View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
apresthus Proff
|
Posted: 01.06.2021 21:25 Post subject: |
|
|
Hvis en pub jeg liker har en som står og roper om det samme høylytt så går det greit den ene gangen og jeg bare tenker mitt om personen. Hvis den samme personen er der hver eneste gang med den samme gaulingen, og hvis man prøver å komme med et annet synspunkt så blir det bare enda mer roping så begynner det å bli irriterende. Hvis pub eieren ikke velger å gjøre noe med det pga av at alle har rett til å være der å gjøre som de vil så er jo det selvfølgelig helt greit. Det finnes også de som putter ørepropper i ørene og ikke bryr seg om ropingen. Men da drar ikke jeg dit noe mer. Hvorfor skal jeg gidde å oppsøke situasjoner, personer eller steder der jeg ikke synes det er noe gøy å være? |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 01.06.2021 21:34 Post subject: |
|
|
Det handler ikke om negativiteten i seg selv, det handler om at enhver tråd forpestes med spam av de samme poengene kontinuerlig. Det ødelegger debattmiljøet noe voldsomt. Sånn kan det ikke være her. |
|
Back to top |
|
 |
kablap Senior
|
Posted: 01.06.2021 22:35 Post subject: |
|
|
Jeg lar meg ikke irritere av Senador. Folk må roe seg ned, han er da ikke konstant usaklig eller provoserende. Mer negativ enn de fleste, greit nok! Mitt tips til dere som sliter med ham er å ignorere ham. _________________ Kebab og klyster |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 02.06.2021 00:20 Post subject: |
|
|
apresthus wrote: | Hvis en pub jeg liker har en som står og roper om det samme høylytt så går det greit den ene gangen og jeg bare tenker mitt om personen. Hvis den samme personen er der hver eneste gang med den samme gaulingen, og hvis man prøver å komme med et annet synspunkt så blir det bare enda mer roping så begynner det å bli irriterende. Hvis pub eieren ikke velger å gjøre noe med det pga av at alle har rett til å være der å gjøre som de vil så er jo det selvfølgelig helt greit. Det finnes også de som putter ørepropper i ørene og ikke bryr seg om ropingen. Men da drar ikke jeg dit noe mer. Hvorfor skal jeg gidde å oppsøke situasjoner, personer eller steder der jeg ikke synes det er noe gøy å være? |
Det er ikke et problem om en person roper en gang. For min del er det de 20 som begynner å rope det samme tilbake som utgjør problemet. En melding fra Senador utløser en kjedereaksjon av 20 stykk som føler et behov for å påpeke hvor negativ han er.
Jeg synes ikke det er Senador som står for spammingen, men derimot alle de som føler seg kallet til å påpeke hans negativitet Kamerat Ola
Så er det som nevnt tidligere mennesker bak brukerne så man bør være varsom med hvordan man behandler dem.
Jeg sliter selv med angst og depresjon. Jeg klarer dessverre ikke å kontrollere det og jeg er helt sikkert ofte negativ. Skulle inderlig ønske jeg klarte å være både mindre redd og mer positiv alltid. |
|
Back to top |
|
 |
O-Rex Veteran

Joined: 30 Aug 2005 Posts: 2154 Location: Oslo, 54 mil fra Mekka
|
Posted: 02.06.2021 07:09 Post subject: |
|
|
Kudos til mods for å ta tak i dette før folk ikke gidder å bidra her lenger. Det klart beste fotballforumet i Norge, godt at dere ønsker å opprettholde en god kvalitet og opplevelse for oss som bruker tid på å lese og noen ganger skrive litt. _________________ Her burde det stått noe kult. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 02.06.2021 08:41 Post subject: |
|
|
Han står jo for majoriteten av våset i tråder. Han egger opp til krangel, og han svarer igjen og igjen med de samme frasene sine. Det er null substans, bare støy. Du kan godt ikke la vær å bli irritert over han, men faktum er en gang at han ene og alene ødelegger forumopplevelsen for veldig mange brukere. Sånn går det ikke an å ha det. Fortsetter det kommer forumet til å dø ut fortere enn svint. |
|
Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 02.06.2021 09:14 Post subject: |
|
|
Så bare ignorer poster du ikke er enige med er løsningen din for et velfungerende forum? Ikke diskuter, ikke bry deg, ignorer, videre til neste.
Jeg håper det ikke er sånn det skal være. Foruminnleggene bør være noe man kan bry seg om og respondere på. Eller ikke hvis man ikke vil.
Irritasjonen kommer av at det er 100% negativitet. Nesten ingen poster har noen som helst form for konstruktivitet eller forslag om løsning, bare edder og galle, og de dukker opp i hver eneste tråd.
Bra du ikke irriterer deg, men vi er såpass mange som irriterer oss at det bør gjøres noe med. |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 02.06.2021 09:44 Post subject: |
|
|
Som Aristoteles skriver, vi er mennesker bak tastaturet. Det vil også si oss som "blir egget opp". Vi ønsker jo ikke å bli det. Og vi begynner å bli mange. Mange av oss har vært her lenge. Det som er verre, med tanke på rekruttering, er at vi ser at nye forumbrukere opplever ham like ille.
Jeg har lest på forumet siden jeg var liten gutt, det vil si helt tilbake til 2003. Det er de saklige og konstruktive diskusjonene og engasjementet som virkelig har gjort dette forumet til det flotte forumet det er. Ikke negativt skrål. Jeg har ennå ikke opplevd å finne et fotballforum med like høyt topp- og midnivå(?). Som RBK-forum er det jo helt fantastisk. RBKweb har vært enormt viktig for RBK-interessen min opp gjennom.
Så for å henvende meg til Aristoteles over her: Jeg tenker ikke om deg som negativ. Jeg tenker jo om deg at du er konstruktiv og kritisk, med substans. Mye substans. Altså, ikke i nærheten av det senador er og spyr ut om og om og om og om igjen. Alle sliter med noe som vi ikke kan se på et forum, men det forsvarer ikke senador og hans bidrag til forumet, som er å dra diskusjonene ned i gjørma og til å handle om ham. Han vet hva han gjør. En ting kan vi vel si godt, og det er at han ikke er dum.
Noen er mer kritiske, og sånn skal det være. Det er forskjell på å være kritisk og negativ. Det er også forskjell på å være negativ og en kalkulert oppvigler. |
|
Back to top |
|
 |
JB Veteran
Joined: 04 Aug 2013 Posts: 1057 Location: Holmedal, Årjäng, Sverige
|
Posted: 02.06.2021 11:07 Post subject: |
|
|
Her er det ikke snakk om at denne ene personen har kommet med noen få negative kommentarer. Det er veldig forståelig at folk blir dritlei når samme person hver eneste dag, over en tiårsperiode uten unntak serverer den samma gørra og negativiteten. Det slår i fleisen på en, med det samme man logger på her.
Jeg synes rett og slett det ikke det er noe godt supportermiljø her lenger .
Den aggressive oppførselen til mange skribenter her inne gjør at man blir bare trist av å lese innleggene på forumet. Mesteparten av det som skrives og framføres her er bare negativt, og i tillegg er det ekstremt mye hakking og drittslenging til andre skribenter. Det er veldig lett å sitte bak et tastatur å raljere og slenge ut påstander i øst og vest , når man ikke engang behøver å måtte svare for seg, eller på noen måte verifisere eller dokumentere at det man skriver, faktisk stemmer.
Jeg er fullstendig klar over at et forum som dette er en åpen mikrofon for alle som har noe å si, og ytringsfriheten i Norge står sterkt. Her kan du slenge ut provoserende påstander, uten å måtte svare for deg. Men når vi har et forum som dette, som skal være en åpen post for oss som er ekte RBK-supportere.. et forum for alle oss som er glad i klubben vår.. da blir man ganske enkelt drittlei når det i hver hver eneste tråd er kun negativitet å lese .
Faktum er at uansett hvilken tråd man leser, er de samme personene der og skriver hvor galt alt er i klubben vår. Det er langt mellom hver gang man finner et positivt ladet innlegg her inne
Nå skal jeg ikke kaste stein i glasshus, fordi jeg selv har også ved et par anledninger i ren oppgitthet, kommet med et par provoserende svar til f.eks Senador. Men stort sett prøver jeg alltid holde en positiv tone når jeg skriver, eller kommenterer andres innlegg her på forumet.
Men, i sluttenden handler faktisk ikke dette bare om Senador. Det er mange flere troll her enn bare han her på RBK forumet
Motivasjonen min for å være her på forumet var å dele tanker om klubben min, og samtidig lese innlegg fra andre stolte supportere. Men dessverre virker det som svært få her inne, faktisk er stolt av klubben sin.
For min egen del har det gått så langt at jeg etter 8 års aktiv deltakelse her på RBK-forumet, har vurdert å slette min profil. Jeg orker snart ikke lenger med all denne surmulinga som til stadighet er her inne. Jeg blir rett og slett lei meg når klubben jeg har fulgt i snart 50 år, ikke får annet en gørr og pepper fra såkalte supportere. _________________ Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.06.2021 14:00 Post subject: |
|
|
Det du beskriver kan like gjerne være en beskrivelse av internett generelt, JB, og heldigvis har tilbakegangen vært betraktelig mindre her enn mange andre steder.
På internett kan du være hvem du vil, og da er det trist at så mange velger å være rasshøl, sa en klok mann en gang. Hele ordskiftet har endret seg kraftig i alle deler av online-kommunikasjonen de siste par tiårene, være seg sosiale medier, forum eller i kommunikasjon, og det har blitt et fristed for idioter og andre som vil spre edder og galle. Den alminnelige folkeskikken, ydmykheten og ønske om å gjøre opplevelsen bedre både for seg selv og andre er borte.
Ogjen; heldigvis er RBKweb fortsatt et sted hvor det er klar overvekt av det positive møteplasser på nettet kan tilby, men det er ikke å stikke under stol at også her har tonen endret seg en god del på de femten årene jeg har vært bruker. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.06.2021 14:15 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Hele ordskiftet har endret seg kraftig i alle deler av online-kommunikasjonen de siste par tiårene, |
Nå var det vel ikke veldig mye offentlig ordskifte på internett før år 2000, og det ordskiftet som fantes var ikke overveldende stuerent  |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.06.2021 14:53 Post subject: |
|
|
Tja. VGD var vel i år 2000 omtrent fem ganger så stort som RBKweb i 2020, og i 2002 omtrent 50 ganger så stort. Et av verdens mest aktive debattforum den gang. Ble skrevet millioner av innlegg de første par årene etter år 2000, og en god del før det også. Aftenposten Debatt var også veldig stort på den tiden. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 02.06.2021 14:54 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | Jeg klarer ikke å forstå hvordan så mange kan bli så frustrert over at noen poster noe negativt som de ikke er enige i. Jeg skjønner ikke problemet. Om noen skriver noe som jeg ikke er enig i lar jeg det enten gå forbi uten kommentar eller jeg debatterer i mot. For min del er ikke Senador problemet. Det er alle som automatisk angriper han uavhengig av hva han skriver og alle som skal kritisere at han kritiserer. Det er som regel en Senador post etterfulgt av tyve som av en eller annen grunn føler behov for å kritisere at han kritiserer. Skjønner ikke at flere ikke ser at det er de tyve etterfølgende postene som ødelegger. Om man synes det er for mye negativitet så må det da være mulig å spre litt positivitet selv. Det hjelper ikke om alle poster er post om at de er negativ til negativiteten. Da løser man ikke problemet, man er problemet selv. |
Det er jo ingen her inne som ønsker noen noe vondt. Og noen negative kommentarer i ny og ne er helt ok og sikkert noen ganger riktig. Men når man ikke er villig til å justere tonen og spammingen sin en millimeter selv etter 2000 tilbakemeldinger om det så fortjener man til slutt en siste advarsel og så å kastes ut. Da har man på en måte valgt det selv. Slik er det på andre arenaer i livet og. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.06.2021 15:11 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Tja. VGD var vel i år 2000 omtrent fem ganger så stort som RBKweb i 2020, og i 2002 omtrent 50 ganger så stort. Et av verdens mest aktive debattforum den gang. Ble skrevet millioner av innlegg de første par årene etter år 2000, og en god del før det også. Aftenposten Debatt var også veldig stort på den tiden. |
Jojo, men var vel ca. fra rundt år 2000 det tok av. På 90-tallet var det jo hovedsaklig for de spesielt interesserte slik jeg husker det  |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 02.06.2021 15:24 Post subject: |
|
|
Interessant mtp VGD. For meg som aldri har vært der inne; hvordan er aktiviteten/tallene der i dag sammenlignet med f.eks. RBKWeb eller andre sammenlignbare nasjonale og internasjonale nettforum? Vet du f.eks. hvordan Diskusjon.no plasserer seg i forhold? _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.06.2021 15:28 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: |
Nå var det vel ikke veldig mye offentlig ordskifte på internett før år 2000, og det ordskiftet som fantes var ikke overveldende stuerent  |
I tillegg til det Hedon nevner var også gamere aktive på ingame chat (mikrofon-snakk var ikke greia enda). og det var i de fleste spill gode miljøer. De rutinerte spillerne "tok seg av" de ferske og lærte dem opp, så å si, ga dem eventuelt ting i spillet for å hjelpe dem, og tonen var generelt hyggelig. Jeg traff flere folk gjennom Diablo 2, for eksempel, som jeg hadde kontakt med også utenfor spillet, og folk var jevnt over hyggelig med hverandre. Nå kan man knapt gå inn i et spill før en 13-åring forteller deg hvor dårlig du er, eksemplifisert gjennom hvor mange seksualpartnere mora di har hatt siste uka. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.06.2021 11:26 Post subject: |
|
|
Gørtidlig 90-tall brukte jeg stort sett BBS, deretter stort sett USENET. Men kranglefanter var det jo overalt. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 03.06.2021 18:20 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Nå kan man knapt gå inn i et spill før en 13-åring forteller deg hvor dårlig du er, eksemplifisert gjennom hvor mange seksualpartnere mora di har hatt siste uka. |
MÃ¥ bli flinkere da
Var vel kanskje litt mer variabelt på sent 90/tidlig 2000 tall. Diablo var muligens ok, men skal love deg du fikk høre det om du dreit deg ut i Quake, Unreal og Starcraft den gangen også  |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 04.06.2021 07:34 Post subject: |
|
|
Drittnisser har du alltid funnet i Online spill. De har bare blitt synligere etter at mikrofonen blei til. Om man spilte MUD (Multi User Dungeon) så kunne man også snuble over en og annen drittnisse der også _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 04.06.2021 13:13 Post subject: |
|
|
Blir litt off topic dette, men det er jo trist hvordan forumer har dødd ut overalt bortsett fra Reddit. Ellers har vel mye av snakkingen på nett flyttet seg over til facebook, twitter, discord m.m.
Trist fordi disse andre plattformene ikke gir helt det samme. Ikke like saklige, ikke like høy kvalitet, ikke samme grad av anonymitet, enten veldig lite anonymitet, eller løsninger der man ikke aner hvem man snakker med.
Når det gjelder modereringen, tror jeg det kan være bra å ha et system med infractions og time-outs. Voldsomt å permabanne noen for å være enspora, men kan jo prøve med time-outs og se om det hjelper først. |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 06.06.2021 09:54 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke det er noen som har et problem med at andre er negative og kritiske. Det må det være takhøyde for. Det jeg savner er kjærlighet til spill og klubb. Senador er for meg et troll, all den tid den eneste funksjonen han fyller er å spre edder og galle. Hadde det innimellom vært noe som tydet på glede og klubbfølelse hadde jeg klart det helt fint.
Jeg skjønner at det ikke er fett betalt å moderere dette forumet, og jeg er helt for takhøyde og at vi alle roer ned et hakk innimellom. Moderatorer skkal ikke måtte oppdra voksne mennesker.
Min anbefaling er at man enten hiver han ut eller lar han fortsette. Uansett valg trenger man ikke begrunne dette for min del. Det er som en lenger oppe skrev, ingen rettssikkkerhet på nettforumer.
For meg handler dette ene og alene om en klubb jeg er glad i, og fotball som spill. Jeg påberoper meg ikke dypere innsikt i spillet, eller analytiske evner. Grunnen til at jeg driver med dette er at jeg liker RBK og fotball generelt. At folk bruker alle anledninger til å fortelle meg at laget mitt suger og at alt skal til helvete, gir ikke mening. Jeg ser kamper for å ha det moro. Ikke for å negativt ha rettere enn alle andre, eller som i dette tilfellet, når noen storkose seg med å rasere rivaliserende supporterklubbers forum. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 06.06.2021 10:16 Post subject: |
|
|
Det er jo rett og slett komisk at flere her sitter og diskuterer andre personer når de selv skriver personangrep, kritiser kritikk og usakligheter i fleng. |
|
Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 06.06.2021 13:19 Post subject: |
|
|
Har ikke vært her så lenge selv, men hele situasjonen virker jo håpløs. Som det nevnes ovenfor, så er det lett å irritere seg over at det er gjentagende negativitet - uten noe tidvis glede over gode resultater. Derimot, så er det ingen grunn til at voksne mennesker selv skal komme med personangrep og usakligheter. Fatter heller ikke hvordan enkelte mangler nok selvkontroll til å kunne overse ett enkelt menneske på et forum. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 06.06.2021 13:40 Post subject: |
|
|
Siden du ikke har vært her så lenge så kanskje du ikke har kommet til det stadiet enda
Hvis du er på kafe, og han på nabobordet sitter å roper at maten suger og at de skulle lagt ned hele sjappa fordi alle som jobber der er inkompetent, så hadde du kanskje klart å ignorere det en stund. Men hvis dette var en stamgjest som gjentok det samme hver dag, og personalet ikke gjorde noe med det, så hadde du kanskje ikke blitt en stamgjest selv.
Spesielt når maten kommer er det et helvetes leven fra nabobordet. Og mens du selvsagt også er enig i at smørsausen kanskje var litt mer salt en den hadde trengt å være, så synes du det strengt tatt må gå an å kose seg litt med maten for en gangs skyld. Det er uansett den beste maten du får i byen, så det er ikke som om man kan gå et annet sted.
Så tenk at det er tusenvis av nabobord. De fleste klarer å ignorere denne gjesten denne dagen. De fleste tar ikke ordet noen gang. En del prøver å ha sine egne diskusjoner. Men noen stamgjester synes i dag det er nok, og sier i fra om at det må da for helvete gå an å ikke være så jævla negativ hele tiden. Noen mener at "Hei hei hei, det må da være lov å være negativ til maten", mens noen har vært her i 10 år og er så fed up at de sier ifra nesten hver gang, eller har sluttet å møte opp. |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 06.06.2021 16:15 Post subject: |
|
|
For å si det på en annen måte. La oss tenke oss at en skitsekk fra Lillestrøm finner glede i å erte oss opp - dag ut og dag inn i åresvis. Hvordan løser man den?
Jeg er egentlig enig med de fleste, og ønsker ikke å framstille meg selv som noe perleeksempel på god debattskikk. På den annen side er det en grunn til at jeg valgte dette forumet og ikke kanari sitt. Jeg tenker dette stedet må være for folk som liker RBK. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
Back to top |
|
 |
|