English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Micke Dorsin
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 143, 144, 145  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 11.12.2019 14:00    Post subject: Reply with quote

Det ville kanskje vært å foretrekke dersom vi var helt uten inkompetansestruktur.
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 11.12.2019 15:31    Post subject: Reply with quote

Nei Senador, det er ikke slitsomt å ha litt trua på folk. Det handler rett og slett om å ha en litt mer positiv instilling til livet. Du burde også prøve det en gang iblant, det er gratis óg det betaler seg i det lange løp.
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende

PostPosted: 11.12.2019 16:13    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Hoftun var fast ansatt. Det var vel også Bratseth og Eggen jr.

Åja, så det er Bjrønebye som er "the odd one out" her. Da har jeg lært noe nytt, for jeg trodde Dorsin var den første fast ansatte.
senador
Legende

PostPosted: 11.12.2019 17:02    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Nei Senador, det er ikke slitsomt å ha litt trua på folk. Det handler rett og slett om å ha en litt mer positiv instilling til livet. Du burde også prøve det en gang iblant, det er gratis óg det betaler seg i det lange løp.

Man kan man alltids ha tro. Tro på ting som man egentlig vet ikke kommer til å skje. For noen kan det være en fin ting slik at man kan lukke øynene til virkeligheten. Problemet er bare at da lever man i illusjonen.

Kan være lurt å være realistisk når man ser måten klubben styrer viktige prosesser på. Det er bingo det de holder på med. Lite analyser og risikohåndtering. Alt styres av om man er en god «rosenborger» eller ikke. Vi ser jo hvor klubben er på vei. Hadde noen sagt i 2015 at man skulle ha 3500 på en kamp i EL, så hadde nok du og andre ledd ganske kraftig, men jeg er ikke overrasket når man ser hvordan klubben blir styrt.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 11.12.2019 20:07    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Lite analyser og risikohåndtering. Alt styres av om man er en god «rosenborger» eller ikke.

Dette vet ikke du. Dette er kun synsing fra din side.

Til det første avsnittet ditt: Poenget er at man ikke vet. Ikke at man velger å tro på noe man vet ikke skjer. Idiotisk skrevet, rett og slett.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 12.12.2019 06:56    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
senador wrote:
Lite analyser og risikohåndtering. Alt styres av om man er en god «rosenborger» eller ikke.

Dette vet ikke du. Dette er kun synsing fra din side.

Til det første avsnittet ditt: Poenget er at man ikke vet. Ikke at man velger å tro på noe man vet ikke skjer. Idiotisk skrevet, rett og slett.

Du kan umulig følge særlig med på det som skjer når du sier det der. Basert på det man ser klubben gjør så er det ikke det. En ansettelse av en sentral person ble avgjort på bakgrunn av at han er en ekte «rosenborger», sagt fra daglig leder selv. Det er akkurat det samme som er gjort tidligere og slike strategier gir ikke varig suksess. Klubben kjører ikke ordentlig prosesser på sentrale stillinger, men hjemmer seg bak «Rosenborger», kontinuitet, «kjenner brakka» osv osv. Dette er et faresignaler og minner om familiebedrif som har fått nepotismesyken. Slike organisasjoner går til grunne over tid.

Det ble også gjort en elendig prosess når Horneland ble ansatt. Lite analyse og risikohåndtering. Det blir bingo.

Du får begynne å følge med på hva som skjer. Ta av deg skylappene.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 12.12.2019 10:16    Post subject: Reply with quote

Vi kunne ansatt Pep Guardiola med Zinedine Zidane som assistent, og du ville fortsatt ment at prosessen var for dårlig, uten risikoanalyse (Veit du geneltig hva det ordet betyr, forresten?), og fortsatt ment klubben vil gå til grunn. Tross alt, du falt ikke i negativittesgryta som liten for ingenting...
bæærnt
Rutinert

PostPosted: 12.12.2019 11:01    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
bæærnt wrote:
Jeg trodde faktisk - hadde håp om - at denne gangen så ville man ta sjansen på et mer "dristig" valg enn å dra frem en ny Hoftun/SIB i ny innpakning fra egne rekker.

Hva ville vært et mer "dristig" valg og hvordan vet man om det hadde blitt noe bedre match med klubben?

Retorisk spørsmål eller ikke, NAE hadde muligens kvittert med at spørsmålet, eller at utgangspunktet for spørsmålet ditt er feil. Og her er vi kanskje ved sakens kjerne dersom jeg må underbygge min egen vurdering.

Det er 20 år siden RBK banka Dortmund på bortebane i CL. Det markerte på sett og vis en slags topp både i hans og klubbens bemerkelsesverdige historie de siste +30 årene. Sånn omtrent, dersom vi ikke må være pinlig nøyaktig når det gjelder milepælenes kronologiske rekkefølge.

Siden den gang så har samme suksess vært en klamp om foten og en tung bør å børe. Nærmest en hemsko for videre utvikling. Det solide fundamentet som ble bygd har gradvis forvitret over tid. Som forebyggende tiltak så har man som sedvane forsøkt å finne tilbake til "røttene" ved å sette gamle travere inn i sentrale roller. Håpet har vel vært å skape en slags form for kontinuitet og overføring av kompetanse. Forsøkene har vært tallrike, og det er rekruttert et «hopetall» eks-RBKere til stillinger med sportslig, administrativt og kommersielt ansvar. Ingen nevnt, og ingen glemt. Sånn sett så er det ingen overraskelse at Dorsin ansettes som ny SL. Dette er sedvane. Nærmest en regel uten unntak (jeg har ikke glemt verken Høgmo, Hareide eller Hamren, men det har stort sett vært en rød tråd i retningslinjene)

Med unntak av enkelte og kortvarige oppblomstringer så har imidlertid disse forsøkene vært fåfengte, og lufta har gradvis gått ut av ballongen. Uten at nye varige verdier eller et nytt solid sportslig fundament har blitt skapt. Det seneste eksempelet er KIs ankomst og sorti, håndteringen av den saken isolert sett, og omstendighetene knyttet til ansettelsen av Horneland.

Mye har gått galt i løpet av de siste 20 årene, og det er lett å påstå at arven etter NAE (og hans nærmeste) ikke er forvaltet på en god måte dersom sportslige resultater skal legges til grunn som bench mark ? Hvorfor kan vi alltids gruble over, men for min egen del så tror jeg at den enkle forklaringen bunner ut i at NAE var et unikum som kom til riktig sted og på riktig tidspunkt. Innertier de lux, og en historie som det vil være nærmest umulig å gjenskape selv om man underveis hadde vært mye mer opptatt av å suge til seg hans kompetanse. Det er imidlertid en erkjennelse som de fleste - meg selv inkludert - har, og fortsatt har problemer med å akseptere. Tror jeg.

Valget av Dorsin bekrefter på mange måter at klampen rundt foten fortsatt har et stramt grep, og det kastes fortsatt nervøse blikk over skuldra i håp om å finne noe å gripe fatt i som kan gjenskape en suksess som nærmest ingen kan forklare 20-30 år etter at den ble skapt. Jeg oppfatter på mange måter valget av Dorsin som bakstreversk. Ja, nærmest som en kapitulasjon, og en erkjennelse av at dagens regime ikke har en klar visjon om veien videre som kan frigjøre oss (vel, de fleste av oss) fra gammelt åk.

For å presisere begrepet "dristig" så burde lista denne gangen vært totalt fri for kandidater med tidligere tilknytning til RBK. Fortrinnsvis noen med uomtvistelig suksess som sportslig/kommersiell leder fra annen skandinavisk/europeisk liga, eller som har hatt lederverv fra kjente toppidrettsmiljø. Adressa hadde noen slike navn på lista si uten at jeg skal vurdere disse på annen måte enn som nettopp «dristige valg». Ikke nødvendigvis gode valg.

Et annet alternativt var at man tok seg bedre tid, og heller rev organisasjonen i fillebiter og brukte mer tid på å legge en ny kabal for fremtiden. Konklusjonen etter en slik gjennomgang kunne fortsatt endt med et ja takk til Dorsin, men på tampen av 2019 som i sum har vært et «annus horribilis», så trodde jeg at tiden var moden for å gjøre noe nytt, markere et klart vendepunkt og stake ut en ny klar retning. Og da glemmer jeg heller ikke at prosjekt Horneland fortsetter inn 2020 som om ingenting har skjedd, og som et merkelig paradoks til hvordan klubben ellers tenker i forhold til egen historie og sportslige gener.

For en som vurderer dette fra utsiden så kan det synes som klubben trenger nytt blod, nye ideer og nye visjoner. Og gjerne en sirkusdirektør som vet å holde orden i manesjen og hvor teltet skal slås opp i kommende år og sesonger.

Jeg syns ikke at Dorsin fremstår som noe av dette. Verken som et dristig, spennende, fornuftig eller et godt strategisk valg. For min egen del - et ubegripelig valg når man står med ryggen mot veggen.

Avslutningsvis så sender jeg derfor to retoriske spørsmål i retur; Kan det tenkes at Dorsin var et særdeles uheldig valg på et meget ugunstig tidspunkt ? Eller var dette kanskje den siste muligheten på nokså lang tid til å rette opp i «æille feil ifrå i går» ?

Uten sammenligning forøvrig og muligens et billig poeng, men LSK fikk fyken i går. Og er det noe den klubben har vært kjent for så er det å være tro mot sitt eget speilbilde.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 11:39    Post subject: Reply with quote

senador: Jeg følger med, ja. Og du vet fortsatt veldig lite.
Back to top
RAN78
Junior

PostPosted: 12.12.2019 11:47    Post subject: Reply with quote

Du bruker Lillestrøms speilbilde, jeg vil bruke Ajax sitt speilbilde. De kjører på med det samme modellen helt fra 70-tallet. Det fyller på tidligere spillere i lederroller konstant.

Forskjellen på oss og Ajax er tålmod. De har lært seg å godta noen mellomsesonger av og til for å gi talentene plass når man reformerer A-laget.

Dette er noe av filosofien til Ajax, noe Cryff var en del av da han engasjerte seg i klubben da de lå med brukket rygg, at de skal ta seg råd til mellomsesonger sportslig når nødvendig. Det har klubben vært åpen om til fansen, sponsorer og omverdenen og det ser jo ut som at folk aksepter det.

I RBK er ikke noen mellomsesonger akseptert, noe jeg heller ikke aksepterer idag men det kan endre seg om klubben går ut med en klar plan om hvorfor man må forvente mellomsesonger. Er det fordi klubben skal reformere A-laget med egne talenter, så kan det hende vi supportere og andre aksepterer det.

Men da må klubben være åpne om det samt ha en rød tråd i det.
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 12:06    Post subject: Reply with quote

Jeg tror veldig mange er villig til å gå med på "mellomsesonger", som jeg tolker som sesonger hvor vi ikke vinner ligaen/ikke er med å kjempe og gullet helt inn, så lenge man kan se at det fins et spillemønster under utvikling som ligner på det man ønsker å se Rosenborg spille. I år har ikke jeg klart å se konturene av et system som ligner på noe jeg ønsker å benevne som Rosenborgsk. Det kan godt være at vi spiller feiende flott fotball neste sesong, men jeg har ikke sett noe så langt som tyder på at det blir virkeligheten. Jeg ønsker meg at klubben er mye mer tydelig på hvordan vi skal spille, og at viktige valg, som valg av SL gjøres ut i fra de spillestilsmessige føringene.
Back to top
Tony
Junior

PostPosted: 12.12.2019 12:14    Post subject: Reply with quote

Det er mye konstruktiv kritikk i dette forumet. Både av den mer optimistiske og den pessimistiske sorten. Fellesnevneren er vel at alle har en kjærlighet til klubben. Selv utskjelte Senador faller i den kategorien. Jeg tolker hans pessimisme som et oppriktig engasjement. Har alle i ledende stillinger det samme engasjementet?

Hørte en tidligere utgave av "Rasmus og Saga" i går. Her innrømte Bratseth og Koteng at de ikke fulgte med i sosiale media. Det virket som om de var stolte over det også. Koteng innrømte dog at han var på Facebook "fordi han hadde hørt at det var visst populært". Også lurer vi på hvorfor klubben ikke evner å forstå seg sjøl?

De nevnte herrer framstår som arrogante og ignorante. De trenger ikke delta aktivt i SoMe, men med holdninger hvor de tror at vet og kan alt fra før, så ligger det veldig begrensa utviklingspotensiale.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
bæærnt
Rutinert

PostPosted: 12.12.2019 12:27    Post subject: Reply with quote

RAN78 wrote:
Du bruker Lillestrøms speilbilde, jeg vil bruke Ajax sitt speilbilde. De kjører på med det samme modellen helt fra 70-tallet. Det fyller på tidligere spillere i lederroller konstant.

Forskjellen på oss og Ajax er tålmod. De har lært seg å godta noen mellomsesonger av og til for å gi talentene plass når man reformerer A-laget

Godt poeng, men for min del så synes det som RBK forsøker å klamre seg fast i noe som det ikke lenger finnes en oppskrift på, og en suksess som det nærmest er umulig å gjenskape. Man lever kanskje i villfarelsen om at kompetansen fortsatt eksisterer. Man vet bare ikke hvor, eller hvordan den skal trylles frem igjen. Men det har kanskje Ajax forstått og har vært flinke til å forvalte.

Man må gjerne gå tilbake til røttene for min del. Men gjør nå det med en god og tydelig plan, og med overbevisning om at det er det rette valget. Forsøkene de siste 20 årene har vært stakkarslige og tafatte. Og de tar åpenbart ikke slutt med det aller første. Mye tyder på at det kanskje er nødvendig med stimuli uten eim av gammel RBK historie også.
Back to top
HupOranje
Senior

PostPosted: 12.12.2019 17:57    Post subject: Reply with quote

RAN78 wrote:

Forskjellen på oss og Ajax er tålmod. De har lært seg å godta noen mellomsesonger av og til for å gi talentene plass når man reformerer A-laget.

Dette er noe av filosofien til Ajax, noe Cryff var en del av da han engasjerte seg i klubben da de lå med brukket rygg, at de skal ta seg råd til mellomsesonger sportslig når nødvendig. Det har klubben vært åpen om til fansen, sponsorer og omverdenen og det ser jo ut som at folk aksepter det.

I RBK er ikke noen mellomsesonger akseptert, noe jeg heller ikke aksepterer idag men det kan endre seg om klubben går ut med en klar plan om hvorfor man må forvente mellomsesonger. Er det fordi klubben skal reformere A-laget med egne talenter, så kan det hende vi supportere og andre aksepterer det.

Godt sagt. Det er veldig mye vingling i Rosenborg.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 12.12.2019 18:05    Post subject: Reply with quote

Ironisk nok ender vi jo opp med flere mellomsesonger enn "ordinære".

Dette er det jo flere som har vært inne på; det mangler en helhetlig langsiktig plan som gjennomsyrer alt. Da får vi ikke ansettelser som instinktivt passer inn i det etablerte bildet, men trenere, ledere og spillere som skal lære rollene sine. Det hadde etter all sannsynlighet vært mer fruktbart å finne folk som allerede hadde forståelse for sin rolle og det felles målet.

Aktører og navn vil alltids byttes ut, men har man et rammeverk å erstatte etter, vil man enklere kunne erstatte med sammenlignbar kompetanse.
Gnafs
Senior

PostPosted: 12.12.2019 21:37    Post subject: Reply with quote

Dorsin kan øke heltestatusen sin yttligere dersom han makter å få tuppa ut Horneland i morgen. Avliv prosjektet før det blir til en zombie.
Back to top
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 21:53    Post subject: Reply with quote

Horneland får nok minst tid frem til sommeren. Noe annet vil overraske meg mtp signalene som har kommet fra RBK-leieren.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 22:17    Post subject: Reply with quote

Hvis Dorsin kan trylle fram en midtbanesentral som klarer å holde styr på oppgavene sine i eget felt, spille av press og slå pasninger igjennom ledd samt en arbeidsom og duellsterk spiss som har grei ballkontroll og evner å plassere skuddene sine sånn nogenlunde fornuftig så skal jeg være veldig fornøyd.

Horneland er det nok styret som må kaste. Skal vi bli kvitt ham så må vi nok først gjøre noe med styret først, jeg mistenker dog at de ikke vil ha noe hastverk med å forlenge.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 22:24    Post subject: Reply with quote

Standarn de Lamarck wrote:
Horneland får nok minst tid frem til sommeren. Noe annet vil overraske meg mtp signalene som har kommet fra RBK-leieren.

Det tror jeg også. Jeg tror klubben nå tar hensyn til de gamle trofaste som er mer opptatt av alt bråket enn hvilken trener og som sviktet tribunen allerede før Horneland fikk begynt. Klubben trenger en periode med ro, og da passer det rimelig godt at SIB "gikk av" i stedet for å få sparken. Etter 5-10 kamper neste år kan begge parter sitte rolig og fredelig på en pressekonferanse og si at de er enige om at Horneland ikke er riktig match for RBK, og alle synes det er flott håndtert i motsetning til bråket som har vært de siste årene.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 22:34    Post subject: Reply with quote

Standarn de Lamarck wrote:
Horneland får nok minst tid frem til sommeren.

Akkurat det samme som Perry med andre ord. Vi skal vente til vi blir rundspilt av Molde på Lerkendal før prosjektet er over. Det er utrolig dersom Styret går i samme fella igjen. Vi har vært der før. Dette prosjektet er dødt.
Back to top
Søtvatten
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 22:43    Post subject: Reply with quote

Det er jo ikke flott håndtert om/når de ødelegger nok en sesong.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.12.2019 22:52    Post subject: Reply with quote

Søtvatten wrote:
Det er jo ikke flott håndtert om/når de ødelegger nok en sesong.

For mange av de gamle tilhengerne, så er det faktisk det. De er like opptatt av klubbens omdømme som fotball og resultater. De som møtte opp for å hylle Kåre da han fikk sparken.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 12.12.2019 23:30    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Vi kunne ansatt Pep Guardiola med Zinedine Zidane som assistent, og du ville fortsatt ment at prosessen var for dårlig, uten risikoanalyse (Veit du geneltig hva det ordet betyr, forresten?), og fortsatt ment klubben vil gå til grunn. Tross alt, du falt ikke i negativittesgryta som liten for ingenting...

Ja, hvis du ikke ser forskjell på Pep og Zidane mot Horneland og Dorsin så kan du vel like gjerne begynne med noe annet enn dette her.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 12.12.2019 23:32    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
senador: Jeg følger med, ja. Og du vet fortsatt veldig lite.

Dessverre. Hadde du fulgt med hadde du forstått og vært enig i mitt forrige svar. Ta av, skylappene.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 12.12.2019 23:37    Post subject: Reply with quote

RAN78 wrote:

Meget godt sagt og helt enig. Hadde klubben holdt en bærekraftig profil med spennende talenter og en klar plan som de fulgte, så er det greit at de ikke vinner serien hvert år. Men når det er overforbruk av penger, ingen talenter, ingen plan og bare gamle spillere det satses på da er det ikke noe mellomsesong, men en destruktiv retning.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 143, 144, 145  Next
Page 97 of 145

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb