| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 28.11.2006 00:42 Post subject: |
|
|
Jeg mener, som mange andre her, at Sapara fortsatt ikke har fått sjangsen til å bevise hva han er god for i anker-rollen. Han er fantastsik som indreløper, ja, men han har fortsatt ikke fått bevist en dritt sentralt. Han har en eneste kamp i den rollen, og det er kanskje den kampen i løpet av sesongen han hadde minst sjangse til å vise seg fram.
Tenk på om ikke annet å kunne bytte Koren inn i Solli-rollen. En som kan spille både indreløper, ving og anker om nødvendig. Hvem vil man helst ha? _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 28.11.2006 02:14 Post subject: |
|
|
| henning wrote: | | Bosman-spillere er billigere fordi kjøper slipper å kjøpe spilleren ut av en kontrakt. |
Hm, ja, takk for svar, men jeg lurer på om du har misforstått hva jeg spurte om. Spørsmålet var hvorfor man ikke, i det generelle tilfellet, vil være nødt til å betale tilsvarende mye høyere lønn til Bosmannspilleren (eller se seg overbydd av en annen klubb som har kommet på ideen å legge det man ville ha vært villig til å tilby i transfersum til det man er villig å tilby i lønn, for dermed å ende opp med et mer lukrativt kontraktforslag uten å betale mer enn det man syns spilleren totalt sett er verdt). |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 28.11.2006 02:33 Post subject: |
|
|
Joda, i en 100% logisk verden, så legger man (noe av) de pengene man sparer i lønnspotten, gjerne via en såkalt Sign-On-Fee men etter min viten så har RBK ett lønnssytem som gjør dette venskelig eller uretferdig ovenfor andre spillere å gjøre dette i "ekstrem" grad.
Men man trenger selvfølgelig ikke bruke like mange kroner i SOF'en som man eventuellt hadde måttet lagt i en kjøpssum. Som sagt tidligere mener jeg RBK burde legge en SOF på 6 mill på bordet for Koren i tillegg til vanlig lønn for en 3-4 års avtale
Jeg tror forøvrig at klubber som Brann og VIF bruker SOF i større grad enn RBK, og at det er derfor Brann er mer attraktive på lønnssiden, og at VIF klarer å lokke hjem spillere som Flo og Iversen. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.11.2006 02:58 Post subject: |
|
|
| du har ikke skjønt en dritt skjæringen! Det året vi var best 1999! Hadde vi "horer" som Carew og Sørensen som nøkkelspillere! Skal vi tilbake til det nivået så har vi bruk for gode enkeltspillere som Koren, selvom det kanskje betyr at vi må selge han for et vesentlig beløp et eller to år senere. Da må vi være der og hente en ny stjerne som kan være her i 2-3 år igjen, der er heller ingen automatikk i at PCS og Tettey blir her så jævlig lenge hvis utenlandske klubber begynner å få interesse. |
|
| Back to top |
|
 |
Vakker Blomst Rutinert
|
Posted: 28.11.2006 02:59 Post subject: |
|
|
Golden Monkey:
Tror ikke det er slik klubbene tenker.
Husk jeg har ikke noen som helst peiling på dette, bare slik jeg forstår det. Mange andre som kunne svart deg bedre her, men klarte ikke å dy meg siden du ikke fatter hvorfor det er billigere for en klubb å hente en bosman-spiller (pluss at jeg er temmelig brisen.. )
I en vanlig overgang blir først klubbene enige seg imellom om pris for å kjøpe spilleren ut av kontrakten.
Så blir klubb og spiller enige om sign-on-fee og lønnsvilkår.
Det er en klar fordel for en spiller (som tenker penger) å være bosman, da han har større mulighet til å få en stor sign-on-fee når kjøperen slipper å kjøpe fri kontrakten.
Rent hypotetisk om R.Koren: (husk jeg har ikke peil!)
Under kontrakt:
10-15 mill. for å kjøpe han ut av (lsk)kontrakten
tja, si 3 mill i sign-on-fee
ca 2,5-3 mill i lønn
Bosman:
6-7 mill i sign-on
2,5-3 mill i lønn
Siden alt kan skje og vanligvis gjør det i fotballverdenen, blir det vanskelig å regne så langsiktig som du gjør.
Tipper det Koren driver med nå er å finne dem som vil betale han størst sign-on-fee, lønna er kanskje mindre viktig (så lenge den er grei) siden han regner med å reise til utlandet så snart han får sjansen. Derfor er Rosenborg hans førstevalg i Norge, siden vi skal ut i CL-kvalik snart..
Kjipt at det virker som at Koren er såpass kynisk og pengegrisk, men slik er det nuh. Uansett må han prestere for å bli lagt merke til og solgt til utlandet, og så lenge han presterer som fy i Rosenborg drakt og under en 4-årig RBK kontrakt er det godt nok for meg, da vi uansett vil tjene inn den sign-on-fee'n på et salg til en storklubb..
Ble mye rot og greier her, vet ikke helt om jeg svarte på noe eller hørtes fornuftig ut i hele tatt.. Drit i det, ja til tastatur med alko-lås! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.11.2006 09:29 Post subject: |
|
|
| Golden Monkey wrote: | | henning wrote: | | Bosman-spillere er billigere fordi kjøper slipper å kjøpe spilleren ut av en kontrakt. |
Hm, ja, takk for svar, men jeg lurer på om du har misforstått hva jeg spurte om. Spørsmålet var hvorfor man ikke, i det generelle tilfellet, vil være nødt til å betale tilsvarende mye høyere lønn til Bosmannspilleren (eller se seg overbydd av en annen klubb som har kommet på ideen å legge det man ville ha vært villig til å tilby i transfersum til det man er villig å tilby i lønn, for dermed å ende opp med et mer lukrativt kontraktforslag uten å betale mer enn det man syns spilleren totalt sett er verdt). |
Jeg skjønte jo at du ikke kom til å være fornøyd med svaret mitt, men jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Klubben betaler ikke tilsvarende høy Bosmann-lønn som overgangssum+lønn fordi den ikke trenger det. Markedslønna er ikke så stor (det er ingen i markedet som ønsker å tilby en så høy), og spilleren vil ikke få noen tilbud hvis han krever det. Derfor vil være idiotisk av en klubb å tilby en så høy lønn. Nok om det. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 28.11.2006 14:19 Post subject: |
|
|
Ikke det at jeg stoler så mye på det som skrives på VGD, men lolipop200 setter ut følgende rykte
| Quote: | lolipop200 skrev:
har nå sikre kilder på at Rosenborg og Koren er i forhandlinger, agenten til Koren kom til Trondheim litt før midnatt i dag.
|
Og på spørsmål om kilde svarer han
| Quote: | | jeg har kontakter innen media, kan ikke si mer. Var mange som tvilte når jeg sa at Viking hadde bestemt seg for Owe Røssler også. |
Men mye tyder vel på at det er peto som har funnet seg nye jaktmarker  _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 28.11.2006 14:27 Post subject: |
|
|
Det hadde ikke vært meg imot om Koren ble klar for RBK!!! Klassespiller som vil gjøre midtbanen til RBK tilnærmet komplett! _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 28.11.2006 16:35 Post subject: |
|
|
På hvilken måte mener du den blit komplett med Koren?
Hva har han som vi mangler for å gjøre den komplett?
Koren er god, han er så god at det nesten ikke går ann å si nei, både med tanke på hva han kan bidra til laget, og med tanke på salg senere.
Trenger RBK en offensiv spiller type som Koren? En typisk nr. 10 rolle, som vi faktisk ikke har i vår formasjon? Nei.
Når det er sagt, kan han nok lett spille indreløper i vårt system, men det er den lagdelen vi er best besatt i, med både antall og kvalitet, samt at det er publikumsyndlinger og arvesølet vårt som allerede slåss om plasser der.
Det vi trenger (ettersom Tørum & co insisterer på Sapi skal spille indreløper) er et anker. Det er ikke Koren, og han blir det aldri.
Så vi trenger han ikke, han gjør langt ifra midtbanen komplett.
Men han holder såpas høy klasse, og er såpas mye bedre enn de som allerede er der, at det er fordumt å si nei til en spiller av Korens kaliber. Når han apåtil er gratis, og vil til Trondheim..
Jeg, som alle andre fått med meg sytinga:
"Jeg spiller der jeg får mest lønn"
"Bra for meg at jeg blir best betalt"
1000x "Jeg vil til en større liga". Faren for at han forsvinner fort er forholdsvis stor, og det er dumt for kontinuiteten i laget sier mange. Men at en spiller bare er der i en sesong eller to, skader ikke laget i det hele tatt. Det er større sansynlighet at laget blir bedre og spesielt ungutta kan lære av Koren så lenge han er her. Og at laget kommer på et høyere nivå. (CL - spill?)
Og når han drar, sitter nok vi igjen som vinnere med en betydelig sum penger. Om vi presterer å se vekk fra Tippeligaens beste spiller som står på knæra og ber om penger fra oss, så blir vi nok stående måpende med sjegget i postkassa når eventuelt Aalesund (!) sitter å teller penger etter et Koren salg.
Og Batigol, hva er saken med de forbanna "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" og "????????????????????????" i hver eneste inlegg du skriver? Bare stressende, og vi skjønner du er sinna/brenner for temaet når du bare skriver ett, maksimalt to!!!! |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 28.11.2006 16:44 Post subject: |
|
|
| ode wrote: | Ikke det at jeg stoler så mye på det som skrives på VGD, men lolipop200 setter ut følgende rykte
| Quote: | lolipop200 skrev:
har nå sikre kilder på at Rosenborg og Koren er i forhandlinger, agenten til Koren kom til Trondheim litt før midnatt i dag.
|
Og på spørsmål om kilde svarer han
| Quote: | | jeg har kontakter innen media, kan ikke si mer. Var mange som tvilte når jeg sa at Viking hadde bestemt seg for Owe Røssler også. |
Men mye tyder vel på at det er peto som har funnet seg nye jaktmarker  |
Haha Jævlig fett.
Noe nytt om Koren? Hvem forhandler han med nå? _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 28.11.2006 16:44 Post subject: |
|
|
Altså, det at det kommer spillere som mest sannsynlig ikke blir her restern av karieren sin er bra. Det tyder da på at spilleren er god og at Rosenborg er god. Det har ikke Rosenborg vært de siste årene. Derfor har ikke Rosenborg solgt spillere til utlandet heller av god kvalitet.
Koren er en spiller som forsterker Rosenborg. Ingen kan si noe imot det. Og hvis han kommer pga lønna. So what? Det er jo det normale i resten av europa. Å holde på å mase om at spillere som kun kommer pga av at de har klubben i sitt hjerte når de kommer, ja da blir det jo bare spillere fra trøndelag. Og da kommer vi nok ikke til å vinne mange seriegull i fremtiden. Tidene er forandret siden vi var med i Mesterligaen på 90-tallet med en hovedvekt på trønderske spillere. Klubbene er blitt mye bedre.
De beste spillerne som en har sjans til å få tak i må hentes til Rosenborg. Det er resultater man lever av. Ikke det som er blitt prestert. Rosenborg er en toppklubb i Skandinavia (selv om resultatene i RL tilsier noe helt annet). |
|
| Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 28.11.2006 17:50 Post subject: |
|
|
| Erik wrote: | | Og Batigol, hva er saken med de forbanna "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" og "????????????????????????" i hver eneste inlegg du skriver? Bare stressende, og vi skjønner du er sinna/brenner for temaet når du bare skriver ett, maksimalt to!!!! |
Genialt! (!!!!) Jeg er forøvrig helt enig med deg i det du skriver.  _________________ Sparken så'n bli still. |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 28.11.2006 18:23 Post subject: |
|
|
Det var da voldsomt til reaksjoner på noen spørsmålstegn og utropstegn men jeg tar det til etteretning og skal sjerpe meg. _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 28.11.2006 19:09 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke hvorfor det skal være så ille å hente Koren. Joda, han setter kanskje Tettey ut av laget, men han er ikke mer enn middelmådig heller.
Som andre har sagt her, gi Koren en lang kontrakt, slik at han ikke får anledning til å stikke av gratis til første "store" klubb som spør etter ham.
For at noen skal ville kjøpe ham ut av kontrakten, må han prestere. Det vil si at han er nødt til å spille på sitt beste og hjelpe laget sitt hvis han vil til en større klubb, og det er jeg sikker på at han vet veldig godt selv.
Denne midtbanen tror jeg ville ruvet i Tippeligaen:
Skjelbred - Sapara - Koren
med sapara som defensiv midtbane (men ikke så defensiv som Riseth),
eller denne:
Skjelbred - Koren - Sapara
evt:
Koren - Skjelbred - Sapara
med den sentrale midtbanen som offensiv.
Når den nye, spillende "Hofseth" kommer tror jeg ikke det blir problem ved å snu V-en. |
|
| Back to top |
|
 |
jarln Veteran

|
Posted: 28.11.2006 19:14 Post subject: |
|
|
Koren blir fin, selv om han sprenger lønnsbudsjettet.. På TV2 nyhetene i går kveld nevnte de vel 4 millioner i året.. om det var inkludert sign on fordelt over alle år vet jeg ikke, det sa de lite om, men i verste fall vil han ha 4 mill i året og kanskje 3-4 i sign-on eller mer..
Får bare håpe vi kan få solgt ham til en fin pris etter et par år om han virkelig ender opp her.. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 28.11.2006 19:33 Post subject: |
|
|
En indreløper i RBK er (som navnet sier) en løper. Han må springe ofte og langt i løpet av en kamp. Han må være med både bakover og fremover på banen.
Slik jeg har oppfattet Koren, er han en mer stasjonær, offensiv spiller. Tviler på om han vil fungere som indreløper i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.11.2006 20:27 Post subject: |
|
|
| du tviler vel på det Brady, kjipt om "loverboyen" din Tettey må vike plass! |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 28.11.2006 21:27 Post subject: |
|
|
| Saklig som vanlig fra Joko. Du har opparbeidet deg en bra sum drittposter nå... |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 28.11.2006 22:32 Post subject: |
|
|
Du har et poeng Brady, det var derfor jeg anbefalte denne midtbane-oppstillingen:
| Baadshah/Tab wrote: | Etter min mening er min oppstilling Langt bedre:
| Baadshah/Tab wrote: | Marek Sapara (Ciljan, Roar) - Alexander Tettey (Riseth)
Robert Koren (Per Ciljan Skjelbred) |
|
_________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.11.2006 22:35 Post subject: |
|
|
| martibs wrote: | | Saklig som vanlig fra Joko. Du har opparbeidet deg en bra sum drittposter nå... |
smalt fra rett kjeft..... |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.11.2006 22:36 Post subject: |
|
|
| Riseth som et alternativ som indreløper hørtes noe komisk ut Baadshah/Tab |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 28.11.2006 22:43 Post subject: |
|
|
Ved å snu V-en oppnår man å kunne spille med to sentrale, istedetfor to indreløpere. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 28.11.2006 22:55 Post subject: |
|
|
Hehe, jepp. Rart han ikke fikk med seg det.
| Baadshah/Tab wrote: | Begrunnelse:
Koren får hovedansvaret til å bidra mest offensiv, og Sapara vil følge hakk i hel. Men Sapara har større radius og vil bidra defensivt også men Tettey får hovedansvaret for det defensive arbeidet. Valget vedsiden av Sapara sto mellom Skjelbred og Tettey, jeg mener Tettey er bedre defensivt derfor ble han valgt! |
_________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.11.2006 22:56 Post subject: |
|
|
| hehe, jeg så den omvendt jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
roei Junior
|
Posted: 29.11.2006 12:15 Post subject: |
|
|
golden monkey: Man skulle jo tro at prisen på spilleren er bestemt av etterspørselen på spilleren (som vel ikke vil endre seg om han er bosmanspiller eller ikke.) Eneste logiske årsak til at bosmanspillere er billigere som jeg kan se, må være at en bosmanspiller "selger seg" til den beste klubben, mens en klubb selger til klubben som er villig til å betale mest penger (Generelt sett vil jeg tro det er slik iallfall, men Koren går vel hvor pengene er). Må innrømme at du stilte et djekelsk godt spørsmål der golden monkey  |
|
| Back to top |
|
 |
|