English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Lynsjestemning
Skrevet av Thomas Myren, 5. oktober 2015, 19:01

Det gjenstår å se hvor stor pågang det blir fra sesongkortinnehavere og andre supportere når Rosenborg åpner salget av billetter til cufinalen mot Sarpsborg. Men trolig blir det ikke scener som før møtet med Brann for 20 år siden.



Må vente på salg av finalebilletter (23.09.15)
Får 1250 flere finalebilletter (23.09.15)

Fordeling finalebilletter 1995:

Rosenborg: 6440
Brann: 5560
Åpent salg: 2000
Klubber, serieforeninger og kretser: 4000
Frikort og presse: 1500
Fotballens venner: 1200
NFF-sponsorer og VIP: 6200

Totalt: 26 900

Fordeling finalebilletter 2015:

Rosenborg: 8550
Kjernen: 200
Sarpsborg: 6700
Fossefallet: 200
Åpent salg: 2500
Sesonghefter: 250
Klubber, serieforeninger og kretser: 1900
Frikort/forkjøpsrett: 1200
NFF-sponsorer: 2400
VIP Ullevaal Business Class: 2200
VIP Ullevaal Panorama: 600
Presse: 300

Totalt: 27 000
Til tross for at Rosenborg hadde spilt fire finaler siden 1988, var to år uten Oslo-tur nok til at folk igjen gikk mann av huse for å stille seg i billettkø.

Skuffelsen over ikke å få adgangstegn til nasjonalarenaen var stor: «Lynsjestemning på Lerkendal etter billettfadese», kunne VG melde. «For første gang måtte politiet settes inn mot fotballsupportere på Lerkendal uten at det var fotballkamp», fortalte avisa videre.

- Cupfinalen blir ikke lenger en fotballfest, men en sponsorfest for folk som sitter og tvinner slips. Rosenborg-ledelsen tenker bare på penger! tordnet supporteren Terje Wold.

- Hvorfor løper de bort til ståtribunen på Lerkendal og takker oss etter hver kamp? Vi betyr mye for spillerne, men tydeligvis ikke for ledelsen, fulgte Asbjørn Siehm opp.

Lang kø til ingen nytte
Rosenborg-kvota var på 6440 billetter. Lørdag 21. oktober åpnet salget i billettbodene på Lerkendal. Interesserte hadde begynt å skrive seg på liste halvannen uke før. Fra og med onsdag kveld måtte alle møte til faste tider for å beholde plassen sin i køa – annenhver time det siste døgnet.

- Jeg måtte dra med meg dattera mi på halvannet år hit klokka tre på natta, for å holde plassen i køen. Det var det systemet RBK-ledelsen la opp til, konstaterte Tom Lundmark, som likevel endte opp uten billett.

Få hadde nemlig fått med seg at bare 400 billetter ble lagt ut for åpent salg. Dessuten kunne man kjøpe opptil fire billetter hver. Resultatet ble at de aller fleste av de 500 i billettkøa måtte gå tomhendte hjem.

- Både tirsdag og torsdag fikk de som organiserte køen beskjed om at antallet var såpass lavt. Det er deres ansvar at de ikke brakte beskjeden videre. Vi ble beskyldt for å pine folk i kø. Det gjorde vi ikke, hevdet Rune Bratseth, som var relativt fersk som administrerende direktør.

Pakkereiser
Da den umiddelbare harmen hadde gitt seg, begynte supporterne i stedet jakten på de resterende 6000 billettene.

- Cupfinalen er bare et eksempel på Rosenborg-ledelsens hjerteløse ukultur. Et slikt Rosenborg har ikke livets rett. Det må vi få klubben til å forstå, konstaterte Terje Wold.

- Det vil kreve en holdningsendring i ledelsen. RBK-styret må føle et helt annet ansvar for klubbens supportere, ikke bare for sponsorer og økonomiske partnere. Dessuten vil vi forlange at tildelingslisten av cupfinalebilletter offentliggjøres, sa han videre.

Det viste seg at fordelinga var som følger:

Sponsorer: 2125
Intern fordeling i RBK: 1115
Vanlige RBK-medlemmer: 950
Pakkereiser: 1750
Den offisielle supporterklubben: 50
Uavhengige Fragleberget: 50
Ordinært salg: 400

- 2200 billetter går til våre samarbeidspartnere. Det er mindre enn tidligere år. At det er «fint» folk som stikker av med billetter, er helt feil. Det finnes ikke en slik elite i Rosenborg. Våre samarbeidspartnere er viktige for oss. Og de er også fotballentusiaster - ikke folk med sigar! Hvis Rosenborg får det stemplet, er det veldig uheldig, og da har ikke supporterne fått med seg hva som egentlig er tilfelle, kommenterte Bratseth.

Mange reagerte på at Hemne og Orkladal Billag hadde fått tildelt så mange billetter for å sy sammen dyre pakker med reise og overnatting.

- Helt utrolig! Pakketurselskapet tjener 1,7 millioner på dette. Sponsorene tar bare mer og mer. De har ingen problemer med å skaffe billetter, mens vi vanlige tribuneslitere blir helt oversett. Dette vitner om en dobbeltmoral og pengegriskhet uten like, syntes leder Stig Johansen i supporterklubben Fragleberget.

Å bli medlem i Rosenborg Ballklub var kanskje den enkleste måten å sikre seg billett på, men ledelsen innså at denne snarveien var uheldig. Og vanlige sesongkortinnehavere hadde altså ikke noe fortrinn.

- Vi vil måtte se på billettordningen etter dette. I år er det for sent å gjøre noe. Men jeg ser poenget med at de med sesongkort burde ha vært tilgodesett, oppsummerte Rune Bratseth.

Kilde: VG (22.10.95 og 24.10.95)


Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon | Diskutér «Lynsjestemning» i forumet! Diskutér «Lynsjestemning» i forumet!

nyheter 
forum 

ANNONSE
SITATET
 © 1999-2017 RBKweb