English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Lade-hall tidligst i 2011
Skrevet av Thomas Myren, 6. desember 2008, 21:11

Rosenborg presenterte denne uka de første skissene for det oppgraderte idrettsanlegget på Lade. Prislappen blir minst 170 millioner kroner.


Illustrasjon: Rambøll

Politisk støtte til Lade-planer (30.07.08)
Vil flytte fra Lerkendal til Lade (25.03.08)
Vil ta over Lade-anlegget (17.10.07)

- Det er en lang prosess, men vi har ikke dårlig tid. Vi kunne ha satt opp en ny Abrahall og bygget tre kunstgressbaner på Leinstrand, men nå jobber vi ikke med andre alternativer enn Lade, sier prosjektansvarlig Rune Bratseth til Adressa.

Det er litt over et år siden RBK offentliggjorde planene om å flytte all treningsaktivitet til Lade og selge treningsbanene ved Lerkendal stadion. Trondheim kommune har gitt aksept til videre forarbeid.

En ny storhall med tilskuerkapasitet på 5000 vil bli den største investeringa. Denne skal tilfredsstille internasjonale krav og fungere som hjemmebane for både Trondheims-Ørn og Kattem samt eventuelle herrelag som rykker opp til 1. divisjon. Kostnadene blir minst 100 millioner kroner, men kan fort bli langt større.

- For oss er det viktig å bli oppfattet som en aktør som bidrar til at både breddefotballen og de øvrige toppfotballklubbene får bedre vilkår, kommenterer Bratseth.

Fotballhallen skal blant annet inneholde sportsklinikk, treningsstudio og undervisningslokaler. Spillerne i junioravdelinga vil dermed kunne bli undervist i både fotball og skolefag på et ekte fotballakademi. Høyden er planlagt å bli 30 meter, men det er mulig å grave hallen inntil 16 meter ned i terrenget.

I tillegg skal flere av fotballbanene på Lade få nytt dekke. Det kommunale idrettsanlegget har i dag fem gressbaner, én kunstgressbane og tre grusbaner. Planen er at det i framtida skal bli fire til seks kunstgressbaner og to gressbaner. Denne delen av prosjektet vil koste 60-70 millioner.


Faksimile: Gule sider

Slik som rbkweb.no tidligere har fortalt, vil RBK ta størsteparten av regninga. Finanseringa skal skje gjennom eiendomsutvikling rundt Lerkendal stadion.

- Forutsetninga for at vi skal kunne flytte, er at vi får solgt unna tomter på Lerkendal, ellers har vi ikke penger til det. Vi må få lov til å bruke området her til noe annet enn baner, har Nils Skutle slått fast.


Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon | Diskutér «Lade-hall tidligst i 2011» i forumet! Diskutér «Lade-hall tidligst i 2011» i forumet!

nyheter 
forum 

ANNONSE
SITATET
 © 1999-2019 RBKweb