent og totalt på sidelinjen, mens enkeltpersoner fra styret - som altså ikke har noen kompensasjon - overlater det til seg selv både å finne gode trenerkandidater og å forhandle med de. Og når styremedlemmer uten synderlig kompetanse, interesse eller oversikt skal finne trenerkandidater på fritiden kommer det vel neppe som noen overraskelse at de som vurderes er akkurat like åpenbare navn som de som oftest nevnes når noen skal skyte inn forslag fra hofta i en diskusjon.
Gode prosesser krever tid og ressurser, men Rosenborg-styret ser ut til å mene at innskytelsene deres er mer verdt enn det folk som er ansatt for sin oversikt og kompetanse klarer å komme fram til gjennom faktisk arbeid. Får vi ikke bukt med den ansettelsespraksisen så er det etter hvert meningsløst å diskutere om vi skal ansette trenere lokalt, nasjonalt eller internasjonalt. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.01.2022 12:55 Post subject: |
|
|
Støttes. Er det noe som må endres i Rosenborg er det i alle fall kommandolinjer og ansvarsoppgaver i sportslig ledelse. Det er helt håpløst slik det (ikke) fungerer nå. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.01.2022 12:58 Post subject: |
|
|
Fin utblåsning Zaphod.
Så at kandidat Tore var ute og sa han savnet Dorsin i trenersaken. Kan det være håp om at han ikke konkluderer med at det var Dorsin som var dårlig, men at organiseringa er feil, og det skulle vært Dorsin som styrte showet? |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 12.01.2022 13:03 Post subject: |
|
|
Nei, det tror jeg ikke. Han tok vel til orde for å fjerne sportslig leder-stillingen i Rotsekk, om jeg husker riktig? Da er det helt natta. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.01.2022 14:02 Post subject: |
|
|
Ja, det er helt natta. Det er vel beviset på at han ikke er en egnet kandidat. |
|
Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 12.01.2022 14:25 Post subject: |
|
|
Godt skrevet, zaphod! |
|
Back to top |