| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Nero Proff
|
Posted: 13.12.2006 01:56 Post subject: |
|
|
Regner med at Sapara har blitt prøvd def. sentralt på trening. Ser man at det fungerer dårlig der behøver de ikke prøve det i kamp. Uansett kommer hans kvaliteter best til uttrykk i en offensiv rolle.
Midtbanen vår har vært for svak når både Skjelbred og Tettey har spilt. Det tyder på at de trenger noen med mer tyngde/rutine som makkere på midtbanen.
Legger vi alt det sammen med at forsvaret vårt sliter noe jæv... når vi ikke har kapabel def. midtbane, så kommer vi til at det beste alternativet er Skjelbred/Tettey - Riseth - Sapara. Uansett hvilken V vi spiller med, må Riseth være defensiv ryddegutt. Men på sikt må vi finne en annen løsning. |
|
| Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 13.12.2006 11:05 Post subject: |
|
|
Mulig dette er litt OT, men når ble sentral midtbanespiller til anker?
Virker som om folk husker Bent som en defensiv slugger når det egentlig var de offensive kvalitetene som var hans største styrke. Det pluss at han sjelden eller aldri mistet ballen unødvendig. _________________ Insert funny quote here |
|
| Back to top |
|
 |
Gina Krog Senior
|
Posted: 13.12.2006 11:12 Post subject: |
|
|
a. I det øyblikk hurtig spill i lengderetning ble toneangivende også hos våre motstandere.
b. Rundt 1995
De offensive kvalitetene var også Hoftuns styrke.
Last edited by Gina Krog on 13.12.2006 11:15; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 13.12.2006 11:14 Post subject: |
|
|
Og når var så det? _________________ Insert funny quote here |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 13.12.2006 11:15 Post subject: |
|
|
| Fotballen har utviklet seg Clash, nå spiller lag mot oss. Før i tiden var det kun Molde (pga. litt hodeskalling i garderoben) og Ecuplag som spilte fotball mot oss. Nå har alle sjansen til poeng, de kommer til Lerkendal for å stjele poeng, er ikke slik at alle legger seg bakpå. |
|
| Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 13.12.2006 11:25 Post subject: |
|
|
Jeg ser at fotballen har utviklet seg, men vi snakker mer om en evolusjon ikke en revolusjon.
I dag må alle spillerne ha offensive og defensive kvaliteter. Men jeg tror at RBK er bedre tjent med en pasningssikker og kreativ sentral midtbanespiller fremfor en "ryddegutt". Spillere som behersker begge disse rollene er jo selvsagt å foretrekke  _________________ Insert funny quote here |
|
| Back to top |
|
 |
Gina Krog Senior
|
Posted: 13.12.2006 11:42 Post subject: |
|
|
Med komplette midtbanespillere så er behovet for en spesialisert sentral midtbanespiller mindre. Ser en på hva en har tilgjengelig som indreløpere så er det opplagt for meg at en sentral midtbanespiller med nær komplette defensive egenskaper er en nødvendighet.
Clash: Mener du vi har indreløpertyper i stallen som har så gode defensive egenskaper at en kan slakke på krava til defensive egenskaper hos den sentrale midtbanespilleren ? Om ja, isåfall, hvem har hva ? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 13.12.2006 11:44 Post subject: |
|
|
| Men må alle de defensive ferdighetene vi mangler på midtbanen nå, falle på ankeret sine skuldre. Vil ikke et bedre forsvar med Hofseth, eliminere behovet for en spiller som Riseth på midtbanen? Ikke noe retorisk her, jeg lurer. |
|
| Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 13.12.2006 12:43 Post subject: |
|
|
Slik jeg ser det så er kollektiv defensiv organisering langt viktigere enn de enkelte spillernes defensive ferdigheter. Og den defensive organiseringen har jo vært begredelig den siste tiden.
Jeg mener at de spillerne vi har på midtbane i dag skal være gode nok defensivt til at vi slipper å handle inn en "jordfræs". Sapara og Per synes jeg begge er aggressive førsteforsvarere. Per er jo også knapt kjønnsmoden, så han kommer til å forbedre seg mye på dette området. Tettey er ikke like aggressiv, men han har et enormt fysisk potensialet. Spesielt farten hans har vært viktig flere ganger denne sesongen. Han må bare bli mere aggressiv og flinkere til å bruke fysikken. Roar er jo Roar. Solli anser jeg ikke som et alternativ på midtbanen. Vidar har imponert meg sentralt, men kan ikke se det som en langsiktig løsning. Spesielt p.g.a alder.
En skikkelig solid midtstopper, som vi ikke har hatt siden Hoftun var god, vil også hjelpe betraktelig på det defensive. _________________ Insert funny quote here |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 13.12.2006 13:01 Post subject: |
|
|
Enig i at vi trenger en ny Hoftun, men da helst en som også har fart. Fart er blitt en nødvendighet i Europa, så jeg tror vi burde brukt en del penger på den nye Hoftunen. Dessverre tror jeg ikke at Andreas Nordvik har det som skal til, enda. Tror Nordvik ville hatt godt av et utlån til en 1.divklubb. Kanskje Molde? Jeg vet at vi supportere ikke er begeistra for Molde, men den er jo nærmeste 1.divklubben. Evt. kanskje Aalesund kunne hatt brukt for en stopper. Det burde uansett være en klubb hvor han får mye spilletid, slik som Arnar Førsund fikk i Sandefjord.
Så til 2007 trenger da RBK en førsteklasses stopper, som er rett bak internasjonal toppklase. En Marek for å si det slik, som vi kan beholde til Nordvik er klar for øverste nivå, som da forhåpentligvis vil være å surfe seg til gull i Norge og spille godt i Europa.
Steffen Mathiesen, som jeg aldri har sett spille virker å mangle en del som jeg har fått med meg, men han er jo fortsatt ung nok. Men jeg er litt enig med joko, vi må ikke overvurdere ungguttene våre. Jeg tror vi bør se oss fornøyde med to juniorer som faste innslag på to år. Så får vi heller la Jamtfall og Nordvik spille seg inn etter hvert. De har hvertfall en viktig egenskap, fart. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 13.12.2006 14:55 Post subject: |
|
|
Fart er ikke bare viktig i Europa. Jeg glemmer aldri Abiodun mot Kvarme i vår. Ble nesten skremt. Det må forøvrig være den verste kampen jeg så av RBK i år. Jeg dro vel 20 minutter før kampen var slutt. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 13.12.2006 17:51 Post subject: |
|
|
| Clash wrote: | Slik jeg ser det så er kollektiv defensiv organisering langt viktigere enn de enkelte spillernes defensive ferdigheter. Og den defensive organiseringen har jo vært begredelig den siste tiden.
|
Det er jeg helt uenig i. Norske spillere er generelt meget svake defensivt en mot en. Det og ballsikkerhet, treffprosent i pasningsspillet, vil jeg påstå at er de to største grunnene til at vi faller gjennom målt mot europeisk nivå.
I Norge er vi så opptatt av å trene opp kollektiv defensiv organsiering helt fra 12-13 årsalderen at vi rent forsømmer individuelle defensive egenskaper. Hvis du også ser på antall mål Rosenborg slipper inn og teller hva som kommer pga kollektive forsvarsfeil og personlige feil (tildels grove og unødvendige) er jeg ganske sikker på hva svaret blir. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Gina Krog Senior
|
Posted: 13.12.2006 22:23 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Slik jeg ser det så er kollektiv defensiv organisering langt viktigere enn de enkelte spillernes defensive ferdigheter. Og den defensive organiseringen har jo vært begredelig den siste tiden. |
Jada, 100% enig i det du sier. Likevel så er det ikke ett argument for at den sentrale midtbanespilleren ikke må ha defensiv spisskompetanse.
Den kollektive defensive organiseringa på midtbanen vil kun være effektiv når en har etablert spill imot, og det er maks 1/3 av spilletiden. Når motstanderen angriper etter ballvinning, og når en har vekslende spill angrep/forvar på midtbanen så er det ekstremt viktig med en solid defensiv spiller foran forsvarsrekka. |
|
| Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 14.12.2006 00:45 Post subject: |
|
|
Uten at jeg skal avspore tråden for mye så mener jeg å ha oppfatta at norske lag og dertilhørende spillere er kjent for å være svært godt defensivt organisert. Det har dog blitt påpekt at vi er generelt er dårligere individuelt, Også defensivt. Spesielt Høgmo og også Tørum presiserte fremgangen en del RBKere hadde vist på det indivuelt defensive arbeidet. Dorsin brukte Høgmo ofte som eksempel for meg i sine utgreiinger om dette
Så jeg tør ikke å rangere kollektiv defensiv organisering verken foran eller bak individuelle defensive ferdigheter. Men jeg vil tro at utviklingspotensialet er størst i den individuelle biten hos spillere i norske klubber.. |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 14.12.2006 02:50 Post subject: |
|
|
| Clash wrote: | | Per er jo også knapt kjønnsmoden |
Fikk meg en god latter der gitt.
Selvfølgelig håper jeg at de midtbanespillerne vi har nå vil utvikle seg i positiv retning (og bli værende i klubben). Idealet er komplette spillere på alle plasser, med ferdigheter både offensivt og defensivt. Men realiteten er slik at man "tager hva man haver", og med de spillerne vi har her og nå ser jeg ingen bedre mulighet enn å ha Riseth defensivt på midtbanen. Dette er så klart en utilfredstillende løsning, så klubben må bruke krefter på å finne noe bedre. Hadde jo vært fint om Skjelbred over natta ble til Skammels 2, men det må nok mer arbeid til.
I forsvaret bør vi helt klart ha en med fart. Nordvik har helt klart farten. Har han det i seg til å bli en fremtidig forsvarskjempe? Håper det. Han og klubben må ta rette avgjørelser de neste årene. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 14.12.2006 04:53 Post subject: |
|
|
Jeg er uenig med deg, Riseth-planen bør etter min mening kastes så fort som bare det. Hvis vi skal velge mellom pest og kolera, så gi Tettey sjansen. Han er tross alt yngre med større potensialet. Så får Sapara kose seg som indreløper. Men helst hadde jeg sett ham som den sentrale midtbanespilleren. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 14.12.2006 10:59 Post subject: |
|
|
Her var det litt å ta tak i. Here goes nothing.
| Quote: | | Hvis du også ser på antall mål Rosenborg slipper inn og teller hva som kommer pga kollektive forsvarsfeil og personlige feil (tildels grove og unødvendige) er jeg ganske sikker på hva svaret blir. |
Hva er en kollektiv forsvarsfeil, og hva er en personlig feil? Hvis en forsvarsspiller ligger i feil posisjon, går det da på spillerens ferdigheter eller at laget ikke er godt nok drillet?
Ellers er jeg veldig enig i at det er et stort forbedringspotensiale på individuelle defensive ferdigheter. Det er bare det at det er enklere å kamuflere personlige mangler med kollektiv organisering enn den andre veien.
| Quote: | | Jada, 100% enig i det du sier. Likevel så er det ikke ett argument for at den sentrale midtbanespilleren ikke må ha defensiv spisskompetanse. |
Vi er ikke så veldig uenig. Jeg mener at den sentrale midtbanespilleren bør være dyktig defensivt. Men jeg anser ferdigheter med ball som viktigere. Med fare for å overforenkle problemstillingen kan vi sette CM/FM tall på det hele. Jeg vil heller ha en midtbanespiller med offensive ferdigheter på 15 og defensive på 10, enn omvendt. _________________ Insert funny quote here |
|
| Back to top |
|
 |
pshyconaut Junior
|
Posted: 14.12.2006 13:25 Post subject: |
|
|
| Det er ikke vondt ment altså, men jeg synes det er fryktelig søtt når dere drar inn CM/FM i diskusjonene. |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 14.12.2006 13:36 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Med fare for å overforenkle problemstillingen kan vi sette CM/FM tall på det hele. Jeg vil heller ha en midtbanespiller med offensive ferdigheter på 15 og defensive på 10, enn omvendt. |
Hva med å ta diskusjonen her?  _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 14.12.2006 14:02 Post subject: |
|
|
Åh, herregud. Han bruker FM/CM tall kun som et forenklet eksempel på hvilken type midtbanespiller han foretrekker. Ikke noe feil med det. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 14.12.2006 15:02 Post subject: |
|
|
| Ja, jeg ser ingen grunn til å reagere på det. Det er vel bare "vi må kjøpe han, for han er god på FM", som er problemet. Ellers kan man bruke FM til mye informativt, blant annet sjekke reglene til hver liga om antall utlendinger og slikt. Ok, nok om det. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 14.12.2006 15:59 Post subject: |
|
|
Dersom man skal rangere ferdigheter som dette, vil det være mer hensiktsmessig å bruke terningkast e.l., som er noe som til og med vi som ikke spiller FM kan forholde oss til. Med mindre man ønsker å eksludere oss fra diskusjonen da  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 14.12.2006 16:04 Post subject: |
|
|
Det tenkte jeg ikke på Vi må være litt mer varsom med det, da. Skalaen går forresten fra 0 til 20, hvor 20 er best. |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 14.12.2006 21:10 Post subject: |
|
|
Hva med å ta diskusjonen her?  _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 15.12.2006 09:27 Post subject: |
|
|
Ikke uventet måtte folk henge seg opp i at FM ble nevnt. Nå skal jeg ikke mase så forferdelig mye om det. Men har lagt merke til at akkurat dette har vært diskutert før her inne.
Det eneste jeg gjorde var å bruke den samme skalaen som CM/FM bruker for å kvantifisere ferdigheter. Jeg kunne ha brukt avisstandarden (1-10), terningkast (1-6), 1-100 men jeg brukte 1-20 fordi jeg antok at de fleste her inne kjenner til denne skalaen.
Og da har jeg sagt mitt om den saken. _________________ Insert funny quote here |
|
| Back to top |
|
 |
|