English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Engelsk Fotball 2019/20
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.06.2020 11:54    Post subject: Reply with quote

Jeg tviler ikke et sekund på at du ville vært overlykkelig med saudiske eiere. Fra de andre postene dine hadde du nok trivdes godt som saudisk borger også.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 29.06.2020 12:36    Post subject: Reply with quote

For mitt vedkommende har jeg mistet interessen for fotballindustrien. Det er en industri som er tvers igjennom råtten og korrupt. Det hjelper heller ikke at tvilsomme eiere, som bin salman, tar større og større plass. Alt råtner. Vi alle har et moralsk ansvar, men det er veldig lett å tenke at det ikke angår meg - særlig hvis du har på deg en fotballdrakt.

Jeg synes det også er ufattelig kjedelig at det ikke er noen reell konkurransesituasjon. I England er det 4-5 lag som teoretisk sett har mulighet til å konkurrere mot hverandre, i Tyskland 1 (2) lag, Spania 2 lag, Italia 1 (2) lag. Alle andre lag er bare med for å få disse lagene til å virke gode. Det hender selvsagt at det blir noen overraskelser, og periodevis forsterkere er svært så robuste, men faktum er at forskjellene bare øker.

Det å vinne ligaen hvis du er Liverpool, City, Barcelona, Real Madrid, Bayern, osv., er egentlig ingen stor prestasjon. Med deres budsjett og ressurser er det direkte svakt å ikke klare å gjøre det (flere ganger) iløpet av tiårsperiode. Dette gjør fotballen kjedelig å forutsigbar.

Hvordan skal f.eks. Burnley kunne konkurrere med M. City? Vel, de må parkere bussen, stenge av farlige rom, spille ballen over midtbanen, og spesialisere seg på dødballer. Jeg vil si at Sean Dyche sin prestasjon med Burnley er en mye større prestasjon enn hva Klopp og Guerdiola har gjort med sine lag.

Her mener jeg vi må se til USA for å finne måter å utjevne forskjellene, og gjøre lagene mer konkurransedyktige. Da vil det også bli mer åpne fotballkamper. Kompetansen til organisasjonen, og trenerne vil da også bli mer synliggjort.

Nå elsker jeg å se RBK spille kamper - og den samme argumentasjonen kan bli brukt her - men det er litt mindre forhold. I tillegg synes jeg breddekamper er morsomt å se på. Men altfor mange av kampene i de europeiske ligaene er som å se på maling tørke, og det kommer ikke til bli noe likere før forskjellene utjevnes, og man får mer rettferdige konkurransevilkår.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 29.06.2020 21:22    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg tviler ikke et sekund på at du ville vært overlykkelig med saudiske eiere. Fra de andre postene dine hadde du nok trivdes godt som saudisk borger også.

OK. Mr. Snowflake Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 29.06.2020 21:47    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
For mitt vedkommende har jeg mistet interessen for fotballindustrien. Det er en industri som er tvers igjennom råtten og korrupt. Det hjelper heller ikke at tvilsomme eiere, som bin salman, tar større og større plass. Alt råtner. Vi alle har et moralsk ansvar, men det er veldig lett å tenke at det ikke angår meg - særlig hvis du har på deg en fotballdrakt.

Jeg synes det også er ufattelig kjedelig at det ikke er noen reell konkurransesituasjon. I England er det 4-5 lag som teoretisk sett har mulighet til å konkurrere mot hverandre, i Tyskland 1 (2) lag, Spania 2 lag, Italia 1 (2) lag. Alle andre lag er bare med for å få disse lagene til å virke gode. Det hender selvsagt at det blir noen overraskelser, og periodevis forsterkere er svært så robuste, men faktum er at forskjellene bare øker.

Det å vinne ligaen hvis du er Liverpool, City, Barcelona, Real Madrid, Bayern, osv., er egentlig ingen stor prestasjon. Med deres budsjett og ressurser er det direkte svakt å ikke klare å gjøre det (flere ganger) iløpet av tiårsperiode. Dette gjør fotballen kjedelig å forutsigbar.

Hvordan skal f.eks. Burnley kunne konkurrere med M. City? Vel, de må parkere bussen, stenge av farlige rom, spille ballen over midtbanen, og spesialisere seg på dødballer. Jeg vil si at Sean Dyche sin prestasjon med Burnley er en mye større prestasjon enn hva Klopp og Guerdiola har gjort med sine lag.

Her mener jeg vi må se til USA for å finne måter å utjevne forskjellene, og gjøre lagene mer konkurransedyktige. Da vil det også bli mer åpne fotballkamper. Kompetansen til organisasjonen, og trenerne vil da også bli mer synliggjort.

Nå elsker jeg å se RBK spille kamper - og den samme argumentasjonen kan bli brukt her - men det er litt mindre forhold. I tillegg synes jeg breddekamper er morsomt å se på. Men altfor mange av kampene i de europeiske ligaene er som å se på maling tørke, og det kommer ikke til bli noe likere før forskjellene utjevnes, og man får mer rettferdige konkurransevilkår.

Slik har jo fotballen fungert siden starten 80-tallet? Men jeg forstår ærlig talt ikke forakten mot klubbeiere som f.eks Abramovich, Berlusconi, Sheikh Mansour eller Al Thani. Om noe så har de tatt klubbene sine til helt nye høyder og bidratt til og heve nivået i internasjonal fotball. At folk hater noen av de nevnte fremfor klubbeiere som Kroenke eller Glazer er uforståelig for meg.

PL er uten tvil den jevneste og mest konkurransekraftige ligaen i verden. Og det er langt flere lag som kan vinne tittelen i PL enn hva som er tilfellet i La Liga, Serie A, Ligue 1 eller i Bundesligaen. Ellers så synes jeg du komme med en underlig sammenligning når du sammenligner hva Pep og Klopp har gjort i sine respektive klubber mot det som Dyche har gjort i Burnley, jeg vil påstå at trenere som Eddie Howe, Nuno Esporito Santo og Chris Wilder har begge gjort en langt bedre jobb for sine respektive klubber enn hva Sean Dyche har gjot med Burnley. Det er ikke bare penger som avgjør om det blir suksess eller fiasko.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1855
Location: Stjørdal

PostPosted: 29.06.2020 22:07    Post subject: Reply with quote

Forakten mot eiere fra f.eks. Midt-Østen handler om "sportwashing", det er land som konsekvent bryter menneskerettigheter overfor egne innbyggere og fremmedarbeidere(slavearbeidere) men bruker penger på f.eks. fotballklubber og andre idretter og arrangementer slik at de kan sole seg i den positive oppmerksomheten de får gjennom idretten i stedet for alt det negative som egentlig foregår i disse landene. Sånn veldig kort og enkelt oppsummert.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17355
Location: Stavanger

PostPosted: 29.06.2020 22:11    Post subject: Reply with quote

Enhver supporter med litt selvrespekt og integritet til menneskerettigheter bør ha problemer med å få Saudi Arabia sin kongefamilie på eiersiden. Khosraggi, slaver, etc.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 29.06.2020 22:31    Post subject: Reply with quote

At ting har fungert slik før, er verken et vektig argument for at det skal fortsette slik, eller at det er riktig. Utviklingen i England er at forskjellene blir større og større, og at lagene utenfor topp seks tar færre og færre poeng mot topp seks lagene. Det er en utvikling som bør bekymre alle som er glad i fotball. Riktignok har man noen avvikende resultater – noe som forsterker oppfattelsen av at alle kan slå alle – men i praksis forekommer dette sjeldent.

Det at lagene utenfor topp seks i det hele tatt er i nærheten av å konkurrere med topp seks lagene, må i stor grad settes på kontoen for god ledelse, og i motsatt tilfelle elendig ledelse.
Nei, for all del. La oss hive all etikk og moral på bålet, så lenge lagene blir bedre. Litt korrupsjon her og der, litt hvitvasking av penger er helt greit – så lenge lagene blir bedre.

Dyche var bare et eksempel. Sammenlignet ikke han med de andre trenerne, utenfor topp seks, du nevner – som også har gjort en meget god jobb. Allikevel, Klopp, Guerdiola er i en konkurranse hvor de selv kjører Ferrari, mens Dyche og kompani kjører lada.

Poenget er at den store forskjellen mellom lagene gjør noe med spillet. Det blir mer forutsigbart, og spillet blir kjedelig. Derfor er poenget mitt at vi bør se på noen andre måter å organisere dette på. En modell kan vi finne i USA, og det er ikke sikkert den er ideell, men den har noen positive trekk som vi kan lære av.

Det er ikke bare penger, men hovedsakelig penger.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 30.06.2020 05:32    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Forakten mot eiere fra f.eks. Midt-Østen handler om "sportwashing", det er land som konsekvent bryter menneskerettigheter overfor egne innbyggere og fremmedarbeidere(slavearbeidere) men bruker penger på f.eks. fotballklubber og andre idretter og arrangementer slik at de kan sole seg i den positive oppmerksomheten de får gjennom idretten i stedet for alt det negative som egentlig foregår i disse landene. Sånn veldig kort og enkelt oppsummert.

De færreste fotballfans bryr seg om dette.

Sheikh Mansour kommer jo fra kongefamilien i Qatar, og de er vel neppe noe bedre enn hva Saudi Arabia er når det kommer til korrupsjon, slavearbeid og menneskerettigheter.

Man skal skille på politikk og sport.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 30.06.2020 06:10    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
At ting har fungert slik før, er verken et vektig argument for at det skal fortsette slik, eller at det er riktig. Utviklingen i England er at forskjellene blir større og større, og at lagene utenfor topp seks tar færre og færre poeng mot topp seks lagene. Det er en utvikling som bør bekymre alle som er glad i fotball. Riktignok har man noen avvikende resultater – noe som forsterker oppfattelsen av at alle kan slå alle – men i praksis forekommer dette sjeldent.

Det at lagene utenfor topp seks i det hele tatt er i nærheten av å konkurrere med topp seks lagene, må i stor grad settes på kontoen for god ledelse, og i motsatt tilfelle elendig ledelse.
Nei, for all del. La oss hive all etikk og moral på bålet, så lenge lagene blir bedre. Litt korrupsjon her og der, litt hvitvasking av penger er helt greit – så lenge lagene blir bedre.

Dyche var bare et eksempel. Sammenlignet ikke han med de andre trenerne, utenfor topp seks, du nevner – som også har gjort en meget god jobb. Allikevel, Klopp, Guerdiola er i en konkurranse hvor de selv kjører Ferrari, mens Dyche og kompani kjører lada.

Poenget er at den store forskjellen mellom lagene gjør noe med spillet. Det blir mer forutsigbart, og spillet blir kjedelig. Derfor er poenget mitt at vi bør se på noen andre måter å organisere dette på. En modell kan vi finne i USA, og det er ikke sikkert den er ideell, men den har noen positive trekk som vi kan lære av.

Det er ikke bare penger, men hovedsakelig penger.

Ting utvikler seg hele tiden, og ingenting er lenger som det var i gamledager. At lag som City og Liverpool vinner PL med over 100p (Liverpool kommer trolig til og få over 100p i årets sesong) er bare et tegn på at verdens 2 beste fotballtrenere er i PL. Liverpool var i krise da Klopp tok over klubben i 2015, og drøyt 5 år senere så er de pr dags dato verdens beste klubblag. Og sammenlign City før og etter at Pep tok over klubben. I realiteten så har hverken Pep eller Klopp brukt så mye penger på spillerkjøp i henhold til netspend etter at de kom til England. Ellers så har nivået i PL blitt mye, mye jevnere de siste 5-10 åra iforhold til hva det var for 15-20 år siden. Selv om laga til Pep og Klopp dominerer.

Se på lag som f.eks spurs, Leicester, Wolves, Sheffield Utd og Burnley som alle er rett utenfor toppsjiktet, for 20-25 år siden så var det bare Arsenal, Man Utd og Liverpool som styrte - med unntak av lag som Blackburn, Leeds, Forest og Newcastle som kunne ved enkelte sesonger være med og kjempe om topp 4 plasseringene. Men nivået i Engelsk fotball har økt markant de siste 10-15 åra, og forskjellen mellom topp og bunn i PL har utjevnet seg noe under den tiden.

Dyche, Howe, Wilder, Rodgers og Nuno gjør alle en fabelaktig jobb for sine respektive klubber. Men synes du overdriver når du sier at ingen kan utfordre Pep eller Klopp fordi de er trenere for City og Liverpool, som jeg nevnte lenger oppe så forvandlet Klopp Liverpool fra gråstein til gull - det samme kan man trygt si at Klopp gjorde med Dortmund også, Pep har tatt City til helt et helt annet nivå - tross for at de har vært dopa i oljepenger siden 2008. Taktikken til trenere som f.eks Wenger eller Ferguson ville i dag ha vært en lett match for Pep og Klopp.

Penger styrer idretten, og sånn har det vel i bunn og grunn alltid vært. Vet ikke hva du sikter til når du tar opp USA, kan du utdype? jeg forstår ærlig talt ikke hva det er du skriver om.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Johnny Rainbow
Rutinert


Joined: 11 Aug 2011
Posts: 850
Location: København

PostPosted: 30.06.2020 07:45    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Man skal skille på politikk og sport.

Skille politik og sport? Når stærkt politiske aktører går ind i fodbolden af politiske grunde, så nej. Nej
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 30.06.2020 09:53    Post subject: Reply with quote

Sant nok. Men det er nettopp dette som jeg misliker i moderne fotball.

I 2020 så er det forbudt og si høyt hva man mener om saker og ting.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1855
Location: Stjørdal

PostPosted: 30.06.2020 10:24    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
De færreste fotballfans bryr seg om dette.

Sheikh Mansour kommer jo fra kongefamilien i Qatar, og de er vel neppe noe bedre enn hva Saudi Arabia er når det kommer til korrupsjon, slavearbeid og menneskerettigheter.

Man skal skille på politikk og sport.


Ingen har sagt at Saudi-Arabia er bedre enn Qatar heller. Jeg skriver Midt-Østen fordi jeg tenker på regionen generelt. Du har rett i at mange ikke bryr seg, men det er også mange som faktisk bryr seg og jeg vil påstå (uten at jeg kan dokumentere det) at det er de nye og yngre supporterne som kanskje er dette mest bevisst.

Men jeg tror ikke vi kommer til å få samme syn på dette så lenge ditt utgangspunkt er at man skal skikke på politikk og sport. Det er nettopp det disse eierne ønsker, slik at fokuset blir på sport og ikke politikk. Jeg setter i alle fall strek her.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6268
Location: Skottland

PostPosted: 30.06.2020 10:33    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
zaphod81 wrote:
Jeg tviler ikke et sekund på at du ville vært overlykkelig med saudiske eiere. Fra de andre postene dine hadde du nok trivdes godt som saudisk borger også.

OK. Mr. Snowflake Very Happy


Da er jeg stolt over å være snowflake om det er der du legger lista.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 30.06.2020 12:35    Post subject: Reply with quote

Hammer Time imo.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 30.06.2020 22:01    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Hammer Time imo.

Der våkna den trønderske fjøsnissen ja.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 02.07.2020 12:44    Post subject: Reply with quote

Utrolig viktig seier for West Ham i går. Laget trengte virkelig denne oppturen, og slik lagene rundt de helt nederst på tabellen fremstår for tiden har jeg nå virkelig trua på at klubben kan unngå nedrykk, som vil være katastrofalt.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 02.07.2020 20:39    Post subject: Reply with quote

Ff hvor kleint det er og høre på Kasper Wikestad og Solveig Gulbrandsen........ Har TV2 virkelig ikke noe bedre og stille opp med?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17355
Location: Stavanger

PostPosted: 02.07.2020 20:44    Post subject: Reply with quote

Sander Berge er on-fire i dag. Bra spill med et nydelig mål og nå sist en flott målgivende.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 03.07.2020 02:35    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Sander Berge er on-fire i dag. Bra spill med et nydelig mål og nå sist en flott målgivende.

Solid kamp av Berge, men det var hans feil at Kane scoret for spurs. Men man lærer seg vel av sine feil.

Er bare glad for at den minste klubben i London tapte Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2743

PostPosted: 04.07.2020 17:01    Post subject: Reply with quote

Så du synes at de er en mindre klubb enn f.eks. Barnet?
Det er notert.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 09.07.2020 07:35    Post subject: Reply with quote

Liverpool ligger nå på 92p med fire kamper igjen og spille... klarer Klopp og tangere Pep`s poengrekord på 100p fra 17/18 sesongen?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 09.07.2020 10:18    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det blir vanskelig. Burnley hjemme bør bli 3 poeng, men så har de Arsenal og Chelsea, der begge lagene har mye å spille for og har vist bra form. Med to uavgjorte vil de greie 100 poeng med seier borte mot Newcastle i siste kamp, men det blir heller ingen enkel 3-poenger å bare kassere inn.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3154

PostPosted: 09.07.2020 13:00    Post subject: Reply with quote

I tillegg har vel Klopp sagt at han gjerne vil at flere av spillerne skal oppnå de 5 kampene som trengs for å få medalje i årets sesong. Det klinger rimelig dårlig med seier mot Chelsea og Arsenal.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17355
Location: Stavanger

PostPosted: 09.07.2020 17:48    Post subject: Reply with quote

Klopp har vel sagt at han ønsker at hele troppen skal få medalje uavhengig av antall kamper. Det andre han har sagt er at ungdommene må gjør seg fortjent til spilletid og at han ikke kommer til å bare dele det ut og av respekt for de andre lagene kommer til å spille for å vinne alle kampene.

Spiller Liverpool konsentrert og er påskrudd bør Chelsea hjemme og Arsenal borte vær veldig overkommelig. Klasseforskjell på lagene.
Nå har Liverpool de siste kampene vært svakere enn tidligere i år og ukonsentrert i avgjørende øyeblikk slik at det er ikke utenkelig at de senker seg litt.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11739

PostPosted: 09.07.2020 22:07    Post subject: Reply with quote

Greenwood er faktisk helt rå. Det er ikke mange spillere som har så gode avslutninger som han, og det som er enda villere er jo at han gjør det med begge bein. Ikke mange spillere man kommer på som har vært like god med begge bein. Og gutten er bare 18 år.

Tatt store steg i Koronapausen, ser at han har lagt på seg mer muskler slik at fysikken har blitt mye bedre. For før Koronapausen så var det mye halvveis når han fikk ballen, mens nå går det rett mot mål.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 6 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb