English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 92, 93, 94  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 09:47    Post subject: Reply with quote

Takler virkelig ikke trynet på Dønnum, men kan være tilbøyelig om han blir billig. Er vel 96er? Fortsatt tid til å ta vesentlige steg.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2019 09:52    Post subject: Reply with quote

Toilling wrote:
Ja, men det bør være noe vi trener frem i spillerne selv, en konsekvens av å spille og trene hos oss, det bør ikke være noe vi kjøper spillere for.

Så du mener at nærteknikk, pasningskvalitet og overblikk er noe spillerne må besitte i utgangspunktet, og ikke er særlig trenbart av å spille og trene i et bedre lag, mens fart, derimot, er noe som bare kommer snikende etter behov?

Er det sånn lokalt darwinistisk, slik at de nye spillerne ser at de må løpe fortere for å hevde seg, så da bare gjør de det? Som om man møtte en sulten løve på safari, og så plutselig bestemte seg for å løpe i 60 km/h? Eller tenker du at spillerne skal inn på Rosenborgklinikken og få manuelt skiftet ut alle muskelfibrene sine med litt mer gunstige typer? Gjelder det samme for høyde; kan vi få Botheim til å vokse ved å sette ham i intensiv hodeduelltrening med Valsvik?

Jeg er aldeles ikke uenig i at de kvalitetene du nevner er ønskelige, og noe vi behøver mer av, men jeg er 540 grader uenig i hvilke egenskaper som er lettest å trene fram selv i spillerne.
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 10:47    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Som om man møtte en sulten løve på safari, og så plutselig bestemte seg for å løpe i 60 km/h?.

Løver kan strengt tatt løpe opp mot 80 km/t i korte sprinter, så må nok lære seg mer.
Forøvrig enig Smile
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 11:39    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Toilling wrote:
Ja, men det bør være noe vi trener frem i spillerne selv, en konsekvens av å spille og trene hos oss, det bør ikke være noe vi kjøper spillere for.

Så du mener at nærteknikk, pasningskvalitet og overblikk er noe spillerne må besitte i utgangspunktet, og ikke er særlig trenbart av å spille og trene i et bedre lag, mens fart, derimot, er noe som bare kommer snikende etter behov?

Er det sånn lokalt darwinistisk, slik at de nye spillerne ser at de må løpe fortere for å hevde seg, så da bare gjør de det? Som om man møtte en sulten løve på safari, og så plutselig bestemte seg for å løpe i 60 km/h? Eller tenker du at spillerne skal inn på Rosenborgklinikken og få manuelt skiftet ut alle muskelfibrene sine med litt mer gunstige typer? Gjelder det samme for høyde; kan vi få Botheim til å vokse ved å sette ham i intensiv hodeduelltrening med Valsvik?

Jeg er aldeles ikke uenig i at de kvalitetene du nevner er ønskelige, og noe vi behøver mer av, men jeg er 540 grader uenig i hvilke egenskaper som er lettest å trene fram selv i spillerne.

Laughing Laughing Laughing

Denne posten lyste opp dagen min! Helt enig jeg også
Traktern_på_Brakka
Junior

PostPosted: 24.09.2019 12:55    Post subject: Re: Nye spillere 2020 Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Historikk:
2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007 og 2006

Sommervinduet 2019

Inn:
Edvard Tagseth (Fri transfer, tidligere Liverpool)
Bjørn Maars Johnsen (AZ, lån)
Andreas Helmersen (Odd, låneretur)

Ut:
Nicklas Bendtner (FCK)
Besim Serbecic (Sarajevo, lån)
Igoh Ogbu (Sogndal, lån)

Vintervinduet 2019

Inn:
Gjermund Åsen (Tromsø)
Gustav Valsvik (Eintracht Braunschweig)
David Akintola (Midtjylland, lån)
Mikael Tørset Johnsen (fra egen stall)
Emil Konradsen Ceïde (fra egen stall)

Ut:
Matthías Vilhjálmsson (Vålerenga)
Alex Gersbach (NAC Breda)
Issam Jebali (Al-Wehda)
Malte Amundsen (Vejle)
Jonathan Levi (Elfsborg, lån)
Andreas Helmersen (Odd, lån)
Erlend Dahl Reitan (Bodø/Glimt, lån)
Julian Faye Lund (Mjøndalen, lån)
Olaus Skarsem (Ranheim, lån)
Torbjørn Lysaker Heggem (Ranheim, lån)
Tobias Bjørnebye (Hødd, lån)

Da var vinduet 2019 stengt, så da får vi se fremover til nytt vindu over nyttår!

Brukte forrige tråden til 2mas som mal, gir god oversikt Tommel'n opp!

Vintervinduet 2020

Inn:
GÃ¥te:

Ikke "til" men "fra", hvem kan det så være da?

https://www.youtube.com/w...kUCn0W70cQ
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2019 13:15    Post subject: Reply with quote

Er dette en i overkant dramatisk trommevirvel før vi henter Torgil Gjertsen på free transfer til nyttår?
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 13:18    Post subject: Reply with quote

Noah Solskjær Engel/uskyldig

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
Traktern_på_Brakka
Junior

PostPosted: 24.09.2019 13:46    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Er dette en i overkant dramatisk trommevirvel før vi henter Torgil Gjertsen på free transfer til nyttår?

Noe dramatikk må til når gullet og Europa er tapt og vi nettopp har lagt tidenes trausteste vindu bak oss . Men ja, 1000 poeng til deg uansett, done deal
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2019 14:15    Post subject: Reply with quote

Okei, jaja, det er jo sikkert populært det, trønder og greier, men det lukter veldig Åsen av det. Backup/rotasjonsspiller, ok pluss Eliteserienivå, denne gangen på kant, som blir 28 år før sesongen starter, neppe blir særlig mye bedre, og har null potensiale for videresalg.

Jeg holdt også på å si at han trives best på venstre kant, og dermed havner i en særdeles dårlig stilling mellom førstevalget Adegbenro og talentet Ceide, der han ikke er i nærheten av nivået til Samuel, og dermed bare blokkerer for spilletid til Ceide, men jeg ser at KBK har brukt ham i et utall posisjoner på midtbane og angrep (og på benk) i det siste, mens Pellegrino virker å være bankers på den vingen. Uten at det gjør saken bedre, egentlig.

Jeg skjønner at klubben ønsker seg en pr-trønder når de kvitter seg med Helland (som kanskje er en logisk følge av dette), men ærlig talt er det ikke sånne signeringer vi trenger for å gjøre laget bedre. Ikke på kort sikt, og definitivt ikke på lang sikt.
rail
Rutinert

PostPosted: 24.09.2019 14:25    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Morsomt. Men kan ikke helt se at Toilling fortjente denne slagsiden. Det er et evinnelig mas om fart, fart, fart. "Den aller viktigste egenskapen i moderne fotball" osv. Ja, greit med god fart. Men det er farsken meg viktig med andre egenskaper også. Fart alene er langt i fra nok. Viggo Sundmoen anyone?

Og "fart i hodet" og evne til å ta raske avgjørelser kan definitivt trenes.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 15:11    Post subject: Reply with quote

Helt enig. Utrolig mange på forumet har sett seg totalt blinde på hurtighet i det siste.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 15:12    Post subject: Reply with quote

Alle spillerne trenger ikke å være kjempekjappe. Men det er absolutt mye lettere å spille bra hvis vi iallefall har fire-fem med bra fart utpå matta. Mye er gjort hvis en stopper samt back og kantene kan løpe fort.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2019 15:21    Post subject: Reply with quote

Men det er ikke det som er fart. Da snakker vi jo egentlig om overblikk, for det er ikke beslutningshastigheten som øker, det er evnen til å samle inn informasjon tidligere. Fart er forflytning over tid, og det kan trenes - ja - men ikke i veldig stor grad. Jeg er jo ikke engang uenig i hovedpoenget her, men påstanden om at vi skal hente teknikere for så å lære de å bli raske, den synes jeg var lite gjennomtenkt.

Du kan godt si at folk ser seg blinde på fart, men vi har vitterlig hatt et uvanlig seigt og langsomt lag ganske lenge, og det viktigste er at vi over tid har manglet fart i nøkkelposisjonene der det kan være en stor taktisk fordel. Det handler altså litt om at vi er litt for dårlige til å prioritere nøkkelegenskaper, generelt, i lagsammensetning og posisjoner, og ofte ser ut til å velge navn og tilgjengelighet framfor de egenskapene vi faktisk trenger.

For eksempel: vi har ingen stoppere som holder over middels norsk midtstoppernivå med ball, og heller ingen med over middels fart (nei, Kai). Vi er veldig tynne på nærteknikk, frekvens og pasningskvalitet i midtbaneleddet. Vi har ingen naturlige avsluttere i angrepsrekka.
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 16:05    Post subject: Reply with quote

Fart er veldig viktig, men det betyr ikke at det erstatter andre viktige egenskaper. Tror ikke noen mener at fart alene er nok. Men Hurtighet vil uansett øke verdien av de andre ferdighetene som en spiller har. Søderlund har ikke en veldig god touch, men han hadde automatisk blitt en bedre spiller dersom han hadde hatt farten til Joshua King. Ernest Asante hadde en relativt dårlig touch, og hadde ikke vært aktuell for noen lag i eliteserien, dersom han hadde hatt farten til Valsvik. Ja, det er mange viktige ferdigheter som bør være tilstede. Pasningssdyktighet, kreativitet og overblikk. Farten vil bare gjøre disse egenskapene enda mer produktive. Jatakk, til generelt høyere fart på RBK spillere!
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 17:36    Post subject: Reply with quote

Noe av det verste jeg ser er spillere som er for raske i forhold til sitt eget tekniske nivås beste, som Knudtzon og Brustad
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2019 17:48    Post subject: Reply with quote

For ikke å snakke om Kim Holmen. Friidrett og fotball er liksom litt forskjellig.
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 17:51    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Noe av det verste jeg ser er spillere som er for raske i forhold til sitt eget tekniske nivås beste, som Knudtzon og Brustad

Forstår hva du mener, men da ville jeg heller økt det tekniske nivået, ikke redusert farten. Man kan jo bruke farten sin til å komme raskere i gunstige situasjoner uten ball. Rashad Muhammed som var i Sarpsborg er jo et slikt tilfelle. Lynrask, men relativt dårlig på avslutning og teknikk. Sørget likevel for totalt kaos i flere av motstandernes forsvar i Europa League. Dette gav rom til andre spillere med bedre teknisk repertoar. Fart skal man aldri kimse av. Vi får nok merke det på kroppen den dagen vi møter en rask spiss i Europa, og Valsvik/Reginiussen/Hovland skal ut i løpsduell. Da blir nok fart et klart savn.
Back to top
rail
Rutinert

PostPosted: 24.09.2019 18:40    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
libido wrote:

Forstår hva du mener, men da ville jeg heller økt det tekniske nivået, ikke redusert farten.

Du tror ikke aktuelle klubber har jobba med å utbedre det tekniske (og taktiske) nivået til Knudtzon og Brustad? Er vel også en viss grunn til å tro at spillere som både er lynhurtige (, taktisk smarte) og teknisk begavede ikke nødvendigvis er aktuelle for oss. Fart er aldri en dum egenskap, men denne fartsonaneringa er jo bare tull. Fart bør aldri være den viktigste egenskap når man sorterer mellom overgangsmål.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 20:38    Post subject: Reply with quote

rail wrote:

Fart er aldri en dum egenskap, men denne fartsonaneringa er jo bare tull. Fart bør aldri være den viktigste egenskap når man sorterer mellom overgangsmål.

For at man skal kunne sortere mellom overgangsmål, så må man i det minste ha to overgangsmål og sortere mellom. Litt usikker på om klubben har det. Om de har det, så mener jeg at fart absolutt bør være EN AV de viktigste egenskapene/ferdighetene som spillerne blir sortert etter.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 21:25    Post subject: Reply with quote

Det er jo et spenn imellom Søderlund og Joshua King når det gjelder fart og teknikk da.

Akintola og DeLanlay har vesentlig mer hurtighet og er mye flinkere til å vekte både pasninger og mottak, men sammenligner du med Kylian Mbappe så er det vanskelig å se at de er noe særlig bedre enn Søderlund på den slags.

Så går det fint ann at midtspissen vår ikke er allverdens rask hvis oppgaven hans er mer å møte og gå i krigen, og Søderlund er absolutt et beist på andre fysiske parametere enn toppfart. Men det fordrer at han har andre angripere rundt ham som kan gå på løpetur i bakrom.

Når det er sagt så var det vel ikke allverdens med toppfart i glansdagene heller? Men så var de noen råskinn på å tjuvstarte samtidig da.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 24.09.2019 22:24    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:

Når det er sagt så var det vel ikke allverdens med toppfart i glansdagene heller? Men så var de noen råskinn på å tjuvstarte samtidig da.

Så må det vel også nevnes at fotballen har utviklet seg ganske mye siden 90-tallet. Tror nok de aller fleste av spillerne på den tiden, ville fått problemer i dagens fotball. Både på det tekniske og fysiske plan. Mest på grunn av at spillet går mye raskere! Tror neppe Gunnar Halle, Egil Østenstad, Jo Tessem, Alf Inge Håland, Trond Egil Soltvedt, Jostein Flo, Jan Åge Fjørtoft og Øyvind Leonhardsen hadde fått kontrakt i Premier League om de hadde spilt i dag.
( Da mener jeg selvfølgelig med utgangspunkt i hvordan de var som spillere, og ferdighetene de hadde, ikke dagens form)
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2019 22:48    Post subject: Reply with quote

Men Ronny Johnsen, han hadde fått spille.
Toilling
Veteran

PostPosted: 25.09.2019 05:58    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Jeg mener at løpskraft kan trenes opp i stor grad.
Jeg er mer skeptisk til at man kan trene opp tidsopplevelse og instinkt selv om det ikke er helt svart hvitt så er det iallefall mulig å trene opp løpsmuskler, hjernemuskler er det værre med.

Pasningskvalitet kan nok over tid løftes et stykke, men uten skikkelig overblikk og oppfattelse har det redusert effekt, det er stor forskjell på Selnæs og Lundemo, jeg tror ikke det er mulig for Lundemo å trenes opp til et slikt pasningsnivå.
Selnæs var/er høyere opp i det nivået, det er også tvilsomt at Selnæs noengang kan løpe ifra Lundemo, jeg mener ikke at du tar feil, heller at det er viktigere egenskaper vi bør se etter som prioriteres høyere.

Fart uten hjernemuskler er i min mening nesten ubrukelig i 4-3-3 slik som vi ønsker å spille, fart og hjernemuskler koster for mye for oss spesielt siden spillere med stor fart er lett å få øye på, når de da samtidig besitter en stor fotballhjerne så er det fort 30-50 millioner før de har bevist noenting pga "potensialet".

Det er også forskjell på tempo i spillet og toppfarten til hver enkelt spiller, uten hjernedelen så er tempo i spillet lagt dødt, lange baller opp mot en rask spiller høres ufattelig kjedelig ut, det er også en veldig vanskelig øvelse som krever spillermaterialet som er urealistisk for oss samtidig er det ikke slik vi ønsker å spille, defensiv tilnærming og kontringer til innenlandskamper for å bruke disse dyre spillerne med fart kommer til å bli svært upopulært på Lerkendal.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 25.09.2019 09:10    Post subject: Reply with quote

Emil Bohinen bør vurderes for den sentrale midtbanerollen.
Back to top
Moody
Senior

PostPosted: 25.09.2019 09:39    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Okei, jaja, det er jo sikkert populært det, trønder og greier, men det lukter veldig Åsen av det. Backup/rotasjonsspiller, ok pluss Eliteserienivå, denne gangen på kant, som blir 28 år før sesongen starter, neppe blir særlig mye bedre, og har null potensiale for videresalg.

Jeg holdt også på å si at han trives best på venstre kant, og dermed havner i en særdeles dårlig stilling mellom førstevalget Adegbenro og talentet Ceide, der han ikke er i nærheten av nivået til Samuel, og dermed bare blokkerer for spilletid til Ceide, men jeg ser at KBK har brukt ham i et utall posisjoner på midtbane og angrep (og på benk) i det siste, mens Pellegrino virker å være bankers på den vingen. Uten at det gjør saken bedre, egentlig.

Jeg skjønner at klubben ønsker seg en pr-trønder når de kvitter seg med Helland (som kanskje er en logisk følge av dette), men ærlig talt er det ikke sånne signeringer vi trenger for å gjøre laget bedre. Ikke på kort sikt, og definitivt ikke på lang sikt.

Torgil Gjertsen er akkurat hva RBK trenger pr dags dato. En spiller med et meget lavt tyngdepunkt og faktisk har muligheten til å dra seg forbi flere spillere på rappen. Kan spille både ving og indreløper. Trønder med x-factor og gode dribleferdigheter, DET er det mange år siden vi har hatt på Lerka. Akkurat hva publikum trenger i et ellers meget grått RBK.
JATAKK 10/10 dager i uka RBK
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 92, 93, 94  Next
Page 8 of 94

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb