English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 223, 224, 225 ... 797, 798, 799  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
GrafiskFremstilling
Junior

PostPosted: 17.09.2018 20:57    Post subject: Reply with quote

Synes Coolen har gjort det han skal gjøre, men det virker litt tvilsomt at han er den som til å ta laget til the promised land.

Det sagt så ser jeg heller at man forlenger vikariatet og lar han ta sesongoppkjøringen neste år enn at det gambles på en Valakari eller en Yannis bare for å rekke den selvpåtatte deadlinen i Desember.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 17.09.2018 21:47    Post subject: Reply with quote

Har sans for Rini Coolen. Synes han har gjort en god jobb, og virker profesjonell og jordnær i jobben sin. Håper likevel at det er en annen hovedtrener neste sesong. En med faglig pondus, god CV og et godt nettverk. Rini Coolen håper jeg går tilbake til sjefsstillingen i akademiet. Tror han er perfekt for den jobben.
Back to top
Robert81
Rutinert

PostPosted: 17.09.2018 22:17    Post subject: Reply with quote

Jeg har tiltro til at styret kommer til å velge godt når de skal ansette ny hovedtrener. Liker veldig godt ambisjonsnivået de har vist en stund nå.

Ender Trond Sollied opp som ny hovedtrener, ja, da har de i mine øyne vist på nytt at de virkelig mener alvor og faktisk ikke er redde for å ta beslutninger som er nødvendige for å gjøre RBK så bra som det er mulig å få til.

Denne avgjørelsen vil sannsynligvis bli den viktigste på mange år.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gurgla
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 05:06    Post subject: Reply with quote

Jeg er imponert over hvordan Coolen har håndtert situasjonen etter ar han ble midlertidig hovedtrener.

Han tok over en tropp som hadde skadeproblmer og vi sliter ennå med tunge viktige fravær. Samt ett tett kampprogram med flere viktige og avgjørende kamper som har gitt oss EL og vi overtatt ledelsen i Eliteserien. Dette har han klart uten så mye tid på treningsfeltet.

Fasit så langt er vell følgende:
- 12 kamper: Ni seirer, to uavgjort og ett tap(mot celtic i 1 kamp). Usikker på målforskjell men vi må da ha gjort endel mål?

Dette med spillere som formløse Søder, ikke den altfor spille smarte Levi og med en høyreback som ikke akkurat har vært outstanding i år.

Coolen har utført sin oppgave 100% så langt og det vil være ufint å pirke for meget. Dette er tydeligvis en mann med peiling og jeg vil tro at fikk han en hel oppkjøring samt påfyll av 2-3 spillere kunne dette blitt en flott reise.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 10:48    Post subject: Reply with quote

Absolutt ikke umulig det, men husk at også KI fikk god sving på laget han tok over i 2015, og med noen enkle grep tok vi mange poeng den høsten, så ville ikke lagt akkurat den første boosten under Coolen som et argument for at med en god pre-season så kan det bli full klaff, men det er absolutt mulig.

Samtidig er det for få kamper til å ennå gi en god vurdering av hvordan han fungerer, men for all del, god start. Men jeg vil se litt mer utover høsten her først, og så må man ta en grundig vurdering om han har ballasten til å ta det videre. Jeg er usikker. Mener at når man først sparket KI så er det veldig spesielt å ende opp med akademisjefen som erstatter. Det rimer ikke med ambisjonene Koteng uttalte.

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
ZOOlander
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 12:39    Post subject: Reply with quote

Men så fikk jo Kåre 4 år også.. Tror det blir veldig vanskelig å finne den perfekte trener som gjør knallsuksess med RBK og sitter mer enn 4 år.. Kanskej ikke så dumt med Coolen i 3-4 år!? Det er jo en evighet i fotball...
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.09.2018 12:48    Post subject: Reply with quote

Kan jo hende det blir sånn at man ser trenere i 1-2-årsperspektiv, med tanke på hvilken kompetanse man ønsker tilført laget? I et kortere perspektiv kan det godt være at Coolen kan gjøre en jobb vi trenger i to år.

Vi ønsker jo kontinuitet, men, mye tilsier at det er ekstremt vrient å finne Eggen / Ferguson-typer som leverer suksess i svært mange år på rad.

Ellers er jeg fullstendig inkompetent når det gjelder å finne og ansette trenere, så jeg er for det meste fornøyd med å godta det de ansvarlige kommer frem til.
kristobal
Legende

PostPosted: 18.09.2018 13:07    Post subject: Reply with quote

Ikke så dumt å gi Tørum sjansen etter en strålende 2006-høst heller, sikkert.

Coolen er kanskje faglig dyktig, men ærlig talt - å slutte med 4-1-5-formasjonen kunne 100% av RBKWeb-brukerne også skjønt var et skritt i riktig retning.

Når du sparker treneren som tross alt har de beste resultatene i nymoderne tid og som er godt likt av Hvermannsen, fordi du ikke tror han er rett mann til å lede lage til nye høyder, står du ikke der med den gamle akademitreneren din når ny permanent løsning skal presenteres.

1) Det vil vekke reaksjoner blant den jevne RBK-supporter som var tilfreds med KÃ¥re (som er 70 prosent av lerkendalspublikummet)
2) Det vil føre til en viss undring blant alle de som ikke er RBK-supportere
3) Kritikken vil komme før man vet ordet av det straks resultatene svikter eller spillet ikke er bedre enn det har vært

Det siste skaper et helt annet press enn for en trener som omgivelsene har større tro på, og er villig til å gi tid.
Hamrens resultater i 2008 var for eksempel ikke så gode, uten at noen reagerte så veldig på det - fordi man så ham som en langsiktig løsning som måtte snu om på en del ting
Om ikke Kåre hadde levert til glitrende gull i 2015 ville folk trolig også vært overbærende, etter malingstørkingen under Perry

Motsatt, for Åge Hareide, Ola By og Perry #1 var kravet om prestasjoner og resultater der fra dag 1. Det samme med Janne Jønsson, selv om han overtok et svært svekket RBK - fordi alternativet som ble vraket var Nils Arne Eggen. Med ansettelsen av Perry #2 var det allerede ved ansettelsen misnøye og tvil om det var ambisiøst.

Coolen som permanent hovedtrener KAN gå bra, men det er ytterst risikabelt, og vil så absolutt ikke bli oppfattet som et svar på den ambisiøse satsingen fra mer enn noen ytterst få (såkalte fotballeksperter) som mener han er «svært faglig dyktig».

Det har 95 prosent av RBK-supporterne enten intet grunnlag for å mene noe om, eller er dem rivende likegyldig, de forventer et fjes de har trua på, som også kan være i stand til å skape et engasjement rundt klubben ala det Kåre gjorde sine første par sesonger.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
eksil
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 13:20    Post subject: Reply with quote

Kan man lese noe ut av historien når man jakter signaler om at det kan gå bra?

KÃ¥re:

1) Hadde bra start
2) DÃ¥rlig etterhvert (sannsynligvis pga liten faglig pondus/erfaring)

Janne Jønsson:

1) DÃ¥rlig start
2) DÃ¥rlig slutt

Perry:

1) DÃ¥rlig
2) DÃ¥rlig

Hamren:

1) Treg start
2) Ok etterhvert

Coolen:

1) Bra start
2) ?

Det er i alle fall ikke et dårlig tegn at Coolen starter bra. Samtidig tror jeg for min del at for å lykkes over tid som trener så trenger man erfaringspondus å tære på når hverdagen kommer. For det har vist seg at få trenere klarer å holde ting oppe til evig tid. I Rosenborg tror jeg dette er ekstra viktig fordi det er forventet at man presterer i toppen kontinuerlig.
ZOOlander
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 13:37    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del så gjerne en profilert trener med et stort navn som på det grunnlag alene lander spillere som ellers hadde takket nei til RBK- det er ikke det, men jeg tror det blir driiit vanskelig! Helt enig i at det blir smått stusselig å lande på Coolen (kulen) når man tar tar slik sats som Koteng tross alt gjorde.. Det var ikke småtteri de gikk ut med for planer og visjoner! Men for RBK tror jeg fort Coolen kan være et bedre alternativ enn et stort navn som ikke har den beste erfaringen, eller et ubeskrevet blad som snakker dårlig engelsk, eller, eller... Det er mange varianter! Jeg er enig i at Kåre måtte gå, for det var forferdelig å se på- spesielt i europa, men er skeptisk til at visjonene er gjennomførbare slik de ble presentert..
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 13:41    Post subject: Reply with quote

Jeg vil egentlig mene at det er hva Rini holder på med på feltet og hva han tenker på lang sikt som avgjør om han er en god kandidat. Tror fort at en Trond Henriksen ville ha tatt flere av de samme grepene og oppnådd tilsvarende resultater. Hoftun/Ingebritsen ble vel avslørt på at de ikke evner å få et lag til å spille sammen etter at Midtsjø dro, Bendtner ifjor høst kamuflerte dette en del, men rett og slett så var det enkeltspillere på et nivå som motstandere i ES ikke er i nærheten av å demme opp for som gjorde at vi vant kamper selv om laget ikke spilte allverden.

Rini har tatt noen kortsiktige grep som har forbedret spillet vårt betraktelig gitt den stallen vi har, skadeproblemer og at samspillet vårt for det meste bare har forsvunnet etter hvert som de spillerne som har lært igjennom juniorlaget hvordan det er å spille 4-3-3 har blitt solgt.

Skal han være en kandidat så bør han ha en klar visjon om hvor vi skal være i 2020, vite hvordan vi skal komme dit og evne å kunne gjennomføre. Dette har jeg null peiling på om han oppfyller.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 18.09.2018 14:09    Post subject: Reply with quote

ZOOlander wrote:
Helt enig i at det blir smått stusselig å lande på Coolen (kulen) når man tar tar slik sats som Koteng tross alt gjorde..

Ding. (Positivt ment)
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 14:30    Post subject: Reply with quote

I forrige ukes podcast av Rasmus og Saga fikk vi servert litt om historien bak utsagnet "å hoppe etter Wirkola". Den eventuelt nye treneren som starter i jobben i januar skal i så måte "hoppe etter Coolen". Skal bli spennende å se hvor Koteng setter K-punktet (dvs. Kåre-punktet).
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 18.09.2018 15:10    Post subject: Reply with quote

Spørs om det hoppes i 70-metersbakken, 90-metersbakken eller skiflyging også. Lander du på kulen i førstnevnte har du tross alt ikke hoppet så mye kortere enn de andre. Men i skiflyving er direkte farlig med kulhopp, som kan ende i knall og fall med alvorlige konsekvenser.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 15:51    Post subject: Reply with quote

Kort analyse.
RBK 18, spiller for spiller Norges beste stall og førsteellever. Sommervinduet, ingen svekkelse av elleveren ut, styrking av elleveren inn.
RBK 18 under Kåre. Meget god på sitt beste (altfor sjelden), egentlig ikke skikkelig dårlig men mye passivitet og mangel på kreativitet førte til en god del prestasjoner under pari som endte med både gode, akseptable og dårlige resultat.
RBK 18 under Coolen. Meget god på sitt beste (fortsatt altfor sjelden), fortsatt ikke skikkelig dårlig, men fortsatt for mange prestasjoner under pari dog med bedre resultater.
Skadesituasjonen er bedre nå enn tidligere.

Jeg mener Eggen en gang sa noe sånn som "når motstanderen lærer seg spillet vårt for å stoppe oss, må vi bare sørge for å kunne den enda bedre"

Det er vel her det stokket seg for Kåres RBK. De andre visste hvordan vi spilte og vi evnet ikke å være kreativ. Det er ikke bare fordi det er lettere å tenne laget før kamper mot f.eks Molde, som kanskje var årsbeste av Kåre-RBK. Det er også fordi det er lag som ønsker å skape noe selv og ikke bare kjempe ned motstanderens stil.

Coolen gjorde noen små grep, spillet ble litt mere uforutsigbart, og med landets beste stall bikker resultatene mere i vår retning.

Jeg var skeptisk når Kåre ble sparket, men sett i lys av utviklingen i ettertid heller jeg mot at det var en riktig vurdering. Fortsatt dog uenig i tidspunktet og måten.
Coolen virker på mange måter dyktig og som en bra mann, men jeg ser ikke at han heller har det som skal til for å ta laget videre.
Vi hangler litt bedre framover, med en litt bedre stall, men helt ærlig er det litt for mye marginene som går vår vei. Mot Vålerengen var det enkeltprestasjoner og litt flaks som reddet oss. Med litt bedre enkeltspillere hos hjemmelaget hadde vi tapt den der.

SÃ¥ Coolen, godkjent vikariat, men ikke nok til fast stilling.
Back to top
FanFraSør
Rutinert

PostPosted: 18.09.2018 17:49    Post subject: Reply with quote

Det som er sikkert er at dersom Coolen ender med seriegull, cup-gull og bra prestasjon i E.L. (eller enda "verre", avanserer fra gruppen) så skal den nye treneren nærmest føre oss til C.L. for ellers blir det uro i hele 2019 også. Dersom den nye treneren ikke overbeviser tidlig, da blir det stor misnøye blant en del supportere fordi vi ikke satset videre på Coolen med slike resultater. Media vil ha noe å spinne videre på i hele 2019: sparket Kåre med 3 strake seriegull, satset ikke videre på vikaren med bedre resultater enn Kåre (dersom RBK skulle avansere fra E.L.) etc. Så fallhøyden til den nye treneren blir uansett veldig stor, ingen tvil om det.

Jeg også håper og tror styret vet hva de gjør og venter spent på hva de lander på. Coolen kunne kanskje vært riktig person videre, kanskje ikke, men så langt har han gjort en glimrende jobb som vikar. Håper det fortsetter utover høsten.
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 18:19    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Kan man lese noe ut av historien når man jakter signaler om at det kan gå bra?

KÃ¥re:

1) Hadde bra start
2) DÃ¥rlig etterhvert (sannsynligvis pga liten faglig pondus/erfaring)

Janne Jønsson:

1) DÃ¥rlig start
2) DÃ¥rlig slutt

Perry:

1) DÃ¥rlig
2) DÃ¥rlig

Hamren:

1) Treg start
2) Ok etterhvert

Coolen:

1) Bra start
2) ?

Det er i alle fall ikke et dårlig tegn at Coolen starter bra. Samtidig tror jeg for min del at for å lykkes over tid som trener så trenger man erfaringspondus å tære på når hverdagen kommer. For det har vist seg at få trenere klarer å holde ting oppe til evig tid. I Rosenborg tror jeg dette er ekstra viktig fordi det er forventet at man presterer i toppen kontinuerlig.

Har Coolen's start vært så bra da? Synes stort sett RBK har greid å dra i land seiere på dålige dager i det siste. Gode resultater men dårlige prestasjoner. Synes ikke vi har spilt bedre enn vi gjorde med Kåre
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 18.09.2018 18:53    Post subject: Reply with quote

Slik jeg husker det så startet da Hamrèn bra, med klare signal på forbedringer første høsten. Men etter hvert så viste det seg at han gjorde litt for mange feilvalg som gjorde at vi falt igjennom mot Quarabag og FCK. Han var rett type til å rydde opp i alt rotet som hadde tårnet seg opp etter Eggen sin avgang, men han greide ikke å få maks ut av de spillerne vi hadde da. Vi så jo enorm bedring når Eggen la om til 4-3-3.

Egentlig så er jeg mest for å ta en sjanse på Sollied på kanskje ikke alt for lang kontrakt. Ihvertfall hvis en er rimelig trygg på at det ikke er noen personlige greier som kan komme i veien.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.09.2018 19:44    Post subject: Reply with quote

Eggen må vel få skylda for feilvalget med Demi på midtbanen mot FCK.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brera
Proff

PostPosted: 18.09.2018 21:58    Post subject: Reply with quote

gurgla wrote:
Jeg er imponert over hvordan Coolen har håndtert situasjonen etter ar han ble midlertidig hovedtrener.

Enig. Coolen har vel enda ikke hatt en eneste treningsuke med hele troppen tilgjengelig. Basert på forutsetningene har han absolutt gjort det brukbart.
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 18.09.2018 22:44    Post subject: Reply with quote

Begrenset hva han kan få til ja med intenst kampprogram og når det endelig er litt opphold så flyr spillerene land og strand rundt. En tydelig forskjell nå er dog at vi ikke legger oss bakpå og forsvarer 1-0 lengre, samt at det ofte gjøres mer meningsfulle bytter enn vi er vant med. "Godkjent pluss" i min bok.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.09.2018 07:38    Post subject: Reply with quote

Slutt på 4-1-5 og et mer markant fokus på å angripe så lenge vi orker. Det er bra saker. Selv om utførelsen kan være så som så; men det er ikke så mye tekniske ferdigheter i verdensklasse å snakke om blant spillerne heller.
trondh
Veteran

PostPosted: 20.09.2018 11:32    Post subject: Reply with quote

FanFraSør wrote:
Media vil ha noe å spinne videre på i hele 2019: sparket Kåre med 3 strake seriegull, satset ikke videre på vikaren med bedre resultater enn Kåre (dersom RBK skulle avansere fra E.L.) etc. Så fallhøyden til den nye treneren blir uansett veldig stor, ingen tvil om det.

Jo, men det mediekjøret kommer uansett. Adressa har jo en egen mann som har som jobb å rive i stykker alt uansett, ikke bare i RBK men idrett generelt.

Så er det ingenting i resultatene som skulle tilsi at Kåre skulle sparkes. Rosenborg har lange tradisjoner for å være svakere på våren enn på høsten, mens utfordrerne som er med halveis i sesongen har motsatt.

Kåre ble sparket fordi en ikke likte utviklingen av laget, og den har dessverre ikke blitt bedre etterpå.
Jeg tror en enkelt kan finne en trener som, med de ressursene RBK har, kan gi oss 1-2 titler hjemme, fast e-cupkvalik og gruppespill nå og da.
Utfordringen er å få en trener som gjør at vi vinner det samme, men også framstår som best når vi plukker poeng.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 20.09.2018 11:36    Post subject: Reply with quote

trondh wrote:
Kåre ble sparket fordi en ikke likte utviklingen av laget, og den har dessverre ikke blitt bedre etterpå.

Selv vil jeg faktisk mene at vi er blitt langt bedre til å ville angripe.

Ikke at det alltid går så bra, men nå er vi mer offensive, ønsker å angripe oss til seier istedenfor å forsvare heldige 1-0, og ønsker å styre kampene i langt større grad. Det gav Kåre opp. Derfor var det riktig å bytte ham ut.

Uansett hvem som blir neste trener skal det være en som baserer seg på at Rosenborg skal angripe, og, i alle fall i Norge, ha som mål å styre alle kamper.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.09.2018 12:05    Post subject: Reply with quote

Vi har sett veldig lite til Kåres (eller eventuelt Kårelagets) tendens til å skulle ri inn ledelser ved å rygge hele laget inn i egen målgård og klarere skrikende til icing i 30 minutter av gangen (eller fram til det straffer seg). Det var en lidelse å se på.

Laget framstår som mer solid, står høyere i banen, og styrer kampene bedre, etter min mening, og det tror jeg er det som gir tryggheten til å fortsette å angripe, pluss de gunstige bruddene som lar oss kjøre overganger.

I mine øyne er det ingen tvil om at laget er bedre, og spiller mer utviklende fotball, men om det er nok vil de kommende månedene vise.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 223, 224, 225 ... 797, 798, 799  Next
Page 224 of 799

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb