| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
AndreasR Veteran

|
Posted: 22.11.2006 13:57 Post subject: |
|
|
| gm wrote: | | Basma er erlig.Er dere kritikere like motiverte og opplagte,hver dag dere går på skolen eller jobben.Og enda viktigere går dere dit hver dag?Basma har etter min mening gjort en god sesong.Han er rutinert,har spilt mot de beste i mange år,og er fortsatt meget hurtig."ALLE"suppertere er ikke negativ til Basma.Selv ble jeg skuffet over hele laget,minus Roar og Per mot Brann.Dårlig innstilling av mange. |
Vel... Jeg får ikke flere mill i året for å gå på jobben hver dag. Fyren får i tillegg spille for Rosenborg (klubben du og jeg er så gla i veit du). Hvor mye mer motivasjon trenger han? _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 22.11.2006 16:19 Post subject: |
|
|
Det var ikke så mange tilskuere motivert for å gå på RL kamp, kan vi forvente at spillerne har et annet syn enn publikum på Royal League? Supportere har vanligvis bare ett lag, mens de fleste spillere tjener mange gjennom karrieren, hvorfor skal spillerne være mer lojale?
I absolutt alle idretter har man sesonger, ingen går dag ut og dag inn og presterer på samme nivå hele tiden. De må slippe seg ned, restituere seg, ha en lengre periode med trening, bygge seg opp igjen og finne formen til konkurransene starter. Tar man ikke den biten alvorlig vil man ikke prestere på like høyt nivå når man må. Jeg synes det er helt greit at RBK ikke er like gode i RL som de er i andre deler av sesongen, jeg synes det er greit at noen blir operert og noen må hvile utslitte kropsdeler. En kan ønske seg et RBK som er på topp hele året rundt, og der spillerne kan holde det gående 365 dager i året, men når ingen andre klarer det i noen annen idrett så er det lite realistisk.
Hvor mye disse spillerne får betalt har lite å si, en spiller som tjener 100 millioner er neppe mer motivert for å spille for laget sitt enn en som tjener 1 million. En må ta et valg med et fotballlag, enten bygge opp et lag kun med veldig lokale, veldig lojale spillere som blør for drakta bestandig og setter laget foran seg selv. Det blir sikkert et ganske dårlig lag men sikkert lett å like for de som bryr seg om lokale lag. Alternativt kan man bruke penger på å få bedre spillere og bygge et storlag, men man vil aldri kunne kjøpe lojaliteten deres.
Basma er helt klart en av de klokeste spillerne på RBK, både på og utenfor banen. Det han skriver er befriende sant, og gir et nyansert bilde som ikke er så svart/hvitt som flere gir uttrykk for. Han har i sin RBK-karriere hatt noen dårlige, noen middels og en god sesong, men det er mer evnene enn motivasjonen det har skortet på for Basma. Nytten med å fremdeles ha ham er at han er en av de få som faktisk kan lære unguttene noe.
Å bli furten og sur fordi Basma er dårlig og ikke er motivert for Royal League synes iallefall jeg er veldig urettferdig, selv om begge deler er sant. Du finner lett bedre spillere enn ham, men vil du at de skal være mer motiverte for RL spill på høsten også så blir du nok skuffet igjen. Vi får se hvordan det er med Stoor om noen sesonger. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 22.11.2006 17:00 Post subject: |
|
|
Grunden til at vi/jeg liver "sur" er når Basma siger at han ikke er motivert for RL spil, er at han så bagefter melder sig klar til kampene.(Har jeg sagt dette før, har vist det, ja).
Jeg synes langt fra det er uretfærdig at kræve et vist niveau og indsats fra spillerne, også når de spiller RL. Hvis ikke de kan levere det, får de blive hjemme. Hvis de vælger at stille op, så hold kæft og giv alt. Det bør og skal vi forlange og det bør og skal de spillerne som stiller til kamp efterleve.
Måske er der ikke så mange tilskuere som er motivert for at gå på kamp, fordi spillerne ikke er det og præsterer derefter. Hypoteser kan vi lave nok af. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 22.11.2006 17:04 Post subject: |
|
|
| Spillere og tilskueres motivasjon virker sikkert inn på hverandre, begge veier, men kan vi egentlig vente mer av spillerne når det gjelder motivasjon/lojalitet enn av tilskuerne? Vi har valgt med hjertet, mens mange av de har valgt klubben iallefall delvis pga lommeboka. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 22.11.2006 17:48 Post subject: |
|
|
| Synes ikke det er galt å forvente mer av spillerne - det er jobben deres og de får betalt for å spille fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 22.11.2006 18:17 Post subject: |
|
|
Skulle ønske det var slik at det alene var nok.
Hvis tilskuerne fikk betalt ville de vært mer entuasiastiske, vist mer ekte glede over å få lov å se på laget sitt? Hvis det var jobben din å heie på RBK ville du alltid gjort det med større iver og glede enn alle de som ikke får betalt?
De får betalt for å spille fotball, de får godt betalt for å komme til akkurat RBK. Å få de motiverte er en annen sak. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 22.11.2006 18:31 Post subject: |
|
|
De skal motivere sig selv. De får betalt for at udføre en job, gør de ikke den godt nok ryger de ud, lige som i et hvert firma. Spilelrne skal motivere sig selv også Basma, klarer han ikke det skal han ikke drive med fotball.
Om jeg ville været mere entusiastisk hvis jeg blev betalt for at se og heie på RBK, formentlig ikke. Til gengæld ville jeg være oven ud lykkelig over at blive betalt for at udførere noget som allerede er en passion og som jeg ville have gjort ganske gratis.
Basma har det måske ikke på samme måde, men han skal kunen motivere sig til kamp, også i RL, klarer han ikke at gøre det og udføre jobben ordentligt, får han blive hjemme. Uden løn. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 22.11.2006 19:04 Post subject: |
|
|
| Aldri i verden at jeg hadde klart å holde med VIF eller MFK med iver å glede uansett om jeg hadde blitt betalt... Tviler på at det er så mange andre som ville gjort det også. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 22.11.2006 19:22 Post subject: |
|
|
Jeg kan se at du har slet ikke har set pointen i mit indlæg. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 22.11.2006 19:37 Post subject: Basma. |
|
|
Enig med Harald. Å spille på RBK, FCK, AIK eller Real Madrid er en jobb sammen med medspillerne, et teamarbeid. Godt betalt. Skulle jeg gi de små kundene i mitt firmas portefølje en halvhjertet jobb, var jeg blitt arbeidsløs. Kan ikke bare konsentrere meg om de store kundene. Slik er det . Året rundt.
Det Vemondo ikke skjønner er at fotball spilles med hjertet, du skal ha en passion for å jobbe som fotballspiller. Er ikke den der, er du på vei til å bli utbrent og bør ta konsekvensen av det, ihvertfall bør klubben det som arbeidsgiver. Noen spillere har dette i fullt monn, som Roar Strand (Supermann) og Henke Larson. Disse spillerne er hva jeg kaller "profesjonelle" i sitt engasjement til jobben sin i slik grad at de så å si aldri leverer en dårlig kamp eller senker sitt gjennomsnittsnivå.
Spar meg for anekdoter og sammenligninger om hvor stort egasjement det er på tribunen, det blir for dumt og kan ikke sammenlignes. Tilskuere er ikke annet enn.......tilskuere. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 22.11.2006 19:50 Post subject: |
|
|
Apropos profesjonell og Roar Strand vs. Christer Basma.
Så Strand ut som om han var hypermotivert de første minuttene av Helsingborg-kampen? De ti-femten første minuttene var han en katastrofe med sløve balltap og helt feilplassert.
Det er ikke sikkert alle er like ærlig som Basma, og jeg greier iallfall ikke å si for sikkert at Strand er mere profesjonell enn Basma. |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 22.11.2006 20:10 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Jeg kan se at du har slet ikke har set pointen i mit indlæg. |
Meg du snakket til? Vel, det var ikke ditt innlegg jeg svarte på. Det var ment til Vemundo, for å vise at han kom med et litt dårlig eksempel... |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 22.11.2006 20:47 Post subject: |
|
|
Hehe, jaja skal man fjerne alle spillere som har like lite eller mindre motivasjon for RL spill enn det Christer Basma har så ville det ikke vært mange toppspillere igjen i verden. Å mene at han er utbrent, bør legge opp, osv. på grunn av de uttalelsene er å dra ting totalt ut av proporsjoner.
Forstår rett og slett ikke hvilken virkelighet dere lever i. Dere kan sikkert drømme om at alle favorittspillerne deres tenker likedan som dere, men det gjør de garantert ikke. Men det er godt mulig de holder kjeft.
Det var vel en latterlig sammenligning å betale supportere, men poenget er uansett rimelig tydelig at man ikke kan sette likhetstegn mellom pengene du tjener og motivasjonen din, samme hva du driver med. Det er så mange andre faktorer som også spiller inn.
Basma er jo helt tydelig motivert for RBK, men ikke for RL. Det samme gjelder garantert alle andre spillere på RBK som har vært relativt faste på laget. Vi bør vel kvitte oss med hele bunten da. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 22.11.2006 21:00 Post subject: |
|
|
| Blir stusselig å stille med bare et par mann i startellveren. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.11.2006 21:13 Post subject: |
|
|
| Ein spelar som ikkje er motivert må ledelsen prøve å klargjera for at vedkommene står på ein måte ansvarleg for klubben, og skylder difor denne å yte ein stor innsats. Ein klubb som RBK er avhengig av suksess for å oppnå både pengar og ære. Då kan ikkje ein spelar tillate seg å ikkje væra motivert og ikkje gje maks innsats. Still opp og gje alt, Basma,du din priveligerte fotballspeler!!! |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 22.11.2006 23:37 Post subject: |
|
|
Det er tydeligvis du som ikke har forstået indlæggene Vemundo. Det er ikke snak om at kvitte sig med spillerne(selv om det ikke ville være dumt i Basmas tilfælde) men at udelade spillerne fra truppen til RL kampe. Hvis træneren alligevel bestemmer sig for at han skal spille, er det spillerens opgave at motivere sig og gøre en god indsats. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 23.11.2006 00:42 Post subject: |
|
|
| PERSONLIG skjønner jeg Basma. Hatet Royal League da det kom, hater det nå og kommer alltid til å hate det. Akkurat som jeg HATER det på FM. Har aldri skjønt vitsen. La nå de stakkars heltene våre få en pause. |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 23.11.2006 01:10 Post subject: Basma. |
|
|
Satt på tribunen for å bivåne cup-kampen mellom Sandefjord og RBK. Katastrofal kollektiv defensiv kollaps. Mulig de impliserte ikke var "motiverte" nok eller trodde at 50% kapasitet og rutine skulle gjøre underverker.
Resultat : Hodestups ut av cupen. Kritiserer ikke bare Basma her, men dette er et eksempel på at indre drivkraft og tenning er erstattet med en "metthet" vi ikke ønsker å se i RBK. Det har vært flere slike kamper de siste 2 år. RBK har ikke dobbel-dekning på plassene og følgelig ikke den konkurransen som skal til for å være på tå-hev. Dette er et dilemma for trenerne, derfor har Tørum gitt ansvar på de eldste og mest rutinerte i hvert ledd for å vise vei og innsats/tenning. Når dette kollapser vises det så inn i hampen godt, kritikken fra Tørum skjønner jeg.
RL bør framover være en arena for de spillerne som ønsker å spille seg inn på laget sammen med rutinerte spillere som fremdeles har passion.
Det har ikke Basma hatt, og bør erstattes i kampene i RL. Thats´s it. |
|
| Back to top |
|
 |
TIL Junior
|
Posted: 23.11.2006 09:32 Post subject: |
|
|
Nå har RBK et mål om å kvalifisere seg for neste høsts Champions League. Hvis spillerne faller så til de grader igjennom etter at serien er over, har vi ingenting der å gjøre. Det samme gjelder de som er ansvarlige for gressmatta for øvrig.
Royal League må da vel være en utmerket sjanse til å øve på å forlenge sesongen. Tidligere erfaringer hart vist at vi er på høyden i CL helt til Tippeligaen er over. Da er det som oftest slutt. Det må vel være artigere å spille kamper mot Brann, Helsingborg og Odense, enn å valse rundt inne i Abrahallen, og på tredemøllene på Lerkendal.
Jeg ser ikke for meg at alternativet er strender på Bahamas... |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 23.11.2006 11:29 Post subject: |
|
|
| Basma sa jo at han ikke var motivert for ROYAL LEAGUE, at han mye heller hadde spilt Champions League. Han sa jo noe om at han savnet fulle tribuner, stjernelag på motsatt halvdel osv. |
|
| Back to top |
|
 |
TIL Junior
|
Posted: 23.11.2006 12:18 Post subject: |
|
|
Ja, men Royal League er vel den beste treningen på høstkamper.
Dette har ingen nytte hvis instillingen er at det bare er tull.
Det er ikke den riktige innstillingen å savne storlag på motsatt halvdel.
Heldigvis var de ikke større enn Helsingborg, da hadde dette blitt stygt.
Se på Solskjærs intstilling. Du hører ikke han klage. Enten det er reservekamp, ligacup eller CL, benk, høyreving, venstreving eller spiss. Han er like blid han. Instillingen er den samme. Poenget der er at dårlig instilling er slutten.
Det burde det kanskje være i RBk også |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 23.11.2006 12:32 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Det er tydeligvis du som ikke har forstået indlæggene Vemundo. Det er ikke snak om at kvitte sig med spillerne(selv om det ikke ville være dumt i Basmas tilfælde) men at udelade spillerne fra truppen til RL kampe. Hvis træneren alligevel bestemmer sig for at han skal spille, er det spillerens opgave at motivere sig og gøre en god indsats. |
Jeg svarte ikke spesielt på dine innlegg Harald, det var andre som også mente at Basma var utbrent og at han og klubben burde ta konsekvensen av det. Jeg tolket det dithen at han burde slutte å spille fotball eller klubben burde sparke ham, noe jeg fremdeles synes er en rimelig tolkning.
Uansett, enten det er snakk om å sparke ham eller utelate ham fra en tropp, tror jeg dere bommer fullstendig om dere tror de andre faste spillerne på RBK er mer motiverte enn Basma for RL, så det ville blitt en tynn tropp med juniorer i så fall. Jeg tror også Basma er mer motivert for RL enn for trening i ABRA-hallen, men så er vel neppe innsatsen på de vinter-treningene all verden vil jeg tro. Basma har blitt skyteskive fordi han sier sannheten, ikke fordi han er værre enn andre. Hvis folk kan godta at RL er et alternativ til halltreninger og uviktige treningskamper, men fremdeles et langt stykke unna CL, så er vel egentlig alt helt greit.
Henke Larson dras frem som eksempel til etterfølgelse her også. Han har selv vært i avisene og ment at turneringen burde avvikles. Han er ikke med for å spille mot Brann. Greit han er vanvittig mye bedre enn Basma, så han trenger ikke være topp motivert for å spille veldig bra.
RBK har brent ut ledere i høyt tempo de senere åra med for høy belastning. Det er faktisk slik at det samme kan skje med spillere også. Om ikke de akkurat blir utbrent kan de få belastningsskader, sykdom og problemer med motivasjon. Jeg sier ikke at Royal League bør avvikles, men det er ikke dumt å lytte til spillerne heller. At vi skal stille med de samme topp motiverte og friske spillerne med topp innsats året rundt er ikke realistisk, og det må man på et eller annet vis ta konsekvensen av før eller siden.
Og nei, det hjelper ikke å betale de mere penger. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 23.11.2006 13:40 Post subject: |
|
|
Nå er dette litt off topic, men alikevel. Royal League er fantastisk bra opplegg når man tenker at yngre gutter som Hyka osv. får meget bra matching etter at sesongen er over. Her snakker vi om lag blant dem 4 beste i Sverige og Danmark, da snakker man om kvalitet, iforhold til Aalesund osv. Det er slik at en spiller må se frem til noe for å bli innspiret. Og jeg mener Basma (og andre) bør se fremover for å få innsprasjon. Hvis han ikke klarer det så er han tid over her i klubben. Dette har jo Tørum etterlyst gang på gang.
Innsprasjon kan du finne i det meste, liker han ikke RL så bør han jo tenke at motspillerne han møter holder et godt nivå. Og at han kanskje vil bevise at han er like god om ikke bedre selv med den aldern han har. Eventuelt tenke på dette som trening til neste sesong hvor vi har en ny gullsesong og CL, dette bør være mer enn nok å få innsprasjon fra. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 23.11.2006 14:40 Post subject: |
|
|
Jeg er glad for at du trak Henke frem som eksempel Vemundo, jeg skulle akkurat til at gøre det samme. Henke, som også har gået ud i media og slagtet RL, gjorde det forrygende mod os. Men når han alligevel blev udtaget til kampen gjorde han sin ypperste(Så det i hvert fald ud til) og var kampens spiller. Gjorde Basma det samme.?
Jeg ved ikke hvorfor Henke ikke spiller mod Brann, men jeg kunne forestille sig at han har sagt i fra/meldt sig syg om at han ikke gider/kan spille. Akkurat det burde Basma også gøre hvis han ikke kan finde motivationen. Men vælger han og spille, skal han gøre sit bedste, det kan ikke diskuteres.
Hvis ingen af spillerne er motiverede for RL, som du tror, så lad os da stille med et juniorlag. De kan ikke blive meget værre end det allerede er.
Der er vel ingen her som tror at Rl når CL til sokkerne, men vi bør forvente lidt stolthed og selvrespekt fra de spillere som går ud på banen, altid. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
crashpink Junior

|
Posted: 23.11.2006 15:53 Post subject: |
|
|
stakkars basma.. han bynne å bli gammel!
Er på tide at en ny spiller tar over hans stopperplass! Lago og Koppinen hadde vært supert  _________________ arsenal vinner premier league!! |
|
| Back to top |
|
 |
|