View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 30.05.2015 20:32 Post subject: |
|
|
Vakkert! _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Diabolic Rutinert
|
Posted: 31.05.2015 09:33 Post subject: |
|
|
Hadde så grundig fortjent å gå videre etter den hjemmekampen. Må ha vært eneste gang i hele sitt liv at Rune Tangen bomma på straffe? |
|
Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 02.06.2015 15:09 Post subject: |
|
|
Han bomma i hjemmekampen mot Austria Wien høsten 1993 også, etter først å ha scoret på straffe (etter to forsøk). Det var altså tredje gangen han skulle ta straffe i den kampen, og bommen ble til slutt avgjørende. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.06.2015 15:24 Post subject: |
|
|
Såvidt jeg husker var det tre like nonchalante straffespark også, Rune Tangen hadde en veldig careless stil. |
|
Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 02.06.2015 15:27 Post subject: |
|
|
Ja, var litt Socrates over ham. Tror faktisk jeg aldri har jubla så mye på Lerkendal noen gang som da han scora på det første straffesparket. Missen fra året før satt dypt, og var en stor nedtur når det gikk som det gikk.
Var vel datidens Stefan Strandberg, ettersom Tangen også var sammen med ei på håndballandslaget, Anette Skottvoll. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.06.2015 20:44 Post subject: |
|
|
Om noen vil se sjøl: RBK - Austria og Austria - RBK.
Legg merke til hvem som skaffet den andre straffen - og hvordan. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2015 12:15 Post subject: |
|
|
Var ikke så nonchalant som jeg husket  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.06.2015 21:30 Post subject: |
|
|
Har endelig fått lest VG-reportasjen fra søndag:

Stemningen er god på Stenungsboden Yacht Club Hotell. De to landslagssjefene har forsynt seg både av forrett, hovedrett og dessert. Nå er det tid for å snakke litt om klubben de har felles: Rosenborg.
Begge kom til klubben i en turbulent periode, Høgmo rett etter at elev nummer to (Per Joar Hansen) hadde prøvd å trene etter Nils Arne Eggen. Hamrén kom til klubben da Høgmo-prosjektet var over, Høgmo selv hadde gått av, Knut Tørum hadde overtatt, fått sparken, og Trond Henriksen hadde ledet laget fram til Hamrén ble frigitt av danske Aalborg. Men så kom svenskene og rappet ham fra RBK, noe det ble bråk av.
- Jeg har aldri angret på den beslutningen. Men fortsatt kjenner jeg at jeg ikke er helt ferdig med Rosenborg. Jeg hadde virkelig en fin tid der, mange flotte mennesker i den klubben, sier Erik Hamrén.
Han og RBK tapte bare én seriekamp av 60 på to sesonger. Likevel var det ikke bra nok - for alle. Spesielt lokalavisen hadde han et anstrengt forhold til.
- Men alt man klarer av, av tøffe ting, det blir man sterk og får selvtillit av. Det er uvurderlig, sier Erik Hamrén.
Han mener at «det beste som skjedde meg» var at han fikk sparken i AIK i 1997.
- Risikoen er selvsagt at du ikke kommer deg videre. Men gjør du det, så kan du bli sterk av motgang, mener Erik Hamrén.
Per-Mathias Høgmo angrer heller ikke på at han valgte Rosenborg den gangen i 2005, men han ville gjort noe annerledes i dag.
- Det var en god, men tøff erfaring å ha med seg. Vi hadde en fin høst i 2005, og vi profesjonaliserte klubben. Jeg ble godt kjent med meg selv angående arbeidsmengde. Jeg ville for mye på kort tid, sier Høgmo - som til slutt ble sykmeldt og senere forlot klubben.
- Noe derfra er litt sårt. Men stort sett har jeg gode minner fra Rosenborg. Verden faller ikke sammen selv om du opplever litt motgang, er Høgmos analyse av situasjonen i Trondheim.
Så diskuterer landslagssjefene litt rundt når troppene til kamper bør tas ut. Og de snakker om hva de har gjort med landslagene sine.
- Jeg fikk abstinenser da jeg ble «forbundskapten», sier Hamrén.
- Etter 30 år med daglig involvering som klubbtrener, var dette en stor overgang. Det tok meg et halvt år å bli vant til det, sier han og innrømmer at presset er der. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 04.06.2015 23:18 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Han og RBK tapte bare én seriekamp av 60 på to sesonger. |
MÃ¥ si jeg er lei denne myten.
Hamrén ledet RBK i 61 seriekamper. På de 61 kampene vant han 35 kamper, spilte 20 uavgjort, og 6 tap. Så kan man heller poengtere at Hamréns RBK kun tapte en av de siste 43 kampene. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.06.2015 23:25 Post subject: |
|
|
Gadd ikke påpeke sjøl, men virker som om de fleste har glemt at Hamrén ledet RBK fra mai 2008 til mai 2010, ja. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.06.2015 20:06 Post subject: |
|
|
– Hvem ga deg kunstnernavnet, «Mini»?
– Det var en som heter Kenneth Sande som spilte småguttefotball med meg i Bodø/Glimt. Etter det har det bare blitt hengende på meg. Det første intervjuet hadde jeg når jeg var 17 år med «Nordlands Framtid» og da var overskrifta «Hjan Kjakobsen, men bare kall meg for Mini»!
– Som en av Norges mestvinnende fotballspillere har du vunnet flere priser. Hvordan er det for en fotballspiller å vinne alene og ikke sammen med laget?
– Jeg har blitt toppscorer i Norge som jeg setter høyere enn en pris i VG, men jeg er en typisk lagspiller. For meg er det mye artigere å vinne sammen med laget. Jeg syntes det er like artig å slå en målgivende pasning som å score selv, så det er derfor jeg har drevet på med lagsport.
– Alle ventet på at du skulle score så de fikk se den berømte mini-saltoen. Hvordan kom du på at du skulle gjøre dette?
– Når jeg spilte i Bodø/Glimt så slo jeg stiften etter at jeg scoret. Så var det en augustdag i 1988 at vi spilte mot Molde. Jeg sprang igjennom å lagde 3-2 og tenkte ikke så mye og jeg bare hoppet rundt i vill glede, uten at jeg visste hvordan det kom til å gå. Så jeg hoppet rundt og landet litt skeivt på tærne og det var den første saltoen. Det var en fantastisk opplevelse!
Les mer: To mål for Rosenborg har festet seg til «Minis» minne – men saltoen uteble |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 12.06.2015 21:39 Post subject: |
|
|
Det var en god, men tøff erfaring å ha med seg. Vi hadde en fin høst i 2005, og vi profesjonaliserte klubben. J
JANEI..klubben var ikke proff før høgmo kom inn  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.06.2015 23:57 Post subject: |
|
|
Bjørnebye ble en dyr forsterkning for Rosenborg vinteren 1992. Motkravet fra Kongsvinger var hele 550 000 kroner.
- Vi venter på et nytt utspill fra KIL. Dette tar vi ikke seriøst, kommenterte Rosenborg-direktør Arne Dokken.
Klubbene ble ikke enige på egen hånd, og ba om vurdering fra Norges Fotballforbund. Dette var ei vanlig ordning på den tida, og prislappen ble satt til 330 000 kroner. Hedmarkingene skulle dessuten få hele 40 prosent ved videresalg innen ett år.
- Stig Inge har en slags indre styrke. Det er viktig å ha overskudd av psykisk styrke på plussiden. Det gjør ham relasjonelt målbevisst. Stig Inge er villig til å akseptere sin rolle fort og ta ansvar for å utvikle den, skrøt Eggen.
- Stig Inge har et realistisk aspirasjonsnivå. Han er veldig klar i sin selvoppfattelse. Tanken kommer før følelsen. Det vil si at han styrer følelsene gjennom tankene. Meget fornuftig, spør du meg.
Les mer: Maratonovergangen
Blir én ny del hver dag framover. |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 13.06.2015 00:09 Post subject: |
|
|
Underholdende lesning på lørdagskvelden.  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.06.2015 15:00 Post subject: |
|
|
I 1965 kjempet ukjente Hødd mot mektige Rosenborg om opprykk til 1. divisjon for første gang i historien. Men utgangspunktet var tilnærmet umulig: Hødd måtte slå Kvik med over fem mål.
Det så ikke lyst ut til pause, og Hødd-treneren bestemte at han ville bytte ut Jan Ulfstein, fordi han kom rett fra militæret og hadde få treninger og kamper med laget.
Da banket Meinseth i bordet. Tiden sto stille.
– Jan skal ikke byttes ut! ropte Meinseth.
– Jan har hatt en veldig god kamp. Han kan ikke bli byttet ut bare fordi han har vært i militæret og spilt lite i det siste. Vi trenger Jan for å klare dette, sa Meinseth til sin trener.Utbruddet var både kontroversielt og spesielt, men helt nødvendig. Ulfstein scoret nemlig tre mål i 2. omgang, slik at Hødd til slutt vant 8–2 og klarte opprykket på mirakuløst vis.
– Det var kun jeg som kunne si noe slik. Ingen andre turte det, forteller Meinseth.
– Hadde jeg ikke sagt det, hadde vi ikke rykket opp. Hvem vet hva som ville ha skjedd i årene etterpå da, for det opprykket hadde enorm betydning for klubben.
Les mer: – Hødd kommer alltid tilbake |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.06.2015 16:39 Post subject: |
|
|
RBK solgte til slutt Ingebrigtsen til Manchester City for fire millioner kroner i januar. I mellomtida var indreløperen på landslagssamling i Kina. Også Bjørnebye var med fordi han fortsatt ventet på å få innvilget arbeidstillatelsen sin.
Norge spilte to uoffisielle kamper mot bylagene til Hongkong og Guangzhou. Et pinlig 1-2-nederlag for sistnevnte ble forsøkt bortforklart med at gjestene var underernærte og slappe. Keeper Einar Rossbach var ifølge rapportene nemlig den eneste av spillerne som turte spise de lokale, kantonesiske delikatessene.
- Maten bjeffer når du tar av lokket på tallerkenen! I fem dager har jeg levd på syltetøy og bananer. Etter ti minutter er jeg like sulten igjen. Kostholdet kan ikke være riktig når vi er her for å trene og spille kamper. Vi får ikke næring nok til å yte maksimalt, konstaterte verdensmannen Kåre Ingebrigtsen.
Les mer: Maratonovergangen: Prøvespillerne |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.06.2015 23:14 Post subject: |
|
|
Fantastiske artikler. Gleder meg til fortsettelsen  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.06.2015 17:57 Post subject: |
|
|
Tre dager før den viktige landskampen i Nederland i juni 1993 slo bomben ned: Engelske skattemyndigheter hadde begynt å etterforske handelen fordi Liverpool og Rosenborg hadde oppgitt henholdsvis 660 000 og 440 000 pund i overgangssum. Hvor hadde resten av pengene tatt veien?
(...)
Dagen etter kunne VG likevel avsløre at de forsvunne 220 000 pundene eller 2,3 millioner kronene hadde havnet på bankkonto hos det mystiske selskapet Interclub Ltd. på Guernsey – altså naboøya til eksempelet Jersey. 85 000 pund av beløpet utgjorde signeringsbonusen til spilleren.
- Verken Stig Inge Bjørnebye eller jeg er «skurker». Det er en ren mistenkeliggjøring av oss. Bjørnebye får stempel som skattesnyter og jeg som kjeltring, gremtes Rune Hauge.
Les mer: Maratonovergangen: Bomben |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 15.06.2015 20:26 Post subject: |
|
|
Her var det mye nytt (for meg) og rart. Ekkelt å tenke på hvor skitten norsk fotball har vært (og er, jf Stengel, Solbakken, Hallen m.m.) i mange år.
Skjønner blant annet ikke hvorfor Hauge sa at SIB hadde frasagt seg 20 prosent hos RBK, når RBK overførte en stor andel av overgangssummen til Guernsey. Hvorfor skal LFC sende sign-on-fee til RBK, som sender det videre til Hauges selskap?
Veldig interessante artikler! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.06.2015 20:58 Post subject: |
|
|
Får påpeke at det er jeg som har skrevet det nevnte avsnittet:
"Hauge avslørte i den sammenheng at Bjørnebye hadde sagt fra seg sine 20 prosent fra Rosenborg."
Det opprinnelige avsnittet i VG var som følger:
"Bjørnebye hadde kontraktsfestet med Rosenborg at han skulle ha en relativt stor prosentavdel av overgangssummen ved salg, men sa fra seg den rettigheten."
Helt enig i at dette viste seg ikke helt å stemme. Spørsmålet var når jeg skulle avsløre det. Jeg valgte sånn sett å ta det kronologisk. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.06.2015 20:29 Post subject: |
|
|
«Det er RBK som har hatt ansvaret for forhandlingene med Interclub, Liverpool og KIL, og det er således denne klubben som står ansvarlig overfor KIL», slo tvistenemnda fast.
Fotballforbundet bemerket også at Rosenborg og Hauge overfor Kongsvinger hadde hevdet at Bjørnebye hadde sagt fra seg sin andel av overgangssummen: «Dette var i beste fall en halv sannhet.»
- Vi prøvde aldri å lure unna noen ting. Vi var tvert om ærlige gjennom hele Bjørnebye-saken, og det blir vi tydeligvis straffet for nå, sa Arne Dokken.
- Vi orienterte KIL kontinuerlig om saken. De fikk tilbud om å være med oss til England, men avslo. De fikk tilbud om å møte oss på Fornebu, men avslo. Og de har undertegnet på alt. Alt overskytende 440 000 pund skulle tilfalle Interclub. Derfor overrasker denne dommen meg, kommenterte Dokken, som til tross for bruken av «vi» i mellomtida hadde sluttet i Rosenborg og tatt over sjefsjobb i Lyn.
(...)
Hauge var siktet for grovt bedrageri på 5,5 millioner kroner og skatteunndragelser på én million kroner. Men i mai 1997 henla Økokrim siktelsen på grunn av bevisets stilling.
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. Han forhandlet på en måte som var ny for de fleste. Det kan ha skapt noen problemer - rett og slett fordi metodene hans var uvante.
Les mer: Maratonovergangen: Dommen |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.06.2015 21:43 Post subject: |
|
|
Fredagskos. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.09.2015 21:46 Post subject: |
|
|
2mas wrote: |
I kvartfinalen maktet lilleputten Varegg fra Bergen likevel 0-0 på Lerkendal. I omkampen foran hele 20 000 på Krohnsminde vartet Karlsen opp med en av sine mest klassiske redninger: Han reddet en lobb ved å henge seg etter armene i tverrliggeren, slik at ballen traff den og falt ned på streken!
|
Hehe, gikk ikke like bra for Jørn i Warszawa. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.09.2015 20:13 Post subject: |
|
|
Hareide i Dagbladet:
Høsten 2003 var han aller mest lei seg. Han hadde fått drømmejobben som Nils Arne Eggens arvtaker i Rosenborg, og vant serie- og cupgull på første forsøk. Så fikk Nils Johan Semb fyken som landslagssjef og fotballforbundet ringte Åge. Historien kjenner vi: Åge sa først ja til å bli landslagssjef, deretter nei da oppstyret ble enormt. Rune Bratseth, sportsdirektøren i RBK, kalte ham «uspiselig», og da var mye gjort. Med en vond smak i munnen forlot han Trondheim og ble norsk landslagssjef.
- I etterpåklokskap kan jeg si at jeg skulle jeg ha ventet og vært Rosenborg-trener i flere år. At det ble så turbulent, var ikke bra for noen parter. Jeg måtte stå midt i stormen alene, NFF frontet ingenting. De lot meg ta støyten.
Fem år seinere satt han sammen med NFF-president Sondre Kåfjord og skrev under på oppsigelsesavtalen. Det hadde begynt bra, nesten bare seire det første året (2004), men endte elendig med null seire siste året (2008). Det ble verken EM eller VM.
- Det var små marginer. Hadde det ikke vært for et par keepertabber, hadde vi vært i EM i 2008. Det er ganske sikkert. Jeg prøver ikke å tenke så mye på det, men blir minnet på det av og til, som da jeg så Sverige og Danmarks siste kamper. Da skjønner du hvor mye flyt og flaks har å si. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.10.2015 22:11 Post subject: |
|
|
Det gjenstår å se hvor stor pågang det blir fra sesongkortinnehavere og andre supportere når Rosenborg åpner salget av billetter til cufinalen mot Sarpsborg. Men trolig blir det ikke scener som før møtet med Brann for 20 år siden.
Til tross for at Rosenborg hadde spilt fire finaler siden 1988, var to år uten Oslo-tur nok til at folk igjen gikk mann av huse for å stille seg i billettkø.
Skuffelsen over ikke å få adgangstegn til nasjonalarenaen var stor: «Lynsjestemning på Lerkendal etter billettfadese», kunne VG melde. «For første gang måtte politiet settes inn mot fotballsupportere på Lerkendal uten at det var fotballkamp», fortalte avisa videre.
- Cupfinalen blir ikke lenger en fotballfest, men en sponsorfest for folk som sitter og tvinner slips. Rosenborg-ledelsen tenker bare på penger! tordnet supporteren Terje Wold.
Les mer: Lynsjestemning |
|
Back to top |
|
 |
|