- Vi ønsker flere på kamp
Skrevet av Thomas Myren, 3. august 2014, 07:37
Scandic Lerkendal åpner tirsdag. Både personalet og fasilitetene blir testet med to hjemmekamper allerede den første uka.
Foto: Thomas Myren
Vil modernisere Lerkendal (22.12.13)
Nybygget øker VIP-inntektene (10.05.12)
Første utfordring for hotellet med 400 rom fordelt på 21 etasjer blir returkampen mot Karabükspor i europaligakvalifiseringa på torsdag.
- Det blir kjempespennende å prøve det. Vi får virkelig håpe at folk er nysgjerrige, og stikker innom oss og ser hva vi har å tilby. At folk kjøper seg billett og kommer seg på stadion er likevel viktigst den dagen, sier hotelldirektør Björgvin Thorsteinsson til rbkweb.no.
- Alle kan oppleve de nye fasilitetene?
- Ja, vi åpner selvfølgelig dørene. Det blir den første kampen, da har vi hatt åpent i to dager.
En del av avtalen da RBK
solgte tomta for 66 millioner kroner for to år siden, var at Scandic tar over all servering på stadion - mot at de betaler årlig leie.
- Vi åpner to restauranter i tillegg til de seks konseptene vi har på stadion fra før. Hotellet blir en naturlig del av kamptilbudet. Både vi og Rosenborg ønsker flere på kamp. Med den historien som Rosenborg har, burde det ha vært 20 000 på hver eneste kamp. Nå er det ny trener og ny energi. Vi har spilt 0-0 på bortebane i Europa, og jeg tror det blir en veldig bra høst, spår Thorsteinsson.
RBK håper ikke minst å øke VIP-inntektene, som har sunket kraftig fra 23 millioner i 2010 til 13 millioner i fjor.
- Jeg håper at vi kan bidra til at det blir flere som ser verdien i det å være i nettverket. Vi og leverandørene er også bevisste på at vi alltid går til partnerne og RBK-miljøet før vi går ut. Det er et samarbeid som er helt naturlig også for oss å forholde oss til, sier han.
- Hvordan blir bruken av de tre andre tribunene framover?
- Det blir akkurat slik som før. Når det ikke er kamper vil lokalene i tribunene bli solgt som møterom og fasiliteter til selskaper. Jeg håper at stadion i seg selv blir mer brukt, at byens befolkning blir mer kjent med den. Jeg trodde alle hadde vært på Lerkendal, men du verden så mange som ikke har vært her - og som egentlig aldri har tenkt på det! De bør få grunn til å bli litt mer nysgjerrige på hva som foregår på Lerkendal etter at vi kommer, fordi vi vil bidra med overnatting og servering - det konseptet et hotell er.
Rosenborg som stadioneier har planer om å skifte ut de gule fasadeplatene på tribunen, noe som har vært
etterlyst siden 2001.
- Om det er budsjettert og godkjent vet jeg ikke, men neste år er det i hvert fall prosjektert oppussing av fasadene, slik at vi får både hotell og stadion i ett, at de ligner litt mer på hverandre. Jeg savner svart og hvit fasade, medgir Björgvin Thorsteinsson.
- Det gjør også mange av oss supporterne.
- Ja, det tror jeg veldig mange gjør. Og jeg tror de også er klare over det. Så det kommer neste år.
I forkant av hjemmekampen mot Sarpsborg om tre uker vil plassen mellom stadion og Klæbuveien bli kalt opp etter Nils Arne Eggen.
- Vi gleder oss til å få direkte tilgang til Nils Arnes plass, det blir veldig stas, sier Thorsteinsson.
Hotellet håper etter hvert å kunne stille ut gjenstander fra RBK-historien, og dermed kunne fungere som et slags klubbmuseum. Og mer moro kan det bli:
- Det er mulig vi får
supercupfinalen i 2016, og det blir satt opp mot 100-årsjubileet året etter. Alt som vil foregå her, vil være veldig spennende, syns hotelldirektøren.
Inngangspartiet.
Høyt under taket i 21. etasje, nesten 75 meter over bakken.
Utsikt mot Gløshaugen og Tyholt i nordøst.
Utsikt mot Munkholmen og Nidarosdomen i nord.
Den største salen heter "San Siro" og kan romme 2500 konserttilskuere.
Et av møterommene som blir satt av til VIP-bevertning på kampdag.
Detalj fra
de oppussede VIP-lokalene i hovedtribunen.