English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.08.2023 22:29    Post subject: Reply with quote

Nettutgave: Nils Skutle (70): Tenker på Eggen hver dag
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.09.2023 22:45    Post subject: Reply with quote

Også Brandhaug-saken på nett: Eggens viktigste mann
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.09.2023 15:18    Post subject: Reply with quote

– I 1991 varslet jeg fra at jeg gir meg og da var det enkelte som spurte «hvordan skal det gå med Rosenborg etter at Sverre slutter?». Det ble 13 seriemesterskap på rad, da, så det gikk veldig greit, vil jeg si, gliser Sverre Brandhaug, mens han titter bort på sin arvtaker, Bent Skammelsrud.

To av trønder-fotballens fremste fotballhoder gjennom tidene møter TV 2 til en prat på Lerkendal.

I løpet av en liten time prøver de to å forklare viktigheten av rollen midt på midten i RBKs historiske 4-3-3.

En rolle som langt på vei la grunnlaget for RBKs suksess fra 1988 og inn på 90- og tidlig 2000-tallet.

– Det er ikke noe rart at det snakkes om det, for jeg har hatt elleve år og han har hatt elleve år, så det er 22 år det snakkes om, med samme mann på samme plass. Det er litt naturlig sånn sett at den plassen har vært vår, på en måte, smiler Skammelsrud.

Les mer: RBKs stormestre – dette er historien om hjerte i trøndernes suksess
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.10.2023 22:27    Post subject: Reply with quote

Vidar Riseth (51) svelget tungen under kamp, ble diagnostisert med alvorlig hjertefeil – og var en hårsbredd fra døden etter en bilkrasj.

Les mer: Vidar Riseth: Krasjet bilen til Nils Arne Eggen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rånny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13701
Location: Namsos

PostPosted: 06.11.2023 00:01    Post subject: Reply with quote

Morsomt portrett intervju med Bratseth fra 1994.

https://tv.nrk.no/program...TL02000389
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.11.2023 00:43    Post subject: Reply with quote

Alt tyder vel på at dokumentaren er fra 14. mars 1989?

Flyttet uansett linken hit. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rånny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13701
Location: Namsos

PostPosted: 09.11.2023 17:08    Post subject: Reply with quote

Gudene vet hvorfor jeg skrev 1994 Laughing
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.12.2023 19:25    Post subject: Reply with quote

Nils Arne Eggen ville ha Kjell Roar Kaasa som erstatter for Bursaspor-klare Gøran Sørloth i 1994.

Eggen selv kom fra Trondheim til Oslo, ene og alene for å overtale drangedølen til Lerkendal.

Noen er det umulig å si nei til.

– Han introduserte meg som den nye Odd Iversen. Det var såpass, ja, husker Kaasa.

Slik ble det ikke, både på grunn av salmonella og en Brattbakk som ikke gjorde noe annet enn å score.

– Hvordan var det å ha Eggen som trener?

– Krevende, kommer det kjapt.

– Jeg hadde jo blitt gammel, i alle fall voksen. Hadde to barn og jobbet ved siden av fotballen. Han ville forme meg til noe annet, til noe som ikke var meg, til noe annet enn det jeg var god til - i stedet for å videreutvikle det jeg var bra på. Vi fant ikke helt tonen og det gikk ikke som jeg hadde håpa på i Rosenborg. Jeg sa til Rune Bratseth, som var sportsdirektør da, at dette gidder jeg ikke mer, forklarer han som hadde drakt nummer 10 i RBK.

Det startet med en middag.

– Like før sesongstart, og den faste generalprøven mot Viking i Stavanger, spiste jeg dårlig kylling på en treningsleir. Jeg ble fryktelig sjuk, spilte bare én omgang, Harald Brattbakk den andre. Så ble det som det ble, minnes han sin egentlig eneste nedtur i en innholdsrik karriere.

Harald Martin Brattbakk, tilbake etter utlån i Bodø/Glimt, grep sjansen med både føtter og hode og ble Norges nye scoringsmaskin.

Selv om det ble noen mål i det som da var Norges store flaggskip, blant annet to som innbytter i den historiske 9-0-seieren over Brann, måtte Kjell Roar Kaasa innse at han ble på benken. Harald Martin Brattbakk hadde funnet seg selv, og Kjell Roar måtte spille på det han kunne.

Det fikk han ikke gjort under Nils Arne Eggen.

Les mer: Han var best av alle, så kom nedturen: – Selvtillitsmessig var det tøft og livet raste litt

Altså påstand om at Eggen var best på godfot-teorien - og ikke i praksiseringa av den?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.12.2023 16:41    Post subject: Reply with quote

Mike Jensen:

- Det var egentlig aldri planen at jeg skulle dra fra Rosenborg, før tilbudet fra APOEL plutselig kom. Og når jeg tenker tilbake, så var det egentlig på et litt rart grunnlag at jeg tok beslutningen, innrømmer dansken overfor rbkweb.no.

- Jeg hadde en fornemmelse i kroppen om at tiden min i Rosenborg snart var slutt. Kanskje var det tid til for et generasjonsskifte, og det skulles byttes litt, bare for at det ikke skulle forbli det samme. Så jeg hadde lurt på om det var i begges interesse, både for meg selv og klubben sin del, å prøve noe nytt. Og så kom det der med APOEL og Kåre.

- Beslutningen ble tatt ganske fort: «Nå prøver vi å se hva dette kan bli til.» Men jeg husker det ikke sånn at jeg aktivt eller på noen måte ønsket interesse fra andre klubber på det tidspunktet.

Les mer: - Aldri planen at jeg skulle dra fra Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.01.2024 23:07    Post subject: Reply with quote

Djordje Denic:

U Norveškoj je dobio i prvi pravi šamar profesionalnog fudbala, profesionalnog fudbala ili trenera Ejrika Hornelanda. Tako rečeno može da zazvuči kao škola za mladog fudbalera, ali više liči na miniranje.

- Čim sam prešao u Rozenborg dobio sam šansu i ustalio se u prvi tim. Imao sam izvanrednog trenera, Holanđanina Rinija Kulena, jednog vrsnog znalca koji je oko sebe okupio sjajan stručni štab. Delovali su i sa psihološke strane na mene, pripremili su plan jer su znali da im dolazi mlad igrač sa drugačijeg podneblja i iz jedne teške situacije i lige. Dobro su me prihvatili, odmah sam igrao evropske utakmice i prelepo mi je bilo. Sa Rozenborgom sam osvojio duplu krunu, a Kulen je bio smenjen, i dalje mi nije jasno zbog čega jer je odlično radio. Zamenio ga je Norvežanin Ejrik Horneland iz Haugesunda i pre prvog treninga mi rekao da će me skloniti jer ne voli naš, srpski mentalitet. Odmah mi je sve bilo jasno, da neću igrati, ali to nije bilo najgore, već što godinu dana nisam mogao da idem nigde. Kod svake ponude za pozajmicu je bilo "može, može", a onda odjednom ne bude dozvoljeno da odem. Tek kada je prošlo godinu dana pustili su me u Apolon na pozajmicu. Godinu dana me je držao na klupi, niti mi je dao da igram, niti da idem. Kada se podvuče crta, uprkos tome što sam zaigrao odmah po dolasku, mislim da u Rozenborgu sveukupno nisam dobio šansu kakvu zaslužujem. Davao sa maksimum, ma dvesta posto, ali od dolaska Hornelanda počelo je loše ophođenje njega i pomoćnika prema svim strancima. Promil šanse nije bio da zaigramo, kako ja, tako ni Besim Šerbečić, čak su oterali i Niklasa Bentnera. Kao da su dobili nalog da igraju samo Norvežani. Siguran sam da bi karijera išla u drugom pravcu da je Rini Kulen ostao.

Jedan od najlepših trenutaka u Norveškoj je verovatno i najbolji gol Denićeve karijere.

- Kup je u Norveškoj vrlo važan, ne zove se uzalud Kup kralja, čak i kralj dodeljuje medalje pobedniku. Igrali smo derbi protiv Volerange u kom sam postigao gol koji je proglašen za jedan od najlepših te sezone. Nadam se da me navijači pamte po tom pogotku, ali i pre svega kakav sam igrač u Rozenborgu bio, šta sam davao za klub. Maksimalno sam igrao svaki meč, zavoleo sam taj klub, velikan tog dela Evrope i, kao što sam rekao za Rad, ne zaslužuje da bude na mestu na kom je trenutno. Biće da sve loše vezujem za Hornelanda, ali od njegovog dolaska, pa do danas, nisu ništa osvojili. Poslednju sezonu su bili deveti, a preuzeo je ekipu koja je osvojila duplu krunu. Greška Rozenborga da to sebi uradi jednim tako lošim trenerom.

Otišao iz Beograda u Kinu i postao "kralj 3.000.000 ljudi": U Rozenborgu mi je trener rekao da ne voli nas, Srbe

Google-oversetteren wrote:
In Norway, he also received the first real slap of professional football, professional football or coach Eirik Horneland. Said like that, it might sound like a school for a young football player, but it's more like blasting.

- As soon as I moved to Rosenborg, I got a chance and established myself in the first team. I had an outstanding coach, the Dutch Rini Kulen, an excellent expert who gathered around him a great professional staff. They had a psychological effect on me, they prepared a plan because they knew that a young player was coming to them from a different climate and from a difficult situation and league. They accepted me well, I immediately played European matches and it was wonderful. I won the double crown with Rosenborg, and Kulen was replaced, I still don't understand why, because he did a great job. He was replaced by the Norwegian Eirik Horneland from Haugesund and before the first training he told me that he would remove me because he does not like our Serbian mentality. Everything was clear to me right away, that I wouldn't play, but that wasn't the worst part, but that I couldn't go anywhere for a year. With every offer for a loan it was "maybe, maybe", and then suddenly I'm not allowed to leave. It wasn't until a year had passed that they let me go to Apollon on loan. He kept me on the bench for a year, he didn't let me play or go. Bottom line, despite the fact that I played right after I arrived, I think that overall I didn't get the chance I deserved at Rosenborg. He gave his best, at least two hundred percent, but since Horneland's arrival, he and his assistants began to mistreat all foreigners. We didn't have a chance to play, both me and Besim Šerbečić, they even chased away Niklas Bentner. It's as if they were ordered to play only Norwegians. I'm sure the career would have gone in a different direction if Rini Kulen had stayed.

One of the most beautiful moments in Norway is probably the best goal of Denic's career.

- The cup is very important in Norway, it is not called the King's Cup for nothing, even the king awards medals to the winner. We played a derby against Voleranga, in which I scored a goal that was declared one of the most beautiful of that season. I hope that the fans remember me for that goal, but above all what kind of player I was in Rosenborg, what I gave for the club. I played every match to the max, I loved that club, the giant of that part of Europe and, as I said about Rad, it doesn't deserve to be in the place it's at right now. I may be blaming Horneland, but since his arrival, until now, they haven't won anything. Last season they were ninth, and he took over the team that won the double crown. Rosenborg's mistake to do this to himself with such a bad coach.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3126

PostPosted: 03.01.2024 09:44    Post subject: Reply with quote

Greit nok at spillere som ikke har fått sjansen kan være noe bitre men om dette medfører bare litt riktighet er det jo helt skandale.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 03.01.2024 10:46    Post subject: Reply with quote

Beskrivelsen er veldig lik den vi fikk fra Bendtner i biografien hans. Horneland har kanskje blitt hipster-favoritt etter forrige sesong i Brann. Men for meg er han fortsatt Rasputin.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21962

PostPosted: 03.01.2024 11:06    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Greit nok at spillere som ikke har fått sjansen kan være noe bitre men om dette medfører bare litt riktighet er det jo helt skandale.

Det er jo ikke nyheter, selv om vi kanskje ikke har hørt Denic sin historie før. Samme greia ble tidlig kjent med Serbecic og andre utlendinger. Horneland pratet kun norsk på treninger og det fremsto jo tidlig som at utlendinger ikke hadde noen fremtid på laget hans.

Denic på sin side må ta litt selvkritikk, tho. Var rimelig tynn suppe det han disket opp med.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18498

PostPosted: 03.01.2024 11:17    Post subject: Reply with quote

Serbecic har vel heller ikke blomstret etter at han takket nei til oss og dro videre. Hadde ufortjent høy stjerne her inne.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21962

PostPosted: 03.01.2024 11:40    Post subject: Reply with quote

Så bra ut, var moden og moderne i stilen, årets spiller i Bosnia som stopper i ung alder. Burde fått mer ut av han, dessverre ikke hatt forventet utvikling. Tror han var i overkant glad i fest og moro.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 983

PostPosted: 03.01.2024 13:39    Post subject: Reply with quote

Mushaga Bakenga med ny podcast Mush Hour, første gjester er Helland og Åsen. Mimrer mye om tidene i RBK. Blant annet snakker Helland om det bitre bruddet med RBK. Kort fortalt, Åge Hareide ble dritforbanna etter Helland stilte (på forespørsel fra klubben) til intervju og slik som Hareide tolket det var illojal i uttalelsene sine. Hareide svarte da med å umiddelbart bannlyse Helland fra Lerkendal og slaktet i media. Åsen prøvde da å få klubben til å vise Helland et minimum av respekt og ble da selv umiddelbart satt i fryseboksen av Hareide.

RBK
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1049

PostPosted: 03.01.2024 14:07    Post subject: Reply with quote

Dette er flau behandling hvis det er sant... Må da ha vært noen voksne til stede på Brakka som kunne ha ryddet opp?
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 983

PostPosted: 03.01.2024 14:56    Post subject: Reply with quote

Virker som øvrig ledelse i klubben var totalt pulverisert, det var Åge Hareide som bestemte og ingen turte si imot. Helland sier jo at han var bannlyst mellom kl 08 og 15:30, men kunne trene alene når alle andre var borte. Han fikk etterhvert med seg fysio Ole Næss til å bistå med egentrening, selv om sistnevnte var livredd for at Hareide skulle finne ut at han bisto Helland med egentrening. Snakk om terrorvelde når en fysio knapt tørr å hjelpe en utfryst spiller trene seg opp igjen fra skade.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuggen
Senior


Joined: 04 Aug 2015
Posts: 125
Location: Trondheim

PostPosted: 03.01.2024 17:22    Post subject: Reply with quote

Helt jævlig å høre på det Drosje-Denic og Helland forteller. At klubben behandlet egne spillere på den måten er ufattelig pinlig. Stor skam for de ansvarlige, og good riddance når vi nå har gått videre til mer sympatisk lederskap.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6681

PostPosted: 03.01.2024 20:24    Post subject: Reply with quote

Vært spennende å få en kommentar fra Horneland rundt dette, jeg prøver Wink
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.01.2024 21:06    Post subject: Reply with quote

Nidaros har vært i kontakt med Helland onsdag, som skriver i en SMS at han ikke har noen ytterligere kommentarer enn:

– Fint å endelig få forklart det med tanke på at det helt sikkert var en del RBK-supportere som mislikte sterkt at jeg dro til en rival.

Les mer: Åpner opp: – Fikk ikke lov til å oppholde meg på Lerkendal

Jeg har ikke rukket å høre Bakenga-podkasten ennå, men enig i hårreisende personalbehandling av Hareide.

Men ei liten faktasetning: Intervjuet og straffen kom begge først i desember 2020 med to-tre kamper igjen. Regner med at Helland sikter til at han måtte trene for seg sjøl også på nyåret når han sier "halvannen måned igjen av sesongen".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.01.2024 23:52    Post subject: Reply with quote

Sergei Yuran came to Romantsev’s Spartak twice in the 1990s. I didn’t play many matches with a diamond on my chest, but I remembered one for the rest of my life:

“1995, locker room in Norway. After the first half we lost to Rosenborg 0:2. Oleg Ivanovich has not yet arrived with Yartsev. And I look: the boys sat with their heads bowed. It seemed like they had already accepted defeat. I started to boil: “Guys, are you stunned? Will we lose to the fishermen and skiers? Well, we missed two, now we’re going to go out and score three!” At that moment Romantsev appears at the door. He was about to say something when I saw this photo. Well, he dragged Yartsev out of the locker room: “Georgy, let’s go, Yuran will solve it himself.”

They left and we scored four in the second half. We won 4:2. After the match, Ivanovich hugged me: “Seryoga, why are you cheating on me?” He surprised me: “What do you mean?” – “I said you would score three, but they scored four!” – “Sorry, Oleg Ivanovich, we went too far. We won’t do it again! “We laughed and went to the locker room.”

“If you miss school again, I will send you to CSKA!” Tales about Romantsev from the stars of Spartak.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.01.2024 21:10    Post subject: Reply with quote

Tidlegare RBK-trenar og noverande landslagssjef for Island, Åge Hareide, som var hovudtrenar i Rosenborg på tidspunktet Helland hevdar klubben gav han forbod mot å opphalda seg på Lerkendal, er presentert for påstandane frå Helland.

– Eg har ingen kommentar. Eg kan ikkje kommentere det som har skjedd for mange år sidan. Eg har handtert veldig mange spelarar i trenarkarrieren og det er fritt for alle til å meina det dei ønskjer, seier Hareide til NRK.

– Spelarane som eg har trena har oppført seg eksemplarisk og av og til hamnar ein i konfliktsituasjonar. Det er klubben som gir dei midlane som kan brukast for å vere på trening og eg ønskjer ikkje å kommentera det som blir sagt, seier han.

Les meir: Meiner RBK gjorde seg skuldig i overtramp: – Dette tolererer eg ikkje
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.01.2024 00:38    Post subject: Reply with quote

Tidligere sportsdirektør i RBK, Arne Dokken, hentet Moldes Øyvind Leonhardsen i 1992.

Overgangen var en av de mest kontroversielle tidlig på 90-tallet, og Molde-fansen glemmer det aldri.

– Det ble et rabalder uten like ettersom norsk fotball gikk nye veier, i den forstand at en konkurrerende klubb hentet en nøkkelspiller fra en rival, sier Dokken til TV 2, og fortsetter:

– Det var vanlig i europeisk fotball, men ikke her til lands. Det at en norsk klubb hadde den økonomiske makten til å gjøre det, mente mange var forkastelig. Jeg husker at det var en stor debatt i mediene i etterkant, mimrer han.

Les mer: Sjokkovergangene: Drapstrusler, slangekasting, og avføring i posten

Jeg hørte faktisk ikke ferdig "Mush hour" før denne uka. Verten er åpen på at særlig Bjørnebye og delvis Ingebrigtsen hevdet at han hang for mye på Søstrene Karlsen sammen med Bendtner sommeren 2017 - trass i at de visstnok bare spilte kort osv. - og at det var hovedårsaken til at han fikk beskjed om å finne seg noe annet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 13.01.2024 17:33    Post subject: Reply with quote

I disse Granca-tider.

Er det noen som husker tilbake til - 2007 må det vel ha vært, siden Didier Konan var ny på laget - da RBK-TV lagde en høydepunkt-reel fra treningsleieren inkludert triksing fra våre tre ivorianere og noko attåt. Finnes denne noe sted? Har ikke så god tro på wayback-machine (spiller vel ikke av videoer?), men blir vel kanskje fort eneste alternativ?

For øvrig synd at hele arkivet til rbk.no forsvant da man la om til de generiske hjemmesidene.

"Fant" videoen, men er død som antatt:


_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 41, 42, 43  Next
Page 42 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb